Chaya schreef:Beste Arco,
Dank voor je uitgebreide en vriendelijke reactie.
Allereerst het volgende:
Johan100 opende dit topic en zei het volgende:
Ik weet dat de zondag (de eerste dag van de week) de opstandingsdag is van de Heere Jezus en dat de discipelen die dag bijeenkwamen (des morgens vroeg)om het brood te breken, maar dat er in de middag toen gewerkt werd (ook volgens de overleveringen van F.Josephus dacht ik) Later is dit door Constantijn de Grote verboden om op zondag te werken.
Er wordt wel vaker de koppeling gemaakt tussen de rustdag en de opstandingsdag. Hierin moet ik constateren dat de Opgestane, de Heere Jezus, Zelf geen verwijzing heeft gemaakt om Zijn opstandingsdag te houden als rustdag. Wel zei Hij dat de Zoon des Mensen de Heer van de Sjabbat is. Daarnaast is het goed denkbaar, afgaande op wat ik gelezen heb over de vroege christenen, dat de vroege christenen (1e en 2e eeuw) de Sjabbat hielden, naar goede gewoonte naar de synagoge gingen (net zoals Jezus deed) en dan eind van de middag/begin van de avond samenkwamen voor de maaltijd. En dan zit je al op de eerste dag, want met zonsondergang begon de eerste dag.
Chaya schreef:De sabbat (zaterdag) is de laatste dag van de week, dat is de rustdag. God schiep in zes dagen de aarde en de zevende dag rustte Hij van Zijn werk. Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt (afzondert), een dag om te rusten en misschien ook bedoelt om over de schepping en vooral de Schepper na te denken.
Precies, ik geloof ook niet dat God een dag apart zet, maar er later op terug komt. Even oneerbiedig gezegd: in het begin de zevende dag, maar ja, later leek de eerste dag wel wat. Nu ga ik niet in de schoenen van God staan, maar wat ik zie dat Hij heel consequent is. Hij heeft in Gen. 3 beloofd dat er een Zaad zou komen om die tegenstander (satan) te vermorzelen. Daarvoor is Jezus gekomen. Hij heeft aan Abraham beloofd een land te geven, dat heeft Hij gedaan en vandaag zien we dat terug in de vorm van de staat Israël. Ik geloof dat God heel consequent is.
Chaya schreef:Eigenlijk heeft dit topic dus een verkeerde naam.
RUSTdag zou beter geweest zijn, achteraf bezien.
Een ander (buitenkerkelijke?) maak je niet jaloers door precies dezelfde dingen als zij te doen. De wereld kijkt naar de christenen en zien dat zij "anders "zijn en hun vermaak in geestelijke zaken zoeken.
Je wekt inderdaad niemand tot jaloersheid door net zo als zij te doen. Alleen we hebben te maken met een beeld dat gelovigen die zich aan de rustdag houden niets mogen. Daar moet je doorheen breken.
Chaya schreef:Ik heb de norm van het forum niet als excuus gebruikt, maat om aan te tonen dat het niet mijn claim was. Ik heb geen percentage, maar ik weet wel zeker dat het overgrote merendeel van de christenen een rustdag op de zondag houdt.
Dan kan ik als CGKse toch niet ineens naar voren komen: mensen, jullie doen het allemaal verkeerd, we hadden gisteren naar de kerk moeten komen.
Het is in mijn omgeving nimmer een discussiepunt geweest. Ook niet op catechisatie, jeugdvereniging, bijbelstudieclub... nooit.
Tuurlijk wisten we dat er andere kerkelijke groeperingen op zaterdag bij elkaar kwamen, zoals de R.K. kerk een mis op de zaterdagavond had.
Maar de reformatorische en protestantse kerken zijn alle op zondag open.
Zou ik dan in 2016 het wiel opnieuw moeten uitvinden?
Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevat. De meerderheid van christenen houdt de rustdag op de zondag. Maar waar is dat op gebaseerd? Op traditie of op de Bijbel?
Ik krijg ook wel vaker het argument te horen: hebben we (christenen) het eeuwen al mis? Mijn reactie: er is geen weg terug, maar wel terug naar de Weg.
Iets wordt vaak pas een discussiepunt als er andersdenkenden bij komen. Bij ons in de plaatselijke Hervormde Kerk (nu PKN) werd overdopen een issue toen er mensen kwamen die dat deden. In de jaren daarvoor werd er nooit over gesproken.
Chaya schreef:Ik hoef die overtuiging niet aan mijn kant te hebben. Ik geef jou en anderen, de ruimte om hun rustdag op zaterdag te houden, dat doen de joden eveneens. Hun winkel is op zaterdag dicht!
Prima.
Chaya schreef:Er lopen 2 discussielijnen door elkaar. Die van het al dan strikt houden van de rustdag en is die rustdag nu op zaterdag of op zondag?
Ik attendeerde een forummer op het feit dat je iemand in geestelijke nood kunt brengen als je een pakje wilt laten bezorgen of je bezoekt een winkel.
De Bijbel roept ons op om rekening te houden met de zwakkere in het geloof.
Als ik zou weten dat ik een 7edags adventist in moeilijkheden zou brengen door persé mijn pakje op zaterdag te willen, zou ik dat dus niet doen.
DAT was het punt dat ik wilde aanstippen Arco.
Prima, Chaya. Het siert je dat je rekening wil houden met een ander.
Chaya schreef:Ik heb toch gisteren in de prediking heel duidelijk gehoord dat, met name in de laatste dagen, we als christen steeds vaker een duidelijke keuze zullen moeten maken.
En goed moeten leren onderscheiden wat nu van de wereld is en wat we moeten doen als we Jezus willen volgen.
Dan worden we een uitgestotene, zo ging het met Hem immers ook.
Daar moeten we niet bang voor zijn, maar dat is voorzegd.
En daar hoort de zondagsrust toch echt bij. Wij heiligen de zondag, jij de zaterdag? Ik denk dat het beide kan, als je in de werkelijke overtuiging bent dat je op de 7e dag je rustdag moet houden, in bijbels opzicht.
De kern is dat die rust genoten wordt in Christus. Daarbij is volgens mij belangrijk dat niet de traditie of leer moet uitmaken welke keuze we maken, maar de Schrift. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat niet de zondag de rustdag is, maar de Sjabbat is de rustdag sinds het begin.
Chaya schreef:Ik ben niet zo dogmatisch als verondersteld wordt. Je komt soms tot andere inzichten.
Er zijn predikanten die de zondag in laten gaan bij zonsondergang. Die vrijheid mag iemand hebben. Een ander zal vinden dat het om 12 uur s'avonds is. Moet je dat tegenover elkaar dan verdedigen?
Elkaar met teksten bestoken heeft geen toegevoegde waarde denk ik.
Als je mijn berichten zou nagaan, ergens in 2005 en 2006, dan zou je zien dat ik toen voorstander was van de zondag. Nu is dat anders. Dus ja, je komt soms tot andere inzichten.
Elkaar met teksten bestoken, dat is niet de bedoeling. Een leer bombarderen met teksten en dan zien of die leer standhoud. Daardoor houd je dwalingen buiten de deur.
Chaya schreef:Zou het altijd onwil zijn?

Het kan van alles zijn. Het vermijden van kritiek, het moeten erkennen dat men het mis heeft, of ‘daar heb je weer zo’n iemand’, of ‘ik ben toch hier de geleerde’, of ‘daar heb ik geen tijd voor’. Van alles.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5