Jehova

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Jehova

Berichtdoor dalethvav » 20 okt 2016 12:37

dalethvav schreef:De JG zelf toch? Althans, dat lijkt me wel de consequentie van die leer.
Als niet JG zou ik dan b.v. tóch deel uit kunnen maken van dat selecte gezelschap van "slechts" 144.000 gezalfden?

Maar goed, stel dat dit zou kunnen (wat ik dus vanuit het standpunt van de JG sterk betwijfel) dan nóg zou ik wel graag willen weten tot welke stam ik zou behoren. Dat noemen van de namen van de stammen van Israël wordt immers niet voor niets zo nadrukkelijk gedaan toch?
Dat had toch ook een stuk korter gekund? Openb. 7:5-8 kan er dan toch zo uitgelaten worden zonder dat de essentie van de uitleg van de JG verloren gaat?
Waarom al die "nutteloze moeite" van een saai lijstje van namen van de stammen van Israël?

Bruno schreef:Ik ben te nieuw met Jehova om in hun naam veronderstellingen te maken.
Uw overige vraag ligt ook buiten mijn huidige kennis. Ik kan daar niet op antwoorden. Sorry.

Dat lijken me dan wel relevante vragen om te onderzoeken (en moet kunnen beantwoorden) voordat je je überhaupt aan zou sluiten bij JG toch?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 20 okt 2016 12:48

Ik heb andere redenen om me aan te sluiten.

JG en ik zien hetzelfde en hun interpretatie strookt heel dichtbij de mijne.
Ik had een "filosofie" over de eindtijd, JG delen die met mij.
Daar was ik me niet van bewust tot ik het vernam, nu wil ik er meer over weten.

Logisch dat ik me dan beter laat begeleiden door een JG die uit eerste ervaring spreekt he?
Ik zal uw vragen misschien in de nabije toekomst kunnen beantwoorden. Maar nu bekijk ik vooral hoe het persoonlijk op mij zou aansluiten.
De 144 000 en de 12 stammen laten me eigenlijk "koud".
Waar het mij om te doen is, is de WARE weg tot God bewandelen via Jezus.

antoon

Berichtdoor antoon » 20 okt 2016 13:48

Bruno ik bedoel dat je het zwaar kanhebben nu. We nog in de onvolmaakte tijd op aarde ziiten
ADHD. Kan een godsgeschenk zijn, je bent meer tot onderzoeken geneigd

Bruno

Berichtdoor Bruno » 20 okt 2016 14:02

antoon schreef:Bruno ik bedoel dat je het zwaar kanhebben nu. We nog in de onvolmaakte tijd op aarde ziiten
ADHD. Kan een godsgeschenk zijn, je bent meer tot onderzoeken geneigd

Men heeft gestreden tegen mijn natuur, maar verloren. Ik ben er hoger ontwikkeld en sterker uitgekomen.
Mijn onderzoek brengt me tot Jehova en nu kan ik eindelijk de gepaste opvoeding op mijn natuur toepassen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 okt 2016 14:28

Bruno schreef:Ik heb andere redenen om me aan te sluiten.

JG en ik zien hetzelfde en hun interpretatie strookt heel dichtbij de mijne.
Ik had een "filosofie" over de eindtijd, JG delen die met mij.
Daar was ik me niet van bewust tot ik het vernam, nu wil ik er meer over weten.

Logisch dat ik me dan beter laat begeleiden door een JG die uit eerste ervaring spreekt he?
Ik zal uw vragen misschien in de nabije toekomst kunnen beantwoorden. Maar nu bekijk ik vooral hoe het persoonlijk op mij zou aansluiten.
De 144 000 en de 12 stammen laten me eigenlijk "koud".
Waar het mij om te doen is, is de WARE weg tot God bewandelen via Jezus.

Mooi dat het je te doen is om de WARE weg tot God te bewandelen. Die ware weg is inderdaad Jezus. "Hij zegt immers Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven." (Joh. 14:6). Dat gun ik je ook van harte.
Maar, die ware God heeft zich geopenbaard door Zijn Woord, de Bijbel. En één van de dingen die Hij ons geopenbaard heeft is dat gedeelte over die 144.000. Dus, hoe kun je zeggen dat je de ware God zoekt en tegelijk dat een stukje van Zijn openbaring je "koud" laat? Dat is nogal wat.

Btw, je moet niet gaan filosoferen over de eindtijd. Daar leent de bijbel zich m.i. niet voor.

1. In 2 Tim. 3:16 lezen we:
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
Niet zozeer om een filosofie aan op te hangen dus.

2. In 2 Pet. 1:19-21 lezen we:
19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.
20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.

Opnieuw geen filosofie dus maar (schrift met schrift vergelijkend) biddend en m.b.v. de Heilige Geest, de werkelijke betekenis van het profetisch woord proberen te vinden.

Eerlijkheidshalve moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat in beide bovengenoemde teksten met de Schrift alleen het O.T. bedoeld wordt, omdat er toen nog geen N.T. bestond.
Echter, als je belijdt dat het N.T. ook Gods woord is, mag je m.i. beide teksten ook laten gelden voor het N.T.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 20 okt 2016 14:34

De morgenster in mijn hart, wat is dat dan?
Men heeft mij eens geleerd Lucifer.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 20 okt 2016 19:41

Yoshi schreef:Als dat je motief is, en je daar oprecht in bent dan heb je al helemaal niets bij het WTG te zoeken.

Kunt U ook nuanceren waarom?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 okt 2016 20:49

Bruno schreef:Kunt U ook nuanceren waarom?

Je hebt meer dan genoeg handreikingen gehad in dit topic om kritisch naar het WTG te kijken. Blijven 2 opties over.

A) Dat is niet je motief om nooit iets wat vanuit het Vaticaan komt te lezen.
B) Je bent er niet oprecht over.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 20 okt 2016 21:07

Mijn motief om niet bij het Vaticaan te gaan was duidelijk, maar ik zie het verband niet met JG?
Noch in uw nuance.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 20 okt 2016 22:01

Teus schreef:Kun je me vertellen waaruit blijkt dat de Heilige Geest een persoon is?

Johannes 4:24 'God is geest, en wie hem aanbidden, moeten hem aanbidden in geest en waarheid.'

Als de “geest der waarheid” in Joh. 14:17 een persoon is, dan zou “de geest der dwaling” in 1 Joh. 4:6 ook een persoon moeten zijn, aangezien de twee tegenover elkaar staan.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 21 okt 2016 07:57

Bruno schreef:Wel ik zoek Jezus, maar denk dat een instelling mij daar wel bij kan helpen.
Zit ik in een instelling, is dat voor mij een extra zetje; Ik kan raad vragen. Motivatie opdoen.
Ik weet niet waarom, maar ik voel me heel goed bij die man die op bezoek is geweest. Ik ontvang hem volgende week terug.

Ik heb op de site van JG gelezen en ze zijn niet homofoob. Ze haten geen homo's, maar zullen er ook geen huwelijken.
Dat kan ik vanuit religieus standpunt dan weer perfect begrijpen.

Een beetje religieuze begeleiding kan geen kwaad in mijn leven. Die man die ik ontvangen heb weet ook meer van de bijbel dan ik. Ik blijf me openstellen tot ik er akelige gevoelens bij krijg. Maar tot heden toe word ik alleen maar meer gecharmeerd.
Omdat zij in de Heilige Geest een "Force" zien, vind ik herkenning met mezelf.. Ik geloof sterk in The Force/Heilige Geest.
Het kan synchronisch op me afkomen en zo is dat ook gebeurd met deze JG aan mijn deur.

Vraagt en gij zult ontvangen. Maar als ik dan ontvang, mag ik ook niet weigeren. Anders gaat de ervaring aan mijn neus voorbij.

Als het zo is dat je op de EERSTE PLAATS Jezus zoekt, dus zoekt om een volgeling van Hem te worden, dan zal je ook ZIJN liefde opzoeken en die drukt Hij uit in ZIJN leer en levenswijze.

Dat je daarbij ook op zoek gaat naar anderen die dit ook doen is normaal want ook Christus raadt dit aan in zijn Woord.
Maar uit je reactie lijkt het mij toch dat je eerder een instelling zoekt die eerst en vooral het dichts bij uw overtuiging past en dit blijkt de wachttorengemeenschap te zijn.

Doch deze gemeenschap wijkt op vele punten af van hetgeen Christus leert en is net zoals vele andere protestantse gemeenschappen ontrouw aan Christus eigenhandig geschreven geboden.

Je plaatst dan ook het instituut en NIET JEZUS op de eerste plaats en verschilt zodoende in niets van velen die ook hun groep of kerk verkiezen ( die op hun beurt ook Gods geboden afwijzen) in de plaats van Jezus te volgen. Elk van hen zal dan ook hun eigen keuze op de eerste plaats zetten en, zoals hier bij de vele reacties het geval is, samen uw gemeenschap aanvallen. Maar in feite is dan de spreuk “ de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet” zeer toepasselijk op wat hier gebeurt. Want niemand van hen kan zich op deze wijze, volgens het Woord van God, een volgeling van Christus noemen.

En als je dan toch verkiest om op de eerste plaats een instituut te verkiezen dan is de wachttorengemeenschap geen slechte keuze. Want veel mensen daarin zijn oprecht, standvastig en menslievend. Maar weet dan ook dat niettegenstaande velen bij hen deze eigenschappen bezitten dit instituut met zijn leer totaal niet in overeenstemming is met Christus. En jij zodoende dan ook samen met hen geen volgeling van Christus maar een volgeling van mensen bent.
Laatst gewijzigd door bernard 3 op 21 okt 2016 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 21 okt 2016 08:10

Doch deze gemeenschap wijkt op vele punten af van hetgeen Christus leert en is net zoals vele andere protestantse gemeenschappen ontrouw aan Christus eigenhandig geschreven geboden.

Blijf jij bazelen, daar kan een mens moe van worden, ik heb je verzocht om concrete voorbeelden te geven, waar blijven die.
Ik zal een voorzet geven, het zou de JG om het geld te doen zijn, tijdschriften boeken en bijbels worden vaak gratis verstrekt er is geen collecte
vergelijk dit met kerken

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2016 08:21

Bruno schreef:Mijn motief om niet bij het Vaticaan te gaan was duidelijk

Dat was het onderwerp ook niet. Het ging over informatie, om iets te lezen hoef je nergens bij te gaan. Hou het zuiver.
Je letterlijke tekst was;
Bruno schreef:Ik zal mij nooit verdiepen in Vaticaan afkomstige teksten.

, maar ik zie het verband niet met JG?
Noch in uw nuance.

Kijk naar je motief;

Bruno schreef:Neih dat is mijn motief niet... ;)
Mijn motief is vooral haar geschiedenis, schandalen en omdat Jezus ons waarschuwde voor mensen die in Zijn naam zouden prediken.

Kijk naar de WTG geschiedenis, haar schandalen en waar Jezus voor waarschuwde.

Kortom, je bent volstrekt niet zuiver bezig, je hanteert voor verschillende geloven verschillende maatstaven. En als je daarop gewezen wordt kronkel je er wat omheen en doe je alsof je neus bloed. Weet je zeker dat je al niet lange tijd geleden je bij het WTG aangemeld hebt en hier geen toneelstukje opvoert?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2016 08:24

antoon schreef:Blijf jij bazelen, daar kan een mens moe van worden, ik heb je verzocht om concrete voorbeelden te geven, waar blijven die.
Ik zal een voorzet geven, het zou de JG om het geld te doen zijn, tijdschriften boeken en bijbels worden vaak gratis verstrekt er is geen collecte
vergelijk dit met kerken

Zoek eens op de WTG vastgoedzwendel in oa New York. Waar WTG gelovigen worden misbruikt om een pas aangekocht gebouw op te knappen als nieuwe koninkrijkszaal/centrum en waar het vervolgens kort daarna met een gigantische winst verkocht.

Waar je wel gelijk in hebt is het gratis verstrekken van bijbels en lectuur. Daar kan onmogelijk wat mee verdient worden en zal alleen maar geld kosten lijkt mij.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2016 08:26

Vriendelijk verzoek aan een crewlid om de topictitel ook te wijzigen. Hier wordt het WTG (wachttorengenootschap) besproken en niet Jehova. De naam Jehova's Getuigen voor WTG getuigen is ook al misleidend en gebruik daarvan dient men eigenlijk te voorkomen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”