Bruno schreef:Ik heb andere redenen om me aan te sluiten.
JG en ik zien hetzelfde en hun interpretatie strookt heel dichtbij de mijne.
Ik had een "filosofie" over de eindtijd, JG delen die met mij.
Daar was ik me niet van bewust tot ik het vernam, nu wil ik er meer over weten.
Logisch dat ik me dan beter laat begeleiden door een JG die uit eerste ervaring spreekt he?
Ik zal uw vragen misschien in de nabije toekomst kunnen beantwoorden. Maar nu bekijk ik vooral hoe het persoonlijk op mij zou aansluiten.
De 144 000 en de 12 stammen laten me eigenlijk "koud".
Waar het mij om te doen is, is de WARE weg tot God bewandelen via Jezus.
Mooi dat het je te doen is om de WARE weg tot God te bewandelen. Die ware weg is inderdaad Jezus. "Hij zegt immers Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven." (Joh. 14:6). Dat gun ik je ook van harte.
Maar, die ware God heeft zich geopenbaard door Zijn Woord, de Bijbel. En één van de dingen die Hij ons geopenbaard heeft is dat gedeelte over die 144.000. Dus, hoe kun je zeggen dat je de ware God zoekt en tegelijk dat een stukje van Zijn openbaring je "koud" laat? Dat is nogal wat.
Btw, je moet niet gaan filosoferen over de eindtijd. Daar leent de bijbel zich m.i. niet voor.
1. In 2 Tim. 3:16 lezen we:
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,Niet zozeer om een filosofie aan op te hangen dus.
2. In 2 Pet. 1:19-21 lezen we:
19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.
20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.Opnieuw geen filosofie dus maar (schrift met schrift vergelijkend) biddend en m.b.v. de Heilige Geest, de werkelijke betekenis van het profetisch woord proberen te vinden.
Eerlijkheidshalve moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat in beide bovengenoemde teksten met de Schrift alleen het O.T. bedoeld wordt, omdat er toen nog geen N.T. bestond.
Echter, als je belijdt dat het N.T. ook Gods woord is, mag je m.i. beide teksten ook laten gelden voor het N.T.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.