Maar dat staat ook helemaal niet ter discussie. De reden waarom iemand verloren gaat, is ook onwil en ongeloof. God kiest er alleen voor om daar in dat geval niets aan te veranderen. In Joh. 3:36 staat dan ook "de toorn van God blijft op hem" (en dus niet "komt op hem"). Daarom vat ik verwerping ook niet op als iets actiefs van God waardoor wij "onmachtig worden", maar als een gelijkblijven van de situatie: mensen die verloren liggen, blijven dat door hun ongeloof. Bij de verkiezing ligt dat anders: dat zie je ook in de Bijbel terug: daar zie je een actieve God, die mensen roept, ze op pad stuurt, hun hart verandert enz.1a2b3c schreef:Je kunt die conclusie trekken op grond van bovenstaande teksten, maar daar zul je dan een heleboel anderen teksten voor moeten negeren.
De Bijbel zegt nooit dat de reden waarom iemand verloren gaat onmacht is, maar onwil en ongeloof: Gij hebt niet gewild en wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Het feit dat Hij betrouwbaar is, blijkt ook daaruit dat wat Hij zich voorneemt, ook gebeurt. En Paulus zegt in Ef. 1 dat Hij ons "vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft" en ons heeft "voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden". "In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil,".1a2b3c schreef:Dan zal ik wel een uitzondering zijn, maar de grond van mijn geloof(zekerheid) is in de eerste plaats Hij zelf. Ik acht Hem volkomen betrouwbaar en in staat waar te maken wat Hij belooft. Daarom stel ik met een gerust hart mijn vertrouwen op Hem. Ik geloof in de Heer en daarom ook in Zijn leer.
Dat hoort ook bij Zijn leer.
De Bijbel spreekt over verwerping. Daarvoor hoef je niet zover te zoeken. Matth. 25: "En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."1a2b3c schreef:Als er een verkiezing is, is er ook een verwerping....
En je tegenwerping is: maar dat is toch wat anders dan verkiezing en verwerping van eeuwigheid? Mijn antwoord is: denk je nu echt dat er mensen verloren gaan tegen Gods besluit en almacht in? Hij werkt alle dingen overeenkomstig de raad van Zijn wil, dus ook het oordeel. En nu ben ik degene die zegt dat je daar niet "allerlei" van moet maken.