Honesty schreef: Herhalende gebeden worden in de Bijbel afgekeurd
Psalm 136 niet meer lezen of zingen
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Honesty schreef: Herhalende gebeden worden in de Bijbel afgekeurd
Tot de niet-canonieke boeken en daarin had hij gelijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we er niets uit kunnen leren. Ik citeer alleen uit de Didache om daarmee aan te tonen, dat men in de vroege kerk zich niet zo bekommerde om de hoeveelheid water bij de doop, of om onderdompeling of niet. De vroege christenen waren daarin gewoon heel praktisch en nuchter. Sommigen heden ten dage doen daar vrij moeilijk over.Honesty schreef:De Didache werd door Eusebius tot de onechte boeken gerekend.
Daarin heb je deels gelijk. 1 Korinthe 10:1-2 zegt:Honesty schreef:Het hele volk werd in Mozes gedoopt, dat wil zeggen dat ze EEN met hem werden, nadat ze hadden gezien dat God de wonderen had gedaan waarbij de egyptenaren verdronken door het water van de zee.
Yoshi schreef:Dat jij je goed in enkele uitspraken van een oude geleerde kan vinden zegt ook niets.
Overigens zijn herhalende gebeden vrij gebruikelijk in het overgrote deel van het christendom evenals vasten.
Ook binnen het protestantisme ziet men steeds iets meer de geestelijke waarde van vasten in.
De nieuwe aanwas van de Israelieten kun je ook beschouwd zien als doorgegaan door de Schelfzee, want ze waren deel van het volk Israel. Dat volk is door de Schelfzee gegaan en omdat ze Israelieten waren, zijn ze om zo te zeggen ook door de Schelfzee gegaan.Honesty schreef:En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee zijn gegaan,
en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
Uit de context hier blijkt de reden waarom Paulus dit aanhaalt:
Vers 5: Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
Met andere woorden, als je de doop als handeling (die met handen geschiedt) hiermee vergelijkt, is deze inderdaad op 1 lijn te zetten als de letterlijke besnijdenis, waarvan Paulus zegt dat besneden of niet besneden (gedoopt of niet gedoopt) niets betekent, maar of men een nieuwe schepping is: niet met handen geschied, maar door geloof en de werking van de Geest)
Wat betreft de doorgang door de Schelfzee ging het om een éénmalige doop van het hele volk, waarbij allen verder beschouwd werden als behorend tot Mozes.
Het is moeilijk de kinderdoop hiermee te vergelijken, want de nieuwe aanwas der israelieten ging daarna toch ook niet telkens weer door de Schelfzee ?
De doortocht door de Schelfzee maakte scheiding tussen Israel en Egypte: het volk van God en het volk zonder God. Het maakte ook scheiding tussen de slavernij en de vrijheid. Nu mag je bij de toepassing op de doop zeggen of de kinderen van de gelovigen met het volk van God mee trekken naar het Beloofde Land of niet. En of ze in het slavenhuis worden achtergelaten, of dat ze meegaan de vrijheid tegemoet. Zijn de kinderen van de gelovigen geboren in Egypte, of temidden van het volk dat vrijgemaakt is?Honesty schreef:Op diezelfde manier sloot de doorgang door de Schelfzee (en later de Jordaan!) een afgesloten hoofdstuk af voor de israelieten, zoals nu de doop de " besnijdenis in Jezus" is geworden.
Paulus leert dat de betekenis van de doop dat is. Dat is wat anders dan dat de doophandeling dat zelf is.Honesty schreef:Paulus leert dat de doop een persoonlijk sterven is aan het oude, vleselijke leven en een opstanding tot het geestelijk leven.
elbert schreef:De nieuwe aanwas van de Israelieten kun je ook beschouwd zien als doorgegaan door de Schelfzee, want ze waren deel van het volk Israel. Dat volk is door de Schelfzee gegaan en omdat ze Israelieten waren, zijn ze om zo te zeggen ook door de Schelfzee gegaan.
Dat Paulus deze geschiedenis aanhaalt om de gelovigen te waarschuwen is trouwens geheel terecht. Want gedoopt zijn is nog geen garantie dat het dan automatisch wel goed zit. Er is volharding nodig.
Ik ook.Honesty schreef:Met de nieuwe aanwas van israelieten bedoelde ik hen die na de doorgang door de Schelfzee nog geboren zouden worden .
Het volk werd met Mozes vereenzelvigd. Daar hoefden ze zelf niks voor te doen. God zorgde daarvoor omdat Hij hen doopte. Inclusief de allerkleinsten.Honesty schreef:Het volk vereenzelvigde zich met hun leidsman, Mozes. de babies die vanaf dat moment geboren zouden worden hoefden daarvoor niet weer door die Schelfzee.
Ja, dat ben ik met je eens. Ons verschil van mening zit hem in de vraag Wie er voor die vereenzelviging zorgt.Honesty schreef:Ben je het met me eens dat de doop die Paulus beschrijft (waar handen noch water aan te pas kwamen) ook een vereenzelviging (met Jezus' dood) is ?
maar dus niet met water, want in Mozes gedoopt worden heeft een heel andere betekenis dan dat Mozes hen onderdompelde of dat ze water van de Schelfzee over zich heen kregen.elbert schreef:Het volk werd met Mozes vereenzelvigd. Daar hoefden ze zelf niks voor te doen. God zorgde daarvoor omdat Hij hen doopte. Inclusief de allerkleinsten.
Dat doen Paulus en Petrus dus niet, volgens mij.Als je goed leest zie je dat ze het over een heel andere doop hebben, (deze "doop": Kunt gij de beker drinken, die Ik drink, of met de doop gedoopt worden, waarmede Ik gedoopt word?") Petrus zegt dat de deze "doop" een bede is van een goed geweten tot God (het oude wordt achter zich gelaten )elbert schreef:@Honesty: ja, en? Het doopwater doodt je niet, maar is een teken van de doorgang tot het leven. Dat is het centrale thema bij de doop. Daarom kunnen Paulus en Petrus ook verwijzen naar de geschiedenissen van Noach en de doortocht door de Schelfzee en dat verbinden met de doop.
Nee, ze hebben het niet over een "heel andere doop". Ze hebben het over de betekenis van de ene doop. De Bijbel leert ons dat er in de christelijke gemeente maar 1 doop is (Ef. 4:5). Dat betekent noodzakelijkerwijs dat als de apostelen het hebben over "doop" in hun onderwijs, dat dan ook die ene doop (en alles wat dat betekent) bedoeld wordt.Honesty schreef:Dat doen Paulus en Petrus dus niet, volgens mij.Als je goed leest zie je dat ze het over een heel andere doop hebben, (deze "doop": Kunt gij de beker drinken, die Ik drink, of met de doop gedoopt worden, waarmede Ik gedoopt word?")
Klopt. maar deze doop is de vereenzelviging met Christus, je bekleden met Hem, waarna je verzegeld wordt met de Heilige Geest als onderpand van de belofteelbert schreef:Nee, ze hebben het niet over een "heel andere doop". Ze hebben het over de betekenis van de ene doop. De Bijbel leert ons dat er in de christelijke gemeente maar 1 doop is (Ef. 4:5). Dat betekent noodzakelijkerwijs dat als de apostelen het hebben over "doop" in hun onderwijs, dat dan ook die ene doop (en alles wat dat betekent) bedoeld wordt.
"Ik doop u in water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen in heilige Geest en met vuur.
Matteüs 3:11
Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen in heilige Geest.
Markus 1:8
Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen in heilige Geest en met vuur.
Lucas 3:16
En ik kende Hem niet, maar Hij, die mij gezonden had om te dopen in water, die had tot mij gezegd: Op wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die in heilige Geest doopt.
Johannes 1:33
Want Johannes doopte met water, maar gij zult in heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze.
Handelingen 1:5
En ik herinnerde mij het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gij zult in heilige Geest gedoopt worden.
Handelingen 11:16
Paulus zegt:
Of weet gij niet, dat wij allen, die IN CHRISTUS JEZUS gedoopt zijn...
Romeinen 6:3
Want gij allen, die IN CHISTUS GEDOOPT zijt, hebt u met Christus bekleed.
Galaten 3:27"
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten