Mortlach schreef:
Oke, maar je meet niet bij iedereen exact hetzelfde, dus neem je verschillende emoties waar= subjectief.
Nee, je meet objectief bij mensen verschillende dingen. Je lijkt uit te zijn op een 'objectief = altijd exact hetzelfde', maar dat is niet zo: objectief betekent enkel: onafhankelijk van mijn/jouw mening.[/quote]
Je gebruikt het woord objectief vanuit een ander gezichtsveld. Ik heb het over de absolute waarheid die niet perse van interpretaties van mensen afhankelijk is. Ik ga dan ook van een objectieve morele wetgever uit en jij gaat daar niet van uit. We zitten beide dus niet altijd in een neutrale positie.
Maar als je verschillende dingen zou kunnen meten, wat is dan juist? De ene keer is het moreel verwerpelijk omdat iemand het vervelend vind en de andere keer minder verwerpelijk omdat je minder negatieve emoties meet? Wat is je standaard voor goed en kwaad dan?
Dat is prima. Ik geloof dat onnodig leed/schade aanrichten verkeerd is. Daaraan is alles te toetsen. Jij lijkt te geloven in een moraal die volkomen los staat van de mens en daar begrijp ik helemaal niks van.
De mens is er bij betrokken, zeker. Je gebruikt het woordje 'onnodig' maar dat is overbodig, want leed is nooit goed. Je zoekt compromissen en daarom verzandt je steeds in deze cirkelredeneringen. Wat is je standaard voor goed en kwaad als je het zelf naar believen in kan vullen wanneer iets wel goed is en wanneer niet.