Johan100 schreef:Eigenlijk niet echt. Mensen die alleen met kerstavond in de kerk komen en toch hun kindje willen laten dopen, zullen er heus niet zo veel zijn tegenwoordig. Maar dat denk ik dan.
Dat denk je dan fout. Ik heb eens voor actie kerkbalans gecollecteerd, bij de leden die op papier stonden.
Je wilt niet weten hoeveel deuren er voor mij dichtgingen en hoeveel schampere opmerkingen ik over de kerk heb moeten aanhoren.
Een oude vriend van mij zit in de doopcommissie van een grote PKN gemeente. Op elke doopzitting verschijnen er wel een stel ouders die niet kerkelijk actief zijn, op generlei wijze en toch hun kind willen laten dopen.
Ik vind dat wel opmerkelijk.
Kennelijk is voor die ouders dat doopzegel toch heel belangrijk.
Johan100 schreef:Ik vermoed wel dat Calvijn het over wedergeboren ouders had.
Maar dat was dus een 'soort van tussenoplossing' eigenlijk, omdat er toen discussie over was of kinderen wel gedoopt konden worden als baby, want dat gebeurde in de eeuwen ervoor.
In de kerk zitten helaas niet alleen bekeerde mensen. Ook niet alle doopouders zijn bekeerd.
Ik mag toch wel hopen dat er een gesprek plaatsvind met alle ouders die hun kind ten doop willen houden, in iedere kerkelijke gemeente.