Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2017 19:08

pindas83 schreef:Mensen aanzetten tot atheïsme denk ik. Ik kan er niks anders van maken.

Je moet het natuurlijk wel zien in een tijd dat er voor andersgelovigen totaal geen ruimte was. Nu leven we heerlijk pluriform en gemakkelijk naast elkaar, maar dat is voor velen wel een enorm gevecht geweest om die vrijheid te veroveren.

Ik neem direct aan dat het voor velen hier maar moeilijk te verkroppen zal zijn dat voor een grote groep mensen in de maatschappij het christendom iets is waar je aan moest ontsnappen; een verwurgende strop om je nek waarbij niks mocht en iedereen strak in het driedelig pak moest lopen en dan nog dankbaar zijn ook. En dan zullen we het vast allemaal verkeerd begrijpen; het is het grondpersoneel; je bent juist vrij; ik ken het allemaal en toch is er weinig dat mij meer angst aanjaagt dan terug te moeten naar een maatschappij van de jaren '50.

Er zijn sociaal gezien een aantal belangrijke revoluties geweest en de kunst van een tijdperk reflecteert de maatschappij nu eenmaal. Maar om de muziek de schuld te geven van die revoluties, dat is oorzaak en gevolg omdraaien - het zal gerust een wisselwerking hebben gehad, maar die muziek en die ideeën ontstaan niet in een vaccuum.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 aug 2017 08:06

eph515 schreef:Beste StillAwake, hier alsnog de link naar het videomateriaal:
https://www.youtube.com/channel/UCERg81 ... fPsNmyckBg

Ik zal eens kijken als ik tijd heb...

eph515
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 10:50

Als ik zo de commentaren lees van sommigen (o.a. van Mortlach) denk ik dat het probleem heel veel dieper gaat als gebruik van bepaalde muziek in christelijke kringen. Ik ben bang om te vragen hoe sommigen van jullie denken over de bijbel als onfeilbaar Woord van God, homohuwelijk, sex buiten het huwelijk, yoga beoefenen, tatoeages zetten, samenwerken met Katholicisme, evolutietheorie, of heel misschien (hoop het niet) zelfs zoiets fundamenteels als de Godheid van Christus.......

Er werd eerder door iemand aangegeven dat hij, vrij vertaald, niets ziet waar we ons zorgen over hoeven te maken in NL. Want we hebben christelijke tv kanalen, christelijke politieke partijen, vrijheid in het algemeen. Los van de kwaliteit van die kanalen en partijen (dat is een ander punt), onze vrijheden die je nu voor lief neemt staan wel degelijk op het spel. Denk aan christelijke trouwambtenaren die ontslagen werden in NL, omdat ze weigerde homohuwelijken te sluiten. In de V.S. krijgen christenen al hoge boetes als ze als bedrijf b.v. weigeren een taart te maken voor een homohuwelijk. Christelijke voorgangers zijn in Nederland aangeklaagd en voor het gerecht gesleept, omdat ze aanhalen wat de bijbel zegt over seksuele man-met-man, vrouw met vrouw relaties Zover ik weet is nog niemand veroordeeld, maar dat gaat ben ik bang niet lang meer duren, de druk neemt toe. Heel veel christenen staan tegenwoordig zelfs achter het homohuwelijk, voor al dat soort politiek correcte nep christenen is er natuurlijk geen probleem in deze tijd. Dit is de tijd waarover Christus heeft gesproken dat de gemeente liever gaat luisteren naar mooie, zoetsappige woorden, van losbandigheid en afval van dat wat zich christen noemt.

Romeinen 3:4 "Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig".

eph515
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 11:01

Ik geloof trouwens helemaal niet in een toekomst van atheisme, atheisme gaat absoluut uitsterven. Ik geloof dat al deze dingen (o.a. pop/rock/symboliek) worden gebruikt om mensen te conditioneren. Bedoeld om er 1 religieuze hutspot van te maken. Dit is al lang geleden in gang gezet en gaat in complete vervulling komen. De New Age kerk waar christenen met afgodendienaars samen bidden. Oh wacht, dat is geen toekomst, dat gebeurt al! Nog even en dan komt de vraag van Christus Jezus (de ECHTE) of Hij nog (HET) geloof gaat vinden op aarde.

Hij gaat vele 'geloven' vinden, maar

"Er is een weg, die iemand recht schijnt; maar het laatste van dien zijn wegen des doods." Spreuken 16:25

eph515
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 11:06

Mortlach, je schreef: "Je moet het natuurlijk wel zien in een tijd dat er voor andersgelovigen totaal geen ruimte was. Nu leven we heerlijk pluriform en gemakkelijk naast elkaar, maar dat is voor velen wel een enorm gevecht geweest om die vrijheid te veroveren."

Ik vraag me af, ben je wel christen? Als je dat niet bent, dan snap ik hoe je er tegenaan kijkt en heb ik er natuurlijk geen probleem mee.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 27 aug 2017 11:15

eph515 schreef:Als ik zo de commentaren lees van sommigen (o.a. van Mortlach) denk ik dat het probleem heel veel dieper gaat als gebruik van bepaalde muziek in christelijke kringen. Ik ben bang om te vragen hoe sommigen van jullie denken over de bijbel als onfeilbaar Woord van God, homohuwelijk, sex buiten het huwelijk, yoga beoefenen, tatoeages zetten, samenwerken met Katholicisme, evolutietheorie, of heel misschien (hoop het niet) zelfs zoiets fundamenteels als de Godheid van Christus.......
Oh nee, zeg. Samenwerken met katholieken, onze medechristenen! Lekker yogaën! Wetenschap! Hoe diep kan Nederland zinken?

eph515 schreef:Er werd eerder door iemand aangegeven dat hij, vrij vertaald, niets ziet waar we ons zorgen over hoeven te maken in NL. Want we hebben christelijke tv kanalen, christelijke politieke partijen, vrijheid in het algemeen. Los van de kwaliteit van die kanalen en partijen (dat is een ander punt), onze vrijheden die je nu voor lief neemt staan wel degelijk op het spel. Denk aan christelijke trouwambtenaren die ontslagen werden in NL, omdat ze weigerde homohuwelijken te sluiten. In de V.S. krijgen christenen al hoge boetes als ze als bedrijf b.v. weigeren een taart te maken voor een homohuwelijk.
En terecht.

eph515 schreef:Heel veel christenen staan tegenwoordig zelfs achter het homohuwelijk, voor al dat soort politiek correcte nep christenen is er natuurlijk geen probleem in deze tijd.
Hoe kom jij aan die oordeelskennis? Waarom zijn dat nepchristenen? (Dat moet je trouwens aan elkaar schrijven.) Wat is jouw definitie van 'christen'?

eph515 schreef:Mortlach. Ik vraag me af, ben je wel christen? Als je dat niet bent, dan snap ik hoe je er tegenaan kijkt en heb ik er natuurlijk geen probleem mee.
Mortlach is atheïst. Bijna alle andere forumleden - waaronder ik - zijn christen.
"Een libelle zweeft over het water..."

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 aug 2017 11:32

eph515 schreef:StillAwake, ik ben trouwens ook niet heel erg bekend met de 'afgodische orgelcultuur', zoals jij het stelt, maar eeuwen van orgelmuziek heeft Nederland niet kunnen veranderen, zoals het sinds de jaren '60 veranderd is door een ander type muziek. Dus is deze soort muziek (orgelmuziek) over het algemeen blijkbaar vrij onschuldig. Als er een afgodische orgelcultuur bestaat, kan het natuurlijk zijn dat dit soort gemeentes er een afgod van maken, ongetwijfeld. Ik kom zelf niet uit deze kringen. Ter verduidelijking, niet dat ik per definitie een probleem heb met het gereformeerde gedachtengoed. Ik zie ook veel goede dingen die uit deze kringen voortkomen. In vroegere tijden bijvoorbeeld de Statenbijbel. De meest betrouwbare bijbel in de Nederlandse taal.

Klopt, maar eeuwen van orgelmuziek hebben ook niet de welvaart gebracht die de muziek sinds de jaren 60 wel gebracht heeft.

Of zouden dat toevalligerwijs effecten zijn die weliswaar tegelijkertijd optraden, maar geen oorzakelijk verband hebben...?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2017 11:34

eph515 schreef:Als ik zo de commentaren lees van sommigen (o.a. van Mortlach) denk ik dat het probleem heel veel dieper gaat als gebruik van bepaalde muziek in christelijke kringen. Ik ben bang om te vragen hoe sommigen van jullie denken over de bijbel als onfeilbaar Woord van God, homohuwelijk, sex buiten het huwelijk, yoga beoefenen, tatoeages zetten, samenwerken met Katholicisme, evolutietheorie, of heel misschien (hoop het niet) zelfs zoiets fundamenteels als de Godheid van Christus.......

Geen zorgen, ik ben atheïst dus mijn mening reflecteert hier niet de meerderheid.

Want we hebben christelijke tv kanalen, christelijke politieke partijen, vrijheid in het algemeen. Los van de kwaliteit van die kanalen en partijen (dat is een ander punt), onze vrijheden die je nu voor lief neemt staan wel degelijk op het spel. Denk aan christelijke trouwambtenaren die ontslagen werden in NL, omdat ze weigerde homohuwelijken te sluiten.

Als ambtenaar weigeren de wet uit te voeren en dan ontslagen worden, het moet niet gekker worden!

In de V.S. krijgen christenen al hoge boetes als ze als bedrijf b.v. weigeren een taart te maken voor een homohuwelijk.

Al zit daar wel wat meer achter, natuurlijk.

Christelijke voorgangers zijn in Nederland aangeklaagd en voor het gerecht gesleept, omdat ze aanhalen wat de bijbel zegt over seksuele man-met-man, vrouw met vrouw relaties Zover ik weet is nog niemand veroordeeld, maar dat gaat ben ik bang niet lang meer duren, de druk neemt toe.

Ga toch weg, man. En ik wil daar de bronnetjes wel eens voor zien.

Heel veel christenen staan tegenwoordig zelfs achter het homohuwelijk, voor al dat soort politiek correcte nep christenen is er natuurlijk geen probleem in deze tijd. Dit is de tijd waarover Christus heeft gesproken dat de gemeente liever gaat luisteren naar mooie, zoetsappige woorden, van losbandigheid en afval van dat wat zich christen noemt.

Romeinen 3:4 "Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig".

Ik neem aan dat dat dus ook voor jou geldt?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 aug 2017 11:38

eph515 schreef:Als ik zo de commentaren lees van sommigen (o.a. van Mortlach) denk ik dat het probleem heel veel dieper gaat als gebruik van bepaalde muziek in christelijke kringen. Ik ben bang om te vragen hoe sommigen van jullie denken over de bijbel als onfeilbaar Woord van God, homohuwelijk, sex buiten het huwelijk, yoga beoefenen, tatoeages zetten, samenwerken met Katholicisme, evolutietheorie, of heel misschien (hoop het niet) zelfs zoiets fundamenteels als de Godheid van Christus.

Wat hebben die zaken hiermee te maken?
Bovendien: de veroordeling van je medechristenen binnen de katholieke kerk vind ik schokkender dan een tatoeage.
Als je de bijbel als onfeilbaar woord van God zou zien zou je ook zien dat er in de bijbel meer ruimte geboden wordt voor muzikale vernieuwing dan in jouw geweten geboden wordt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2017 11:42

StillAwake schreef:Wat hebben die zaken hiermee te maken?
Bovendien: de veroordeling van je medechristenen binnen de katholieke kerk vind ik schokkender dan een tatoeage.
Als je de bijbel als onfeilbaar woord van God zou zien zou je ook zien dat er in de bijbel meer ruimte geboden wordt voor muzikale vernieuwing dan in jouw geweten geboden wordt.

Was dat tatoeageverbod trouwens niet ook heel specifiek in het kader van de doden herdenken? Een tattoeage zetten, oké! Een tattoeage zetten omder er een familielid is overleden, niet doen!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 aug 2017 13:27

https://www.youtube.com/watch?v=JA9h7g-PQsU

En gelijk heeft hij.
Hij is de grondlegger van de Christelijke rockmuziek

https://nl.wikipedia.org/wiki/Larry_Norman

En dit is 1 van zijn nummers

https://www.youtube.com/watch?v=aPJpZdEOILQ

eph515
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 16:23

Beste StillAwake, ik zal proberen je vragen te beantwoorden, waarom fout? Tatoeages en yoga zijn nauw verbonden met afgoderij.
Over Katholicisme, ik had het trouwens over samenwerken met Katholicisme. Individuele katholieken? Ik was toen ik begon te geloven, als eerste naar een katholieke jeugdgroep gegaan. Ik ben ook besprenkeld als baby, op verzoek van het enige familielid wat ik toen had die in iets geloofde. Ben er uitgestapt, God heeft me eruit geroepen. Katholicisme is gelijk aan Maria aanbidding en dus afgoderij, hoe ze het ook draaien en keren. De Paus is iemand die vooraan staat en zich gelijkmaakt aan Christus op aarde (godslaster). Het vaticaan bidt samen met hindoes, boeddhisten, voodoo beofenaars, natuurgodsdiensten (zie Assisi). Katholicisme voegt toe aan het Woord van God. Dan hebben we het nog niet gehad over het katholieke priesterdom wat in de bijbel helemaal niet bestaat, alle gelovigen worden omschreven als priesters.
Dan de waarschuwing die de bijbel geeft over het katholieke priesterdom dat trouwen verbiedt, 1 Timotheus 4: 1-3
"Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen, Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid; VERBIEDENDE TE HUWELIJKEN, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend."

Door deze "leringen van duivelen" heb je de gigantische pedofiele rotzooi, priesters die (jonge) mannen en vrouwen verkrachten, misbruiken die aan hun zorg zijn toebedeeld. God haat zulke dingen, daarom noemt hij het leringen van duivelen, hoe zou jij het noemen?
Je kan zeggen, dezelfde pedofiele misbruikers komen ook in de (laten we het voor het gemak maar allemaal noemen) protestantse kerken tegen.
Daar is het ook aanwezig, maar katholicisme door zijn eeuwenlange leer heeft de bijbel openlijk tegengesproken en brengt mensen willens en wetens in gevaar.
Het is onnatuurlijk en duivels om mensen te verbieden te trouwen.

Voorzover sommigen misschien zullen zeggen, maar was de katholieke kerk niet de eerste kerk, waar we allemaal vanaf stammen?
Nee, de eerste kerk was een Joodse kerk, geen kerk van (Roomse) heidenen. Ik voel me verbonden met die eerste Joodse gemeente, maar absoluut niet met het vaticaan.
Jouw vragen zijn vragen over standaard christelijke doctrine. Dat de gemeente van tegenwoordig over alles van de bijbel twijfelt, zegt alles over de geestelijke toestand in de kerk.

Ik weet trouwens niet, welvaart door muziek van de jaren '60. Ik zie alleen moreel verval.

eph515
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 16:29

Mortlach, dankjewel voor je toelichting, ik heb geen probleem met jou of jouw mening.
Ben zelf niet opgegroeid in de kerk en pas op volwassen leeftijd tot geloof gekomen.

Dat van christenen die zijn aangeklaagd wbt spreken over homohuwelijk, is iets van jaren terug.
Zal kijken of ik er iets over kan terugvinden. Op dit moment hoor je hier weinig over, te meer omdat massa's christenen/pseudo-christenen
christelijke normen en waarden verloochenen om aardig gevonden en geaccepteerd te worden. Weet je, ik ben in mijn jeugd opgevoed tussen mannen die relaties met mannen hebben. Ik heb persoonlijk niets tegen ze als mens niet, geen haat, geen bitterheid. Heb ook zelf geen negatieve dingen meegemaakt, maar de God van de Bijbel keurt seksuele relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht af. Van mij hebben ze ook geen geweld te vrezen. De bijbel veroordeelt trouwens ook seks tussen ongetrouwde mensen en overspel. Wat in de bijbel staat is dat iedereen schuldig is, maar Jezus Christus heeft voor ons de schuld betaald om vrij te komen, vergeven te worden, om die levensstijlen die naar verderf leiden, achter ons te laten.
Dat geloof ik.

eph515
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 16:41

Mortlach, wel nog 1 ding, je zei:
"Als ambtenaar weigeren de wet uit te voeren en dan ontslagen worden, het moet niet gekker worden!"

Wat je wel vergeet is dat het homohuwelijk helemaal nooit bestaan heeft en trouwambtenaren daar dus ook niet mee te maken hadden. Als ik in dienst kom en de wet zegt een huwelijk iets is tussen een man en vrouw en dan ineens veranderd het in iets anders, dan is dat niet de schuld van die gewetensbezwaarde ambtenaar. Dat alles wat voorkomt in de Nederlandse maatschappij dan maar gedoogd, goedgekeurd en vastgelegd wordt in wetten en dat iedereen dan maar moet zwichten ervoor, oftwel mijn rechten worden beperkt, dat is niet eerlijk. Homorechten worden op die manier EXTRA/SPECIALE rechten. Ik heb ook recht om mijn mening in vrijheid te kunnen uiten, zoals ik jouw recht om je als atheïst te kunnen uiten ook nooit zou willen wegnemen. Als iemand de bijbel/de God van de bijbel niet wil in zijn of haar leven, dan heb ik daar geen moeite mee. Ook als niet-gelovigen zich negatief uitspreken over de bijbel of over christenen, geen probleem. Zolang je geen geweld gebruikt en mijn recht om te geloven wat ik wil en vrij te kunnen spreken over mijn geloof niet wegneemt.

eph515
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 16:43

Mortlach, scherp punt trouwens :-) Ja, klopt, als ik als christen niet hetzelfde spreek als Gods Woord, kan ik net zo goed als leugenaar bevonden worden.

Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”