RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:01

BladeStraight schreef:Ook kinderen hebben een ziel. Hen niet waarschuwen voor het komend oordeel wat ieder mens te wachten staat is pas moreel verwerpelijk.

Even een reactie in het open gedeelte.

Van kinderen blijf je weg zonder toestemming van de ouders BladeStraight. Daar is simpelweg geen discussie over.

Toen ik een jaar of 10 was ben ik op de speelplaats aangesproken door een evangelist. Mijn vader heeft toen deze man redelijk hardhandig duidelijk gemaakt dat je niet ongevraagd en zonder ouderlijke toestemming kinderen moet aanspreken over dit soort zaken. In mijn ogen zeer terecht.

BladeStraight schreef:Het verschil is uiteraard dat de islam onwaar is en het christendom wel waar. Met moraalrelativisme komen we nergens.

Wat mij betreft is het beide onwaar. Het is niet aan jou om te bepalen wat de kinderen van anderen al dan niet dienen te horen.

Een ding weet ik wel, de eerste reli-idioot die mijn kind probeert te evangeliseren op de speelplaats kan een minstens net zo hardhandige behandeling verwachten als mijn vader ooit heeft uitgegeven. U bent gewaarschuwd.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 15:09

Het hele punt is dat je niet gelooft dat kinderen of jonge mensen een ziel voor de eeuwigheid hebben, en dat een woord van een evangelist cruciaal verschil kan maken in het leven van iemand. Met zo'n compleet andere invalshoek heeft een discussie natuurlijk ook geen zin.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 15:10

Het is jammer dat het onderwerp in het gesloten gedeelte staat, want ook ik wilde reageren. Ik weet niet of dit de oplossing is, want op deze manier wordt de scheiding tussen open en gesloten een beetje vaag.

Maar goed, ook ik vind dus dat je dat echt niet kunt maken. Ik ben normaal gesproken redelijk ingehouden, maar als iemand dit bij mijn kind zou doen, zou ik verbaal geen spaan van hem heel laten; en het zou me echt totaal niets verbazen als anderen het niet bij 'verbaal' houden.

Het is soms bizar om te lezen dat deze mensen echt in hun hoofd het beste met anderen voorhebben maar zich blijkbaar de viscerale afkeer die dat soort praktijken oproept niet kunnen voorstellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:12

BladeStraight schreef:Het hele punt is dat je niet gelooft dat kinderen of jonge mensen een ziel voor de eeuwigheid hebben, en dat een woord van een evangelist cruciaal verschil kan maken in het leven van iemand. Met zo'n compleet andere invalshoek heeft een discussie natuurlijk ook geen zin.

Wat jij gelooft boeit niet BladeStraight. Jij gaat niet zonder toestemming van de ouders een gesprek aan met een kind over dit soort zaken. Als je dat wel doet loop je het risico van een koude kermis te komen en wellicht dat je een afspraak moet maken bij de kaakchirurg.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 15:13

Ik begrijp heel goed dat mensen het onprettig vinden. Dat is echter voor mij niet het allerhoogste belang.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:13

BladeStraight schreef:Ik begrijp heel goed dat mensen het onprettig vinden. Dat is echter voor mij niet het allerhoogste belang.

Mijn kind beschermen tegen idioten zoals jij is mijn allerhoogste belang.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 15:14

Lock&Stock schreef:Wat jij gelooft boeit niet BladeStraight. Jij gaat niet zonder toestemming van de ouders een gesprek aan met een kind over dit soort zaken. Als je dat wel doet loop je het risico van een koude kermis te komen en wellicht dat je een afspraak moet maken bij de kaakchirurg.

Dat is jouw mening, de dreiging met geweld vind ikzelf dan niet zo relevant.
― Jonathan Edwards

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 15:14

Lock&Stock schreef:
Mijn kind beschermen tegen idioten zoals jij is mijn allerhoogste belang.

Oke laat maar weer. Zo ga ik het gesprek niet aan.
― Jonathan Edwards

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 26 sep 2016 15:16

BladeStraight schreef:
Oke laat maar weer. Zo ga ik het gesprek niet aan.

dat was het al niet, want alleen jouw mening telt

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:17

BladeStraight schreef:
Dat is jouw mening, de dreiging met geweld vind ikzelf dan niet zo relevant.

Alleen maar om aan te geven dat jij meent toegang te hebben tot andermans kinderen zonder de toestemming van de ouders. Dat je daar nogal wat oer-emoties mee aanwakkert mag duidelijk zijn.

En het is niet mijn mening BladeStraight, er is altijd nog ouderlijk gezag, als ik niet wil dat jij met mijn kind spreekt dan heb je je daar aan te houden.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 26 sep 2016 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 15:18

Het hele idee dat er bij wordt gezegd "zonder medeweten van de ouders" geeft toch al aan dat men verwacht dat de ouders zich ertegen zouden verzetten?

Je kunt het scenario natuurlijk gemakkelijk omdraaien. Dat ik als doorgewinterde atheïst bij het speelkwartier van een christelijke lagere school de kinderen ga vertellen dat God niet bestaat, dat Jezus niet voor hun zonden is gestorven, dat de Bijbel een door de mens geschreven boek is en dat er geen eeuwig leven is na de dood. Wat zou je daar als christelijke ouder van vinden?

Ik moet wel ineens aan een situatie in mijn kennissenkring denken. Een vriendin van mij heeft na jaren strijd het geloof vaarwel gezegd. Toen ze dat (na heel veel paniekaanvallen) aan haar strenggelovige vader vertelde, zei die onder andere dat hij hoopte dat ze in ieder geval wel haar kinderen christelijk zou blijven opvoeden, want - en hier komt het - als je het ze nu niet aanleert, geloven ze het later nooit!

Oftewel, je moet gebruikmaken van de mentale weerloosheid van je kinderen, want later geloven ze het niet meer. Als het product dat je verkoopt dusdanig onovertuigend is, dan lijkt me het probleem eerder daar te liggen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:19

Mortlach schreef:Wat zou je daar als christelijke ouder van vinden?

Ja maar wat jij gelooft klopt niet Mortlach, BladeStraight heeft toevallig wel het correcte geloof dus hij moet dat gewoon kunnen natuurlijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 15:20

BladeStraight schreef:Oke laat maar weer. Zo ga ik het gesprek niet aan.

Wat je niet lijkt te beseffen, BS, is dat L&S en ik en anderen net zo overtuigd zijn van ons gelijk als jij van het jouwe. Het argument "Maar mijn geloof is waar en het jouwe niet" wekt daarom eerder meer wrevel dan dat het wegneemt. Er zal echt nooit ook maar iemand zijn die dat argument hoort en dan zegt "Verrek, je hebt gelijk, ga je gang dus maar."

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:22

Mortlach schreef:Wat je niet lijkt te beseffen

Op zich is dat wel tekenend. Hoe orthodoxer de overtuiging hoe slechter het gesteld lijkt te zijn met de empathie en het inlevingsvermogen. Je zou bijna gaan denken dat er een correlatie tussen die zaken is.... :-oo

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 15:23

Lock&Stock schreef:Ja maar wat jij gelooft klopt niet Mortlach, BladeStraight heeft toevallig wel het correcte geloof dus hij moet dat gewoon kunnen natuurlijk.

Nu ik het in mezelf zo aanzie, is het bijzonder hoe snel dit scenario geweldsideeën in me naar boven brengt. Bizar ook dat bepaalde mensen niet inzien dat de evangelist in dit scenario de wolf is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”