De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 12 okt 2016 11:04

Chaya schreef:Die riedel hebben we al vaker kunnen lezen onder andere namen. Dit topic heet de Zondag en niet de sabbat of zaterdag!

Riedel? Dan moet jij niet komen met teksten die over de Sjabbat gaan en die gaan toepassen op de zondag. Want de zondag is niet de Sjabbat en de Sjabbat is niet de zondag.

Je zegt het en dat betekent dus ook dat je de ander niet voor je moet laten werken op die rustdag.

Als je stelt dat je ook een ander niet moet laten werken voor jou op de rustdag, dan zijn er genoeg zaken die dan aandacht behoeven. Bijvoorbeeld: er zijn mensen aan het werk om de elektriciteitsvoorziening op peil te houden. Kan je dan nog wel elektriciteit gebruiken op de rustdag? En de dominee, is preken niet werken?

Ik weet dat het kinderachtig is en zeer flauw, maar als je stelt dat je een ander niet voor jou moet laten werken op de rustdag, dan ook niemand.

In mijn Bijbel wel.

Waar dan?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 11:50

Arco schreef:Riedel? Dan moet jij niet komen met teksten die over de Sjabbat gaan en die gaan toepassen op de zondag. Want de zondag is niet de Sjabbat en de Sjabbat is niet de zondag.

Dat mag jij vinden, maar in gereformeerd en hervormd Nederland zijn de kerken op zondag open en niet op zaterdag.
Arco schreef:Als je stelt dat je ook een ander niet moet laten werken voor jou op de rustdag, dan zijn er genoeg zaken die dan aandacht behoeven. Bijvoorbeeld: er zijn mensen aan het werk om de elektriciteitsvoorziening op peil te houden. Kan je dan nog wel elektriciteit gebruiken op de rustdag? En de dominee, is preken niet werken?

Ik weet dat het kinderachtig is en zeer flauw, maar als je stelt dat je een ander niet voor jou moet laten werken op de rustdag, dan ook niemand.

Dat is zeker flauw en kinderachtig, ooit gehoord van werken van noodzakelijkheid?
Arco schreef:Waar dan?

Daar zijn al tig topics vol over geschreven. Op dit forum geldt de zondag als rustdag. Ben je het daar niet mee eens, kun je nog uitwijken naar het forum van de zevendedagsadventisten bijvoorbeeld. :D
rotterdam schreef:Dus ook geen vijfdaagse werkweek.

Tot een paar decennia geleden was dat heel gewoon ja. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 12 okt 2016 12:04

Ik ben eigenlijk (voor sommigen waarschijnlijk) verrassend liberaal op dit gebied. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik in het buitenland heb gewoond, waar de zondagsrust vaak een wat andere invulling had dan in Nederland gebruikelijk. Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee om op zondag naar de winkel te gaan of met het openbaar vervoer te reizen. Ook denk ik niet dat je de sabbat zomaar 1 op 1 op de zondag kunt over zetten. Wel vind ik de zondag een dag om veel met God en Zijn woord aan de slag te gaan, en de eredienst te bezoeken. Het is dus zeker geen doordeweekse dag.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 okt 2016 13:19

Chaya schreef:Ik maak van die dag geen afgod, maar ik volg God's geboden op, zoals vele andere christen dit ook doen.
Chaya schreef:Dat mag jij vinden, maar in gereformeerd en hervormd Nederland zijn de kerken op zondag open en niet op zaterdag.
Chaya schreef:Daar zijn al tig topics vol over geschreven. Op dit forum geldt de zondag als rustdag. Ben je het daar niet mee eens, kun je nog uitwijken naar het forum van de zevendedagsadventisten bijvoorbeeld.
Wellicht kun je dan beter zeggen: "Ik volg de gereformeerde geboden op".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 13:37

naamloos schreef:Wellicht kun je dan beter zeggen: "Ik volg de gereformeerde geboden op".

Wel opmerkelijk dan dat ik op zondagmorgen ook de klokken van de evangelische gemeente en de R.K. kerk hoor luiden en de mensen die de Baptistengemeente, Jeh Getuigen, het Leger des Heils, de vrijzinnig protestantse gemeente bezoeken, allemaal op weg zijn op zondagmorgen.
En dan heb ik het nog niet over de kleine kerkgenootschappen, zoals een Christelijke Gemeente, de remonstrantse gemeente en nog wat bijeenkomsten die verder geen naam dragen, in een schoolgebouw of zaaltje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 13:58

mohamed schreef:Nee, ik heb geen mensen onder mij te werken en wie geld aanneemt voor gedane arbeidt ontvangt loon naar zijn werken.

Chaya schreef:Zodra jij iets koopt, bestelt of laat bezorgen, laat je iemand voor je werken, want je betaalt ervoor.

Degene die het geld aanneemt krijgt loon naar zijn werken en dus heb jij je er niet eens mee te bemoeien.
mohamed schreef:Nergens in de Bijbel staat dat je op zondag moet rusten

Chaya schreef:In mijn Bijbel wel.

Dan is het een vervalsing want de enige dag waarop gerust moest worden was de sabbat ten tijde dat men God nog niet kende. Door een dag in de week apart te zetten zeg je dat je God niet kent en dat is diep triest.
mohamed schreef:Een christen als Yoshi oordeelt anderen niet over hoe zij hun dagen invullen, dat is een stuk prettiger in de omgang

Chaya schreef:Nee, die is intolerant en plaatste zelfs een beledigende opmerking in het andere topic.
Lees dit maar eens in Lukas:
Wee u, wanneer al de mensen wel van u spreken, want hun vaders deden desgelijks den valsen profeten.

Wee u gereformeerden die de schrift eigenmachtig uitleggen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 14:22

mohamed schreef:Wee u gereformeerden die de schrift eigenmachtig uitleggen.

mohamed schreef:Dan is het een vervalsing want de enige dag waarop gerust moest worden was de sabbat ten tijde dat men God nog niet kende. Door een dag in de week apart te zetten zeg je dat je God niet kent en dat is diep triest.

Ik zal het aan henkie doorgeven. Ik heb nog even de forumregels opgezocht nl.

Gelieve op zondag niet de sportuitslagen te vermelden. Refoweb is geen voorstander van professionele sport op zondag en wil geen platform zijn waar de wedstrijden semi-live te volgen zijn. Hiermee willen we tevens aangeven dat de rustdag bij uitstek een dag is om met geestelijke zaken bezig te zijn.

Hier kun je wat kennis opdoen w.b. het Oude Testament en de invulling van de rustdag.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/199 ... dag-sabbat

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 okt 2016 14:24

Chaya schreef:Dat mag jij vinden, maar in gereformeerd en hervormd Nederland zijn de kerken op zondag open en niet op zaterdag.

Daar heb ik het niet over. Prima dat de filialen van de diverse kerken in Nederland wel aan zondagsopenstelling doen...

Maar wat ik zei en wat ik ook bedoelde is: je kan niet de teksten over de Sjabbat gaan toepassen op de zondag.

Arco schreef:Als je stelt dat je ook een ander niet moet laten werken voor jou op de rustdag, dan zijn er genoeg zaken die dan aandacht behoeven. Bijvoorbeeld: er zijn mensen aan het werk om de elektriciteitsvoorziening op peil te houden. Kan je dan nog wel elektriciteit gebruiken op de rustdag? En de dominee, is preken niet werken?

Dat is zeker flauw en kinderachtig, ooit gehoord van werken van noodzakelijkheid?

Ja, daar heb ik van gehoord. Maar dan is de wedervraag: wat is noodzakelijkheid? Dat je daaronder de ziekenhuizen, hulpdiensten, etc. onder vat, daar kan ik inkomen. Maar geldt dat ook voor de elektriciteitsvoorziening naar jouw huis?

Een bekende van mij kwam met haar auto zonder brandstof stil te staan, op zondag. Zij stond aan een provinciale weg, waar geen huis stond of een bus langskwam. Ze was wel voorbij enkele benzinestations gereden, maar ja, het was zondag en zelfs de 24-uurs zelfservice heeft ze genegeerd. Zij heeft iemand gebeld om haar op te halen. En de volgende dag heeft ze weer allerlei toeren moeten uithalen om met haar auto naar haar werk te gaan. Moet je wel zo spartaans met de zondagsrust omgaan? Natuurlijk had ze van tevoren, dus voor het aanbreken van de zondag, moeten controleren of er nog genoeg brandstof in de auto zat.

Daar zijn al tig topics vol over geschreven. Op dit forum geldt de zondag als rustdag. Ben je het daar niet mee eens, kun je nog uitwijken naar het forum van de zevendedagsadventisten bijvoorbeeld. :D

Met alle respect, maar je hoeft mij echt niet te verwijzen naar een ander forum. Ik heb, net als jij, recht om mijn mening te uiten. Als jij stelt dat er iets in jouw bijbel staat, dan mag ik vragen waar dat dan staat. Als jij dan afwijkend antwoord, dan hoef ik niet uit te wijken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 14:39

Arco schreef:Ja, daar heb ik van gehoord. Maar dan is de wedervraag: wat is noodzakelijkheid? Dat je daaronder de ziekenhuizen, hulpdiensten, etc. onder vat, daar kan ik inkomen. Maar geldt dat ook voor de elektriciteitsvoorziening naar jouw huis?

Arco, deze discussies zijn tig keren gevoerd, kijk maar in de gsschiedenis. Het begon in 2003 al.
Het is zo vragen naar de bekende weg wat je nu doet. Ik ben geen amish vrouwtje.
Arco schreef:Een bekende van mij kwam met haar auto zonder brandstof stil te staan, op zondag. Zij stond aan een provinciale weg, waar geen huis stond of een bus langskwam. Ze was wel voorbij enkele benzinestations gereden, maar ja, het was zondag en zelfs de 24-uurs zelfservice heeft ze genegeerd. Zij heeft iemand gebeld om haar op te halen. En de volgende dag heeft ze weer allerlei toeren moeten uithalen om met haar auto naar haar werk te gaan. Moet je wel zo spartaans met de zondagsrust omgaan? Natuurlijk had ze van tevoren, dus voor het aanbreken van de zondag, moeten controleren of er nog genoeg brandstof in de auto zat.

Wij hebben van jongsafaan geleerd, en dat breng ik ook mijn kinderen bij, er zijn 6 dagen om alles te regelen, 6 x 24 uur, een zee van tijd.
Dan kan er zeer sporadisch misschien een probleem opdoen, waar je nu niet aan gedacht hebt dat het zou gebeuren. Dan is er echt wel ruimte om dat op te lossen.
Ik heb het met de invulling van de zondag niet over wetticisme, maar over het opvolgen van God's heilzame geboden. Dat is geen last maar een lust.
Ik ben blij dat de zondag - al is dat tegenwoordig beperkt - rust brengt in het jachtige leven van alledag.
Arco schreef:Met alle respect, maar je hoeft mij echt niet te verwijzen naar een ander forum. Ik heb, net als jij, recht om mijn mening te uiten. Als jij stelt dat er iets in jouw bijbel staat, dan mag ik vragen waar dat dan staat. Als jij dan afwijkend antwoord, dan hoef ik niet uit te wijken.

Je mag zeker een afwijkende mening hebben, maar die moet je hier niet als norm stellen. Want zo is het dus niet.
Van oorsprong heeft RW als regel dat de zondagsrust gehanteerd wordt, dat is dus de norm hier!
En die norm zul je niet vinden op het zevendedagsforum, want daar houden ze de sabbatsrust en wat ik van mensen weet is dat zij zich hier strikter aan houden dan menig forummer op de zondag doet!
Ergo, ik ga me niet aanmelden op dat forum om mijn mening op te dringen aangaande de zondagsrust, ik laat die mensen in hun waarde.
Jammer dat dat hier niet gebeurt.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 12 okt 2016 15:02

Chaya schreef:Ergo, ik ga me niet aanmelden op dat forum om mijn mening op te dringen aangaande de zondagsrust, ik laat die mensen in hun waarde.

Dat doe jij aantoonbaar niet. Waar anderen hier volstrekt geen problemen hebben hoe jij je zondag in wil vullen heb jij wel degelijk problemen met hoe anderen hun zondag invullen indien die van de jouw afwijkt. Je dringt jouw visie ontzettend op, daar waar de rest van de users in dit topic een ieder vrij laat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 15:08

mohamed schreef:Wee u gereformeerden die de schrift eigenmachtig uitleggen.

mohamed schreef:Dan is het een vervalsing want de enige dag waarop gerust moest worden was de sabbat ten tijde dat men God nog niet kende. Door een dag in de week apart te zetten zeg je dat je God niet kent en dat is diep triest.

Chaya schreef:Ik zal het aan henkie doorgeven. Ik heb nog even de forumregels opgezocht nl.

Nou, je doet maar. :lol:
Chaya schreef:Gelieve op zondag niet de sportuitslagen te vermelden. Refoweb is geen voorstander van professionele sport op zondag en wil geen platform zijn waar de wedstrijden semi-live te volgen zijn. Hiermee willen we tevens aangeven dat de rustdag bij uitstek een dag is om met geestelijke zaken bezig te zijn.

Hier kun je wat kennis opdoen w.b. het Oude Testament en de invulling van de rustdag.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/199 ... dag-sabbat

In het Oude Testament is de rustdag nooit de zondag, als je dat niet eens weet wordt het tijd zelf aan de studie te gaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 15:11

Chaya schreef:Ergo, ik ga me niet aanmelden op dat forum om mijn mening op te dringen aangaande de zondagsrust, ik laat die mensen in hun waarde.

Yoshi schreef:Dat doe jij aantoonbaar niet. Waar anderen hier volstrekt geen problemen hebben hoe jij je zondag in wil vullen heb jij wel degelijk problemen met hoe anderen hun zondag invullen indien die van de jouw afwijkt. Je dringt jouw visie ontzettend op, daar waar de rest van de users in dit topic een ieder vrij laat.

Precies, dat is nou eenmaal wat de zondag is voor gereformeerden, een dag waarop niks mag en je moet rusten zoals het hen betaamt. En ze hebben het maar druk met elkaar te controleren. Het lijkt wel vrijwilligerswerk!

Zo wandelde ik op een zondag langs een piepklein dorpje toen een oude man me vroeg of ik ook gezien had of zijn buurman met de auto bezig was, waarop ik ontkennend antwoordde en vroeg waarom hij dat wilde weten. Het gereformeerde mannetje zocht natuurlijk naar iets om zijn buurman mee te lasteren en dat is nog zo'n voorbeeld van hen die God niet kennen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 12 okt 2016 15:24

mohamed schreef:Precies, dat is nou eenmaal wat de zondag is voor gereformeerden, een dag waarop niks mag en je moet rusten zoals het hen betaamt. En ze hebben het maar druk met elkaar te controleren. Het lijkt wel vrijwilligerswerk!

Vrijwilligerswerk is natuurlijk ook werk.
En dan komen we op het volgende, ik weet niet hoe het in de rechtse gereformeerde kerken is waar dit alles zo strikt is (in de PKN is het iig niet zo het geval, althans niet de PKN kerken die ik bezocht heb) maar een doorsnee kerk heeft nogal wat vrijwilligers rondlopen op zondag.
-de dominee (die veelal gewoon een betaalde kracht is)
-de kerkenraad
-de koster(s)
-de misdienaren (die zullen we wel niet zijn)
-de collectanten
-de koffieschenkers
-de lector
-de diaken

Allemaal mensen die werken op de zondag. En wat als je met de auto naar de kerk gaat en op de terugweg krijg je pech. Maar een dag en een nacht bivakkeren in de auto en 00:01 uur middernacht de ANWB bellen? En als je kraanleiding spring op zondagochtend? Of de CV is kapot terwijl het buiten ontzettend vriest? Wat eigenlijk als je een gaslek hebt op zondag? Moet je voor al deze zaken niet eerst de dominee bellen om advies in te winnen? Maar dan stoor je hem/haar natuurlijk ook weer. Buiten dat maak je gebruik van een telefoonverbinding, mag dat dan wel? Op zaterdagavond om 23:59 kan je natuurlijk ook de hoofdschakelaar in de meterkast omzetten en het gas en water uitdraaien.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 okt 2016 15:30

Chaya schreef:Arco, deze discussies zijn tig keren gevoerd, kijk maar in de gsschiedenis. Het begon in 2003 al.
Het is zo vragen naar de bekende weg wat je nu doet. Ik ben geen amish vrouwtje.

Ik gaf al aan bij mijn eerdere reactie dat ik bewust ben dat deze vragen kinderachtig en flauw zijn, echter toch zijn deze noodzakelijk om de grenzen van wat kan en wat wenselijk te bepalen. Die vragen zijn een directe reactie op wat jij zei over het laten werken van anderen voor jou, op de rustdag. Ik denk dat het heel goed is om te beseffen dat als je niet winkelt, als je niet naar een restaurant gaat, dat er toch mensen zijn die werken voor jou. Want dan zou je op de rustdag ook geen elektriciteit kunnen gebruiken, internet, water, etc. Daarvoor zijn mensen aan het werk, ook op de rustdag.

Ik snap best dat je deze discussie niet wil voeren, omdat deze al zoveel gevoerd is. Alleen, als je stelt dat je niet winkelt op de rustdag om anderen niet te hoeven laten werken, dat er toch nog andere mensen zijn die wel voor je werken.

Wij hebben van jongsafaan geleerd, en dat breng ik ook mijn kinderen bij, er zijn 6 dagen om alles te regelen, 6 x 24 uur, een zee van tijd.
Dan kan er zeer sporadisch misschien een probleem opdoen, waar je nu niet aan gedacht hebt dat het zou gebeuren. Dan is er echt wel ruimte om dat op te lossen.
Ik heb het met de invulling van de zondag niet over wetticisme, maar over het opvolgen van God's heilzame geboden. Dat is geen last maar een lust.
Ik ben blij dat de zondag - al is dat tegenwoordig beperkt - rust brengt in het jachtige leven van alledag.

Ja, het heerlijk dat je een dag rust heb, na een week van werken. En die zes dagen vliegen soms voorbij, dus een zee van tijd is niet altijd mijn ervaring.

Je mag zeker een afwijkende mening hebben, maar die moet je hier niet als norm stellen. Want zo is het dus niet.
Van oorsprong heeft RW als regel dat de zondagsrust gehanteerd wordt, dat is dus de norm hier!
En die norm zul je niet vinden op het zevendedagsforum, want daar houden ze de sabbatsrust en wat ik van mensen weet is dat zij zich hier strikter aan houden dan menig forummer op de zondag doet!

Ik stel geen norm, dan alleen de Bijbel. Als jij zegt dat er iets in de Bijbel staat, dan ben ik benieuwd daarnaar. Ja, ik heb een andere mening over de rustdag dan jij, maar die stelde ik nog niet eens ter sprake in de afgelopen paar reacties. Ik vraag naar wat er staat in jouw bijbel. Misschien kan ik daar wat van leren. Dan moet jij het niet meteen opvatten als een aanval.

Ergo, ik ga me niet aanmelden op dat forum om mijn mening op te dringen aangaande de zondagsrust, ik laat die mensen in hun waarde.

Ik ook niet, toen ik hier op het forum kwam was ik een voorstander van de zondag. Nu is dat anders. Ik heb nergens gezegd dat je het met mij eens zou moeten zijn, dat is iets wat jij meent op te maken uit mijn woorden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 15:39

mohamed schreef:Precies, dat is nou eenmaal wat de zondag is voor gereformeerden, een dag waarop niks mag en je moet rusten zoals het hen betaamt. En ze hebben het maar druk met elkaar te controleren. Het lijkt wel vrijwilligerswerk!

Yoshi schreef:Vrijwilligerswerk is natuurlijk ook werk.

Natuurlijk, de joden mogen op zaterdag het licht niet eens aandoen want dat is zelfs al werk. Op een verplichte rustdag hoor je je echt niet kwaad te maken over hoe anderen hun zondag invullen want dat is druk en druk is werk.
Yoshi schreef:En dan komen we op het volgende, ik weet niet hoe het in de rechtse gereformeerde kerken is waar dit alles zo strikt is (in de PKN is het iig niet zo het geval, althans niet de PKN kerken die ik bezocht heb) maar een doorsnee kerk heeft nogal wat vrijwilligers rondlopen op zondag.
-de dominee (die veelal gewoon een betaalde kracht is)
-de kerkenraad
-de koster(s)
-de misdienaren (die zullen we wel niet zijn)
-de collectanten
-de koffieschenkers
-de lector
-de diaken

Allemaal mensen die werken op de zondag.

Goed punt!
Yoshi schreef:En wat als je met de auto naar de kerk gaat en op de terugweg krijg je pech. Maar een dag en een nacht bivakkeren in de auto en 00:01 uur middernacht de ANWB bellen? En als je kraanleiding spring op zondagochtend? Of de CV is kapot terwijl het buiten ontzettend vriest? Wat eigenlijk als je een gaslek hebt op zondag? Moet je voor al deze zaken niet eerst de dominee bellen om advies in te winnen? Maar dan stoor je hem/haar natuurlijk ook weer. Buiten dat maak je gebruik van een telefoonverbinding, mag dat dan wel? Op zaterdagavond om 23:59 kan je natuurlijk ook de hoofdschakelaar in de meterkast omzetten en het gas en water uitdraaien.

Sommige gereformeerden tanken op zaterdag de auto vol om op zondag niet onverhoopt te hoeven handelen. In een pechsituatie zullen ze zeggen dat je een koe ook uit de sloot haalt op de sabbat vermoedelijk, want denk maar niet dat ze met hun rijke achterwerken in de auto gaan slapen of wachten tot 0.01 uur. :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”