Speedy schreef:
Tuurlijk jij bent ook nog een geloofsexpert. Man, je bent een übermensch geworden. Oh wacht natuurlijk jij hebt het 'ware geloof' in de rede ontdekt. Maar dat spreekt weer tegen met wat je zegt dat je 'meeste teksten uit je hart kan halen'. Je hebt je eigen dogma's ontwikkelt met jouw 'geloofslogica'.
Kijk, übermensch vind ik persoonlijk dan weer een wat vervelende benaming. Noem me dan gewoon 'censuur' of 'censuur'. Want dit woord (uit wanhoop gekozen denk ik) verwijst toch naar een wat nare periode uit de geschiedenis.
De rest van je betoog klopt overigens niet. Rede en geloof gaan niet goed samen. Dogma's ook niet. Behalve dan misschien van het "dogma van de wetenschappelijke methode" Maar dit is meer een set van regels die blijken te werken, niet een opgelegde methode door een aantal wetenschapsgelovigen die een al-bindende gezaghebbende ex cathedra uitspraak hebben gedaan.
Als je echter van mening bent dat wetenschap een geloof is, ga ik graag hierover met je in gesprek. Want als dat zo blijkt te zijn, ben ik hier weg. Dan is mijn geloof aan even veel kritiek onderhevig als ieder ander willekeurig godsgeloof.