Johan100 schreef:Als ik zo even globaal wat informatie erover lees (zie ook datgene wat ik onderstreept heb) zegt dat voor mij nog steeds niets over de absoute waarheid en allesomvattende werkelijkheid.
Hoe wil je aantonen dat er geen absolute waarheid is met zo'n voorbeeldje uit de kwantummechanica?
Feitelijk zegt het bovenstaande dat je niet weet hoe het deeltje zich gaat gedragen tot het moment dat je een meting doet. En dan bepaald de meting of een deeltje zich als een golf of een deeltje gedraagt. Vertaald naar een absolute waarheid zou dit dan betekenen dat je pas weet wat de absolute waarheid is als je er naar kijkt. Maar dan kijk je er naar met je eigen bril dus jij bepaalt op dat moment hoe de waarheid zich gedraagt. Volgens mij is dat ook de strekking van wat Kant schrijft in zijn "Kritik der reinen vernunft" waarin hij stelt dat je het echte ding nooit kunt zien omdat je alleen maar met je eigen gereedschap kunt kijken, en dat is per definitie beperkt.
Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking over de drie-eenheid. De een vindt van wel, de ander vindt van niet. Maar de waarheid zullen wij in dit leven niet kennen.
Ik vind de term "voorbeeldje uit de kwantummechanica" niet op zijn plaats. Dat "voorbeeldje" zegt namelijk wel dat we niet weten waaruit wij materieel gezien bestaan. Jij kunt niet verklaren dat je uit atomen bent opgebouwd want die atomen (en behoorlijk grote moleculen) gedragen zich in experimenten net zo makkelijk als golven dan als deeltjes. Ik vind dat nogal wat.
Johan100 schreef:Dat wil er niet in, omdat ze geen rekening met God houden. Daar zit het probleem toch?
Maar is dat niet een menselijk probleem? Wetenschappers houden zich in de wetenschap niet bezig met God. Voor een wetenschapper is er geen wetenschappelijk bewijs dat er iemand ooit over water heeft gelopen je kunt het argument aandragen dat dit in de bijbel beschreven is en als je de bijbel letterlijk neemt dan is dat bewijs voldoende. Maar voor de wetenschap is de bijbel geen boek met wetenschappelijke informatie. Op het moment dat dit wel wordt geconstateerd zal een wetenschapper proberen te achterhalen hoe dit kan (gezichtsbedrog, bevroren water, bovennatuurlijke krachten) En als het laatste het geval is dan betreden de bovennatuurlijke krachten het wetenschappelijk domein en worden onderdeel van wetenschappelijke onderzoekingen.
Het is niet de taak van de wetenschap rekening te houden met God. Daar zijn religies voor. Als de wetenschap rekening zou gaan houden met God dan wordt alles verklaard als God's wil of God's activiteit en is er geen wetenschap meer. En dat willen we ook niet. Dus laten we ieder lekker zijn eigen domein houden.
Ik neem aan dat je aan onderstaande refereerde met je opmerking over objectieve waarde.
Johan100 schreef:Hij is ook de morele Wetgever en bij God komen de objectieve morele waarden vandaan, zodat er voor ons verschil is (gelukkig) tussen de daden van bijvoorbeeld een Hitler en een Nelson Mandela. Als er geen absolute waarheid zou zijn zou het er niet toe doen of iemand een Hitler is of een Mandela. (Alle goede daden komen voort uit algemene genade.)
Ik denk dat er geen objectieve morele waarden bestaan in de vorm die je hier bedoelt, namelijk dat er een universele onderliggende waarheid is die, vanuit welke hoek je ook kijkt, altijd tot een duidelijke uitspraak leidt dat iets goed of fout is. Ik denk wel dat mensen een aantal gemeenschappelijke normen en waarden delen waarvan we weten dat het goed of fout is. Dat dit los staat van wie je bent, waar je geboren bent of wat je achtergrond is. Mensen die in een normale situatie opgroeien zullen niet zomaar geneigd zijn tot moorden, martelen, uitbuiten of wat voor verschrikkingen dan ook. En zelfs als ze dat wel doen, vrijwillig of door omstandigheden gedwongen, weten ze dat ze fout doen. Ik denk niet dat Hitler zelfmoord heeft gepleegd omdat hij verwachtte door de geallieerden door een triomfboog te worden gereden. Hij wist wat hij deed en dat dat naar menselijke maatstaven verwerpelijk was.
Ik denk ook dat religie mensen op weg helpt om daarin de juiste keuzes te maken maar ik denk niet dat dit zonder religie niet zou kunnen net zomin als dat een religie de mensen altijd de juiste weg op zal helpen (ik laat in het midden of dat aan de religie of de persoon ligt).
En ik weet dat er gezichtspunten zijn die onze menselijke morele opvattingen choqueren. Mensen die, bijvoorbeeld in een neergestort vliegtuig in de Andes, andere, reeds overleden, mensen opeten om in leven te blijven. Leeuwen die de welpen van hun voorgangers doden zodat ze sneller kunnen paren met de vrouwtjes. Spinnen die het mannetje opeten dat ze net bevrucht heeft (en insecten hebben een groot aantal gruwelijke varianten daarop). Een eindeloze lijst van verschrikkelijke zaken waar ik werkelijk niet zou weten of wij met onze menselijke maatstaven erover mogen oordelen en of je er dan een etiket goed of fout op zou kunnen plakken.