wedergeboorte / reincarnatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 mar 2004 15:54

Vrouwe Justitia schreef:Nee, de persoon verandert niet, slechts het omhulsel.

Ik geloof daar dus helemaal niks van. Zoals mensen die zeggen dat ze een stad of zo herkennen, omdat ze daar in een vorig leven zijn geweest. Nou, als ik na 30 jaar terugkeer naar plekken waar ik vroeger heb gewoond, herken ik het meestal helemaal niet meer, omdat alles veranderd is, de bomen zijn heel groot, en sommige gebouwen zijn afgebroken, alles is veranderd en daarom moeilijk te herkennen, dus ik geloof dat niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 17:29

Raido schreef:moet je na gaan hoe ver sommige mensen kunnen gaan... beetje omhoog gevallen... er is er nog een... satan... die zegt dat ook

Wat wil je nu eigenlijk? Geloof je nu wel of niet in de wijsheid van goeroe's, rabbi's en Jezus? En als je hun wijsheid relativeert, waarom zou je zelf dan wel een goede leraar zijn op weg naar...boven? of ergens anders heen?

Je wilt dus stellen dat Jezus een beetje een omhooggevallen mannetje met mateloze pretenties was..? Allright, maar als dat zo was moeten we Zijn hele persoon niet serieus nemen, dan was het gewoon een soort halve gare dorpsgek. Ik weiger dat te geloven, maar goed, als jij dat wilt...

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 27 mar 2004 17:43

Ik heb onlangs horen uitleggen hoe het kan dat mensen zich dingen herinneren van honderden jaren geleden, en dit zien als reïncarnatie.

Als b.v. Lodewijk 14e een boze geest bij zich heeft en hij komt te overlijden, dan verlaat die geest hem en zoekt een nieuw slachtoffer.
Hier kan honderden jaren tussen zitten, en als hij dan iemand vindt die open staat voor boze geesten, door b.v in zonde te leven, dan neemt hij intrek in die persoon, en laat hem al de dingen van Lodewijk 14e herinneren, zodat hij denkt hem te zijn.

Dit kan er bij mij wel in.
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 17:52

Zou kunnen, maart blijft wat hypothetisch..

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 27 mar 2004 19:44

wina schreef:Ik heb onlangs horen uitleggen hoe het kan dat mensen zich dingen herinneren van honderden jaren geleden, en dit zien als reïncarnatie.

Als b.v. Lodewijk 14e een boze geest bij zich heeft en hij komt te overlijden, dan verlaat die geest hem en zoekt een nieuw slachtoffer.
Hier kan honderden jaren tussen zitten, en als hij dan iemand vindt die open staat voor boze geesten, door b.v in zonde te leven, dan neemt hij intrek in die persoon, en laat hem al de dingen van Lodewijk 14e herinneren, zodat hij denkt hem te zijn.

Dit kan er bij mij wel in.

Juist ja. Dat is een aanname die veel onlogischer lijkt dan reincarnatie.

Maar volgens mij is het al dan niet herkennnen van plaatsen niet het belangrijkste waarop reincarnatie gebaseerd is... Het zou een bevestiging kunnen zijn, maar geen basis. Zo wordt het over het algemeen ook niet gebruikt, dus reincarnatie raar vinden omdat je niet gelooft dat mensen zich iets van drie levens terug kunnen herinneren, klopt niet helemaal.

@ Boekenlezer: Ik ben het er niet mee eens dat we een persoon niet los van het lichaam zien. Op een bepaalde manier wel, maar het lichaam is meer een herkenningspunt, zeg maar. Zoiets als een zaklamp, het meest zichtbaar is de lamp, maar het gaat om het licht. En een geest van iemand blijft toch ook hetzelfde als hij bijvoorbeeld invalide raakt? De persoonlijkheid?
If you want world peace, fight for justice.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 19:55

joris schreef:
Je verwart twee zaken die niets met elkaar te maken hebben
nee, ik denk datj ij dingen uit elkaar haalt die niet uit elkaar te halen zijn.

God is al omvattend en dus alles. Als jij in de kracht van God leeft heb je niets te maken met natuurwetten zelfs, lees maar efeziers 1.

Hier verkondig jij zo te zien de ketterij van het pantheïsme.
En waar je die zweverige speculatie vandaan haalt die je daar achteraan zet, is mij een raadsel. (Ik kan 'm niet aflezen uit Efeziërs 1.) Uit je grote teen of zo?
Of wou je soms beweren: als ik de kracht van God in mij heb, kan ik zo van een toren springen zonder te pletter te vallen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 20:03

Boekenlezer schreef:Of wou je soms beweren: als ik de kracht van God in mij heb, kan ik zo van een toren springen zonder te pletter te vallen?

Zoiets staat wel in de bijbel toch..?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 20:18

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:Of wou je soms beweren: als ik de kracht van God in mij heb, kan ik zo van een toren springen zonder te pletter te vallen?

Zoiets staat wel in de bijbel toch..?

Inderdaad, in Lukas 4:9-11: "...werp Uzelven van hier nederwaarts; 10 Want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, dat zij U bewaren zullen; 11 En dat zij U op de handen nemen zullen, opdat Gij Uw voet niet te eniger tijd aan een steen stoot." Dat zei de duivel tegen Jezus tijdens die veertig dagen durende verzoeking. Maar Jezus wijst dat af, Lukas 4:12: "En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Er is gezegd: Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken."

Lukas 4:11 is dan een citaat uit Psalm 91:11 en 12, waar staat: "11 Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen. 12 Zij zullen u op de handen dragen, opdat gij uw voet aan geen steen stoot."

Het antwoord van Jezus is te vinden in Deuterenomium 6:16, waar staat: "Gij zult den HEERE, uw God, niet verzoeken,..."

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2004 20:52

Boekenlezer schreef:
joris schreef:
Je verwart twee zaken die niets met elkaar te maken hebben
nee, ik denk datj ij dingen uit elkaar haalt die niet uit elkaar te halen zijn.

God is al omvattend en dus alles. Als jij in de kracht van God leeft heb je niets te maken met natuurwetten zelfs, lees maar efeziers 1.

En waar je die zweverige speculatie vandaan haalt die je daar achteraan zet, is mij een raadsel. (Ik kan 'm niet aflezen uit Efeziërs 1.) Uit je grote teen of zo?
Of wou je soms beweren: als ik de kracht van God in mij heb, kan ik zo van een toren springen zonder te pletter te vallen?
waarom zou je de kracht van God voro zulke dingen gebruiken? Ik heb Jezus ook nog nooit een goocheltruc zien uithalen. Hij was altijd bezig met visie. En als jij visie hebt voor mensen en geloof in God kan je grote dingen doen in zijn kracht.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 20:58

joris schreef:
Boekenlezer schreef:
joris schreef:...

waarom zou je de kracht van God voro zulke dingen gebruiken? ...

Omdat je zegt dat ik niets met natuurwetten te maken heb als ik in de kracht van God leef.

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2004 21:02

Petrus liep op het water, was ook niet helemaal volgens de natuurwetten.

Er zijn genoeg verhalen bekend van zendelingen of gemeenteleiders zonder geld waarbij een tweedehands wasmachine van 13 jaar nog eens 13 jaar meegaat bjivoorbeeld. Ook niet echt normaal en tegen de natuurwetten in.
Er staan mensen op uit de dood. Ook niethelemaal normaal.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 22:00

joris schreef:Petrus liep op het water, was ook niet helemaal volgens de natuurwetten.

Er zijn genoeg verhalen bekend van zendelingen of gemeenteleiders zonder geld waarbij een tweedehands wasmachine van 13 jaar nog eens 13 jaar meegaat bjivoorbeeld. Ook niet echt normaal en tegen de natuurwetten in.

Ooow, dàt.
Tja, ik heb er wel eens van gehoord.
Ach, 't interesseert me eigenlijk weinig. Ik houd me daar niet mee bezig.
Bovendien: hoe weet je dat dat van God komt, en dat het geen duivels bedrog is? Dat is een vraag die voor mij bij die dingen niet beantwoord is. "Beproeft de geesten, of zij uit God zijn" staat er in I Joh. 4:1. Ik weet namelijk dat er onder het mom van de Geest ook dingen kunnen gebeuren die in werkelijkheid helemaal niet van de Geest zijn.
En die halleluja-kringen waarin dat doorgaans gebeurt, daar voel ik me al helemáál niet in thuis.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 22:05

Boekenlezer schreef:
joris schreef:Petrus liep op het water, was ook niet helemaal volgens de natuurwetten.

Ooow, dàt.
Bovendien: hoe weet je dat dat van God komt, en dat het geen duivels bedrog is? Dat is een vraag die voor mij bij die dingen niet beantwoord is. "Beproeft de geesten, of zij uit God zijn" staat er in I Joh. 4:1. Ik weet namelijk dat er onder het mom van de Geest ook dingen kunnen gebeuren die in werkelijkheid helemaal niet van de Geest zijn.
En die halleluja-kringen waarin dat doorgaans gebeurt, daar voel ik me al helemáál niet in thuis.

Waarom doe je zo schamper over dingen die gewoon (bijbelse) realiteit zijn? Waarom zou het je weinig interesseren dat Jezus en Petrus op het water liepen, of dat er doden opstonden, of dat mensen ook nu nog op voor ons onverklaarbare wijze geholpen worden?
Daarnaast hoor ik zulke verhalen doorgaans niet in halleluja-kringen (bah, wat een woord!) maar vooral in diep-bevindelijke kringen.

Sorry, ik vind dat je een beetje vreemd reageert...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 22:19

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:

Ooow, dàt.

Waarom doe je zo schamper over dingen die gewoon (bijbelse) realiteit zijn? Waarom zou het je weinig interesseren dat Jezus en Petrus op het water liepen, of dat er doden opstonden, of dat mensen ook nu nog op voor ons onverklaarbare wijze geholpen worden?
Daarnaast hoor ik zulke verhalen doorgaans niet in halleluja-kringen (bah, wat een woord!) maar vooral in diep-bevindelijke kringen.

Sorry, ik vind dat je een beetje vreemd reageert...

Die voorbeelden die joris noemde kom ik niet zozeer tegen in diep-bevindelijke kringen, maar dat soort verhalen heb ik meer gehoord vanuit evangelische hoek. (Ik gooi pinkster-, charismatisch en evangelisch voor het gemak even op één hoop, en noem het allemaal evangelisch.)
Verder weet ik dat er in evangelische (pinkster-)kringen nogal uitspattingen zijn geweest op het gebied van de Geest, die gewoon echt niet van de Geest waren.
En in mijn geloof ben ik niet in de eerste plaats geïnteresseerd in wonderen, maar in Gods heilsplan met mijn leven. Paulus had ook last van "een doorn in het vlees" waar hij graag van af wou, maar kreeg als antwoord: "Mijn genade is u genoeg", zie II Cor. 12:7-9. Die kon ook niet even 'hokus-pokus' zeggen en foetsie was het.
Ik zeg niet dat wonderen niet zouden kunnen in deze tijd. Integendeel. Maar het is niet waar mijn eerste interesse naar uitgaat. (Dan zou ik wellicht een wondergeloof hebben.)
Dat ik zo reageer zoals ik reageer heeft ook te maken met hoe joris ermee naar mij toe komt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 22:32

Oke, wonderen zijn niet het belangrijkste. Maar daarom hoef je ze ook nog niet te minachten. En uit bevindelijke kring heb ik dus genoeg verhalen gehoord, bijv. van bankbiljetten die opeens door de brievenbus gegooid werden, precies zoveel als nodig was om de auto (waarvoor uiteraard niet verzekerd was) te kunnen betalen.. enz.

Dit soort verhalen vormen voor mensen die tegen verzekeren zijn vaak zelfs een belangrijk argument om tegen te zijn, zo van: God redt Zijn volk wonderlijk uit, wie ben ik dan om voorzorgsmaatregelen te nemen en God daarin te belemmeren.

Terug naar “Archief”