De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 12 okt 2016 15:47

naamloos schreef:Wellicht kun je dan beter zeggen: "Ik volg de gereformeerde geboden op".
Chaya schreef:Wel opmerkelijk dan dat ik op zondagmorgen ook de klokken van de evangelische gemeente en de R.K. kerk hoor luiden en de mensen die de Baptistengemeente, Jeh Getuigen, het Leger des Heils, de vrijzinnig protestantse gemeente bezoeken, allemaal op weg zijn op zondagmorgen.
En dan heb ik het nog niet over de kleine kerkgenootschappen, zoals een Christelijke Gemeente, de remonstrantse gemeente en nog wat bijeenkomsten die verder geen naam dragen, in een schoolgebouw of zaaltje.
Ik zeg toch niet dat zij geen samenkomsten hebben op zondag!
Maar hoe die zondag verder wordt doorgebracht is punt 2, dat moet iedereen zelf weten.
Refoweb e.a. mogen gerust vinden dat de zondag bij uitstek een dag is om met geestelijke zaken bezig te zijn, niks op tegen.
Waar ik wél wat op tegen heb is jouw claim dat de zondag als rustdag tot Gods heilzame geboden behoord.
Je doet alsof het van God komt, maar als je gevraagd wordt waar we dat vinden kunnen verschuil je je heel kinderachtig achter de regels van r.w. en de gereformeerde leer. Toevallig zijn de regels van r.w. en de gereformeerde niet noodzakelijkerwijs synoniem aan die van Gods woord.

Verder kun je je beter niet beklagen over denigrerend gedrag als je zelf de bijdrage van een ander een ''riedel'' noemt. Ook is het beter om niet van anderen te verlangen dat die rekening moeten houden met hun "gewetensbezwaarde medebroeders", terwijl je hen zelf intussen beschuldigd van ''hebberig en verwend'' gedrag omdat er pakjes op zondag bezorgt gaan worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 16:00

Arco schreef:Ik snap best dat je deze discussie niet wil voeren, omdat deze al zoveel gevoerd is. Alleen, als je stelt dat je niet winkelt op de rustdag om anderen niet te hoeven laten werken, dat er toch nog andere mensen zijn die wel voor je werken.

Het gaat er niet om dat ik dat niet wil, maar het is zinloos. Omdat het de norm is van het forum en ook van de meeste christenen.
Jij reageert op een respectvolle wijze, ik wil daarvoor mijn waardering uitspreken! Een weldaad tussen die hatelijke en spottende reacties.
Als ik zelf niet wil werken, moet ik dat ook niet opleggen aan een ander, ook al zou hij daar geen bezwaar tegen hebben.
Als je als christen toch diezelfde dingen doet als de wereld, hoe kun je dan Lichtend Licht zijn?
Het is toch, gij geheel anders?
Arco schreef:Ik vraag naar wat er staat in jouw bijbel. Misschien kan ik daar wat van leren. Dan moet jij het niet meteen opvatten als een aanval.

Excuses als ik dit verkeerd opgevat heb.
In de woestijn regende het manna, de Israëlieten mochten alleen rapen wat ze die dag nodig hadden. Niet meer. Op de 6e dag moesten ze voor 2 dagen rapen, omdat de 7e dag de rustdag was.
Het is nu eenmaal zo geworden dat wij op zondag die rustdag hebben gekregen, die de opstandingsdag van de Heere Jezus was.
Arco schreef:Ik heb nergens gezegd dat je het met mij eens zou moeten zijn, dat is iets wat jij meent op te maken uit mijn woorden.

En ik heb gezegd dat jij mag vinden dat je de zaterdag (sabbat) als rustdag houdt.
Ik stelde alleen dat het op dit forum de norm is.
naamloos schreef:jouw claim dat de zondag als rustdag tot Gods heilzame geboden behoord.

Het is niet mijn claim!
naamloos schreef:terwijl je hen zelf intussen beschuldigd van ''hebberig en verwend'' gedrag omdat er pakjes op zondag bezorgt gaan worden.

Ja, dat is hebberig gedrag als je het niet eens kunt opbrengen om een dag te wachten.

naamloos schreef:Ik zeg toch niet dat zij geen samenkomsten hebben op zondag!

Zeg dan niet dat ik gereformeerde geboden opvolg. Het heeft met gereformeerd helemaal niets te maken!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 okt 2016 17:11

Chaya schreef:Het is niet mijn claim!
Je doet niet anders, lees gezellig je eigen post' even terug.
Chaya schreef:Ja, dat is hebberig gedrag als je het niet eens kunt opbrengen om een dag te wachten.
Dat vindt jij om de één of andere onlogische reden hebberig, en dat is maar een mening en geen feit. Iets bestellen op dinsdag en het woensdag ontvangen zou je dan evengoed hebberig moeten noemen, want 1 dag wachten heeft niets te maken met wát voor dag het is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 12 okt 2016 18:01

De sabbat en de eerste dag der week
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distelen getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17.

De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6,daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust.De zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is . Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3: 1.Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat.Het is dan ook te betreuren dat de kerk in de 4e eeuw het karakter van de 1e dag der week veranderd heeft door er naar het voorbeeld van de Joodse sabbat een verplichte rustdag van te maken waarop alle werk verboden is. Maar ook dat is weer het logische gevolg van de verv-theorie waarmee de kerk in de huid van Israël gekropen is. ereunao

bron: aant.op Gen. C.H.Mackintosh

De kerk heeft met die onzalige vervanginstheologie niet alleen het rechte zicht op Israël, maar ook op haar eigen identiteit verloren Wie deze dingen niet weet te onderscheiden ontzeg ik niet het geloof, maar hij is een kind in de Schriften en moet nog veel leren. Het verschil tussen de zevende en de achtste dag is veel groter is dan een nachtje slapen. Vanwege het unieke karakter dat Christus haar door Zijn opstanding heeft gegeven kan de eerste dag der week niet op de zevende gevierd worden, evenmin als andersom trouwens

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 12 okt 2016 18:16

Wat een grappig steekspel over een dag. Slechts een nachtje slapen verschil en ze vallen allebei in het weekend. En daarnaast leven we in een seculiere samenleving waarin jij je rustdag kan houden wanneer je maar wil. Al is dat op woensdag of welke willekeurige andere dag dan ook. Als ik wil kan ik elke dag van de week naar de kerk en mijn rustdag houden.

Waarom dan bijna achterlijk moeilijk doen over zaterdag of zondag en doen alsof de hele wereld in elkaar dondert omdat de joden de sabbat houden op zaterdag en de christenen doorgaans de rustdag op zondag. Waarom moeilijk doen over vervangingstheologie dit en dat en al dat gedweep met joden, het jodendom en de joodse staat.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 20:00

mohamed schreef:Precies, dat is nou eenmaal wat de zondag is voor gereformeerden, een dag waarop niks mag en je moet rusten zoals het hen betaamt. En ze hebben het maar druk met elkaar te controleren. Het lijkt wel vrijwilligerswerk!

Zo wandelde ik op een zondag langs een piepklein dorpje toen een oude man me vroeg of ik ook gezien had of zijn buurman met de auto bezig was, waarop ik ontkennend antwoordde en vroeg waarom hij dat wilde weten. Het gereformeerde mannetje zocht natuurlijk naar iets om zijn buurman mee te lasteren en dat is nog zo'n voorbeeld van hen die God niet kennen.

Hoho, ik ben ook gereformeerd en ik heb zojuist een hele andere visie op de zondag gegeven dan die jij hier beschrijft.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 20:19

Yoshi schreef:Waarom moeilijk doen over vervangingstheologie dit en dat en al dat gedweep met joden, het jodendom en de joodse staat.

Dwepen met joden wordt niemand beter van maar feit blijft dat de rustdag in de Bijbel verwijst naar de joodse sabbat zoals die destijds door hen gehouden werd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 12 okt 2016 20:23

mohamed schreef:Dwepen met joden wordt niemand beter van maar feit blijft dat de rustdag in de Bijbel verwijst naar de joodse sabbat zoals die destijds door hen gehouden werd.

Klopt, de zondag komt niet als sabbat uit de bijbel en de ontwikkeling van de zondag als rustdag is ook niet duidelijk beschreven in de bijbel maar is wel gewoon christelijke geschiedenis. Voornamelijk een probleem dus van mensen die sola scriptura wat te extreem nemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 21:26

mohamed schreef:Dwepen met joden wordt niemand beter van maar feit blijft dat de rustdag in de Bijbel verwijst naar de joodse sabbat zoals die destijds door hen gehouden werd.

Yoshi schreef:Klopt, de zondag komt niet als sabbat uit de bijbel en de ontwikkeling van de zondag als rustdag is ook niet duidelijk beschreven in de bijbel maar is wel gewoon christelijke geschiedenis. Voornamelijk een probleem dus van mensen die sola scriptura wat te extreem nemen.

De rustdag voor de joden was de sabbat en de eerste christenen waren joden. De zondag was voor hen wat de maandag voor de meesten van ons is, de eerste werkdag van de week. Niet dat ik vind dat je op basis daarvan kan stellen dat christenen op zaterdag of zondag moeten rusten. Nee, wat mij betreft is elke dag een rustdag onder het nieuwe verbond en van die opvatting ben ik lastig af te brengen. Maar wat mij wél stoort is dat Chaya teksten uit het OT citeert om haar manier van zondag invulling mee te rechtvaardigen terwijl die teksten daar helemaal niet over gaan. Evenmin als dat er in de Bijbel over zondagsrust wordt gerept wordt er over de levenswijze van gereformeerden geschreven.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 12 okt 2016 21:46

Chaya schreef:
Het is nu eenmaal zo geworden dat wij op zondag die rustdag hebben gekregen, die de opstandingsdag van de Heere Jezus was.

Ik heb het met de invulling van de zondag niet over wetticisme, maar over het opvolgen van God's heilzame geboden. Dat is geen last maar een lust.
Ik ben blij dat de zondag - al is dat tegenwoordig beperkt - rust brengt in het jachtige leven van alledag.

Naamloos:jouw claim dat de zondag als rustdag tot Gods heilzame geboden behoord.
En dan zegt Chaya:
Het is niet mijn claim!

Wat is het dan wel?

Een rustdag voor het lichaam is fijn, maar haalt het niet bij de Rust, waar de schrijver aan de Hebreen het over heeft.(heb 4:7)
En dat is waar de sabbat het beeld van was, wat nu werkelijkheid wordt voor degenen die hun hart niet verharden, maar Zijn stem horen .
Zo werd ook de zich jaarlijks herhalende hogepriester een eeuwige Hogepriester en de lichamelijke besnijdenis de geestelijke besnijdenis des harten.
Ik vind dit weer een van de vele voorbeelden hoe veel christenen rituelen hebben vervangen door andere rituelen, ipv dat ze deze met Christus kruisiging aan het hout genageld hebben en de geestelijke werkelijkheid hebben leren beleven.
Nog een keer de vraag aan Chaya, waarom negeer je mijn vraag omtrent Paulus woorden die zegt dat het al dan niet houden van een dag een persoonlijke zaak is, en dat het goed is wanneer iedere dag hetzelfde is voor iemand, die beslist niet door een ander veroordeeld mag worden?
Uitspraken als: "het is nu eenmaal zo geworden geven eigenlijk al aan dat het ergens is veranderd, verdraaid geworden. Want het was zo niet.
Hij die Gods Stem hoort, gaat de Rust in.

Kom tot Mij en ik zal U Rust geven, zei Jezus, dat is geen zondag lang rusten, maar een andere Rust.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 22:54

Helemaal mee eens Honesty! =D>

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 okt 2016 09:39

mohamed schreef:joodse sabbat

Waar staat dat de Sjabbat joods is?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2016 10:38

Arco schreef:Waar staat dat de Sjabbat joods is?

Boven jouw bericht, oude jodenknuffelaar met je sjabbat.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 okt 2016 13:07

Chaya schreef:Het gaat er niet om dat ik dat niet wil, maar het is zinloos. Omdat het de norm is van het forum en ook van de meeste christenen.
Jij reageert op een respectvolle wijze, ik wil daarvoor mijn waardering uitspreken! Een weldaad tussen die hatelijke en spottende reacties.
Als ik zelf niet wil werken, moet ik dat ook niet opleggen aan een ander, ook al zou hij daar geen bezwaar tegen hebben.
Als je als christen toch diezelfde dingen doet als de wereld, hoe kun je dan Lichtend Licht zijn?
Het is toch, gij geheel anders?

Dank voor deze woorden. Jouw hartstocht naar de gehoorzaamheid aan God is zeker merkbaar. Het enige is dat je moet oppassen dat je niet al te stellig overkomt. Ook ik kom weleens stellig over, daarin is het vallen en opstaan.

In de tijd van Jezus was het niet de norm voor joden om op Sjabbat meer te lopen dan de Sjabbatsreis was (ca. 900 m). Toch lijkt Jezus zich daar niet aan te houden. En dat is vrij logisch omdat deze regel niet afkomstig van de Torah, maar van de rabbijnse traditie. Het gaat mij even niet om de inhoud hiervan, maar om het punt dat het toen de norm was. Daarmee wil ik zeggen dat de norm voor velen, voor dit forum, of voor wie dan ook pas legitiem is als er Schriftbewijs voor is.

Bij mijn collega’s heerste (en soms nog wel) een beeld dat ik als christen bepaalde dingen niet mag. Zo van “dat mag jij niet vanwege je geloof”. Ik heb dat beeld omgedraaid en gesteld: “wat heerlijk dat ik een hele dag rust mag hebben, dat ik niet hoeft te winkelen, of de auto niet hoeft te wassen, op de rustdag.”.

Chaya schreef:Excuses als ik dit verkeerd opgevat heb.
In de woestijn regende het manna, de Israëlieten mochten alleen rapen wat ze die dag nodig hadden. Niet meer. Op de 6e dag moesten ze voor 2 dagen rapen, omdat de 7e dag de rustdag was.

Dat van het manna (is Hebreeuws voor: wat is dit?) kan ik volgen. Maar het “eenmaal zo geworden”, daar heb ik bezwaar tegen. Daarom vraag ik je naar wat er staat in jouw bijbel. Op grond van welke teksten kan je concluderen dat voor ons de opstandingsdag de rustdag is geworden?

Chaya schreef:En ik heb gezegd dat jij mag vinden dat je de zaterdag (sabbat) als rustdag houdt.
Ik stelde alleen dat het op dit forum de norm is.

Het mooie is dat we op dit forum ook kunnen spreken over zaken die buiten de algemene norm vallen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 okt 2016 13:10

Arco schreef:Waar staat dat de Sjabbat joods is?

mohamed schreef:Boven jouw bericht, oude jodenknuffelaar met je sjabbat.

'Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.' (Fil 4,5) :?

Terug naar “[Religie] - Open forum”