Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2016 15:59

heintje schreef:

Tja...ik leef niet in de opperste geluksstemming dat ik tot die 4 promille behoor die behouden blijft. Jij natuurlijk wel.

Rolkolder heintje - ik heb zoiets nooit beweerd.
Dus hoe kom je erbij om mij zoiets te laten zeggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2016 16:02

De vraag is natuurlijk ook wie ware christenen zijn. Ik geloof niet dat dat alleen de gereformeerden of reformatorische christenen zijn. En volgens mij geloven weinig mensen dat echt. Zegt de Bijbel niet dat ieder die de naam van de Here aanroept gered zal worden? En dan weet ik dat er ook staat dat niet ieder die "Here, Here" zegt het koninkrijk zal binnengaan maar die eerste tekst lijkt er toch op te wijzen dat het totaal verkeerd is om "ware christenen" te koppelen aan een bepaalde stroming binnen het christelijke geloof die er slechts in enkele westerse culturen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 25 aug 2016 16:32

Alle mensen (en ook allen die nu nog in een niet-menselijk lichaam zitten) zullen uiteindelijk via de nauwe poort de Heerschappij van God binnengaan en hun individualiteit voorgoed verliezen. Voor de meesten pas na nog vele reïncarnaties en uiteindelijk alleen via mystieke beoefening om het proces nog verder te helpen versnellen.
Ook de christelijke weg via Jezus werkt het beste als ze gepaard gaat met mystieke beoefening en voldoende discipline.
Die laatste voorwaarde zit wel snor bij veel gereformeerden, het is dacht ik een van de meest orthodoxe christelijke stromingen die ook veel aan schriftstudie doet.

Het valt leden van niet-mystieke stromingen niet aan te rekenen dat ze nog niet begrijpen dat hun stroming niet de allerbeste methode is om de Heerschappij van God binnen te gaan en ik denk ook niet dat het persé kwaad kan als ze deze illusie door onwetendheid blijven koesteren. Mits ze anderen maar niet gaan discrimineren of erger. Helaas is daar in vele landen op de wereld wel sprake van. Het lijkt me dan ook het beste om mensen niet te stimuleren in hun waan dat de eigen sekte superieur zou zijn aan alle andere levensbeschouwingen en te blijven benadrukken dat de mensheid een eenheid vormt en dat dogma's en irrationele bijgelovigheid die eenheid bedreigen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2016 16:37

Vergeet Zuid-korea niet. 15 miljoen protestanten waarvan 9 miljoen in 20.000 calvinistische kerken.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 aug 2016 17:37

rotterdam schreef:Vergeet Zuid-korea niet. 15 miljoen protestanten waarvan 9 miljoen in 20.000 calvinistische kerken.

Ja, maar deze kerken passen over het algemeen niet in wat 'de reformatorischen' als zuiver zien.
Ik had het voorrecht om in Zuid-Korea te zijn. Dan zie je dat ook daar de kerken uiteenvallen in verschillende stromingen.
Ultra orthodoxe kerken als de Hap Dong en Kosyn Presbyteriaanse Kerken, zijn in aantal minimaal.

Wat hierboven staat geldt voor veel meer landen. Er zijn wel christelijke kerken, maar die staan mijlenver af met hun leer en leven als wat hier als 'de waarheid' wordt gepredikt...
Vandaar ook mijn topicvraag...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jeremiah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jeremiah » 25 aug 2016 18:39

vreemdeling schreef:Alle mensen (en ook allen die nu nog in een niet-menselijk lichaam zitten) zullen uiteindelijk via de nauwe poort de Heerschappij van God binnengaan en hun individualiteit voorgoed verliezen. Voor de meesten pas na nog vele reïncarnaties en uiteindelijk alleen via mystieke beoefening om het proces nog verder te helpen versnellen.
Ook de christelijke weg via Jezus werkt het beste als ze gepaard gaat met mystieke beoefening en voldoende discipline.
Die laatste voorwaarde zit wel snor bij veel gereformeerden, het is dacht ik een van de meest orthodoxe christelijke stromingen die ook veel aan schriftstudie doet.

Het valt leden van niet-mystieke stromingen niet aan te rekenen dat ze nog niet begrijpen dat hun stroming niet de allerbeste methode is om de Heerschappij van God binnen te gaan en ik denk ook niet dat het persé kwaad kan als ze deze illusie door onwetendheid blijven koesteren. Mits ze anderen maar niet gaan discrimineren of erger. Helaas is daar in vele landen op de wereld wel sprake van. Het lijkt me dan ook het beste om mensen niet te stimuleren in hun waan dat de eigen sekte superieur zou zijn aan alle andere levensbeschouwingen en te blijven benadrukken dat de mensheid een eenheid vormt en dat dogma's en irrationele bijgelovigheid die eenheid bedreigen.

Waar heb je het over?

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 25 aug 2016 18:54

Jeremiah schreef:
Waar heb je het over?

Gnostisch gebazel, kan je het beste negeren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 25 aug 2016 18:56

Als je zo vast zit in je sektarisch-religieuze manier van denken, is het inderdaad lastig de wereld daarbuiten te begrijpen.
Mensen met hoger onderwijs verlaten die manier van denken massaal, de mystiek heeft de toekomst, niet het sektarische denken, niet het fundamentalisme.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2016 19:03

Ik moet bij dit soort gesprekken altijd aan dit plaatje denken (alleen is in het echt het boomdiagram nog ingewikkelder)

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 25 aug 2016 19:16

vreemdeling schreef:Mensen met hoger onderwijs verlaten die manier van denken massaal, de mystiek heeft de toekomst, niet het sektarische denken, niet het fundamentalisme.

Het grappige is dat meerdere manieren van denken/geloven prima in dezelfde kerk kunnen plaatsvinden. Op zondag zie ik bij mij in de kerk vele verschillende mensen uit alle lagen van de bevolking die op hun eigen manier het geloof beleven. De ene houd zich vast aan de dogma's den ander ziet die slechts als lantarenpaaltjes op de weg. De ene is diep spiritueel bezig terwijl de ander de vorm erg belangrijk vindt. De een is erg vrijzinnig de ander is weer erg orthodox. En toch zitten ze allemaal samen in de kerkbanken, delen het brood en weten en especteren elkaars verschillen.

Jeremiah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jeremiah » 25 aug 2016 19:48

vreemdeling schreef:Als je zo vast zit in je sektarisch-religieuze manier van denken, is het inderdaad lastig de wereld daarbuiten te begrijpen.
Mensen met hoger onderwijs verlaten die manier van denken massaal, de mystiek heeft de toekomst, niet het sektarische denken, niet het fundamentalisme.

Gelukkig leert de Bijbel mij dat God de eenvoudigen wijsheid leert. Sterker nog: Hij wil ze steeds gadeslaan.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 25 aug 2016 19:50

vreemdeling schreef:Als je zo vast zit in je sektarisch-religieuze manier van denken, is het inderdaad lastig de wereld daarbuiten te begrijpen.

Ik heb dubbel hoger onderwijs, maar ik snap dr geen moer van hoor.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 25 aug 2016 20:44

Hoger onderwijs is ook geen garantie dat je rijp bent voor de mystieke denkwijze van Jezus of anders het boeddhisme.
Heel veel mensen verlaten tegenwoordig de sektarisch-religieuze denkwijze en verkiezen voorlopig het atheisme of ze worden agnost.

Wat zegt Jezus zelf over het onderwijzen van zijn (geheime) leringen?

Lucas 8: 9-10 = Matteus 13: 11-12a, 13 (= Markus 4: 11b-12)

Aan jullie is het gegeven de geheimen van de Heerschappij van God te kennen; maar voor de rest gaat het via vergelijkingen, zodat ze zien maar niets zullen waarnemen; en luisteren maar niets zullen begrijpen.

Q Matteus 7: 6 Sondergut

6 Geef je ringen niet aan de honden; werp je parels niet voor de zwijnen; opdat ze ze niet onder hun poten zullen vertrappen, en zich om zullen keren en je aan stukken zullen scheuren.

Nou wil ik niemand graag met een hond of met een zwijn vergelijken, Jezus is vaak nogal radicaal in zijn manier van uitdrukken, niet dat lievige religieuze gepraat, maar van binnen wel 1 en al liefde en compassie.
Het is dus iets speciaals voor mensen met een speciale, diepere band met Jezus, die klaar zijn om hem werkelijk te volgen, op de mystieke wijze.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2016 21:12

Zzzz off-topic. Wordt een beetje vermoeiend als in ieder willekeurig topic hier, vreemdeling mystieke gnostiek in combinatie met boeddhisme gaat verkondigen op onnavolgbare wijze, Heintje vervolgens roeptoetert dat dat hij er geen bewijs voor heeft gevonden en het dus niet waar is enz :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 25 aug 2016 21:13

Marnix schreef:Zzzz off-topic. Wordt een beetje vermoeiend als in ieder willekeurig topic hier, vreemdeling mystieke gnostiek in combinatie met boeddhisme gaat verkondigen op onnavolgbare wijze, Heintje vervolgens roeptoetert dat dat hij er geen bewijs voor heeft gevonden en het dus niet waar is enz :-)

En dan ontbreekt nog degene die verwijst naar de vervangingstheologie 8)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”