Aragorn schreef:Boekenlezer schreef:joris schreef:Petrus liep op het water, was ook niet helemaal volgens de natuurwetten.
Er zijn genoeg verhalen bekend van zendelingen of gemeenteleiders zonder geld waarbij een tweedehands wasmachine van 13 jaar nog eens 13 jaar meegaat bjivoorbeeld. Ook niet echt normaal en tegen de natuurwetten in.
Er staan mensen op uit de dood. Ook niethelemaal normaal.
Ooow, dàt.
Tja, ik heb er wel eens van gehoord.
Ach, 't interesseert me eigenlijk weinig. Ik houd me daar niet mee bezig.
Bovendien: hoe weet je dat dat van God komt, en dat het geen duivels bedrog is? Dat is een vraag die voor mij bij die dingen niet beantwoord is. "Beproeft de geesten, of zij uit God zijn" staat er in I Joh. 4:1. Ik weet namelijk dat er onder het mom van de Geest ook dingen kunnen gebeuren die in werkelijkheid helemaal niet van de Geest zijn.
En die halleluja-kringen waarin dat doorgaans gebeurt, daar voel ik me al helemáál niet in thuis.
Waarom doe je zo schamper over dingen die gewoon (bijbelse) realiteit zijn? Waarom zou het je weinig interesseren dat Jezus en Petrus op het water liepen, of dat er doden opstonden, of dat mensen ook nu nog op voor ons onverklaarbare wijze geholpen worden?
Daarnaast hoor ik zulke verhalen doorgaans niet in halleluja-kringen (bah, wat een woord!) maar vooral in diep-bevindelijke kringen.
Sorry, ik vind dat je een beetje vreemd reageert...
Die voorbeelden die joris noemde kom ik niet zozeer tegen in diep-bevindelijke kringen, maar dat soort verhalen heb ik meer gehoord vanuit evangelische hoek. (Ik gooi pinkster-, charismatisch en evangelisch voor het gemak even op één hoop, en noem het allemaal evangelisch.)
Verder weet ik dat er in evangelische (pinkster-)kringen nogal uitspattingen zijn geweest op het gebied van de Geest, die gewoon echt niet van de Geest waren.
En in mijn geloof ben ik niet in de eerste plaats geïnteresseerd in wonderen, maar in Gods heilsplan met mijn leven. Paulus had ook last van "een doorn in het vlees" waar hij graag van af wou, maar kreeg als antwoord: "Mijn genade is u genoeg", zie II Cor. 12:7-9. Die kon ook niet even 'hokus-pokus' zeggen en foetsie was het.
Ik zeg niet dat wonderen niet zouden kunnen in deze tijd. Integendeel. Maar het is niet waar mijn eerste interesse naar uitgaat. (Dan zou ik wellicht een wondergeloof hebben.)
Dat ik zo reageer zoals ik reageer heeft ook te maken met hoe joris ermee naar mij toe komt.