Flawsome schreef:Daar hebben we er inderdaad weer eentje. Irritant hè? Maar hé, ik doe mijn best
Haha, prima. Ik zal mijn best doen op alles rustig te reageren.

Het is af en toe jammer omdat ik nogal in herhaling val. De meeste informatie die ik schrijf is ook terug te vinden op de andere bladzijden van dit 200-pagina's lange onderwerp.
Flawsome schreef:Inderdaad laat ik de bijbel spreken. Ik laat deze in zijn waarde, sterker nog: het is mijn autoriteit.
Mijn autoriteit ook. Maar alleen een autoriteit op het gebied waar de Bijbel voor bedoeld is: theologie. Niet op wetenschappelijk gebied. Het is natuurlijk mooi als de Bijbel wetenschappelijk juiste informatie verschaft, maar mijn geloof staat of valt daar niet mee. Wat wisten de Bijbelschrijvers nou van astronomie, geologie en natuurkunde? Vrij weinig toch?
Flawsome schreef:Wanneer de bijbel mij zegt dat de schepping plaatsvond in slechts zes dagen, dat in de tien geboden ook nog eens benadrukt wordt en dat Jezus (onder andere in mattheus 19:4) beweert dat de mens in het begin geschapen is, geloof ik dat
Okee. Dus dan is de discussie al klaar, toch? Als jij je antwoord al hebt dan kunnen we net zo goed stoppen...
Flawsome schreef:en zal ik de heilskennis verder ook aan mensen bekend maken (voor zover ik kan).
Een 6000 jaar oude aarde valt toch niet binnen de heilskennis? Ik dacht dat het evangelie ging over de redding van Jezus uit de greep des kwaads.
Flawsome schreef:De reden dat ik er wat fanatiek in ben en waarom het belangrijk voor mij is, is met name om de volgende redenen:
1: De geloofwaardigheid van het boek Genesis staat op het spel.
Oh, ik vind Genesis ook geloofwaardig als de gebeurtenissen die het verhaalt niet letterlijk gebeurd zijn. Ik vind dat een veel te nauwe en enge lezing. En veel christenen met mij, overigens. Augustinus nam het Scheppingsverhaal ook niet letterlijk, bijvoorbeeld. En Philo van Alexandrië ook niet. En tegenwoordig hebben we ook veel christelijke geleerden die dat kunnen, zoals prof. Henk van den Belt, prof. Cees Dekker, prof. Gijsbert van den Brink, dr. René Fransen, prof. Heino Falcke en prof. André Aleman. Ik sluit me graag bij hen aan.
Flawsome schreef:3: De geloofwaardigheid van Jezus staat daarmee ook op het spel.
Nee hoor, dat denk ik niet. Ik vind Jezus net zo geloofwaardig als het Scheppingsverhaal een mythe is. Een prachtige mythe, overigens, waarin God ons belangrijke heilskennis verschaft. Maar niet letterlijk gebeurd.
Flawsome schreef:4: De evolutionisten vinden het belangrijk, omdat zonder al die miljoenen jaren hun sprookje ronduit lachwekkend is.
Iemand die de evolutietheorie aanhangt is niet per se een evolutionist. Enne, het is mij om het even of de evolutietheorie waar is. Ik hang haar aan omdat er een overweldigende hoeveelheid bewijs voor is. En er is weinig bewijs voor een 6000 jaar oude aarde. Maar stel dat er nieuw wetenschappelijk bewijs komt waardoor een andere theorie waarschijnlijker wordt dan wissel ik gewoon van standpunt.
Dat is ook wel de kern: wetenschap gaat om
bewijzen en zij houdt zich bezig met het
fysische. Mijn geloof gaat over God en heel andere zaken. Zaken die niet fysisch zijn.