De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 13 okt 2016 15:36

De sabbat wordt de Joodse sabbat genoemd omdat God die aan Israël gegeven heeft als een teken van Zijn verbond met dit volk. Ezech.20:12: Daartoe ook gaf Ik hun Mijn sabbatten, om een teken te zijn tussen Mij en tussen hen, opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilige.
Maar dat verbond is nooit op een ander volk, ook niet op de Kerk, overgegaan dus ook het sabbatsgebod niet .Maar ik acht wel het een gelukkige bestiering Gods dat de Kerk onder de leiding van de H.Geest de gewoonte heeft aangenomen om de 1e dag der week te heiligen. Want hiermee is toch de scheppingsorde van 6 werkdagen en 1 rustdag gehandhaafd. Maar dat is natuurlijk wat anders dan als een gebod.
ereunao

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2016 17:00

mohamed schreef:joodse sabbat

Arco schreef:Waar staat dat de Sjabbat joods is?

mohamed schreef:Boven jouw bericht, oude jodenknuffelaar met je sjabbat.

Arco schreef:'Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.' (Fil 4,5) :?

Jezus was ook niet altijd vriendelijk. ;)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 13 okt 2016 20:26

mohamed schreef:Jezus was ook niet altijd vriendelijk. ;)

En Mohammed al helemaal niet.
Onsympathieke man was dat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2016 23:01

mohamed schreef:Jezus was ook niet altijd vriendelijk. ;)

pindas83 schreef:En Mohammed al helemaal niet.
Onsympathieke man was dat.

Zou kunnen, ik heb me nooit in Mohammed verdiept. :-oo

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2016 13:51

Arco schreef:Dank voor deze woorden. Jouw hartstocht naar de gehoorzaamheid aan God is zeker merkbaar. Het enige is dat je moet oppassen dat je niet al te stellig overkomt. Ook ik kom weleens stellig over, daarin is het vallen en opstaan.

Heet dat hartstocht? Ik zou het toch iets anders willen noemen Arco. Ik zie het als een gehoorzaamheid, niet opgelegd of met dwingend gevoel, maar ik vind het zelfs fijn om de zondag als rustdag te houden.
Ik ben stellig voor mezelf hierin, ik heb al eerder gezegd dat ik respect heb voor hen die de sabbat als rustdag willen houden, ik zie dat die mensen daar heel principieel aan vasthouden (en dus niet gaan winkelen en pakketjes laten bezorgen)
Arco schreef:Bij mijn collega’s heerste (en soms nog wel) een beeld dat ik als christen bepaalde dingen niet mag. Zo van “dat mag jij niet vanwege je geloof”. Ik heb dat beeld omgedraaid en gesteld: “wat heerlijk dat ik een hele dag rust mag hebben, dat ik niet hoeft te winkelen, of de auto niet hoeft te wassen, op de rustdag.”.

Herkenbaar, in veel ogen is het christelijk geloof iets waarbij je niks mag en alles moet. Zie dat maar eens uit te leggen :wink:
Arco schreef:Dat van het manna (is Hebreeuws voor: wat is dit?) kan ik volgen. Maar het “eenmaal zo geworden”, daar heb ik bezwaar tegen. Daarom vraag ik je naar wat er staat in jouw bijbel. Op grond van welke teksten kan je concluderen dat voor ons de opstandingsdag de rustdag is geworden?

Sorry Arco, maar deze teksten zijn al vele malen besproken.
Er zijn hier 3 soorten mensen, zij die de zondag houden, maar daarnaast geen bezwaar zien in allerlei "wereldse dingen" te doen, zij die de rustdag strikt houden (zoals ik en vele anderen, die helaas niet meedoen in dit topic (moe geworden van zo'n discussie) en zij die de sabbat houden.
Hoe wil je die 3 groepen bij elkaar brengen? Dat is onmogelijk.
Op dit forum is de norm dat de zondagsrust gehanteerd wordt, waarom zeggen sommigen dan dat dit mijn claim zou zijn? :roll:
Dat slaat dus helemaal nergens op.
Arco schreef:Het mooie is dat we op dit forum ook kunnen spreken over zaken die buiten de algemene norm vallen.

Ik weet niet of dit zo mooi is. Eigenlijk had ik beter kunnen zwijgen over dat postpakket, in de wetenschap dat dit niets uithaalt, er nare reacties op komen, en het sticht dus niet. Ik zal dit in het vervolg dan ook niet meer doen.
Maar je hoopt dat er 1 persoon is die dan gaat denken: joh, zo heb ik het nooit gezien, dat iemand dan wellicht in gewetensnood komt. Welnee, het zou maar om klein select groepje gaan, (alsof het een sekte betreft).

Een paar vragen aan jou Arco, hoe kun je in Nederland op de juiste wijze de sabbat houden, terwijl alles buiten de kerkdienst gewoon doorgaat? Niemand zich aan de zaterdagsrust houdt, je geen gemeenschap der heiligen kunt ervaren, omdat er verder niemand anders op weg is naar een kerk.

Stel dat de regering volgende week een nieuwe wet uitvaardigt, voortaan houden wij de algehele "rustdag" niet meer op zondag, maar op woensdag.
Wat dan?
Waarom is dit geen discussie bij de moslims, op vrijdag is het vrijdaggebed, zie ik allerlei aktiviteiten in de moskee, veel auto's op de parkeerplaats en hier gaan we keer op keer een discussie over de 7e of de 1e dag houden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 okt 2016 15:08

Chaya schreef:Op dit forum is de norm dat de zondagsrust gehanteerd wordt, waarom zeggen sommigen dan dat dit mijn claim zou zijn?
Wat kun jij toch sneaky de boel verdraaien. Wellicht kun je beter het 9de gebod wat serieuzer nemen.
Wat ik heb gezegd is dit: "Refoweb e.a. mogen gerust vinden dat de zondag bij uitstek een dag is om met geestelijke zaken bezig te zijn, niks op tegen. Waar ik wél wat op tegen heb is jouw claim dat de zondag als rustdag tot Gods heilzame geboden behoord".

En dit is jouw claim: "Het is nu eenmaal zo geworden dat wij op zondag die rustdag hebben gekregen, die de opstandingsdag van de Heere Jezus was.
Ik heb het met de invulling van de zondag niet over wetticisme, maar over het opvolgen van God's heilzame geboden. Dat is geen last maar een lust.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2016 15:26

naamloos schreef:Wat kun jij toch sneaky de boel verdraaien. Wellicht kun je beter het 9de gebod wat serieuzer nemen.
Wat ik heb gezegd is dit: "Refoweb e.a. mogen gerust vinden dat de zondag bij uitstek een dag is om met geestelijke zaken bezig te zijn, niks op tegen. Waar ik wél wat op tegen heb is jouw claim dat de zondag als rustdag tot Gods heilzame geboden behoord".

Sneaky? Iedereen kan lezen wat ik geschreven heb.
Ik zal je driemaal aantonen, dat het niet mijn claim is en het wel tot God's geboden behoort.

Overigens dienen we ook niet te vergeten dat het sabbatsgebod allereerst een gebod is. Niet een verbod! Wat dat zeggen wil? Als we alle dagen van de week de zonde haten en laten en de Heere dienen, dan zal de invulling van de zondag niet veel moeite opleveren.
bron: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/236 ... ondagsrust

"Allereerst staat het in Gods wet. Ik geloof dat God weet wat goed is voor ons. Het is goed voor mens en dier om één dag te rusten. In Deuteronomium 5 wordt dit aangevuld. De Tien Geboden worden daarin herhaald, maar de motivatie bij het vierde gebod verschilt met Exodus 20: het volk van Israël mag met het vierde gebod gedenken dat het uit Egypte is bevrijd. De rustdag wordt door God gegeven als een geschenk. In dat licht is het jammer wanneer we Zijn geschenk afwijzen. Als een familielid of vriend een verjaardagscadeau geeft, zeggen we ook niet: ‘Dat hoef ik niet’."
bron:www.cip.nl/god/juni-2015/49660-De-rustdag-is-een-cadeau-van-God

Het meest genegeerde gebod: de sabbat

Voor het eerst in 2000 jaar kerkgeschiedenis zijn we op weg naar een 24/7 samenleving. Maar het gebrek aan de sabbat gaat zijn tol eisen. We communiceren de hele dag door. We zijn zo druk dat we onvoldoende tijd hebben voor onze familie en vrienden, laat staan voor God.

bron: http://www.cip.nl/god/juni-2015/49660-D ... au-van-God
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 okt 2016 16:27

Chaya schreef:Sneaky? Iedereen kan lezen wat ik geschreven heb.
Ik zal je driemaal aantonen, dat het niet mijn claim is en het wel tot God's geboden behoort.

Overigens dienen we ook niet te vergeten dat het sabbatsgebod allereerst een gebod is. Niet een verbod! Wat dat zeggen wil? Als we alle dagen van de week de zonde haten en laten en de Heere dienen, dan zal de invulling van de zondag niet veel moeite opleveren.

"Allereerst staat het in Gods wet. Ik geloof dat God weet wat goed is voor ons. Het is goed voor mens en dier om één dag te rusten. In Deuteronomium 5 wordt dit aangevuld. De Tien Geboden worden daarin herhaald, maar de motivatie bij het vierde gebod verschilt met Exodus 20: het volk van Israël mag met het vierde gebod gedenken dat het uit Egypte is bevrijd. De rustdag wordt door God gegeven als een geschenk. In dat licht is het jammer wanneer we Zijn geschenk afwijzen. Als een familielid of vriend een verjaardagscadeau geeft, zeggen we ook niet: ‘Dat hoef ik niet’."

Voor het eerst in 2000 jaar kerkgeschiedenis zijn we op weg naar een 24/7 samenleving. Maar het gebrek aan de sabbat gaat zijn tol eisen. We communiceren de hele dag door. We zijn zo druk dat we onvoldoende tijd hebben voor onze familie en vrienden, laat staan voor God.

Ja, sneaky! Je hebt zoveel geschreven, maar op bovenstaande citaten van jouw heb ik helemaal niet gereageerd. (Nog afgezien van van het feit dat het geen hout snijdt, want het gaat hier over de sabbat/zaterdag -Gods gebod aan Israël- en niet over de zondag, jouw claim en niet Gods gebod)
Op de volgende citaten van jouw is mijn reactie gebaseerd: Ik maak van die dag geen afgod, maar ik volg God's geboden op, zoals vele andere christen dit ook doen.
Dat mag jij vinden, maar in gereformeerd en hervormd Nederland zijn de kerken op zondag open en niet op zaterdag.
Het is nu eenmaal zo geworden dat wij op zondag die rustdag hebben gekregen, die de opstandingsdag van de Heere Jezus was.
Ik heb het met de invulling van de zondag niet over wetticisme, maar over het opvolgen van God's heilzame geboden. Dat is geen last maar een lust.
Ik ben blij dat de zondag - al is dat tegenwoordig beperkt - rust brengt in het jachtige leven van alledag.
Chaya schreef:Ik weet niet of dit zo mooi is. Eigenlijk had ik beter kunnen zwijgen over dat postpakket, in de wetenschap dat dit niets uithaalt, er nare reacties op komen, en het sticht dus niet.
Wellicht komen er minder nare reacties als je andermans woorden niet verdraaid, en niet zo veroordelend bent.
Iemand die op zondag een pakje ontvangt is hebberig. (op zn negatiefst gezien is zo iemand ongeduldig, wezenlijk iets anders)
Jij volgt Gods geboden op, maar iemand die zegt Christus te volgen maar de zondag anders ziet wordt door jouw veroordeeld.
Die kan geen volgeling van Jezus zijn, want aldus Chaya: "Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen, en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den mammon."
(jajaja, dat is jouw claim niet want Jezus zegt dit. Maar wel jouw toepassing, en daar gaat het om)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2016 19:52

naamloos schreef:aldus Chaya: "Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen, en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den mammon."

Aldus de Bijbel!
En omdat je verder niet inhoudelijk op de Bijbelteksten ingaat, maar puur op de persoon, laat ik het verder voor wat het is.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 14 okt 2016 20:24

Ze begrijpt (lijkt niet te begrijpen) de discussie na tientallen pagina's nog steeds niet, naamloos.

''Chaya? Waarom doe je dat?''

Allemaal artikelen worden er bijgehaald en argumenten aangevoerd die niet om de zaak gaan, zoals je al gelezen had en je hierboven in de quote nogmaals ziet.
De sabbat wordt intussen nog steeds verward met of in de plaats gezet van de zondag.
De laatste van cip is ook wel opmerkelijk om er bij te halen.
''We communiceren heel de dag door op refoweb...onvoldoende tijd voor familie en vrienden, laat staan voor God'' en degene die het plaatst typt en plakt hier de meeste berichtjes... :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 okt 2016 21:43

"Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen, en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den mammon."
Chaya schreef:Aldus de Bijbel!
En omdat je verder niet inhoudelijk op de Bijbelteksten ingaat, maar puur op de persoon, laat ik het verder voor wat het is.
Aldus Jezus in een geheel andere context dan waarin jij dit gebruikt. Pardon, misbruikt!
En verder heb ik alleen maar rechtgezet, wat jij zat te verdraaien. Je verdraaid mijn woorden, plakt andere citaten bij mijn reacties, beschuldigd mensen die je niet eens kent, veroordeeld mensen die het niet met jou eens zijn. En als ik je daarmee confronteer dan is het ''op de persoon''.

Bovendien ben je het zelf die niet inhoudelijk vanuit de bijbel op dit onderwerp in wilt gaan. Dan zeg je steeds dat het al vele malen besproken is. Bij gebrek aan steekhoudende argumenten kun je het inderdaad beter verder laten voor wat het is.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 15 okt 2016 02:50

[quote="mohamed]
Zou kunnen, ik heb me nooit in Mohammed verdiept. :-oo[/quote]

Dat weet je best wel Mo, je liet laatst nog te kennen geven dat je de koran zat te lezen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 17 okt 2016 09:39

Chaya schreef:Heet dat hartstocht? Ik zou het toch iets anders willen noemen Arco. Ik zie het als een gehoorzaamheid, niet opgelegd of met dwingend gevoel, maar ik vind het zelfs fijn om de zondag als rustdag te houden.
Ik ben stellig voor mezelf hierin, ik heb al eerder gezegd dat ik respect heb voor hen die de sabbat als rustdag willen houden, ik zie dat die mensen daar heel principieel aan vasthouden (en dus niet gaan winkelen en pakketjes laten bezorgen)

Nu komen we richting de kern van het houden van de rustdag. Het gaat om de rust die we van God krijgen in deze onrustige wereld. Dat gaat voorbij aan alle regels, principes en discussies. Natuurlijk blijf ik het wel belangrijk vinden om de juiste dag te handhaven, de dag die door God zelf uitgekozen is. Maar daarin moeten we de invulling niet al te dogmatisch invullen. We moeten anderen jaloers maken zodat zij gaan verlangen naar een rustdag.

Sorry Arco, maar deze teksten zijn al vele malen besproken.
Er zijn hier 3 soorten mensen, zij die de zondag houden, maar daarnaast geen bezwaar zien in allerlei "wereldse dingen" te doen, zij die de rustdag strikt houden (zoals ik en vele anderen, die helaas niet meedoen in dit topic (moe geworden van zo'n discussie) en zij die de sabbat houden.
Hoe wil je die 3 groepen bij elkaar brengen? Dat is onmogelijk.
Op dit forum is de norm dat de zondagsrust gehanteerd wordt, waarom zeggen sommigen dan dat dit mijn claim zou zijn? :roll:

Beste Chaya,

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als jij stelt dat jij je fundeert op de Bijbel, je die teksten niet wil benoemen omdat dit al vele malen besproken is. Je kan de norm van dit forum niet als excuus gebruiken.

Natuurlijk snap ik als mensen moe worden van een discussie, dat word ik ook weleens. Echter, als je meent ergens argumenten voor te hebben, dan moet je ze niet afdoen als "is al vele malen besproken". Daarmee kan je twee kanten op: 1) ik ga die teksten niet noemen, omdat ik blijf bij mijn eigen gelijk en ik wil dat niet tornen. 2) ik weet dat mijn argumenten te mager zijn, dat die ander eigenlijk betere argumenten heb.

Beste Chaya,

Met het bovenstaande ben ik scherp, aanvallend en direct. Waar ik niet tegen kan is dat teksten gebruikt worden, maar wel eerst uit hun context zijn gehaald. Teksten die gaan over de Sjabbat kan je niet toepassen op de zondag. Ongetwijfeld heb je gisteren (zondag) de Tien Woorden (ook bekend als de tien geboden) gehoord, daarin wordt gesproken over de Sjabbat. Daar moet je en kan je de zondag niet inlezen.

Dus als je stelt dat er iets in jouw Bijbel staat, als je dan gevraagd wordt om daarvan te getuigen, dan kan je tegenweer verwachten, dan kan je uitgedaagd worden.

Ik weet niet of dit zo mooi is. Eigenlijk had ik beter kunnen zwijgen over dat postpakket, in de wetenschap dat dit niets uithaalt, er nare reacties op komen, en het sticht dus niet. Ik zal dit in het vervolg dan ook niet meer doen.
Maar je hoopt dat er 1 persoon is die dan gaat denken: joh, zo heb ik het nooit gezien, dat iemand dan wellicht in gewetensnood komt. Welnee, het zou maar om klein select groepje gaan, (alsof het een sekte betreft).

Als je een reactie plaatst op dit forum, of elders, over een bepaald principe, dan kan je niet verwachten dat anderen zich daarbij neerleggen. De tijd dat de dominee het laatste woord had en altijd gelijk is, is voorbij. Dominees die ik hoor krijgen van mij regelmatig mail of spreek ik aan. Juist om het gesprek aan te gaan over de Bijbel. Sommige kunnen daar niet tegen, ze antwoorden niet op de mail, of wuiven de kritiek weg met een flut-argument. Dus verwacht geen autoriteit in je reactie, je kan het gewoon neerleggen.

Als jij vind dat je op basis van jouw overtuiging er goed aan doet om iets te doen of juist niet te doen, dan mag dat bevraagd worden. Dan mag dat beproefd worden. Natuurlijk, de reacties zijn soms (en soms meer dan soms) denigrerend en onchristelijk. Maar laat je daardoor niet uit het veld slaan.

Een paar vragen aan jou Arco, hoe kun je in Nederland op de juiste wijze de sabbat houden, terwijl alles buiten de kerkdienst gewoon doorgaat? Niemand zich aan de zaterdagsrust houdt, je geen gemeenschap der heiligen kunt ervaren, omdat er verder niemand anders op weg is naar een kerk.

Mijn geloof in God is niet afhankelijk van een kerk of gemeenschap. Natuurlijk heb je een gemeente nodig ter versterking van je geloof, maar het is en het blijf dat Christus Degene is waarop mijn geloof gebouwd is. Daar komt geen kerk of gemeente tussen. In mijn omgeving zijn een handjevol mensen die ook de Sjabbat houden. Een ieder op z'n eigen manier. De ene doet wat joodse gebruiken, de ander doet dat niet. Maar daarin respecteren we elkaar en bevragen we elkaar. Er is in onze omgeving ook een Messiaanse Gemeente, die houdt dienst op Sjabbat. De kerkelijke gemeente, waar ik vandaan kom, die bezoek ik ook niet regelmatig. Uiteraard is die kerk op zondag open.

Het volkomen houden van de Sjabbat, dat gaat niet. Evenals het volkomen houden van de zondag. Daarin heb ik een studie gedaan naar wat er van mij verlangd wordt en welke kaders je daarin moet ontdekken. Kopen, verkopen, vuur aansteken (dat is de arbeid nodig om vuur aan te steken, zoals hout hakken, vuur halen en je eigen vuur aansteken. Het kaarsje aansteken valt daar niet onder), werken (in het bijzonder loonarbeid) en samenkomen zijn daarin de regels. Maar deze regels maken nog niet het doel. Je heb geen echte rust als je je checklist voor de rustdag kan afvinken.

Stel dat de regering volgende week een nieuwe wet uitvaardigt, voortaan houden wij de algehele "rustdag" niet meer op zondag, maar op woensdag.
Wat dan?
Waarom is dit geen discussie bij de moslims, op vrijdag is het vrijdaggebed, zie ik allerlei aktiviteiten in de moskee, veel auto's op de parkeerplaats en hier gaan we keer op keer een discussie over de 7e of de 1e dag houden?

Een hypothetische vraag, daar kan je alle kanten mee op. Zou dit ervoor zorgen dat je niet meer zou mogen rusten op een andere dag? Zou een werkgever je kunnen dwingen?

Het wel of niet bestaan van een discussie bij moslims vind ik helemaal niet belangrijk. Ik ben geen moslim, ik geloof in Jezus de Messias, de Koning der Joden, de Bruidegom, de Heer van de Sjabbat, de Opgestane Heer, Hij Die is, Die was en Die komt.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2016 13:43

Arco schreef:Nu komen we richting de kern van het houden van de rustdag. Het gaat om de rust die we van God krijgen in deze onrustige wereld. Dat gaat voorbij aan alle regels, principes en discussies. Natuurlijk blijf ik het wel belangrijk vinden om de juiste dag te handhaven, de dag die door God zelf uitgekozen is. Maar daarin moeten we de invulling niet al te dogmatisch invullen. We moeten anderen jaloers maken zodat zij gaan verlangen naar een rustdag.

Beste Arco,
Dank voor je uitgebreide en vriendelijke reactie.
Allereerst het volgende:
Johan100 opende dit topic en zei het volgende:
Ik weet dat de zondag (de eerste dag van de week) de opstandingsdag is van de Heere Jezus en dat de discipelen die dag bijeenkwamen (des morgens vroeg)om het brood te breken, maar dat er in de middag toen gewerkt werd (ook volgens de overleveringen van F.Josephus dacht ik) Later is dit door Constantijn de Grote verboden om op zondag te werken.

De sabbat (zaterdag) is de laatste dag van de week, dat is de rustdag. God schiep in zes dagen de aarde en de zevende dag rustte Hij van Zijn werk. Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt (afzondert), een dag om te rusten en misschien ook bedoelt om over de schepping en vooral de Schepper na te denken.

Eigenlijk heeft dit topic dus een verkeerde naam.
RUSTdag zou beter geweest zijn, achteraf bezien.
Een ander (buitenkerkelijke?) maak je niet jaloers door precies dezelfde dingen als zij te doen. De wereld kijkt naar de christenen en zien dat zij "anders "zijn en hun vermaak in geestelijke zaken zoeken.
Arco schreef:Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als jij stelt dat jij je fundeert op de Bijbel, je die teksten niet wil benoemen omdat dit al vele malen besproken is. Je kan de norm van dit forum niet als excuus gebruiken.

Ik heb de norm van het forum niet als excuus gebruikt, maat om aan te tonen dat het niet mijn claim was. Ik heb geen percentage, maar ik weet wel zeker dat het overgrote merendeel van de christenen een rustdag op de zondag houdt.
Dan kan ik als CGKse toch niet ineens naar voren komen: mensen, jullie doen het allemaal verkeerd, we hadden gisteren naar de kerk moeten komen.
Het is in mijn omgeving nimmer een discussiepunt geweest. Ook niet op catechisatie, jeugdvereniging, bijbelstudieclub... nooit.
Tuurlijk wisten we dat er andere kerkelijke groeperingen op zaterdag bij elkaar kwamen, zoals de R.K. kerk een mis op de zaterdagavond had.
Maar de reformatorische en protestantse kerken zijn alle op zondag open.
Zou ik dan in 2016 het wiel opnieuw moeten uitvinden?
Arco schreef:Als jij vind dat je op basis van jouw overtuiging er goed aan doet om iets te doen of juist niet te doen, dan mag dat bevraagd worden. Dan mag dat beproefd worden. Natuurlijk, de reacties zijn soms (en soms meer dan soms) denigrerend en onchristelijk. Maar laat je daardoor niet uit het veld slaan.

Ik hoef die overtuiging niet aan mijn kant te hebben. Ik geef jou en anderen, de ruimte om hun rustdag op zaterdag te houden, dat doen de joden eveneens. Hun winkel is op zaterdag dicht!

Er lopen 2 discussielijnen door elkaar. Die van het al dan strikt houden van de rustdag en is die rustdag nu op zaterdag of op zondag?
Ik attendeerde een forummer op het feit dat je iemand in geestelijke nood kunt brengen als je een pakje wilt laten bezorgen of je bezoekt een winkel.
De Bijbel roept ons op om rekening te houden met de zwakkere in het geloof.
Als ik zou weten dat ik een 7edags adventist in moeilijkheden zou brengen door persé mijn pakje op zaterdag te willen, zou ik dat dus niet doen.
DAT was het punt dat ik wilde aanstippen Arco.

Ik heb toch gisteren in de prediking heel duidelijk gehoord dat, met name in de laatste dagen, we als christen steeds vaker een duidelijke keuze zullen moeten maken.
En goed moeten leren onderscheiden wat nu van de wereld is en wat we moeten doen als we Jezus willen volgen.
Dan worden we een uitgestotene, zo ging het met Hem immers ook.
Daar moeten we niet bang voor zijn, maar dat is voorzegd.

En daar hoort de zondagsrust toch echt bij. Wij heiligen de zondag, jij de zaterdag? Ik denk dat het beide kan, als je in de werkelijke overtuiging bent dat je op de 7e dag je rustdag moet houden, in bijbels opzicht.
Ik ben niet zo dogmatisch als verondersteld wordt. Je komt soms tot andere inzichten.
Er zijn predikanten die de zondag in laten gaan bij zonsondergang. Die vrijheid mag iemand hebben. Een ander zal vinden dat het om 12 uur s'avonds is. Moet je dat tegenover elkaar dan verdedigen?
Elkaar met teksten bestoken heeft geen toegevoegde waarde denk ik.
Arco schreef:Dominees die ik hoor krijgen van mij regelmatig mail of spreek ik aan. Juist om het gesprek aan te gaan over de Bijbel. Sommige kunnen daar niet tegen, ze antwoorden niet op de mail, of wuiven de kritiek weg met een flut-argument

Zou het altijd onwil zijn? :-k

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 okt 2016 14:52

Chaya schreef: Eigenlijk heeft dit topic dus een verkeerde naam.
RUSTdag zou beter geweest zijn, achteraf bezien.

Nee hoor beste Chaya, het ging om de zondag en waarom er in de kerken in preken (preken op de Heidelbergse Catechismus b.v.) gedaan wordt alsof de sabbat de zondag is. Rustdag had wat mij betreft ook gekund, maar het maakt niet uit verder. Als we het over de rustdag gaan hebben komt de zondag weer aan bod en roep je misschien dat het topic beter de zondag had kunnen heten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Terug naar “[Religie] - Open forum”