Marnix schreef:Ik ben bang dat we hier nooit een antwoord op zullen weten... Als God alles voorziet wist Hij dus al van de zondeval af toen Hij de wereld maakte? Als dat zo is had Hij het ook anders kunnen maken... waarom dan die zondeval "inbouwen". Ik heb sowieso mijn vraagtekens bij de uitverkiezingsleer.... is het leven dan een loterij, waar je geluk oet hebben dat je uitgekozen bent? Kun je dan als lekker er op los leven, je bent uitverkozen of niet? Nee.... dus je gedrag heeft toch invloed op je "uitverkiezing"... Of zou God je gedrag al hebben voorzien?
Dat is en blijft natuurlijk iets ondoorgrondelijks, waarover je als mens nooit in volmaakte termen kunt spreken. (En daarom ga ik dat nu ook niet proberen: ...in volmaakte termen...)
Ik denk dat het eigenlijk zo is: Gods raadsbesluit komt tot uiting in ons handelen en de keuzes die wij maken. Die zitten in elkaar verstrengeld. Iets van die verstrengeling zie je in Filippenzen 2:13: "Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen."
Wij zijn vaak geneigd om het zo te zien:
- je hebt God,
- je hebt de mens.
God zit op zijn plekje en doet daar wat Hij wil, en de mens zit op zijn plekje, en doet daar wat hij wil. Net alsof God en mens los van elkaar zijn.
En dan wordt het al gauw:
- of God bepaalt het lot van de mens door uitverkiezing, en dan ondergaat de mens dat passief buiten zijn eigen wil om,
- of de mens is zich wel bewust van zichzelf en wat hij wil, en kiest voor of tegen God terwijl God machteloos afwacht.
Maar dat is een misvatting. Wij kunnen dat niet bij elkaar krijgen: bepaaldheid en spontaniteit.
Dus gooi die verkiezingsleer nooit overboord, want dan bezwijk je voor de verleiding van wat wij geneigd zijn, onze kortzichtigheden.
Het is niet meer dan een poging van mij om het uit te leggen.