Marnix schreef:Benefietdiner, waarom ben je met zo'n hetze tegen reformatorische christenen bezig? Ik snap best dat er wat te zeggen valt over kledingregels en dat je je afvraagt of die wil Bijbels zijn, of ze hun doel niet voorbijschieten enzovoorts. Maar met argumenten zoals bovenstaande sla je zelf ook door en vergeet je wat andere dingen. Ik ben christen, ik ben geen refo. Ik ga als het 30 graden is gerust met een korte broek naar de kerk ipv in een pak. Maar ook dan zijn er genoeg mensen die zich verbazen dat ik met een hoop anderen daar met dat mooie weer andershalf uur ga zitten luisteren om te zingen, te bidden en te luisteren naar wat een heel oud boek zegt over een God die alles gemaakt zou hebben. Maar een deel van de verbazing zit hem in de uiterlijkheden, een groter, ander deel in wat zij en ik geloven. Dat er een God is die alles heeft gemaakt, van ons houdt en ons wil redden door Jezus Christus.
Jezus zegt dat als je gelooft, je bespot zal worden, uitgelachen omdat je bij Hem hoort. Wil je daar wel aan? En waarom heb je je dan tot doel gesteld om je reformatorische medechristen belachelijk te maken? Kan je je dan niet met nuttiger dingen bezighouden? En doen wat Jezus leert? Liefhebben ipv haten? Je niet beter voelen dan anderen? etc?
Daar heb je gelijk in. Ik zal het uitleggen.
Ik plaats hier een topic welke vermeld stond in het RD over een predikant van de HHK die vind dat hij geoorloofd zijn hoed mag afzet. De rede van het afzetten van zijn hoed is dat het lijkt of je van een andere planeet komt met zo’n hoed op.
Mijn vraag is of zijn gemeenteleden ook niet wat anders aan mogen trekken wat kleding betreft. Daarbij plaats ik wat foto’s uit de nieuwsrubriek van refoweb, zie onder aan deze pagina
http://www.refoweb.nl/nieuws/1193/dankt-god-in-alles/ De moderator van refoweb verwijderde de foto’s met de mededeling: ‘Het lijkt me niet prettig om jezelf terug te zien in relatie tot de inhoud van deze posting’. Daarop reageerde ik dat Refoweb moderatoren waarschijnlijk een hoog schaamte gevoel hebben voor eigen achterban’. Ook kopieerde ik een stukje uit Digibron ‘Rare mensen, die refo’s’.
Mijn reactie op de foto’s was: ‘raar vind je niet’.
Nu wat refoweb moderatoren er van vinden is mij duidelijk.
Ik vind dus als je die foto’s bekijk (die ik niet mag plaatsen) of die mensen ook van een andere planeet komen net als de dominee met hoed.
Jij vind dat ik doorslaat en een hetze tegen reformatorische christenen voer met de mededeling dat als je gelooft, je bespot zal worden, uitgelachen omdat je bij Hem hoort. Dat is juist m.b.t. je getuigenis, je geloof in Christus maar fout m.b.t kleding want de Heere Jezus droeg waarschijnlijk geen apart kleding. Judas moest Jezus aanwijzen en kussen, anders zouden de soldaten niet weten wie Hij was.
Calvijn schrijft over predikanten om netjes en niet opvallend gekleed te gaan en om de broeder niet te ergeren kun je dan denken aan donkere kleding maar geen voorschrift en Bijbels gezien is er geen regel voor. We moeten een christen niet beoordelen naar zijn hoed of kleding. De ootmoed noemt de apostel het beste gewaad.
Nogmaals het is hypocriet en huichelachtig om met speciale kleding voorschriften je geloof in Hem te belijden zoals de foto’s lieten zien, dan ga je een sekte uitbeelden en lijkt het of je van een andere planeet komt wat de predikant schreef waarmee ik dit topic begon.