De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2016 15:37

Johan100 schreef:Nee hoor beste Chaya, het ging om de zondag en waarom er in de kerken in preken (preken op de Heidelbergse Catechismus b.v.) gedaan wordt alsof de sabbat de zondag is. Rustdag had wat mij betreft ook gekund, maar het maakt niet uit verder. Als we het over de rustdag gaan hebben komt de zondag weer aan bod en roep je misschien dat het topic beter de zondag had kunnen heten.

Ik reageerde op nietes, maar dat is ineens weg. #-o

Ik zei dit tegen Arco omdat de discussie intussen breder is getrokken met de zaterdag erbij. En dat was toch niet jouw bedoeling?
Omdat je opende met deze vraag:
Ik zou graag wat reacties willen over hoe we aan moeten kijken tegen de zondag, voornamelijk bijbels gezien.
Ergo, de discussie over de zaterdag is dus off topic?

Johan100 schreef:
(Graag serieuze inhoudelijke reacties. (met respect voor degene die de zondagsheiliging belangrijk vinden))

Dat onderstreep ik nog maar eens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 okt 2016 15:53

Chaya schreef:
Ik reageerde op nietes, maar dat is ineens weg. #-o

Ik zei dit tegen Arco omdat de discussie intussen breder is getrokken met de zaterdag erbij. En dat was toch niet jouw bedoeling?
Omdat je opende met deze vraag:
Ik zou graag wat reacties willen over hoe we aan moeten kijken tegen de zondag, voornamelijk bijbels gezien.
Ergo, de discussie over de zaterdag is dus off topic?

Johan100 schreef:
(Graag serieuze inhoudelijke reacties. (met respect voor degene die de zondagsheiliging belangrijk vinden))

Dat onderstreep ik nog maar eens.

Ja, ik dacht ik voeg er nog even wat aan toe, want 'nietes' zegt niet zo veel! :idea:
Uhmm, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles kan bijhouden om te lezen, de tijd ontbreekt me daarvoor.
De zaterdag (7e dag) heeft wel degelijk er mee te maken, want dat is de sabbatdag en de zondag (1e dag) wordt daar nogal eens mee verward. Ik had niet verwacht dat het niet aan bod zou komen eerlijk gezegd!
Laatst gewijzigd door Johan100 op 17 okt 2016 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 17 okt 2016 15:55

Chaya schreef:Beste Arco,
Dank voor je uitgebreide en vriendelijke reactie.
Allereerst het volgende:
Johan100 opende dit topic en zei het volgende:
Ik weet dat de zondag (de eerste dag van de week) de opstandingsdag is van de Heere Jezus en dat de discipelen die dag bijeenkwamen (des morgens vroeg)om het brood te breken, maar dat er in de middag toen gewerkt werd (ook volgens de overleveringen van F.Josephus dacht ik) Later is dit door Constantijn de Grote verboden om op zondag te werken.

Er wordt wel vaker de koppeling gemaakt tussen de rustdag en de opstandingsdag. Hierin moet ik constateren dat de Opgestane, de Heere Jezus, Zelf geen verwijzing heeft gemaakt om Zijn opstandingsdag te houden als rustdag. Wel zei Hij dat de Zoon des Mensen de Heer van de Sjabbat is. Daarnaast is het goed denkbaar, afgaande op wat ik gelezen heb over de vroege christenen, dat de vroege christenen (1e en 2e eeuw) de Sjabbat hielden, naar goede gewoonte naar de synagoge gingen (net zoals Jezus deed) en dan eind van de middag/begin van de avond samenkwamen voor de maaltijd. En dan zit je al op de eerste dag, want met zonsondergang begon de eerste dag.

Chaya schreef:De sabbat (zaterdag) is de laatste dag van de week, dat is de rustdag. God schiep in zes dagen de aarde en de zevende dag rustte Hij van Zijn werk. Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt (afzondert), een dag om te rusten en misschien ook bedoelt om over de schepping en vooral de Schepper na te denken.

Precies, ik geloof ook niet dat God een dag apart zet, maar er later op terug komt. Even oneerbiedig gezegd: in het begin de zevende dag, maar ja, later leek de eerste dag wel wat. Nu ga ik niet in de schoenen van God staan, maar wat ik zie dat Hij heel consequent is. Hij heeft in Gen. 3 beloofd dat er een Zaad zou komen om die tegenstander (satan) te vermorzelen. Daarvoor is Jezus gekomen. Hij heeft aan Abraham beloofd een land te geven, dat heeft Hij gedaan en vandaag zien we dat terug in de vorm van de staat Israël. Ik geloof dat God heel consequent is.

Chaya schreef:Eigenlijk heeft dit topic dus een verkeerde naam.
RUSTdag zou beter geweest zijn, achteraf bezien.
Een ander (buitenkerkelijke?) maak je niet jaloers door precies dezelfde dingen als zij te doen. De wereld kijkt naar de christenen en zien dat zij "anders "zijn en hun vermaak in geestelijke zaken zoeken.

Je wekt inderdaad niemand tot jaloersheid door net zo als zij te doen. Alleen we hebben te maken met een beeld dat gelovigen die zich aan de rustdag houden niets mogen. Daar moet je doorheen breken.

Chaya schreef:Ik heb de norm van het forum niet als excuus gebruikt, maat om aan te tonen dat het niet mijn claim was. Ik heb geen percentage, maar ik weet wel zeker dat het overgrote merendeel van de christenen een rustdag op de zondag houdt.
Dan kan ik als CGKse toch niet ineens naar voren komen: mensen, jullie doen het allemaal verkeerd, we hadden gisteren naar de kerk moeten komen.
Het is in mijn omgeving nimmer een discussiepunt geweest. Ook niet op catechisatie, jeugdvereniging, bijbelstudieclub... nooit.
Tuurlijk wisten we dat er andere kerkelijke groeperingen op zaterdag bij elkaar kwamen, zoals de R.K. kerk een mis op de zaterdagavond had.
Maar de reformatorische en protestantse kerken zijn alle op zondag open.
Zou ik dan in 2016 het wiel opnieuw moeten uitvinden?

Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevat. De meerderheid van christenen houdt de rustdag op de zondag. Maar waar is dat op gebaseerd? Op traditie of op de Bijbel?

Ik krijg ook wel vaker het argument te horen: hebben we (christenen) het eeuwen al mis? Mijn reactie: er is geen weg terug, maar wel terug naar de Weg.

Iets wordt vaak pas een discussiepunt als er andersdenkenden bij komen. Bij ons in de plaatselijke Hervormde Kerk (nu PKN) werd overdopen een issue toen er mensen kwamen die dat deden. In de jaren daarvoor werd er nooit over gesproken.

Chaya schreef:Ik hoef die overtuiging niet aan mijn kant te hebben. Ik geef jou en anderen, de ruimte om hun rustdag op zaterdag te houden, dat doen de joden eveneens. Hun winkel is op zaterdag dicht!

Prima.

Chaya schreef:Er lopen 2 discussielijnen door elkaar. Die van het al dan strikt houden van de rustdag en is die rustdag nu op zaterdag of op zondag?
Ik attendeerde een forummer op het feit dat je iemand in geestelijke nood kunt brengen als je een pakje wilt laten bezorgen of je bezoekt een winkel.
De Bijbel roept ons op om rekening te houden met de zwakkere in het geloof.
Als ik zou weten dat ik een 7edags adventist in moeilijkheden zou brengen door persé mijn pakje op zaterdag te willen, zou ik dat dus niet doen.
DAT was het punt dat ik wilde aanstippen Arco.

Prima, Chaya. Het siert je dat je rekening wil houden met een ander.

Chaya schreef:Ik heb toch gisteren in de prediking heel duidelijk gehoord dat, met name in de laatste dagen, we als christen steeds vaker een duidelijke keuze zullen moeten maken.
En goed moeten leren onderscheiden wat nu van de wereld is en wat we moeten doen als we Jezus willen volgen.
Dan worden we een uitgestotene, zo ging het met Hem immers ook.
Daar moeten we niet bang voor zijn, maar dat is voorzegd.

En daar hoort de zondagsrust toch echt bij. Wij heiligen de zondag, jij de zaterdag? Ik denk dat het beide kan, als je in de werkelijke overtuiging bent dat je op de 7e dag je rustdag moet houden, in bijbels opzicht.

De kern is dat die rust genoten wordt in Christus. Daarbij is volgens mij belangrijk dat niet de traditie of leer moet uitmaken welke keuze we maken, maar de Schrift. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat niet de zondag de rustdag is, maar de Sjabbat is de rustdag sinds het begin.

Chaya schreef:Ik ben niet zo dogmatisch als verondersteld wordt. Je komt soms tot andere inzichten.
Er zijn predikanten die de zondag in laten gaan bij zonsondergang. Die vrijheid mag iemand hebben. Een ander zal vinden dat het om 12 uur s'avonds is. Moet je dat tegenover elkaar dan verdedigen?
Elkaar met teksten bestoken heeft geen toegevoegde waarde denk ik.

Als je mijn berichten zou nagaan, ergens in 2005 en 2006, dan zou je zien dat ik toen voorstander was van de zondag. Nu is dat anders. Dus ja, je komt soms tot andere inzichten.

Elkaar met teksten bestoken, dat is niet de bedoeling. Een leer bombarderen met teksten en dan zien of die leer standhoud. Daardoor houd je dwalingen buiten de deur.

Chaya schreef:Zou het altijd onwil zijn? :-k

Het kan van alles zijn. Het vermijden van kritiek, het moeten erkennen dat men het mis heeft, of ‘daar heb je weer zo’n iemand’, of ‘ik ben toch hier de geleerde’, of ‘daar heb ik geen tijd voor’. Van alles.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2016 00:52

Een ieder die doet aan zondagsheiliging kan niet ontkennen dat deze dag boven de andere gesteld wordt en verafgood alsof die heiliger dan de andere dagen zou zijn. Dit is een oud slavenjuk in een nieuw jasje wat ik verre van me werp.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 04 nov 2016 11:00

De zondag is toch de dag dat God rustte van het creëren van de schepping?!
Zo kijk ik er tegenaan.
Kan mij voorstellen dat anderen dat anders interpreteren en dat respecteer ik.

Afgelopen week eens zag ik op TV dat winkeliers van een winkelcentrum - ik meen in Groningen - voor iedere zondag dat zij niet geopend waren een boete kregen van 500 euro.
Ten 1e vind ik dat belachelijk.
Maar wat mij nog meer bevreemde dat van de 5 winkeliers die aan het woord kwamen er NIET één was die als argument gaf dat hij gesloten wilde zijn omdat het de dag des Heeren is.
Nee, de omzet is er niet naar, dan heb ik geen tijd meer voor mijn gezin, dat soort antwoorden kreeg de reporter.
Het bevreemde mij dat er niet één was die zei: "het is zondag, ik ga naar de kerk ".
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat raar.
Kom je in Israël op de SABBAT, dan is bijna alles gesloten.
Is er iets mis mee dat de zondag een rustdag is?
Moet alles maar om geld draaien?
Ik zal wel een " ouwe man" zijn, netjes geschreven.
Maar voor mij is zondag een rustdag en een dag om tot bezinning te komen in Gods huis.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 04 nov 2016 11:41

elburger schreef:De zondag is toch de dag dat God rustte van het creëren van de schepping?!

eh, nee....

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 13:07

elburger schreef:De zondag is toch de dag dat God rustte van het creëren van de schepping?!
Zo kijk ik er tegenaan.

Niet helemaal. Het is de eerste dag van de week, de dag waarop Jezus uit het graf herrees.
elburger schreef:Kan mij voorstellen dat anderen dat anders interpreteren en dat respecteer ik.

Als iemand daar de zaterdag voor kiest, respecteer ik dat evenzeer.
elburger schreef:s er iets mis mee dat de zondag een rustdag is?
Moet alles maar om geld draaien?

Ik vind het een ergernis. En ik niet alleen. Ik krijg van mijn wereldse buren meer respekt omdat ik de zondag als rustdag inricht, dan wanneer de auto van PostNL voor de deur zou komen met pakjesbezorging.
En dat "vergeten" veel christenen, die zien gewoon elke dag hetzelfde en daarom begrijpt de wereld dat niet.
elburger schreef:Ik zal wel een " ouwe man" zijn, netjes geschreven.
Maar voor mij is zondag een rustdag en een dag om tot bezinning te komen in Gods huis.

Daar hoef je niet oud voor te zijn elburger. :wink: Zo behoort het ook te zijn.
Ik vond het afgelopen woensdag ook een oase trouwens. Buiten raasde het verkeer door en wij zaten binnen in de kerk God te danken.
Eigenlijk is 2 woensdagen per jaar te weinig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 nov 2016 13:24

Want ja, je geloof is een toneelstukje voor de wereld...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 13:27

Yoshi schreef:Want ja, je geloof is een toneelstukje voor de wereld...

Ik dacht al, wanneer komt de eerste sneer en van wie. :roll:
Roept de Bijbel op tot het spelen van toneelstukjes?
Nee, gij geheel anders!

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 nov 2016 13:31

Chaya schreef:Ik krijg van mijn wereldse buren meer respekt omdat ik de zondag als rustdag inricht, dan wanneer de auto van PostNL voor de deur zou komen met pakjesbezorging.
En dat "vergeten" veel christenen, die zien gewoon elke dag hetzelfde en daarom begrijpt de wereld dat niet.

Als je zulke uitspraken doet kan je idd gewoon een sneer verwachten. Jij begint er immers mee, dus hou maar op met de vermoorde onschuld uithangen. Dat is namelijk vrij hypocriet.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 nov 2016 14:03

Ik vind de zondag heerlijk om te rusten. Ik geniet er van.
Geestelijk en lichamelijk opladen, en samenkomen met de gemeente!

Toch stel ik mij er meer en meer op in, dat de zondag als nationale rustdag steeds meer zal afkalven.
Dat was het ook ook niet ten tijde van de Heere Jezus na Zijn opstanding, en Hij heeft er Zelf ook geen nationale instelling van gemaakt.
Wel kwamen de eerste Christenen bijeen om Zijn opstandingsdag vieren op de eerste dag van de week.
Daarom wil ik het ook doen.
We krijgen daar alle vrijheid voor.
Wel vind ik het jammer dat de rust om mij heen verdwijnt van die dag.
Het zegt iets over onze samenleving, die onrustiger en jachtiger wordt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2016 14:05

Chaya schreef:Ik vind het een ergernis. En ik niet alleen. Ik krijg van mijn wereldse buren meer respekt omdat ik de zondag als rustdag inricht, dan wanneer de auto van PostNL voor de deur zou komen met pakjesbezorging.
Ja, als jij je buren hebt verteld dat je op zondag niet koopt en verkoopt vanwege je geloof, dan zullen mensen over het algemeen best respect hebben omdat je staat voor je principes.
Echter, mijn buren (vrienden) weten dat mijn christen zijn niet van invloed is op de zondag, en zij hebben respect voor andere dingen die ik doe of laat vanwege bijbelse principes. Respect of geen respect komt doordat je leeft naar wat je belijdt, niet door wel of geen pakje op zondag.
Chaya schreef:En dat "vergeten" veel christenen, die zien gewoon elke dag hetzelfde en daarom begrijpt de wereld dat niet.
"De wereld" snapt alleen niet waarom christenen daar verschillend over denken.
En mocht het ze eventueel interesseren moet je dat uit kunnen leggen, maar dat heeft niet echt met respect te maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 14:47

naamloos schreef:Ja, als jij je buren hebt verteld dat je op zondag niet koopt en verkoopt vanwege je geloof, dan zullen mensen over het algemeen best respect hebben omdat je staat voor je principes.

Dat heb ik niet hoeven te vertellen.
naamloos schreef:Respect of geen respect komt doordat je leeft naar wat je belijdt, niet door wel of geen pakje op zondag.

Jawel, want de wereld ziet heel wel als iemand halfslachtig is.
naamloos schreef:"De wereld" snapt alleen niet waarom christenen daar verschillend over denken.

Nee, ze snappen halfslachtigheid niet, veel werelds en een beetje godsdienst.
Mijn kinderen op de seculiere school, noch ik in mijn "heidense" werkomgeving, hebben ooit een schampere opmerking hoeven incassseren, i.t.t. tot bepaalde lieden hier op dit forum.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2016 14:59

Chaya schreef:Dat heb ik niet hoeven te vertellen.
Dat betekent dus dat ze tevoren al het (verkeerde) idee hadden dat zondag een rustdag is.
naamloos schreef:Respect of geen respect komt doordat je leeft naar wat je belijdt, niet door wel of geen pakje op zondag.
Chaya schreef:Jawel, want de wereld ziet heel wel als iemand halfslachtig is.
Juist, dat zeg ik ook. Maar een pakje op zondag is helemaal niet halfslachtig wanneer je alle dagen als gelijk ziet.
Chaya schreef:Nee, ze snappen halfslachtigheid niet, veel werelds en een beetje godsdienst.
Mijn kinderen op de seculiere school, noch ik in mijn "heidense" werkomgeving, hebben ooit een schampere opmerking hoeven incassseren, i.t.t. tot bepaalde lieden hier op dit forum.
Ik krijg doorgaans ook geen schampere opmerkingen, behalve dan van refo's en Yoshi (hem stel ik niet als representant voor de RKK)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 15:19

naamloos schreef:Dat betekent dus dat ze tevoren al het (verkeerde) idee hadden dat zondag een rustdag is.

Nee hoor. Toen ik hier pas woonde vroeg de buurman of ik er bezwaar tegen had dat hij op zondag ging klussen in zijn tuin of schuur.
Dat had ik niet.
naamloos schreef:Juist, dat zeg ik ook. Maar een pakje op zondag is helemaal niet halfslachtig wanneer je alle dagen als gelijk ziet.

De buren merken op dat wij op zondag iets anders doen en laten dan op die andere 6 dagen. De meeste zijn wat ouder (60 en 70+) dus zij weten nog dat het op zondag rustig was op straat. Hun kinderen mochten niet eens buiten spelen! Want dat zou een hinder kunnen zijn.
Er wordt vaak gevraagd: dat mag jij zeker niet van je geloof? En als je daarop antwoordt: nee, dat klopt, dan kun je de indruk wekken dat het christelijk geloof van wetjes en regels aan elkaar hangt.
Maar wereldse mensen zijn ook fijngevoelig soms, en prikken het halfslachtige door.
En dan hebben ze geen respect meer ervoor, want wat maakt het dan uit, zij leven toch ook netjes?
Echt naamloos, het zit niet in grote dingen. Je hoeft weinig te zeggen of te doen, maar hoe leef je?
Kunnen de mensen van je op aan, is je ja een ja.

Terug naar “[Religie] - Open forum”