Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor blijblij » 14 dec 2016 14:20

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24451/paardrijden/

Ezeltje rijden is dan wel weer heel Bijbels.

Misschien kan de 'zware' sportschooluitbaatster (zie dwars) ook een manage beginnen. De vrouwen mogen alleen, met rok, de amazone-positie innemen.

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 14 dec 2016 14:37

Ik vind het antwoord tenenkrommend en onbegrijpelijk dat men dergelijke standpunten erop na houd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2016 14:56

drernie schreef:Ik vind het antwoord tenenkrommend en onbegrijpelijk dat men dergelijke standpunten erop na houd.

blijblij schreef:Ezeltje rijden is dan wel weer heel Bijbels.

De inquisitie is ook weer gearriveerd zie ik.
Gelukkig is de dominee milder van toon: Maar een oordeel vellen past me niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 14 dec 2016 15:00

:D

"niet passend" "sfeer te werelds"

Dat noem ik een oordeel vellen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2016 15:28

drernie schreef:Ik vind het antwoord tenenkrommend en onbegrijpelijk dat men dergelijke standpunten erop na houd.

Ach, tja. De man is 88 jaar oud, die leeft in een heel andere wereld.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Mag iemand die wederomgeboren is wel paardrijden?

Berichtdoor Prisma23 » 14 dec 2016 15:30

Bij de vragenrubriek kan je niet reageren op de reactie van ds. H. Paul op de vraag over paardrijden, dus maar even hier.
Maar ik vind zijn reactie wel erg op zijn plaats en heel bijbels.
Doet mij denken aan ps 20 vers 8. "Dezen vermelden van wagens, en die van paarden; maar wij zullen vermelden van den Naam des HEEREN, onzes Gods."

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Mag iemand die wederomgeboren is wel paardrijden?

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2016 16:02

Ik begrijp het antwoord van ds Paul wel, maar de vraag als zodanig niet.
Steeds terugkerend lees je een vraag: Mag een christen dit of dat.....
Doen mensen dit in de hoop dat de dominee dan zegt: ja joh, dat maakt toch niet uit, alles mag, wie ben ik om de meetlat erlangs te leggen.
Of hopen ze op een strikt en ferm antwoord, dat ze onder de neus van hun kind, man of vrouw of ander familielid kunnen houden en zodoende een medestander te krijgen?

De vraag had beter genuanceerd kunnen worden. Ik vind het leuk en ontspannend om een keer per week om mijn (leen) paard door de bossen te rijden. Ik denk dat er dan niets op tegen is, bijbels gezien.
Waarschijnlijk bedoelde ds Paul het meedoen met concours, wedstrijden en weddenschappen(?)
Het concours hippique is altijd een hele happening en onteert dan de zondag, in dat licht bezien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2016 16:09

Prisma23 schreef:Bij de vragenrubriek kan je niet reageren op de reactie van ds. H. Paul op de vraag over paardrijden, dus maar even hier.
Maar ik vind zijn reactie wel erg op zijn plaats en heel bijbels.
Doet mij denken aan ps 20 vers 8. "Dezen vermelden van wagens, en die van paarden; maar wij zullen vermelden van den Naam des HEEREN, onzes Gods."
Ik dacht ''volgens mij is dat een vraag van een trol''.
Het enige positieve van de reactie vind ik dat hij toegeeft dat een oordeel vellen hem niet past.
"Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is."
Ik zie het noodzakelijke verband tussen paardrijden en bovenstaande ondeugden niet.

Wat het met Ps. 20 te maken heeft is me ook niet duidelijk, behalve dat het woord paard erin voorkomt.
Vertrouwen op paarden en wagens in de strijd is geheel iets anders dan paardrijden voor de hobby (of eventueel voor de beroepssport)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 14 dec 2016 16:17

Ik irriteer me een beetje aan dat hij eerst zegt dat hij geen oordeel kan vellen, om vervolgens gelijk er achteraan te stellen dat het wereld is en dat het niet passend is om dat te doen. Dat is dan toch wel een oordeel, dacht ik zo.

Net zoals al die mensen die altijd zeggen " Ik wil me er niet mee bemoeien hoor, maar..." en dan volgt er een heel verhaal waar je niet op zit te wachten. :roll:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2016 16:32

Heeft iemand een linkje naar vraag / antwoord want ik kan hem niet vinden.

En ja, natuurlijk mag je paardrijden. Voor een paard is dat geen werken, het beest zal blij zijn dat het een rondje kan maken. En al was het werken, de Bijbel is niet tegen het laten werken van dieren.

Psalm 20 is natuurlijk heel wat anders, dat gaat over het roemen in je eigen kracht (een leger werd vaak geroemd om het aantal paarden en wagens) maar we mogen roemen in Gods kracht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 14 dec 2016 16:33

naamloos schreef:"Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is."
Ik zie het noodzakelijke verband tussen paardrijden en bovenstaande ondeugden niet.

Ik ook niet. Als je de Bijbel nog een hoofdstuk terugslaat naar Kolossenzen 2 dan gaat het over de dwaasheid van menselijke bepalingen. Daar vallen al die regeltjes onder.

"Die sfeer is voluit te werelds." staat er in het antwoord. Het probleem ligt mijns inziens in de gehanteerde definitie van 'werelds'. Wat is werelds? Alles in de wereld waaraan men wellicht plezier kan beleven? Genieten?

.
.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 14 dec 2016 16:34

Marnix schreef:Heeft iemand een linkje naar vraag / antwoord want ik kan hem niet vinden.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24451/paardrijden/
.

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 14 dec 2016 17:01

Sabra schreef:
Ach, tja. De man is 88 jaar oud, die leeft in een heel andere wereld.

Wat voegt dit dan toe. Als een "lichtere" dominee de vraag had beantwoord kwam er waarschijnlijk een heel ander antwoord.

Bovendien kan ik dergelijke standpunten niet rijmen met allerlei satirische stukjes op refoweb waarbij de rechter flank en wetticisme op de hak worden genomen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2016 17:26

Ah, het gaat meer om kleurrijke kleding en de broek, ik snap het al.

Nou ja, paardrijden past prima bij een wedergeboren christen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 14 dec 2016 20:10

drernie schreef:
Wat voegt dit dan toe. Als een "lichtere" dominee de vraag had beantwoord kwam er waarschijnlijk een heel ander antwoord.

Bovendien kan ik dergelijke standpunten niet rijmen met allerlei satirische stukjes op refoweb waarbij de rechter flank en wetticisme op de hak worden genomen

Mee eens, je velt je oordeel en vervolgens zeg je dat je geen oordeel wilt vellen :-k . Het ergste is echter, dat als je door de regels heen leest, je dan proeft dat de vraag wordt gesteld door iemand die zelf absoluut geen paardrijdt.
Hier een hartgrondige hekel aan heeft en zeker als dit door vrouwen wordt beoefend.
Vervolgens een vraag stelt aan een GER-GEM dominee (hogere slagingskans?) en een antwoord krijgt wat goed uitkomt en waarmee hij of zij diegene(n) die graag die sport beoefenen en uitdragen christen te zijn om de oren mee kan slaan en te veroordelen.
Hierbij komt ook dat het ronduit gênant is om steeds een ds. te vragen wat nu wel of niet mag. Ga nu eens zelf eens nadenken en een mening vormen, denk ik dan.

Terug naar “RefoWeb”