Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 31 mei 2018 13:32

StillAwake schreef:Dat klinkt nou ook weer niet heel christelijk.
Dat deze vrouwen ooit vergeving mogen ontvangen lijkt me meer in lijn met mijn (en jouw?) levensovertuiging.

Als je zo in het leven staat, hoe groot is dan de kans dat je, bij leven, om vergeving gaat vragen voor je zonden? God zal rechtvaardig oordelen over iedereen.

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 31 mei 2018 13:36

StillAwake schreef:Als een vrouw bereid is om voor haar eigen opluchting een kind te laten doden is haar leven mij niet heel veel meer waard dan dat van welke moordenaar dan ook.
Iemand die zijn eigen luxe leventje niet op het spel wil zetten en daartoe een ander wil vermoorden is in mijn ogen namelijk een moordenaar.
Het kind daarentegen heeft niemand iets misdaan. Het kind beschouwd zijn eigen leven niet als belangrijker.

Maar... jij hoeft dat niet te doen. Jij hoeft geen abortus te laten plegen. Jij mag je eigen leven op precies dezelfde wijze blijven leven, met dezelfde overtuigingen en dezelfde normen en waarden. Jij hoeft zelfs het kind niet op te voeden dat ter wereld komt wanneer abortus verboden is.
Het enige wat deze wet doet, is het vrouwen toestaan om in hun eigen land abortus te plegen. Ze hoeven daar geen smoezen over te verzinnen, ze hoeven zich niet te schamen, ze hoeven er niet onder gebukt te gaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 13:40

StillAwake schreef:Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik vind het alleen vreemd dat er nu allemaal extreme gevallen opgevoerd worden, die uiteindelijk theoretisch met een overtocht naar Liverpool waren "opgelost".

Omdat het belachelijk is dat je voor zo'n traumatische ingreep, want ja, dat zal het in het moment zelf echt wel zijn, alleen naar een ander land moet reizen.

Dat dat niet gebeurde heeft er deels mee te maken dat de moeders van deze kinderen bewust kozen om deze overtocht niet te maken. Bewust kozen geen abortus uit te laten voeren. Waarom zouden ze dat in een veranderd regime wel doen?

Omdat het kindje in hun geval ontzettend gewenst was en Savita pas in het ziekenhuis terechtkwam toen de miskraam al gaande was. Het lijkt me niet het ideale moment om dan nog vluchten te gaan boeken.

Zo heel duur is de reis niet, zeker niet in vergelijking met het opvoeden van een kind voor wat ik begrepen heb waren er weekend-arrangementen opgezet

En toch zijn er mensen die dat niet kunnen betalen.

Lijkt me, onder welke wetgeving dan ook, een belangrijke factor. Het is ook ZIJN kind wat verwacht word.

Ja, en het lijkt me hartverscheurend als JIJ wel een kind wil en je vrouw om wat voor reden dan ook niet. Het laatste wat ik wil is de gevoelens van de man wegwuiven, maar toch zeg ik dat de wens van de vrouw dan absoluut prevaleert. Ik zou in dat geval daarna wel scheiden, trouwens, want ik kan me niet voorstellen dat je daarna nog verder kunt met elkaar. Maar een vrouw dwingen een zwangerschap uit te zitten omdat de partner het wil, nee, dat vind ik niet kunnen.

Daar heb je een punt, maar ook in Nederland mag je een geaborteerde vrucht niet meenemen. Erg sterk is dat argument dus niet

Behalve voor de mensen die ermee te maken hadden. Ik zag op Twitter een foto van een grafsteen ergens in Oostenrijk met de boodschap: stem ja, want dan kun je je kind in ieder geval thuis begraven. Nogmaals, in veel gevallen is het kind gewoon ontzettend gewenst en dan is het toch zout in de wonden dat zelfs de keuze voor begrafenislocatie je wordt ontnomen.

Hiermee kom je wel echt bij een heel kleine groep uit, doven hebben denk ik sowieso een doventolk nodig

Dus omdat het maar om een kleine groep gaat, is het niet zo belangrijk? Werkt de wet zo?

Er is zoveel over geschreven dat ik me niet voor kan stellen dat iemand die in Ierland gaat googelen deze optie niet ontdekt. Savita was 17 weken zwanger, lijkt me niet dat de zwangerschap een beperking gaf.
Haar gezondheid wellicht, maar daar kan ik niet over oordelen.

Het wiki-artikel rept over een spontane miskraam en dat ze daarom in het ziekenhuis terecht kwam. De dokters hadden de miskraam kunnen en moeten versnellen, maar omdat er een hartslag te detecteren was, konden ze niets doen. Uitwijken naar het buitenland was voor haar in dat geval al lang geen optie meer. Maar daar gaat het dus wel om: een vrucht/fetus/kind van 17 weken dat al aan het sterven is; dat red je echt niet meer. En dan besluiten het leven van de moeder op te offeren om het onvermijdelijke maar zo lang mogelijk te rekken. Wie waagt het dat goed te praten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mei 2018 13:43

katherina schreef:Maar... jij hoeft dat niet te doen. Jij hoeft geen abortus te laten plegen. Jij mag je eigen leven op precies dezelfde wijze blijven leven, met dezelfde overtuigingen en dezelfde normen en waarden.
Dat klopt, ik mag zelfs geen abortus laten plegen. Alleen al het woord plegen toont aan dat het ook voor jou op het randje is. Je zou me gek aankijken als ik je zou vertellen dat ik boodschappen ga plegen.
katherina schreef:Jij hoeft zelfs het kind niet op te voeden dat ter wereld komt wanneer abortus verboden is.
Ik denk dat als je iets meer van mijn persoonlijke situatie geweten zou hebben dat je deze opmerking niet gemaakt zou hebben.
katherina schreef:Het enige wat deze wet doet, is het vrouwen toestaan om in hun eigen land abortus te plegen. Ze hoeven daar geen smoezen over te verzinnen, ze hoeven zich niet te schamen, ze hoeven er niet onder gebukt te gaan.

Juridisch heb je gelijk. Voor mij echter is iedere vrouw die een moord laat plegen een gelegaliseerde variant op Willem Holleeder.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 13:44

StillAwake schreef:Als een vrouw bereid is om voor haar eigen opluchting een kind te laten doden is haar leven mij niet heel veel meer waard dan dat van welke moordenaar dan ook.
Iemand die zijn eigen luxe leventje niet op het spel wil zetten en daartoe een ander wil vermoorden is in mijn ogen namelijk een moordenaar.
Het kind daarentegen heeft niemand iets misdaan. Het kind beschouwd zijn eigen leven niet als belangrijker.

Ik vind termen als 'luxe leventje' hier echt niet kunnen. Is het 'luxe' dat mijn vrouw kan lopen? Is het luxe dat iemand niet ten onder gaat aan een verlammende postnatale depressie; Is het luxe niet je hele leven met de gevolgen van je verkrachting te worden geconfronteerd?

Kijk, als je de rechten van individuen tegenover elkaar gaat zetten, dan komt er altijd een moment waarop je moet gaan bepalen welk recht zwaarder weegt. Ik sluit dan ook zeker de ogen niet voor het feit dat er een potentieel leven wordt weggenomen; ik vind alleen het recht van de reeds geboren persoon die is ingebed in samenleving en gezin zwaarder wegen.

katherina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor katherina » 31 mei 2018 13:46

Mortlach schreef:Ik vind termen als 'luxe leventje' hier echt niet kunnen. Is het 'luxe' dat mijn vrouw kan lopen? Is het luxe dat iemand niet ten onder gaat aan een verlammende postnatale depressie; Is het luxe niet je hele leven met de gevolgen van je verkrachting te worden geconfronteerd?

Kijk, als je de rechten van individuen tegenover elkaar gaat zetten, dan komt er altijd een moment waarop je moet gaan bepalen welk recht zwaarder weegt. Ik sluit dan ook zeker de ogen niet voor het feit dat er een potentieel leven wordt weggenomen; ik vind alleen het recht van de reeds geboren persoon die is ingebed in samenleving en gezin zwaarder wegen.

Dat wil ik maar zeggen. Dat leven is belangrijker.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mei 2018 13:56

Mortlach schreef:Omdat het belachelijk is dat je voor zo'n traumatische ingreep, want ja, dat zal het in het moment zelf echt wel zijn, alleen naar een ander land moet reizen.
Daar heb je een punt. Het is ongetwijfeld een traumatische ingreep. Waarbij je graag in je eigen omgeving bent. Dat ben je echter in een ziekenhuis toch al niet, dus onoverkomelijk lijkt het me niet.
Mortlach schreef:Omdat het kindje in hun geval ontzettend gewenst was en Savita pas in het ziekenhuis terechtkwam toen de miskraam al gaande was. Het lijkt me niet het ideale moment om dan nog vluchten te gaan boeken.
Ik ben met je eens dat er in het geval van Savita een andere keuze gemaakt had moeten worden.
Mortlach schreef:En toch zijn er mensen die dat niet kunnen betalen.
Die kunnen een kind ook niet betalen, dus doel je hier op mensen die uit geldgebrek een abortus overwegen?
Mortlach schreef:Ja, en het lijkt me hartverscheurend als JIJ wel een kind wil en je vrouw om wat voor reden dan ook niet. Het laatste wat ik wil is de gevoelens van de man wegwuiven, maar toch zeg ik dat de wens van de vrouw dan absoluut prevaleert. Ik zou in dat geval daarna wel scheiden, trouwens, want ik kan me niet voorstellen dat je daarna nog verder kunt met elkaar. Maar een vrouw dwingen een zwangerschap uit te zitten omdat de partner het wil, nee, dat vind ik niet kunnen.
Grappig dat je het leven van Savita wel van belang vindt, en daarin vind dat de mening van de wetgever niet had mogen prevaleren, maar dat je het leven van een kind niet van belang lijkt te vinden, en dat daarin de mening van degene die dat leven tracht te doden prevaleert boven dat van hen die dat willen beschermen.
Mortlach schreef:Behalve voor de mensen die ermee te maken hadden. Ik zag op Twitter een foto van een grafsteen ergens in Oostenrijk met de boodschap: stem ja, want dan kun je je kind in ieder geval thuis begraven. Nogmaals, in veel gevallen is het kind gewoon ontzettend gewenst en dan is het toch zout in de wonden dat zelfs de keuze voor begrafenislocatie je wordt ontnomen.
Helemaal mee eens. Maar ook binnen de Nederlandse kaders mag je een dergelijk kind bij mijn weten niet zelf begraven (al geef ik toe dat ik dat mis kan hebben).
Helaas kom ik nogal eens op een kinderbegraafplaats, en onder de 24 weken zwangerschap zie je weinig kinderen begraven worden.
Mortlach schreef:Dus omdat het maar om een kleine groep gaat, is het niet zo belangrijk? Werkt de wet zo?
Nee, zo werkt de wet niet. Ik doelde er meer op dat het een dermate marginale groep is die je daarmee aanduidt dat ik me niet kan voorstellen dat daar heel veel voorbeelden van zijn. En als die voorbeelden er zijn: doventolk!
Mortlach schreef:Het wiki-artikel rept over een spontane miskraam en dat ze daarom in het ziekenhuis terecht kwam. De dokters hadden de miskraam kunnen en moeten versnellen, maar omdat er een hartslag te detecteren was, konden ze niets doen. Uitwijken naar het buitenland was voor haar in dat geval al lang geen optie meer. Maar daar gaat het dus wel om: een vrucht/fetus/kind van 17 weken dat al aan het sterven is; dat red je echt niet meer. En dan besluiten het leven van de moeder op te offeren om het onvermijdelijke maar zo lang mogelijk te rekken. Wie waagt het dat goed te praten?

Hoewel ik altijd wat huiverig ben voor Wikipedia als bron bij dergelijke zaken: ik ben met je eens dat er in dit particuliere geval een andere keuze gemaakt had moeten worden.
De nu voorgestelde wetgeving in Ierland loopt tot 12 weken, en had dit ook niet opgelost (of is er een uitzondering mogelijk tot 17 weken?).
Een medisch noodzakelijke abortus had wettelijk mogelijk moeten zijn.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2018 13:56

katherina schreef:Het is een individuele keuze waarin iedere vrouw volledig vrij moet zijn. Dat aborteren nu mag, betekent niet dat het moet.

De moderne mens wil autonoom zijn. Dat zie je op alle terreinen. Ook m.b.t. de levensbeëindiging.
katherina schreef:Jij hoeft geen abortus te laten plegen.

Ik mocht het wel laten doen, geheel gelegaliseerd. En als ik zo'n instelling had gehad was mijn kind niet in leven.
Wat afschuwelijk als je dit tot je door laat dringen! Hij dus! Hij zou er niet mogen zijn.
Ik heb geen seconde getwijfeld, nooit.
En wat heeft de Heere alles wonderlijk geleid.
Mortlach schreef:s het luxe dat iemand niet ten onder gaat aan een verlammende postnatale depressie; Is het luxe niet je hele leven met de gevolgen van je verkrachting te worden geconfronteerd?

Ipv dan te kiezen voor moord op een ongeboren onschuldig kindje, zullen we bij het begin moeten beginnen.
Die verkrachting zul je als vrouw je hele leven als een wond mee moeten dragen, die geneest niet.
Als je daarom een kind laat doden, drukt dat des te zwaarder op het geweten lijkt mij.
Er zijn meer kinderen die niet gewenst zijn om allerlei redenen. Vreselijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mei 2018 14:03

Mortlach schreef:Ik vind termen als 'luxe leventje' hier echt niet kunnen. Is het 'luxe' dat mijn vrouw kan lopen? Is het luxe dat iemand niet ten onder gaat aan een verlammende postnatale depressie; Is het luxe niet je hele leven met de gevolgen van je verkrachting te worden geconfronteerd?
Luxe is wellicht een verkeerd gekozen woord, maar ik weet zo gauw geen beter term
Mortlach schreef:Kijk, als je de rechten van individuen tegenover elkaar gaat zetten, dan komt er altijd een moment waarop je moet gaan bepalen welk recht zwaarder weegt. Ik sluit dan ook zeker de ogen niet voor het feit dat er een potentieel leven wordt weggenomen; ik vind alleen het recht van de reeds geboren persoon die is ingebed in samenleving en gezin zwaarder wegen.

Als een moeder een zwangerschap niet dreigt te overleven ben ik dat laatste met je eens.
Als beiden de zwangerschap lijken te overleven prevaleert leven boven het vermogen te lopen. Boven een postnatale depressie (die je vaak niet ontloopt door abortus) en boven de herinneringen aan een verkrachting, hoe gruwelijk ook.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mei 2018 14:07

katherina schreef:Dat wil ik maar zeggen. Dat leven is belangrijker.

Waarom? omdat het jouw leven is?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 14:09

StillAwake schreef:Daar heb je een punt. Het is ongetwijfeld een traumatische ingreep. Waarbij je graag in je eigen omgeving bent. Dat ben je echter in een ziekenhuis toch al niet, dus onoverkomelijk lijkt het me niet.

Onoverkomelijk misschien niet, maar wel onnodig. En het maakt nogal wat uit of ik voor een ingreep in een Nederlands ziekenhuis terecht kan of ik daarvoor naar Duitsland moet.

Ik ben met je eens dat er in het geval van Savita een andere keuze gemaakt had moeten worden.

Wat dus met de destijds geldende wetgeving niet had gekund...

Die kunnen een kind ook niet betalen, dus doel je hier op mensen die uit geldgebrek een abortus overwegen?

Abortus en armoede gaan hand in hand, blijkt uit tal van cijfers. Het is ook een 'poverty trap', hoewel denk ik in Amerika meer dan hier. Als je eenmaal zo arm bent dat je je geen abortus meer kunt veroorloven, wordt dat er na de geboorte niet gauw beter op.

Grappig dat je het leven van Savita wel van belang vindt, en daarin vind dat de mening van de wetgever niet had mogen prevaleren, maar dat je het leven van een kind niet van belang lijkt te vinden, en dat daarin de mening van degene die dat leven tracht te doden prevaleert boven dat van hen die dat willen beschermen.

Ik vind het voornamelijk een persoonlijke keuze die iedereen voor zich moet kunnen maken. De 'mening' van hen die dat leven willen beschermen (hoewel dat vaak enorm meeval, zoals ik al zei: zodra het geboren is, kan het vaak doodvallen) weegt uiteraard niet op tegen de rechten van de vrouw in kwestie.

Helemaal mee eens. Maar ook binnen de Nederlandse kaders mag je een dergelijk kind bij mijn weten niet zelf begraven (al geef ik toe dat ik dat mis kan hebben).

Dat lijkt me bijzonder sterk dat je geen begrafenis zou mogen houden voor een kind dat je op hartverscheurende wijze op 8 maanden verliest. Maar ikw eet ook niet of daar een breekpunt is qua leeftijd.

Nee, zo werkt de wet niet. Ik doelde er meer op dat het een dermate marginale groep is die je daarmee aanduidt dat ik me niet kan voorstellen dat daar heel veel voorbeelden van zijn. En als die voorbeelden er zijn: doventolk!

Eén zou voor mij al voldoende zijn; en nu moet die persoon niet alleen de reis betalen, maar ook die tolk die meertalig gebarentaal kan vertolken?

Hoewel ik altijd wat huiverig ben voor Wikipedia als bron bij dergelijke zaken: ik ben met je eens dat er in dit particuliere geval een andere keuze gemaakt had moeten worden.
De nu voorgestelde wetgeving in Ierland loopt tot 12 weken, en had dit ook niet opgelost (of is er een uitzondering mogelijk tot 17 weken?).

Tot 12 weken op verzoek en daarna bij dreiging aan leven of gezondheid van de moeder. En verder een houdingsverandering; hoewel je natuurlijk nooit alle gevallen van barensdood zult kunnen voorkomen, had het in dit geval echt wel voorkomen kunnen worden.

Een medisch noodzakelijke abortus had wettelijk mogelijk moeten zijn.

En nu ga ik even een gemene vraag stellen: Waarom dan ineens wel? Ben je dan ineens geen kindermoordenaar, geen uitschot, geen Willem Holleeder?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mei 2018 14:12

Mortlach schreef:Dat lijkt me bijzonder sterk dat je geen begrafenis zou mogen houden voor een kind dat je op hartverscheurende wijze op 8 maanden verliest. Maar ik weet ook niet of daar een breekpunt is qua leeftijd.

Dat breekpunt is er in Nederland wel.
Na 24 weken ben je verplicht het kind een uitvaart te geven. Daarvoor mag het, als je het kind meekrijgt.
Voorzover mijn informatie strekt gebeurt dat laatste in geval van abortus niet.

Een kind van 8 maanden kan wel een begrafenis krijgen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 14:17

Chaya schreef:Die verkrachting zul je als vrouw je hele leven als een wond mee moeten dragen, die geneest niet.
Als je daarom een kind laat doden, drukt dat des te zwaarder op het geweten lijkt mij.

Dat is uiteraard een keuze die je dan zelf maakt. En nee, die wond geneest niet, maar het is nog wel wat anders dan een relatie met die wond aangaan, van die wond houden ook al haat je hem tegelijkertijd, alles voor die wond op te offeren. Ik zou iemand die een andere keuze maakt hier absoluut nooit om veroordelen.

Er zijn meer kinderen die niet gewenst zijn om allerlei redenen. Vreselijk.

Inderdaad. Een herinnering die ik nooit meer kwijtraak is van een vrouw met een peuter van een jaar of 2 in de super in Leiden, die vrouw luid vloekend en schreeuwend tegen dat meisje en dan zegt ze tegen een andere klant: "Wil jij d'r soms hebben, want ik namelijk niet, dus neem maar mee!" Hartverscheurend en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat meisje een leven tegemoet ziet waar je jaloers op zou zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 14:18

StillAwake schreef:Dat breekpunt is er in Nederland wel.
Na 24 weken ben je verplicht het kind een uitvaart te geven. Daarvoor mag het, als je het kind meekrijgt.
Voorzover mijn informatie strekt gebeurt dat laatste in geval van abortus niet.

Een kind van 8 maanden kan wel een begrafenis krijgen.

Ah, dat is goed voor de context. Hier in Ierland kon dat dus niet, tenzij je er 14 jaar cel voor over had.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mei 2018 14:24

Mortlach schreef:Onoverkomelijk misschien niet, maar wel onnodig. En het maakt nogal wat uit of ik voor een ingreep in een Nederlands ziekenhuis terecht kan of ik daarvoor naar Duitsland moet.

Mee eens. Toch zijn er heel veel zieke kinderen die behandeld worden buiten Nederland. En inderdaad: dat is geen pretje.
Mortlach schreef:Wat dus met de destijds geldende wetgeving niet had gekund...
Ik heb de oude wetgeving dan ook nergens perfect genoemd.
Mortlach schreef:Abortus en armoede gaan hand in hand, blijkt uit tal van cijfers. Het is ook een 'poverty trap', hoewel denk ik in Amerika meer dan hier. Als je eenmaal zo arm bent dat je je geen abortus meer kunt veroorloven, wordt dat er na de geboorte niet gauw beter op.
Daar heb je gelijk in. Een abortus vanwege een verkrachting of een medische reden is erg.
Een abortus om financiële redenen is nog verwerpelijker in mijn ogen.
Mortlach schreef:Ik vind het voornamelijk een persoonlijke keuze die iedereen voor zich moet kunnen maken. De 'mening' van hen die dat leven willen beschermen (hoewel dat vaak enorm meeval, zoals ik al zei: zodra het geboren is, kan het vaak doodvallen) weegt uiteraard niet op tegen de rechten van de vrouw in kwestie.
Die opmerking laat ik voor jouw rekening. Als ik in mijn directe omgeving zie hoe liefdevol kinderen met een handicap worden opgevangen denk ik dat de praktijk gelukkig beter is dan het doembeeld wat jij schetst.
Mortlach schreef:Dat lijkt me bijzonder sterk dat je geen begrafenis zou mogen houden voor een kind dat je op hartverscheurende wijze op 8 maanden verliest. Maar ik weet ook niet of daar een breekpunt is qua leeftijd.
Heb ik reeds op geantwoord.
Mortlach schreef:Eén zou voor mij al voldoende zijn; en nu moet die persoon niet alleen de reis betalen, maar ook die tolk die meertalig gebarentaal kan vertolken?
Een financieel argument in een kwestie van leven en dood lijkt me nooit doorslaggevend.
Mortlach schreef:Tot 12 weken op verzoek en daarna bij dreiging aan leven of gezondheid van de moeder. En verder een houdingsverandering; hoewel je natuurlijk nooit alle gevallen van barensdood zult kunnen voorkomen, had het in dit geval echt wel voorkomen kunnen worden.
Uiteindelijk blijft het achteraf altijd onduidelijk wat er gebeurd zou zijn. Maar ik ben met je eens dat dit een tragisch geval was wat wellicht anders opgelost had kunnen en moeten worden.
Mortlach schreef:En nu ga ik even een gemene vraag stellen: Waarom dan ineens wel? Ben je dan ineens geen kindermoordenaar, geen uitschot, geen Willem Holleeder?

Nog steeds ben je dan kindermoordenaar, maar handelend vanuit noodweer. Bovendien: een 17 weken zwangere vrouw die overlijdt biedt haar kind ook geen overlevingskansen. Dan ligt het bijna in de lijn van palliatieve sedatie.
En niet met voorbedachten rade, waar Holleeder wel bekend om staat.
Uitschot is een term die je volgens mij niet van mij hebt.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”