Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Nina schreef:Doe niet zo raar Johan. Als je niet tegen kritiek kan, moet je niet op een forum gaan zitten.
Chaya schreef:Maar wie zegt dat het voor iedereen was, spreekt maar de halve waarheid.
Cathy schreef:1 Joh 2:2 ''en Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld''.
1 Joh 4:14 'En wij hebben gezien en getuigen dat de Vader de Zoon gezonden heeft als Zaligmaker van de wereld'.
Joh 3:16 is al genoemd en in al die teksten komt het woord 'kosmos' voor.
Het lijkt mij dat het lijden, sterven en de opstanding alles en iedereen omvat.
Johan100 schreef:Dat heb ik dus uitgelegd in de rest van mijn betoog. Die oren heeft, die hoort. Die het vatte, vatte het.
Veendam schreef:Jezus zegt VOLG MIJ, maar dat moet je natuurlijk ook gegeven zijn volgens jou ???
Bekeer u, is een opdracht die vereist activiteit van de geadresseerde.
Geloof, is ook een opdracht die vereist activiteit van de geadresseerde.
Geloof is niet iets wat je als pakketje gegeven wordt, dat in je leven gestort wordt, maar is zelf een daad van je wil.
Vrijewildrijverij is een contradictio in terminis.Johan100 schreef:...... Ik moet eigenlijk niets hebben van die vrijewildrijverij....
Nou, je hebt het wel niet tegen mij, maar op een forum mag iedereen op iedereen reageren.Johan100 schreef:Je zegt het zelf ook al, dat God het willen in je werkt.
Maar heb je ook weleens de andere kant ervaren? Je onwil en het alleen van Christus te verwachten?
Johan100 schreef:Je haalt wat dingen door elkaar. Lees mijn post eens goed door.
Ik schreef het volgende en je quoot een losse opmerking.
Johan100 schreef:Oh ja? Mijn leerstellige zaken? Ik knijp mensen het leven uit door op Christus te wijzen als Enige fundament?
Mensen zijn gevallen schepselen en er is niemand die God van ganser harte oprecht zoekt, ook niet één, tenzij.....vrije genade vanuit bewogenheid van Gods kant het anders maakt. Dat is de boodschap die ik heb. Voor de schijnchristen een ergernis wat ik schrijf, maar de ware christen weet uit ondervinding van deze zaken af. In het leven van de ware christen werkt God op Zijn eer aan. Bij die vrijewildrijverij is er weinig te bespeuren van 'alle eer zij aan God'. Nee, 'God een beetje en ik een beetje, ik moet meewerken, anders kan God mij niet zalig maken'. Dat is de kern van jullie boodschap.
Maar het is 'God wil en zij zullen'. Hij zal een onwillig volk gewillig maken. Vijanden worden met God verzoent.
Dat God niet op Zijn eer aan zou werken zeg je zo stellig dat ik me afvraag hoe jouw geloof eruit ziet.Veendam schreef: God werkt helemaal niet op Zijn eer aan in het leven van een ware Christen. De ware Christen moet ZELF DOEN wat God gezegt heeft.
Veendam schreef:Het wederomgeboren worden is het grootste wonder van God, maar daarvoor is geloof nodig van de mens. Maar een heel klein beetje, en dat moet de mens dus wel hebben om tot geloof te kunnen komen.
Johan100 schreef:Dat God niet op Zijn eer aan zou werken zeg je zo stellig dat ik me afvraag hoe jouw geloof eruit ziet.
Moslims moeten ook heel veel doen.
Dus een mens moet geloven zodat God een mens wederomgeboren kan laten worden? Ik weet niet wat ik lees.
Jij hebt geen vrije wil, je denkt het misschien. Je kent jezelf niet. Satan verslaat ze bij bosjes die denken zelf naar de hemel op te kunnen klimmen.Maar ze lopen naar de buitenste duisternis.
Veendam schreef: maar sinds ik Jezus Heer gemaakt heb over geheel mij leven wil ik niet alles meer.
Ik dien God met blijdschap omdat Hij mijn wil omgebogen heeft.Veendam schreef: Maar je gaat niet in op dingen die ik zeg: Dien je God omdat het moet, uit plichtsbesef, of uit vrije wil en met vreugde en blijdschap ?
Nina schreef:Even een reactie op deze zin: 'Als de mens in staat is om, tegen zijn gevallen en ongehoorzame natuur in, voor God te kiezen dan is hij helemaal niet verloren of dood in zonden en overtredingen. '
Je conclusie volgt hier niet uit. Mensen kunnen voor God kiezen, maar dat zegt niets over hun verloren staat of dat ze zichzelf zalig kunnen maken. Nadat een mens tot God komt (omdat God die mens getrokken heeft), kan deze tot het inzicht komen dat hij/zij vol schuld voor God staat en Iemand nodig heeft die de schuld vereffent wat hij/zij zelf niet kan.
Veendam schreef:Het is iedereen gegeven om in te gaan op de uitnodiging, alleen of iemand er op in gaat of niet dat doet aan de gehele zaak niets af.
Veendam schreef:God zegt dat een ieder zich moet bekeren en dan houdt dat dus ook in dat de mens dat kan, anders zou God iets onmogelijks vragen van de mens en dan zou God dus vreemd gezegd de oorzaak zijn dat de mens zich niet kan bekeren
Veendam schreef:Het is naar Gods welbehagen en naar Zijn wil dat een ieder gered zal worden door Christus en dat hun positie veranderen gaat van LIGGEN IN DE ZONDE naar IN CHRISTUS
Veendam schreef:Zonde en ongeloof weerhouden de mens niet om naar Jezus te komen, omdat deze weg open is. Jezus stierf immers voor ons toen wij nog zondaren waren.
Veendam schreef:Het lijkt mooi zo maar je moet verder lezen dan vers 21. Voor elke plaag staat er dat farao zijn hart verharde en dat deed God dus niet. Dat lees je alleen voor de laatste plaag waarbij iedere eerstgeborene gedood werd die niet schuil ging achter het bloed. Vers 22 en verder daar staat: Israel is mijn eerstgeboren zoon, daarom zeg ik u: Laat mijn zoon gaan pdat hij Mij diene. Zoudt gij echter weigeren (hier is dus een keuzemogelijkheid) hem te laten gaan, dan zal ik uw eerstgeborene doden
Veendam schreef:Op grond van het Woord van God weet ik dat God verkozen heeft om een ieder tot behoud te brengen die IN CHRISTUS is. Het is dus neit zo dat God zegt van deze wel en deze niet
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast