wedergeboorte / reincarnatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 12:02

Raido schreef:Hindoes en Boedisten en veel New Agers geloven dat ...

Hare Krishna's, Baghwan-volgelingen ... en waarom zou ik het bij de bekropte christelijk visie laten
beknopt? ben jij wel wijs? Ik bedoel, ik krijg de neiging nu aan jou te vragen of je de bijbel wel eens gelezen hebt? wow, wat een vrijheid binnen het christelijk geloof. MOet je deuternomium eens lezen!!!!
OVerigns, ishet christendom de enige 'religie' met een vaderfiguur in de hoofdrol!

Wat heb jij met God? n wat heeft Hij met jou?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 12:03

Ja dus .. fijn hoor een vader, die niet luisterd als jij dat graag wilt.
Een vader die liefde geeft, maar niet zoals ik dat wil....

Ja ik heb de bijbel veel te vaak gelezen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 12:06

Raido schreef:Ja dus .. fijn hoor een vader, die niet luisterd als jij dat graag wilt.
Een vader die liefde geeft, maar niet zoals ik dat wil....

Ja ik heb de bijbel veel te vaak gelezen
ha kijk, nu wordt het interessant.
Wil je wat meer vertellen? Klinkt alsof het niet prettig is geweest allemaal.

je mag me ook pb'en.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: wedergeboorte / reincarnatie

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 12:25

keimperens schreef:Laatst kwam ik het woord "wedergeboorte" tegen. Dit deed me op de één of andere manier meteen denken aan reincarnatie. Zijn er hier mensen die hierin geloven (dat een mensengeest meerdere malen op aarde terug kan komen, in een menselijk lichaam natuurlijk)? Of wedergeboorte en reincarnatie nu het zelfde is of niet even terzijde, reincarnatie lijkt mij volkomen logisch, hoe zien jullie dit?

De term wedergeboorte wordt verschillend gebruikt.
Bij Gandhi kom je die term ook tegen, maar hij gebruikt hem dan in de betekenis van: reïncarnatie. Gandhi was dacht ik nogal hindoeïstisch, in ieder geval ook syncretist. (Syncretisme = vermenging van godsdiensten.)
Maar in het christelijke geloof heeft wedergeboorte totaal niks met die reïncarnatiegedachte uit India te maken. (Dat zal ongetwijfeld door anderen al wel uitgelegd zijn. :) )

Verder zie ik de logica van reïncarnatie totaal niet in. :|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 13:11

joris schreef:Ja regelmatig merk ik gedachten op die niet in mijn hoofd horen: kwade geachten over mensen, seksuele gedachten, nochaalnte gedachten. Regelmatig denk ik een vloek terwijl ik hem niet uitspreek.

Ik heb gemerkt dat hoe dichte rje bij God komt, hoe meer je je zonden herkent. Maar ook hoe eerder je ze de kop kunt indrukken.
In de bijbel staat immers; De wet leert zonde kennen? Maar tegelijk staat bijvoorbeeld heel deutenomium vol met waarschuwngen van God om het goede te kiezen. Dus je hebt een heel stuk in eigen hand.

Als ik dicht bij God leeft, merk ik geen zonden. Dat is ook van God beloofd in de bijbel. maar een geestelijk mens kan vleselijk leven. Een vleslelijk mens kan alleen vleselijk leven.

Paulus zegt toch ook zoiets van: minder zonde doen, maar een groter zondaar worden (voor je gevoel dan)?

Hindoes en Boedisten en veel New Agers geloven dat ...

Hare Krishna's, Baghwan-volgelingen ... en waarom zou ik het bij de bekropte christelijk visie laten

Ach, wat is beknopt? Misschien verwar je nu christelijk met reformatorisch ofzo... in ieder geval lijkt het mij dat hindoes, hare krishna's enz. net zo 'beknopt' zijn.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 13:15

joris schreef:
Raido schreef:Hindoes en Boedisten en veel New Agers geloven dat ...

beknopt? ben jij wel wijs? Ik bedoel, ik krijg de neiging nu aan jou te vragen of je de bijbel wel eens gelezen hebt? wow, wat een vrijheid binnen het christelijk geloof. MOet je deuternomium eens lezen!!!!
OVerigns, ishet christendom de enige 'religie' met een vaderfiguur in de hoofdrol!

Wat heb jij met God? n wat heeft Hij met jou?

Hm, het christendom kan dan niet beknopt zijn, het wordt wel beknopt, als je denkt dat jij de hele en enige vorm van waarheid kent als je de bijbel kent.

En wat is de relevantie van een vaderfiguur in de hoofdrol?
Je moet dus het christendom aanhangen, omdat jij het fijn vindt om een hemelse Vader te hebben? Of omdat het zo'n mooie, liefdevolle religie is?
Je kunt beter kijken wat waarheid is, dan naar wat jij graag ziet in een geloof.

@ Boekenlezer: Zo onlogisch is reincarnatie toch niet, hoor. Zelf geloof ik niet in reincarnatie op die manier, maar er zit best wat in. Kijk eens om je heen, alles op aarde heeft een bepaalde cyclus, op elke vraag bestaat een antwoord, alles wat was, komt terug ('er is niets nieuws onder de zon', zegt de Prediker.). Op zo'n manier is het helemaal niet vreemd om aan te nemen dat er reincarnatie van de geest is. Niets minder logisch dan dat er een eeuwig leven na de dood zou wachten. Niet alles wat voortkomt uit een andere visie, is dom.
If you want world peace, fight for justice.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 13:19

Je kunt beter kijken wat waarheid is, dan naar wat jij graag ziet in een geloof.
hoe ontdek jij de waarheid?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 13:20

joris schreef:
hoe ontdek jij de waarheid?

Door waar te nemen, en als je licht ziet, de lichtstralen te volgen tot je bij de bron uitkomt.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 13:22

wanneer is iets het licht?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 13:23

als het positief is

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 13:23

Door je wil misschien door je geloof, wat je gelooft is voor jou waarheid. Heb ik behoefte aan een hemelse vader? ik heb een vader, hier op aarde, daar kan ik mee praten, die kan in vasthouden, die kan ik zien, daar kan ik op bouwen.

Waarheid... is ook te relatieveren, wat voor jou waarheid is, hoeft dat niet voor mij te zijn. Ik kijk heel anders tegen dingen aan dan jou... tenminste dat vermoed ik.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 13:25

wat is positief?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 13:27

Nu ja, als het licht is, dus. En licht is licht, weet je. Daar ben je je wel van bewust.

Maar positief... positief is het goede, positief is dat wat voor leven, liefde en licht zorgt.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 13:29

wat is goed?
wat is positief?
wat is licht? en wat is dan donker?

oftwel: wat een onzekerheid.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 13:30

waarom geloof jij in Jezus?

Terug naar “Archief”