Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor heintje » 26 aug 2016 13:41

Speedy schreef:
Tuurlijk jij bent ook nog een geloofsexpert. Man, je bent een übermensch geworden. Oh wacht natuurlijk jij hebt het 'ware geloof' in de rede ontdekt. Maar dat spreekt weer tegen met wat je zegt dat je 'meeste teksten uit je hart kan halen'. Je hebt je eigen dogma's ontwikkelt met jouw 'geloofslogica'.

Kijk, übermensch vind ik persoonlijk dan weer een wat vervelende benaming. Noem me dan gewoon 'censuur' of 'censuur'. Want dit woord (uit wanhoop gekozen denk ik) verwijst toch naar een wat nare periode uit de geschiedenis.
De rest van je betoog klopt overigens niet. Rede en geloof gaan niet goed samen. Dogma's ook niet. Behalve dan misschien van het "dogma van de wetenschappelijke methode" Maar dit is meer een set van regels die blijken te werken, niet een opgelegde methode door een aantal wetenschapsgelovigen die een al-bindende gezaghebbende ex cathedra uitspraak hebben gedaan.
Als je echter van mening bent dat wetenschap een geloof is, ga ik graag hierover met je in gesprek. Want als dat zo blijkt te zijn, ben ik hier weg. Dan is mijn geloof aan even veel kritiek onderhevig als ieder ander willekeurig godsgeloof.
Laatst gewijzigd door johannes1 op 26 aug 2016 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Schelden doen we niet.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 26 aug 2016 13:50

heintje schreef:Je bedoelt godloochenaar.nl? Ik ken eerlijk gezegd geen sites/fora voor godloochenaars. Als jij me een voorbeeld kunt geven. Wie weet vind ik het interessant...

Ik heb zo het zeer sterke vermoeden dat jij ook aktief bent op freethinker.
En verder verdiep ik me niet in het bestaan van allerlei fora waar God ontkent, bespot of gelasterd wordt.
Het internet is één groot open riool.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 aug 2016 13:58

Vergeet niet door te trekken als je Refoweb verlaat! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 26 aug 2016 13:58

Chaya schreef:Het internet is één groot open riool.

Het is natuurlijk zo dat iedereen die een mening heeft die gefundeerd of ongefundeerd, ongezouten en ongecensureerd.

Toch is het internet ook weer een fantastische informatiebron. Een paar voorbeelden:
- Voor nieuwsvoorziening ben je niet meer afhankelijk van de traditionele media;
- Voor Bijbelonderzoek kan je de scan van de oorspronkelijke teksten raadplegen, zoals de Aleppo-codex, Leningrad Codex, Dode Zeerollen, etc.

Dus ja, het internet heeft voor- en nadelen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 aug 2016 14:04

Chaya schreef:Ik heb zo het zeer sterke vermoeden dat jij ook aktief bent op freethinker.
En verder verdiep ik me niet in het bestaan van allerlei fora waar God ontkent, bespot of gelasterd wordt.
Het internet is één groot open riool.

Het goddeloze freethinker waar je van ex/dominees kunt lezen hoe het werkelijk met de bijbel zit. Daar moet jij je zeker niet in verdiepen.

En ook dit is weer goedbedoeld advies voor je. Blijf waar je zit en verroer je niet. Wat je natuurlijk wel altijd kunt doen is de forumleden van het godspottende freethinker overhalen tot het goede geloof. Want dat is toch wat je graag zou willen? Ze zeggen te kunnen vrijdenken, dus ze staan altijd open voor redelijke en goed onderbouwde argumenten.

Ik weet zeker dat ze je van harte welkom heten en dat er respectvol met je gesproken zal worden.
Laatst gewijzigd door johannes1 op 26 aug 2016 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: geen reclame maken
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 aug 2016 14:09

Speedy schreef:Tuurlijk jij bent ook nog een geloofsexpert. Man, je bent een übermensch geworden. Oh wacht natuurlijk jij hebt het 'ware geloof' in de rede ontdekt. Maar dat spreekt weer tegen met wat je zegt dat je 'meeste teksten uit je hart kan halen'. Je hebt je eigen dogma's ontwikkelt met jouw 'geloofslogica'.

Ik heb het idee dat onze Heintje gelovig is opgevoed, of op een andere manier met het geloof in aanraking is geweest en teleurgesteld is geraakt en nu er als een gek tegen aan trapt en zich maar vasthoudt aan de logica

Of zit ik ernaast @Heintje?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 26 aug 2016 14:10

heintje schreef:Het goddeloze freethinker waar je van ex/dominees kunt lezen hoe het werkelijk met de bijbel zit. Daar moet jij je zeker niet in verdiepen.

Volgens mij had ik daar al gehakt van gemaakt. :roll:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 aug 2016 14:11

Heintje:
Het goddeloze freethinker waar je van ex/dominees kunt lezen hoe het werkelijk met de bijbel zit. Daar moet jij je zeker niet in verdiepen.
Arco
Volgens mij had ik daar al gehakt van gemaakt. :roll:

Kun je me de pagina's geven aub? Ben ik wel heel erg benieuwd naar. Want als dat zo is, wordt ik overtuigd orthodox christen. De denominatie moet ik me dan nog in verdiepen.... :lol:
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 aug 2016 14:16

Bambi schreef:Ik heb het idee dat onze Heintje gelovig is opgevoed, of op een andere manier met het geloof in aanraking is geweest en teleurgesteld is geraakt en nu er als een gek tegen aan trapt en zich maar vasthoudt aan de logica

Of zit ik ernaast @Heintje?

Ik ben blij dat je geen psychiater bent geworden. je zit er nl. naast. Ik ben niet gelovig opgevoed, heb wel les van de dominee op de lagere school gehad. Maar toen was Heintje blijkbaar al onuitstaanbaar met zijn vragen, want Heintje heeft ooit een pets in zijn gezicht van deze dominee gehad.
Maar om nou te zeggen dat ik van die christelijke actie zo teleurgesteld was...Een beetje. dat moet ik toegeven.
Mijn interesse in geloof is pas veel later ontwikkeld. Dit n.a.v. een gesprek met een collega van het werk (De Jehova's getuige). Een leuke spontane intelligente meid. En daar ben ik wel enorm van geschrokken. En vanaf die tijd (nu een jaar of 3) ben ik aan de lopende band aan het lezen en me verdiepen in gelovigen van alle pluimage. Dus ook hier. En nog steeds valt soms mijn bek open van verbazing.

Voldoet dit ook een klein beetje aan je verwachtingen?
Daniel Patrick Moynihan

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 aug 2016 14:18

heintje schreef:Rede en geloof gaan niet goed samen ....
Kolder. Rede en geloof gaan prima samen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 aug 2016 14:34

heintje schreef:
Voldoet dit ook een klein beetje aan je verwachtingen?

Ik snapte je opgefoktheid niet
Die zie je alleen bij ex-gelovigen
Als ik me ergens totaal niet in kan vinden, ga ik echt niet mezelf in die onderwerpen verdiepen en me er druk over maken op een forum in die richting

(Of was je verliefd op die collega en heeft ze je afgewezen omdat je niet geloofde? :mrgreen: )

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 14:53

Bambi schreef:
(Of was je verliefd op die collega en heeft ze je afgewezen omdat je niet geloofde? :mrgreen: )

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 aug 2016 15:32

Bambi schreef:

Ik snapte je opgefoktheid niet
Die zie je alleen bij ex-gelovigen
Als ik me ergens totaal niet in kan vinden, ga ik echt niet mezelf in die onderwerpen verdiepen en me er druk over maken op een forum in die richting

Advies: Ga psychologie studeren. Je hebt er overduidelijk geen kaas van gegeten.
Ik was geschrokken van de toestand waarin zij zich bevond. De geestelijke geloofstoestand zeg maar. Zij wist met evenveel overtuiging als iedere andere verstokte gelovige, te vertellen hoeveel mensen gered zouden worden en ook waarom zij dit zeker wist.
Ook hebben mensen samen met dinosaurussen geleefd, want dit kon ze mij aantonen a.d.v. een folder! En reken erop dat ze overtuigd was van dit 'feit'.
En daar was ik van geschrokken. That's all. Toen dacht ik: "Geloof maakt meer kapot dan je lief is"
Geloof zal best heel veel geven: steun, saamhorigheid, gezelligheid, begrip van de medegelovigen, troost etc. Maar geloof neemt ook een groot deel van je weg. Een groot intellectueel deel. Je intellectuele integriteit wordt om zeep geholpen.

@Rotterdam:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Apart soort humor houdt jij er op na.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 26 aug 2016 15:46

naamloos schreef:Kolder. Rede en geloof gaan prima samen.

De rede zegt dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is. Geloof kan beweren dat ze 6000 jaar oud is. Een volslagen onredelijke uitspraak.
De rede zegt dat de bijbel vol fouten, onwaarheden en interne contradicties staat, geloof beweert dat het een goddelijk boek is en dat dit niet zo is.
De rede zegt dat we niets over het bovennatuurlijke kunnen zeggen, geloof doet niets anders.
De rede zegt dat er ontzettend veel geloven zijn (afhankelijk van plaats van geboorte) die nooit allemaal gelijk kunnen hebben, geloof zegt dat juist dat ene geloof (waar men bij toeval in opgegroeid is) gelijk heeft.
De rede zegt dat mensen die dood zijn, dood blijven. Geloof leert ons dat opstaan uit de dood heel normaal is.
De rede zegt ons dat de Jehova's getuigen een sekte zijn, de JG beweren dat alleen zij gered kunnen worden
De rede vertelt ons dat dinosaurussen 65 miljoen jaar geleden uitstierven en de mens pas ongeveer 100.000 jaar geleden zijn intrede deed. Geloof vertelt dat de 2 samen aan de picknick zaten.
Etc: Lees: https://www.amazon.com/Faith-Versus-Fac ... 0670026530
Of kijk: https://www.youtube.com/watch?v=Ekc2Nn03IVM
Hierin wordt heel duidelijk beargumenteerd waarom de 2 niet samengaan. Kijk en laat maar weten waarmee je het niet eens bent.
Daniel Patrick Moynihan

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 15:50

Wat een clown is het ook hè. Alsof alle gelovigen van mening zijn dat de aarde slechts 6000 jaar oud is. Is hem ook al meerdere keren verteld overigens dat dit niet zo is. Hij blijft echter maar hangen in zijn eigen mantra van vooroordelen. Zo te lezen gaan Heintje en rede ook volstrekt niet samen n

Terug naar “[Religie] - Open forum”