Mede n.a.v. een vraag in de vragenrubriek lijkt het me goed eens op tafel te leggen wat de verschillen zijn tussen islam en christendom, maar vooral: hoe we daar op een enigszins objectieve manier over kunnen praten.
Van de kant van christenen krijg je nogal eens een zwart-witbeeld te zien waarin het christendom zeer wit afsteekt bij de islam. Van de kant van niet-christenen (of zelfhatende christenen) lijkt de tendens te zijn om de geschiedenis van het christendom zo zwart mogelijk te maken om de vergelijking met de islam te kunnen maken.
Wat de discussie bemoeilijkt is, vooral, een gebrek aan kennis over de islam in al zijn facetten, maar ook gebrek aan kennis van het christendom.
Ik denk ook niet, dat je kunt zeggen: de islam of het christendom is in essentie dit of dat. Daar is nu juist vaak discussie over, met name onder gelovigen. Bovendien zitten alle ontwikkelingen en beïnvloedingen vreselijk ingewikkeld in elkaar. Het is, bijvoorbeeld, nogal ironisch dat jihadisten een 19e-eeuws, kolonialistisch frame hebben overgenomen en hebben omgedraaid: het Westen als kruisvaarders die het M-O willen veroveren. Het is ook ironisch dat ze in hun zucht naar een zuivere islam gebaseerd op heldere uitgangspunten verdacht veel lijken op westers, protestants fundamentalisme, dat zo beïnvloed is door de moderne, wetenschappelijke manier van denken. Maar ik denk dat het dan weer te ver voert om het jihadisme zo als een westers (contra)product te verklaren. Immers, men beroept zich op de oude bronnen van de islam, die ruimte open laat voor deze interpretaties.
Mijn eigen visie is dat er in het jodendom en het christendom een zwaartepunt zit dat een wantrouwende houding ten opzichte van macht en geweld voedt: namelijke de verwoestingen van de tempel (de eerste speelt een enorme rol in de Hebreeuwse Bijbel; de tweede is de katalysator van het rabbijnse jodendom) en het trauma van de executie van Jezus en de daaropvolgende ervaringen als (minder of meer) verdrukte minderheid.
Deze grondervaring is afwezig in de islam, omdat diens vormende fase een fase was van geweld en verovering. Daarom is er ook niet of nauwelijks onderscheid tussen politiek en religie. Dat onderscheid is nu juist een kenmerk van jodendom en christendom omdat ze niet de macht hadden (zodra het christendom de staatskerk is, wordt het weer een ander verhaal). Nogmaals, dit is geen zwart-witonderscheid, maar meer een kwestie van gradaties, die ook nog eens kunnen verschuiven al naar gelang de omstandigheden.
Ik denk zeker dat er een islam mogelijk is die compatibel is met een liberale samenleving en met de mensenrechten. Toch heb ik hierbij het gevoel dat bepaalde aspecten van de islam wel héél erg omfloerst of opgepoetst moeten worden. Dat vind ik verder prima als het om mensen gaat die de islam nu eenmaal aanhangen en daar vrij mee willen omgaan. Ieder z'n meug. Tegelijk denk ik dat men bezorgder moet zijn om de groei van de islam dan om de groei van (uitheemse vormen van) het christendom (door immigratie).