Mortlach schreef:Omdat het belachelijk is dat je voor zo'n traumatische ingreep, want ja, dat zal het in het moment zelf echt wel zijn, alleen naar een ander land moet reizen.
Daar heb je een punt. Het is ongetwijfeld een traumatische ingreep. Waarbij je graag in je eigen omgeving bent. Dat ben je echter in een ziekenhuis toch al niet, dus onoverkomelijk lijkt het me niet.
Mortlach schreef:Omdat het kindje in hun geval ontzettend gewenst was en Savita pas in het ziekenhuis terechtkwam toen de miskraam al gaande was. Het lijkt me niet het ideale moment om dan nog vluchten te gaan boeken.
Ik ben met je eens dat er in het geval van Savita een andere keuze gemaakt had moeten worden.
Mortlach schreef:En toch zijn er mensen die dat niet kunnen betalen.
Die kunnen een kind ook niet betalen, dus doel je hier op mensen die uit geldgebrek een abortus overwegen?
Mortlach schreef:Ja, en het lijkt me hartverscheurend als JIJ wel een kind wil en je vrouw om wat voor reden dan ook niet. Het laatste wat ik wil is de gevoelens van de man wegwuiven, maar toch zeg ik dat de wens van de vrouw dan absoluut prevaleert. Ik zou in dat geval daarna wel scheiden, trouwens, want ik kan me niet voorstellen dat je daarna nog verder kunt met elkaar. Maar een vrouw dwingen een zwangerschap uit te zitten omdat de partner het wil, nee, dat vind ik niet kunnen.
Grappig dat je het leven van Savita wel van belang vindt, en daarin vind dat de mening van de wetgever niet had mogen prevaleren, maar dat je het leven van een kind niet van belang lijkt te vinden, en dat daarin de mening van degene die dat leven tracht te doden prevaleert boven dat van hen die dat willen beschermen.
Mortlach schreef:Behalve voor de mensen die ermee te maken hadden. Ik zag op Twitter een foto van een grafsteen ergens in Oostenrijk met de boodschap: stem ja, want dan kun je je kind in ieder geval thuis begraven. Nogmaals, in veel gevallen is het kind gewoon ontzettend gewenst en dan is het toch zout in de wonden dat zelfs de keuze voor begrafenislocatie je wordt ontnomen.
Helemaal mee eens. Maar ook binnen de Nederlandse kaders mag je een dergelijk kind bij mijn weten niet zelf begraven (al geef ik toe dat ik dat mis kan hebben).
Helaas kom ik nogal eens op een kinderbegraafplaats, en onder de 24 weken zwangerschap zie je weinig kinderen begraven worden.
Mortlach schreef:Dus omdat het maar om een kleine groep gaat, is het niet zo belangrijk? Werkt de wet zo?
Nee, zo werkt de wet niet. Ik doelde er meer op dat het een dermate marginale groep is die je daarmee aanduidt dat ik me niet kan voorstellen dat daar heel veel voorbeelden van zijn. En als die voorbeelden er zijn: doventolk!
Mortlach schreef:Het wiki-artikel rept over een spontane miskraam en dat ze daarom in het ziekenhuis terecht kwam. De dokters hadden de miskraam kunnen en moeten versnellen, maar omdat er een hartslag te detecteren was, konden ze niets doen. Uitwijken naar het buitenland was voor haar in dat geval al lang geen optie meer. Maar daar gaat het dus wel om: een vrucht/fetus/kind van 17 weken dat al aan het sterven is; dat red je echt niet meer. En dan besluiten het leven van de moeder op te offeren om het onvermijdelijke maar zo lang mogelijk te rekken. Wie waagt het dat goed te praten?
Hoewel ik altijd wat huiverig ben voor Wikipedia als bron bij dergelijke zaken: ik ben met je eens dat er in dit particuliere geval een andere keuze gemaakt had moeten worden.
De nu voorgestelde wetgeving in Ierland loopt tot 12 weken, en had dit ook niet opgelost (of is er een uitzondering mogelijk tot 17 weken?).
Een medisch noodzakelijke abortus had wettelijk mogelijk moeten zijn.