(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 03 dec 2013 15:51

1a2b3c schreef:Je kunt die conclusie trekken op grond van bovenstaande teksten, maar daar zul je dan een heleboel anderen teksten voor moeten negeren.
De Bijbel zegt nooit dat de reden waarom iemand verloren gaat onmacht is, maar onwil en ongeloof: Gij hebt niet gewild en wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Maar dat staat ook helemaal niet ter discussie. De reden waarom iemand verloren gaat, is ook onwil en ongeloof. God kiest er alleen voor om daar in dat geval niets aan te veranderen. In Joh. 3:36 staat dan ook "de toorn van God blijft op hem" (en dus niet "komt op hem"). Daarom vat ik verwerping ook niet op als iets actiefs van God waardoor wij "onmachtig worden", maar als een gelijkblijven van de situatie: mensen die verloren liggen, blijven dat door hun ongeloof. Bij de verkiezing ligt dat anders: dat zie je ook in de Bijbel terug: daar zie je een actieve God, die mensen roept, ze op pad stuurt, hun hart verandert enz.
1a2b3c schreef:Dan zal ik wel een uitzondering zijn, maar de grond van mijn geloof(zekerheid) is in de eerste plaats Hij zelf. Ik acht Hem volkomen betrouwbaar en in staat waar te maken wat Hij belooft. Daarom stel ik met een gerust hart mijn vertrouwen op Hem. Ik geloof in de Heer en daarom ook in Zijn leer.
Het feit dat Hij betrouwbaar is, blijkt ook daaruit dat wat Hij zich voorneemt, ook gebeurt. En Paulus zegt in Ef. 1 dat Hij ons "vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft" en ons heeft "voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden". "In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil,".
Dat hoort ook bij Zijn leer.
1a2b3c schreef:Als er een verkiezing is, is er ook een verwerping....
De Bijbel spreekt over verwerping. Daarvoor hoef je niet zover te zoeken. Matth. 25: "En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."
En je tegenwerping is: maar dat is toch wat anders dan verkiezing en verwerping van eeuwigheid? Mijn antwoord is: denk je nu echt dat er mensen verloren gaan tegen Gods besluit en almacht in? Hij werkt alle dingen overeenkomstig de raad van Zijn wil, dus ook het oordeel. En nu ben ik degene die zegt dat je daar niet "allerlei" van moet maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 dec 2013 20:37

elbert schreef:Het feit dat Hij betrouwbaar is, blijkt ook daaruit dat wat Hij zich voorneemt, ook gebeurt. En Paulus zegt in Ef. 1 dat Hij ons "vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft" en ons heeft "voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden". "In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil,".
Dat hoort ook bij Zijn leer.
Zeker!
elbert schreef:De Bijbel spreekt over verwerping. Daarvoor hoef je niet zover te zoeken. Matth. 25: "En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."
En je tegenwerping is: maar dat is toch wat anders dan verkiezing en verwerping van eeuwigheid? Mijn antwoord is: denk je nu echt dat er mensen verloren gaan tegen Gods besluit en almacht in? Hij werkt alle dingen overeenkomstig de raad van Zijn wil, dus ook het oordeel. En nu ben ik degene die zegt dat je daar niet "allerlei" van moet maken.
Ah, je meet met twee maatjes? [-X Maar weer gerust, ik wil er ook helemaal geen "allerlei" van maken hoor. :) Maar ik laat het wel in de context staan.
Dit is wat er staat in de tekst die je aanhaalt: In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil.
Inderdaad is mijn tegenwerping dat die teksten geen besluit van verwerping van eeuwigheid inhouden.
We lezen maar heel weinig over besluiten van voor de grondlegging der wereld.
In 1 Pet. 1 Van Jezus zelf die Gods uitverkorene is, en in Hem zijn wij uitverkoren: Ef.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft.
Zijn wil is dat alle mensen zalig worden 1 Tim. 2 :4. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat 2 Pet. 3: 9.
De raad van zijn wil voor de grondlegging der wereld wordt in Hem verwezenlijkt zo lezen we, en wie niet in Hem is gaat verloren.
We lezen niet dat dat komt omdat Hij tevoren besloten heeft hen te verwerpen, het is de consequentie van 'het niet in Hem zijn'

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 dec 2013 20:44

Boerin schreef:Was Ezau niet de broer van Jakob?
spreekt de HEERE.
Toch heb Ik Jakob liefgehad,
3 en Ezau heb Ik gehaat.

Laat niemand een ontuchtpleger zijn of een onheilige, zoals Ezau, die voor één enkele maaltijd zijn eerstgeboorterecht verkocht.
17 Want u weet dat hij ook daarna, toen hij de zegen wilde erven, verworpen werd, want hij vond geen plaats van berouw, hoewel hij de zegen vurig en met tranen zocht.
Daar heeft ds. M.M. v. Campen een mooi antwoord op gegeven:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13919/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13484/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2013 09:17

Elbert, mooi verwoord. Het lijkt moeilijk te begrijpen, wel verkiezen maar niet verwerpen. Voor ons gevoel staat verkiezing al snel gelijk aan verwerping. Iedereen ligt in dezelfde zee en dreigt te verdrinken maar sommigen worden er uit gehaald en anderen niet. Maar als we dan zien dat God zijn Zoon geeft voor iedereen en iedereen oproept tot geloof en bekering en zo redding wordt het een ander verhaal.

Toch is het ook wel weer lastig omdat de gereformeerde leer ook weer niet is dat geloof niet de oorzaak is van verkiezing of verwerping, verkiezing lijkt eerder de oorzaak voor geloof te zijn. Anders zou het Arminiaans zijn. Ga je geloven omdat je uitverkoren bent? Of ben je uitverkoren omdat je gelooft?

En nog lastiger wordt het als we het gaan hebben over verkiezing van eeuwigheid. Want ben je niet uitverkoren, hoe kan je dan gered worden? En hoe had Adam nog een vrije wil? Ik denk dat ook moeten uitkijken teveel met de uitverkiezing bezig te zijn. De Bijbel leert dat de uitverkiezing een troost is voor de gelovigen... en roept ons niet op te ontdekken of we uitverkoren zijn... maar om gehoor te geven aan het evangelie en Hem te volgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 dec 2013 09:45

Marnix schreef:Elbert, mooi verwoord. Het lijkt moeilijk te begrijpen, wel verkiezen maar niet verwerpen.
Heb je Elbert wel goed gelezen, hij zegt nl: "Als er een verkiezing is, is er ook een verwerping." di 2.12 (een verwerping van eeuwigheid)
Vervolgens gaat hij dat zo pastoraal mogelijk verpakken met een verpakking die de inhoud niet dekt.

En hij gelooft in een beperkte verzoening. Maandag 9.06.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 04 dec 2013 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 dec 2013 09:52

elbert schreef:Maar dat staat ook helemaal niet ter discussie. De reden waarom iemand verloren gaat, is ook onwil en ongeloof. God kiest er alleen voor om daar in dat geval niets aan te veranderen. In Joh. 3:36 staat dan ook "de toorn van God blijft op hem" (en dus niet "komt op hem"). Daarom vat ik verwerping ook niet op als iets actiefs van God waardoor wij "onmachtig worden", maar als een gelijkblijven van de situatie: mensen die verloren liggen, blijven dat door hun ongeloof. Bij de verkiezing ligt dat anders: dat zie je ook in de Bijbel terug: daar zie je een actieve God, die mensen roept, ze op pad stuurt, hun hart verandert enz.
Volgens mij staat dit wel ter discussie, het gaat nl over (on)wederstandelijke genade.
De mensen die verloren gaan hebben de genade weerstaan door ongeloof en onwil, en niet omdat God niets gedaan heeft want Zijn genade is aan alle mensen verschenen. Tit. 2: 11 Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen.

Maar goed, zo hebben we het kringetje weer rond en het lijkt me niet zinvol steeds in herhalingen te vallen. Dus ik stop ermee, tenzij er nieuwe argumenten komen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 dec 2013 10:45

1a2b3c schreef:Maar ik laat het wel in de context staan.
Dit is wat er staat in de tekst die je aanhaalt: In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil.
Inderdaad is mijn tegenwerping dat die teksten geen besluit van verwerping van eeuwigheid inhouden.
We lezen maar heel weinig over besluiten van voor de grondlegging der wereld.
In 1 Pet. 1 Van Jezus zelf die Gods uitverkorene is, en in Hem zijn wij uitverkoren: Ef.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft.
Tja, je maakt nu van de verkiezing iets als: God heeft Christus uitverkoren en als je in Hem bent, ben jij het ook. Dat klopt op zich wel, maar dat is niet de strekking van de teksten uit Ef. 1 en andere teksten. Dat gaat nog een spaatje dieper. Want daaruit blijkt dat God ons heeft voorbestemd in Hem. Dat is wat anders dan: God heeft Christus voorbestemd zodat wij, als we dat zouden willen, er ook bij zouden horen. Nee, Hij heeft ons voorbestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te worden.
En dat was al van voor de grondlegging van de wereld de bedoeling:

2 Tess. 2:13 Maar wij moeten God altijd voor u danken, broeders, die geliefd bent door de Heere, dat God u van het begin verkoren heeft tot zaligheid, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.

Joh. 17:5 En nu verheerlijk Mij, U Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld er was.
6 Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren van U en U hebt hen Mij gegeven, en zij hebben Uw woord in acht genomen.

1 Kor. 2:7 Wij spreken echter de wijsheid van God, als een geheimenis; een wijsheid die verborgen was en die God vóór alle eeuwen voorbestemd heeft tot onze heerlijkheid;
8 een wijsheid die niemand van de leiders van deze wereld gekend heeft. Immers, als zij die gekend hadden, zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
9 Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.
10 Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God.

1a2b3c schreef:Zijn wil is dat alle mensen zalig worden 1 Tim. 2 :4. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat 2 Pet. 3: 9.
De raad van zijn wil voor de grondlegging der wereld wordt in Hem verwezenlijkt zo lezen we, en wie niet in Hem is gaat verloren.
Dat is inderdaad Zijn wil, maar dat wil niet zeggen dat er dus geen verkiezing en verwerping is. Iemand als John Piper brengt dit ook onder woorden in dit artikel. Die twee zijn dus niet met elkaar in tegenspraak, maar er zit wel een beperking aan Zijn wil om allen te redden. Op dit punt gaan de wegen uiteen. Want wat houdt die beperking in? Arminianen zeggen dat Zijn wil om alle mensen te redden wordt beperkt door Zijn verbintenis aan menselijke zelfbeschikking en gereformeerden zeggen dat die wil wordt beperkt door Zijn verbintenis aan de verheerlijking van Zijn soevereine genade. Aangezien ik geloof dat God alles doet tot verheerlijking van Zichzelf ("alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen" Kol. 1:16) en de redding van mensen daarvan een gevolg is (of daaraan ondergeschikt is), behoor ik dus tot het gereformeerde kamp.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 dec 2013 06:31

elbert schreef:Tja, je maakt nu van de verkiezing iets als: God heeft Christus uitverkoren en als je in Hem bent, ben jij het ook. Dat klopt op zich wel, maar dat is niet de strekking van de teksten uit Ef. 1 en andere teksten. Dat gaat nog een spaatje dieper. Want daaruit blijkt dat God ons heeft voorbestemd in Hem. Dat is wat anders dan: God heeft Christus voorbestemd zodat wij, als we dat zouden willen, er ook bij zouden horen. Nee, Hij heeft ons voorbestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te worden.

2 Tess. 2:13 Maar wij moeten God altijd voor u danken, broeders, die geliefd bent door de Heere, dat God u van het begin verkoren heeft tot zaligheid, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.

Joh. 17:5 En nu verheerlijk Mij, U Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld er was.
6 Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren van U en U hebt hen Mij gegeven, en zij hebben Uw woord in acht genomen.

1 Kor. 2:7 Wij spreken echter de wijsheid van God, als een geheimenis; een wijsheid die verborgen was en die God vóór alle eeuwen voorbestemd heeft tot onze heerlijkheid;
8 een wijsheid die niemand van de leiders van deze wereld gekend heeft. Immers, als zij die gekend hadden, zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
9 Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.
10 Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God.
Mijn reactie was niet gericht tegen de verkiezing maar tegen de verwerping van eeuwigheid vanwege je uitspraak: "Hij werkt alle dingen overeenkomstig de raad van Zijn wil, dus ook het oordeel."
elbert schreef:Dat is inderdaad Zijn wil, maar dat wil niet zeggen dat er dus geen verkiezing en verwerping is. Iemand als John Piper brengt dit ook onder woorden in dit artikel. Die twee zijn dus niet met elkaar in tegenspraak, maar er zit wel een beperking aan Zijn wil om allen te redden. Op dit punt gaan de wegen uiteen. Want wat houdt die beperking in? Arminianen zeggen dat Zijn wil om alle mensen te redden wordt beperkt door Zijn verbintenis aan menselijke zelfbeschikking en gereformeerden zeggen dat die wil wordt beperkt door Zijn verbintenis aan de verheerlijking van Zijn soevereine genade. Aangezien ik geloof dat God alles doet tot verheerlijking van Zichzelf ("alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen" Kol. 1:16) en de redding van mensen daarvan een gevolg is (of daaraan ondergeschikt is), behoor ik dus tot het gereformeerde kamp.
Natuurlijk geloof ik ook in Kol.1:16, en ook in Zijn soevereiniteit. In Zijn Woord lees ik dat Hij soeverein heeft besloten om mensen te redden door het geloof in Jezus, dat is helemaal niet in strijd met de verheerlijking van Zijn soevereine genade.
Hij wil de zaligheid van alle mensen, dat kan niet samengaan met een besluit van verwerping van eeuwigheid.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 10 mei 2018 15:19

elbert schreef:Tja, je maakt nu van de verkiezing iets als: God heeft Christus uitverkoren en als je in Hem bent, ben jij het ook. Dat klopt op zich wel, maar dat is niet de strekking van de teksten uit Ef. 1 en andere teksten. Dat gaat nog een spaatje dieper. Want daaruit blijkt dat God ons heeft voorbestemd in Hem. Dat is wat anders dan: God heeft Christus voorbestemd zodat wij, als we dat zouden willen, er ook bij zouden horen. Nee, Hij heeft ons voorbestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te worden.

Omdat jij er van uit gaat dat God een bepaalde groep mensen heeft uitverkoren en je er van uit gaat dat jij 1 van die groep bent leg jij de nadruk op ons.
Ik ga er van uit dat God heeft voorbestemd in Hem.

dus wie in Christus is die is een nieuwe schepping geworden en die is dus IN HEM uitverkoren zou je dan kunnen zeggen als je wilt spreken over mensen die als groep uitverkoren zijn. Het lijkt mij echter niet passend om te spreken over uitverkoren zijn als persoon zelf en dan daaruit te concluderen dat ze dan dus IN CHRISTUS mogen zijn. Dan draai je precies de boel om.

Wanneer je praat over het voorbestemd zijn om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te worden dan is het logisch dat dit beschreven wordt als ONS omdat Paulus hier schrijft naar de gelovigen.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 10 mei 2018 15:32

elbert schreef:De Bijbel spreekt over verwerping. Daarvoor hoef je niet zover te zoeken. Matth. 25: "En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."

Jij gaat uit van het feit dat God er voor heeft gekozen om bepaalde mensen in de zonde te laten liggen door te zeggen dat het niet tegen Gods besluit en almacht in gaat dat die verloren gaan. Dat is in ieder gelval wat ik concludeer uit wat je hebt geschreven.
Dat is echter niet de waarheid. God heeft Zichzelfverbonden aan bepaalde regels die Hij Zelf heeft gemaakt.
De finale conclusie zou zijn geweest dat God door het geven van een vrije wil aan de mensen niet meer in relatie kon leven met zijn geschapen mens.
Dat is ook de conclusie die wij moeten trekken als wij de Bijbel lezen.
Daarom maakt God ook alles nieuw, een nieuwe Hemel en nieuwe aarde die komen nog, maar een nieuwe Schepping mogen wij nu vandaag al zijn en daarmee lopen wij op de aarde en hemel voor terwijl bij de eerste Schepping juist de mens achteraan kwam.
Wij kunnen echter alleen een nieuwe Schepping zijn DOOR HEM en VOOR Hem en TOT HEM en DANKZIJ HEM.
Jezus is dus het middelpunt van alles.

Wanneer ik mee zou doen met de loterij en ik heb het winnende lot en win daarmee 30 miljoen dan moet ik wel dat lot inleveren.
Dat is een ONWEDERSTANDELIJK AANBOD die 30 miljoen maar ja. Je zou gek zijn als je dat zou weigeren natuurlijk.
Maar ja als je wel zo gek bent doordat je jezelf verhard hebt dan blijkt het dus wel wederstandelijk te zijn.
Je wilt dan gewoon niet dat het gaat zoals de loterij dat zegt. Dan krijg je de prijs ook niet dus.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 10 mei 2018 21:46

Veendam schreef:
Maar ja als je wel zo gek bent doordat je jezelf verhard hebt dan blijkt het dus wel wederstandelijk te zijn.
Je wilt dan gewoon niet dat het gaat zoals de loterij dat zegt. Dan krijg je de prijs ook niet dus.

Wees er God maar dankbaar voor op je blote knietjes als Hij je niet loslaat.
Anders zou je je terstond verharden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 11 mei 2018 07:36

Johan100 schreef:Wees er God maar dankbaar voor op je blote knietjes als Hij je niet loslaat.
Anders zou je je terstond verharden.

Nee dat doe ik niet.
Door het gebruik van het woord ALS geef je aan dat dit een keuze mogelijkheid is die God heeft, maar dat is bij Hem geen keuzemogelijkheid.
God zal Zich houden aan Zijn beloften welke Hij in de Schrift gedaan heeft.
Wanneer Hij zegt dat Hij de Heilige Geest niet van mij zal nemen en dat Hij trouw is dan hoef ik mij dat niet af te vragen of wat dan ook.
En er staat ook nergens in de Schrift dat Hij de gelovigen zal verharden, er staat niet eens dat Hij daar over zou denken.

Jouw hele opmerking is dus nergens op gebaseerd, hooguit op een verwond gevoel van eigenwaarde.

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 11 mei 2018 10:57

Veendam schreef:Jij gaat uit van het feit dat God er voor heeft gekozen om bepaalde mensen in de zonde te laten liggen door te zeggen dat het niet tegen Gods besluit en almacht in gaat dat die verloren gaan. Dat is in ieder gelval wat ik concludeer uit wat je hebt geschreven.
Dat is echter niet de waarheid. God heeft Zichzelfverbonden aan bepaalde regels die Hij Zelf heeft gemaakt.
De finale conclusie zou zijn geweest dat God door het geven van een vrije wil aan de mensen niet meer in relatie kon leven met zijn geschapen mens.
Dat is ook de conclusie die wij moeten trekken als wij de Bijbel lezen.
Daarom maakt God ook alles nieuw, een nieuwe Hemel en nieuwe aarde die komen nog, maar een nieuwe Schepping mogen wij nu vandaag al zijn en daarmee lopen wij op de aarde en hemel voor terwijl bij de eerste Schepping juist de mens achteraan kwam.
Wij kunnen echter alleen een nieuwe Schepping zijn DOOR HEM en VOOR Hem en TOT HEM en DANKZIJ HEM.
Jezus is dus het middelpunt van alles.

Wanneer ik mee zou doen met de loterij en ik heb het winnende lot en win daarmee 30 miljoen dan moet ik wel dat lot inleveren.
Dat is een ONWEDERSTANDELIJK AANBOD die 30 miljoen maar ja. Je zou gek zijn als je dat zou weigeren natuurlijk.

Ja het is wederstandelijk. Dat zei Stefanus.

Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij. Wie van de profeten hebben uw vaderen niet vervolgd? Zelfs hebben zij hen gedood, die geprofeteerd hebben van de komst van de Rechtvaardige, van wie gij nu verraders en moordenaars geworden zijt, gij, die de wet ontvangen hebt op beschikking van engelen, doch haar niet hebt gehouden.
Handelingen 7:51‭-‬53 NBG51
https://bible.com/bible/328/act.7.51-53.NBG51

Dan ben je echt wel heel hardnekkig. Daarom heb ik ook hoop en geloof voor veel mensen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 11 mei 2018 11:09

Veendam schreef:Nee dat doe ik niet.
Door het gebruik van het woord ALS geef je aan dat dit een keuze mogelijkheid is die God heeft, maar dat is bij Hem geen keuzemogelijkheid.
God zal Zich houden aan Zijn beloften welke Hij in de Schrift gedaan heeft.
Wanneer Hij zegt dat Hij de Heilige Geest niet van mij zal nemen en dat Hij trouw is dan hoef ik mij dat niet af te vragen of wat dan ook.
En er staat ook nergens in de Schrift dat Hij de gelovigen zal verharden, er staat niet eens dat Hij daar over zou denken.

Ergens anders zei je toch dat er afval van heiligen is? Een mens kan het 'verknallen' volgens jou. En nu zeg je dit.
Als dat zo is praat je jezelf wel een beetje klem. Of vergis ik me?

Veendam schreef:Jouw hele opmerking is dus nergens op gebaseerd, hooguit op een verwond gevoel van eigenwaarde.

Oh ja? Dat is jouw mening, omdat je jezelf schijnbaar niet kent. Je denkt dat je het zelf wel redt naar de hemel op te klimmen als God jou loslaat?Op deze vraag zou ik graag ja of nee willen zien, en niet er omheen gedraai.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 11 mei 2018 11:15

coby6 schreef:Ja het is wederstandelijk. Dat zei Stefanus.

Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij. Wie van de profeten hebben uw vaderen niet vervolgd? Zelfs hebben zij hen gedood, die geprofeteerd hebben van de komst van de Rechtvaardige, van wie gij nu verraders en moordenaars geworden zijt, gij, die de wet ontvangen hebt op beschikking van engelen, doch haar niet hebt gehouden.
Handelingen 7:51‭-‬53 NBG51
https://bible.com/bible/328/act.7.51-53.NBG51

Dan ben je echt wel heel hardnekkig. Daarom heb ik ook hoop en geloof voor veel mensen.

We moeten m.i. onderscheid maken tussen zaligmakende genade en algemene genade. (om m.i. het meest recht te doen aan de Bijbel).
Als God zaligmakend werkt, houdt niemand dat tegen. Hij zorgt er ook Zelf voor dat je dat niet wilt tegenhouden. Hij buigt je wil om.
We kunnen wel algemene genade weerstaan, dat doen we helemaal zelf. We kunnen ook een eind de goede richting oplopen met algemene genade, maar als God ons niet het ware geloof schenkt van boven is dat tekort.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”