Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 03 sep 2016 14:58

Johan100 schreef:Eigenlijk niet echt. Mensen die alleen met kerstavond in de kerk komen en toch hun kindje willen laten dopen, zullen er heus niet zo veel zijn tegenwoordig. Maar dat denk ik dan.

Dat denk je dan fout. Ik heb eens voor actie kerkbalans gecollecteerd, bij de leden die op papier stonden.
Je wilt niet weten hoeveel deuren er voor mij dichtgingen en hoeveel schampere opmerkingen ik over de kerk heb moeten aanhoren.
Een oude vriend van mij zit in de doopcommissie van een grote PKN gemeente. Op elke doopzitting verschijnen er wel een stel ouders die niet kerkelijk actief zijn, op generlei wijze en toch hun kind willen laten dopen.
Ik vind dat wel opmerkelijk.
Kennelijk is voor die ouders dat doopzegel toch heel belangrijk.
Johan100 schreef:Ik vermoed wel dat Calvijn het over wedergeboren ouders had.

Maar dat was dus een 'soort van tussenoplossing' eigenlijk, omdat er toen discussie over was of kinderen wel gedoopt konden worden als baby, want dat gebeurde in de eeuwen ervoor.

In de kerk zitten helaas niet alleen bekeerde mensen. Ook niet alle doopouders zijn bekeerd.
Ik mag toch wel hopen dat er een gesprek plaatsvind met alle ouders die hun kind ten doop willen houden, in iedere kerkelijke gemeente.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 sep 2016 15:03

Honesty schreef:Dan kun je je beklag doen over je vermeende beschuldigingen van leugens bij deze predikant:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/224 ... nde-joden/

Even vluchtig bekeken zie ik niet dat deze predikant zegt wat jij beweerde. Je bewering was dus gewoon gebaseerd op een foute conclusie dat Messias belijdende joden een groep van enige betekenis zijn binnen het christendom in Israël. Dat zijn ze niet, ze zijn overigens ook 9 van de 10 keer niet joods maar gewoon evangelicale christenen die dwepen met het jodendom.

je kan natuurlijk ook gewoon erkennen dat je een foutje hebt gemaakt, daar wordt je echt geen slechter mens van.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 15:12

Chaya schreef:

Dat denk je dan fout. Ik heb eens voor actie kerkbalans gecollecteerd, bij de leden die op papier stonden.
Je wilt niet weten hoeveel deuren er voor mij dichtgingen en hoeveel schampere opmerkingen ik over de kerk heb moeten aanhoren.
Een oude vriend van mij zit in de doopcommissie van een grote PKN gemeente. Op elke doopzitting verschijnen er wel een stel ouders die niet kerkelijk actief zijn, op generlei wijze en toch hun kind willen laten dopen.
Ik vind dat wel opmerkelijk.
Kennelijk is voor die ouders dat doopzegel toch heel belangrijk.

Nou, ik denk niet dat ik fout denk. Dan had ik er waarschijnlijk wel wat van vernomen. Waarschijnlijk is het regiogebonden. Ik heb het over mijn regio, de regio waar ik woon dus! Maar goed, niemand weet alles precies tot in detail.
Hoe het bij jou is kan ik ook niet weten. Maar dat doet er verder ook niet toe in dit topic.
Ik ga weer terug naar het topic-onderwerp.

Johan100 schreef:Ik vermoed wel dat Calvijn het over wedergeboren ouders had.

Maar dat was dus een 'soort van tussenoplossing' eigenlijk, omdat er toen discussie over was of kinderen wel gedoopt konden worden als baby, want dat gebeurde in de eeuwen ervoor.

Chaya schreef:
In de kerk zitten helaas niet alleen bekeerde mensen. Ook niet alle doopouders zijn bekeerd.
Ik mag toch wel hopen dat er een gesprek plaatsvind met alle ouders die hun kind ten doop willen houden, in iedere kerkelijke gemeente.

Inderdaad. Maar is dat ook zo. En horen kinderen wel gedoopt te worden.
Ik wacht de uitleg van speedy af over 'het verbond', want ik ben daar erg benieuwd naar.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 03 sep 2016 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 sep 2016 15:12

Honesty schreef:Dan kun je je beklag doen over je vermeende beschuldigingen van leugens bij deze predikant:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/224 ... nde-joden/

PS Jezus en zijn discipelen, waren die ook geen "splintergroep"?

Jij schrijft ;

Honesty schreef:
Hoe kan het zijn dat onze christenbroeders en -zusters in Israel, die Jezus hebben aangenomen, geen kinderdoop hebben, noch formulieren ?
De kinderen doen hun belijdenis rond hun 14de , vergelijkbaar met de joodse bar mitswah, en worden dan gedoopt.

1) Ik zeg dat het merendeel van onze christen-zusters en broeders in het M.O. (dus ook in Israel) orthodox of R.K. zijn dus kinderdopers.
De dominee (ook een kinderdoper) beschrijft hier de Messias belijdende Joden. Je begrijpt het verschil toch wel ?
Je vergeet mijn vraag ; zijn deze mensen wel of niet ook jouw christen-zusters en broeders ?

Jezus en Zijn discipelen waren een splintergroep - leuk gevonden maar wat wil je er mee zeggen ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 sep 2016 16:16

Johan100 schreef:Dat moet je maar bij de desbetreffende dominee aankaarten dan, dat hij het verkeerd interpreteert volgens jou.

Hardleers hoor.

Wat de dominee zegt is 100% correct maar het slaat op CbJ.
En dat is inderdaad een mini evangelische afsplitsing van het Jodendom en niet op de belangrijkste kerken in het M.O. want dat zijn de R.K.K. en de orthodoxe kerken.
Deze CbJ"s zijn uiteraard geen Joden, alle rabbijnen hebben korte metten gemaakt met deze stelling "je kunt niet Christus erkennen en jezelf Jood noemen". Tot een paar jaar geleden waren bij het recht op terugkeer naar Israël deze mensen dan ook uitgesloten.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 sep 2016 18:54

Laat ik het eenvoudig vragen: is in de Bijbel in het NT de opdracht geworden te dopen of te besnijden?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 sep 2016 18:55

Speedy schreef:Jammer dat de postings van Elbert al zo diep weggestopt zijn en dat de link je niet geholpen heeft.
Ehhm, die theorie is me echt niet onbekent.
Verder vroeg ik naar bewijzen uit de Bijbel en de eeuwen erna.
De post van Elbert is vrij recent, en bewijst bovendien ook in tgeheel niet dat in de vroege kerk de vervanging besnijdenis - doop geleerd werd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 sep 2016 18:59

naamloos schreef:]Ehhm, die theorie is me echt niet onbekent.
Verder vroeg ik naar bewijzen uit de Bijbel en de eeuwen erna.
De post van Elbert is vrij recent, en bewijst bovendien ook in tgeheel niet dat in de vroege kerk de vervanging besnijdenis - doop geleerd werd.

In de vroege kerk werd het al wel geleerd. Ds. Van Kooten schrijft erover. En dr. Van Willigen.

Elbert heeft in diverse topics uitgelegd waarom het verbond de basis is van de doop en daarbij ook uitgelegd naar de link van doop ipv besnijdenis.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 sep 2016 19:02

Speedy schreef:Laat ik het eenvoudig vragen: is in de Bijbel in het NT de opdracht geworden te dopen of te besnijden?
De besnijdenis is een eeuwige inzetting voor de Joden, en de proselieten behoren het ook te ondergaan.
Dopen is erbij gekomen. Voor de Joden dus geen of of, maar en en.
Gelovigen uit de volken behoren gedoopt te worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 sep 2016 19:14

naamloos schreef:De besnijdenis is een eeuwige inzetting voor de Joden, en de proselieten behoren het ook te ondergaan.
Dopen is erbij gekomen. Voor de Joden dus geen of of, maar en en.
Gelovigen uit de volken behoren gedoopt te worden.

De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen voor de heidenen. Voor de Joden gold na het Apostelconvent dat de besnijdenis geen strijdpunt meer mocht zijn. Toen besloten ook Joden die door de Heere bekeerd werden zich niet te laten besnijden.

En de discussie die nu naar voren komt mbt 'Gelovigen uit de volken behoren gedoopt te worden.' .. Toon maar aan dat er geen kinderen gedoopt zijn in de Bijbel.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 19:23

Speedy schreef: Toon maar aan dat er geen kinderen gedoopt zijn in de Bijbel.

Dat heeft niemand beweert! Het gaat over zuigelingen. Dat is al meermaals uitgelegd.
En toon maar aan dat het wel zo was.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 sep 2016 19:27

Johan100 schreef:Dat heeft niemand beweert! Het gaat over zuigelingen. Dat is al meermaals uitgelegd.
En toon maar aan dat het wel zo was.

Kom op, gaan we nu onderscheid maken? Dus nu gaan we aan kinderen het 'geloof' toekennen?

Maar vooruit ik zal het maar weer zeggen: de huisteksten geven duidelijk aan dat er ook kinderen, ook zij die niet geloven gedoopt werden.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 03 sep 2016 19:32

Speedy schreef:De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen voor de heidenen. Voor de Joden gold na het Apostelconvent dat de besnijdenis geen strijdpunt meer mocht zijn. Toen besloten ook Joden die door de Heere bekeerd werden zich niet te laten besnijden.

En de discussie die nu naar voren komt mbt 'Gelovigen uit de volken behoren gedoopt te worden.' .. Toon maar aan dat er geen kinderen gedoopt zijn in de Bijbel.

De apostel schrijft: 1 Laten wij daarom het eerste onderwijs met betrekking tot Christus laten rusten, en doorgaan tot de volmaaktheid, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van de leer van de dopen, van de handoplegging, van de opstanding van de doden en van het eeuwig oordeel.

2000 jaar verder inmiddels en nog steeds dat eerste onderwijs niet laten rusten?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 19:35

Speedy schreef:

Kom op, gaan we nu onderscheid maken? Dus nu gaan we aan kinderen het 'geloof' toekennen?

Maar vooruit ik zal het maar weer zeggen: de huisteksten geven duidelijk aan dat er ook kinderen, ook zij die niet geloven gedoopt werden.

Kom op? Moet ik het nu op een akkoordje gooien?
Ik ken aan niemand wat toe hoor.
De voorwaarde om te dopen is en blijft dat er geloof moet zijn. Dit is geheel Bijbels.
Als er kinderen gedoopt werden kregen zij eerst een paar jaar catechese voordat ze gedoopt werden.

Maar ik denk wel te begrijpen waarom het zo gevoelig ligt. Ik vermoed omdat er (mogelijk) door veel mensen door de doopvisie die er bestaat op drijfzand gebouwd is. Het vormt kennelijk een gevaar/dreiging om er gewoon op een Bijbelse manier naar te kijken. Maar waar is de persoonlijke wedergeboorte dan nog voor nodig?
Lees ook het doopformulier eens aandachtig en eerlijk na en dan zal je hopelijk constateren dat het doopformulier behoorlijk krom in elkaar gezet is.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 sep 2016 19:41

Speedy schreef:Vooruit ik ben bereid om maandag de bronnen er eens bij te pakken.
Toppie!
Speedy schreef:De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen voor de heidenen. Voor de Joden gold na het Apostelconvent dat de besnijdenis geen strijdpunt meer mocht zijn. Toen besloten ook Joden die door de Heere bekeerd werden zich niet te laten besnijden.

1. Waar staat dat Joden die zich tot de Heer bekeerd hadden zich niet meer hoeven laten besnijden?
2. Er staat niet dat er geen kinderen gedoopt werden, en ook niet dat ze wel gedoopt werden.
Baby's voldoen niet aan de bijbelse voorwaarden voor de doop.
Stel dat het wel gebeurde, dan zaten ze gewoon fout, het zou niet de eerste keer zijn dat er dingen verkeerd begrepen werden.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”