Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor Boekenlezer » 22 aug 2016 19:01

vreemdeling schreef:Dus jij gelooft niet in karma zoals Jezus onderwijst en het geleidelijke "opklimmen richting God" van ieder levend wezen inclusief de mens?
Met andere woorden, jij gelooft niet dat behouden worden een geleidelijk proces is waarbij alle zondigheid verdwijnt door iemand's manier van leven en manier van denken en de genade van de Schepper waarmee je je verbindt?

Karma? Dat is toch een term uit het Hindoeïsme? Wat heb ik daarmee te schaften als christen? Jezus was toch geen hindoeïstische leraar?

vreemdeling schreef:Zie je het dan meer als een plotseling oordeel dat zich op dramatische wijze voltrekt op onze hele planeet, een doorbreken dus van de normale gang van zaken zoals iedereen die nu kent nu kent of meemaakt?
Zo ja, op welke teksten baseer je die ... visie?

Nou, bijvoorbeeld:
Openbaring 6:12-17:
    12 En ik zag, toen Hij het zesde zegel opende, en daar geschiedde een grote aardbeving en de zon werd zwart als een haren zak en de maan werd geheel als bloed. 13 En de sterren des hemels vielen op de aarde, gelijk een vijgeboom zijn wintervijgen laat vallen, wanneer hij door een harde wind geschud wordt. 14 En de hemel week terug als een boekrol, die wordt opgerold, en alle berg en eiland werd van zijn plaats gerukt. 15 En de koningen der aarde en de groten en de oversten over duizend en de rijken en de machtigen en iedere slaaf en vrije verborgen zich in de holen en de rotsen der bergen; 16 en zij zeiden tot de bergen en tot de rotsen: Valt op ons en verbergt ons voor het aangezicht van Hem, die gezeten is op de troon, en voor de toorn van het Lam; 17 want de grote dag van hun toorn is gekomen en wie kan bestaan?
Openbaring 20:11-15:
    11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

En dan ga ik nu even eten, als je het niet erg vindt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 22 aug 2016 19:42

benefietdiner schreef:Even over nagedacht. Ik vind dit wel heel toepasselijk.
https://youtu.be/2KEGgbYWQ1w?t=2

Je zegt dat je erover hebt nagedacht om dan vervolgens met Baasbach op de proppen te komen :-k
Ik neem aan dat je weet hoeveel leed deze man heeft aangericht ook onder bezoekers van deze website?

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 22 aug 2016 20:02

Boekenlezer schreef:Karma? Dat is toch een term uit het Hindoeïsme? Wat heb ik daarmee te schaften als christen? Jezus was toch geen hindoeïstische leraar?

Je reactie heeft sterke kenmerken van sektarisme en dat past helemaal niet bij Jezus.
Jezus leert de wet van karma heel duidelijk in bijvoorbeeld deze cryptische gezegden (Jezus heeft het hier over karma en samskara's als dingen waar een volgeling vrij van probeert te worden om zo 1 te worden met de Vader of Heilige Geest in de Heerschappij van God). Door daden te begaan, goede of slechte, verzamel je nieuw karma (samskara's of potentiele reacties) maar door je te associeren met de Heilige Geest en de leringen van Jezus strikt op te volgen verminder je samskara's/karma en wordt je uiteindelijk 1 met de Vader.:

Matteus 5: 29-30 Sondergut (Markus 9: 43-48/Matteus 18: 8-9)

29 Als je rechter oog je van het goede pad afbrengt, ruk het uit en werp het weg; het is beter voor je om een deel van je lichaam te verliezen, 30 dan om het in zijn geheel in de hel te laten werpen. En als je rechter hand je dreigt te doen vallen, snij het af en werp het weg; het is beter voor je om een deel van je lichaam te verliezen dan om het in zijn geheel in de hel te laten werpen.

Lucas 6: 36-38= Matteus 7: 1-3

36 Wees genadevol zoals je Vader genadevol is. 37 Oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. 38 Wat je een ander aandoet, zal jou in gelijke mate aangedaan worden.

Lucas 6: 43-45 = Matteus 7: 15-16b; 18-19, 12: 33-35

43 .. Gezonde bomen dragen geen rot fruit, noch heeft een zieke boom gezond fruit. 44 Want aan het fruit zul je de boom herkennen. Kun je vijgen plukken van doornstruiken, of druiven van distels? 45 De goede persoon werpt van zijn schat goede dingen op, en de kwade persoon werpt van de kwade schat kwade dingen op. Want de mond spreekt waar het hart van overvloeit.

Lucas 11: 21-22 = Matteus 12: 25

(Lucas versie:) 21 Wanneer een sterke gewapende man zijn paleis bewaakt, zijn zijn eigendommen veilig. 22 Maar als een man sterker dan hemzelf hem belaagt, en hem overmeestert, dan neemt hij al zijn bewapening af waarin hij vertrouwen stelde, en verdeelt de buit.

(Matteus versie:) Hoe kan iemand inbreken in het huis van een sterke man en zijn spullen wegnemen, tenzij hij de sterke man eerst vastbindt alvorens het huis te plunderen?

Lucas 11: 24-26 = Matteus 12: 43-45

24 Als de omlaagbrengende geest iemand heeft verlaten, dan dwaalt hij door waterloze streken op zoek naar een plek om te rusten, en vindt er geen. Dan zegt hij, ik zal terugkeren naar het huis waar ik vandaan kwam. 25 En bij aankomst treft hij het aangeveegd en opgeruimd aan. 26 Dan gaat hij heen en brengt zeven andere geesten mee nog kwaardaardiger dan hemzelf, en, binnentrekkend, vestigen ze zich daar. En de laatste omstandigheden van die persoon worden erger dan de eerste.

Lucas 12: 58 = Matteus 5: 25

58 Terwijl je samen met je tegenstander onderweg gaat, doe moeite om je van hem los te maken, opdat je tegenstander je niet aan de Rechter overdraagt, en de Rechter aan de assistent, en de assistent je in de gevangenis gooit. 59 Ik zeg jullie, jullie zullen daar niet uit geraken tot je de laatste cent betaald hebt.

Hier zie je dat het niet God zelf is die de reacties veroorzaakt op het karma, maar de assistent van God, namelijk de natuurlijke ordening, die wel volledig de goedkeuring heeft van God omdat Hij de Schepper ervan is.

Lucas 17: 33 = Matteus 16: 24-26

33 Wie zijn leven [psuchen] vindt zal het verliezen en degene die het verliest wegens mij zal het vinden [zoogonesai].

Lucas 19: 26-27 = Mattheus 25: 29

26 Aan eenieder die heeft zal gegeven worden; maar van 27 degene die niet heeft, zal zelfs hetgeen hij nog heeft weggenomen worden.

Voor mij is Openbaringen een apocrieve tekst die geen enkele autoriteit heeft.

Boekenlezer schreef:En dan ga ik nu even eten, als je het niet erg vindt.

Hoop dat het je gesmaakt heeft.
Laatst gewijzigd door vreemdeling op 23 aug 2016 06:08, 4 keer totaal gewijzigd.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 aug 2016 20:27

pindas83 schreef:Je zegt dat je erover hebt nagedacht om dan vervolgens met Baasbach op de proppen te komen :-k
Ik neem aan dat je weet hoeveel leed deze man heeft aangericht ook onder bezoekers van deze website?

ja weet ik maar misschien even luisteren dan naar vergeving.
https://youtu.be/RzF8xKlnzdI?t=282

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 22 aug 2016 20:40

heintje schreef:Zou jij naast deze God willen zitten met de kennis dat een goede maar ongelovige broer of zus van je al tandenknarsend tot in de eeuwigheid zal branden?

Hier snij je een pijnlijk punt aan. Ik heb hier ook nooit mee uit de voeten gekund. Hoe kan een rechtvaardig God een mens (die Hij liefheeft) zo ongenadig straffen?
Mijns inziens is het hele 'hel-dogma' (door de RK-kerk, en later helaas opgepikt door de protestanste) ook een grove belediging voor onze Heiland.
Het is zeer spijtig dat mensen en kleine kinderen in het bijzonder al heel vroeg met dit idee worden gevormd.
Liefde en dankbaarheid voor God worden overschaduwd door de bittere en duistere ernst van een eeuwig durende foltering.
Hoewel mijn ouders nooit de nadruk hierop hebben gelegd en dit nooit is gebruikt als chantage o.i.d. kan ik me nog levendig herinneren wat een angst dit van tijd tot tijd met zich meebracht: biddend en smekend om maar niet verdoemt te worden! ( Ik wil alles behalve zielig overkomen maar ik weet zeker dat er mensen hier op dit forum zijn die dit herkennen. Dit schrijvende zag ik ook net een vraag binnenkomen die hierop van toepassing is)

Is dat waar de Heiland voor staat? Nee, gelukkig niet! Ik zeg hiermee niet dat wij onschuldig zijn en geen straf verdienen. Zeker hebben wij de straf verdient maar deze wilde Hij zelf op zich nemen zodat we niet hoeven sterven (dan is de dood definitief, eeuwig zo je wil). Maar juist eeuwig leven!

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 22 aug 2016 20:42

benefietdiner schreef:ja weet ik maar misschien even luisteren dan naar vergeving.
https://youtu.be/RzF8xKlnzdI?t=282

Wat dan? Vraagt ie om vergeving aan de mensen wie hij dat heeft aangedaan en aan God? Eerste 12min. in elk geval niet (toen was ik er klaar mee) :wink:

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 aug 2016 20:42

pindas83 schreef:Mijns inziens is het hele 'hel-dogma' (door de RK-kerk, en later helaas opgepikt door de protestanste) ook een grove belediging voor onze Heiland.

Hoe is de hel theologie in de koptische kerk en hoe is die in de oosters orthodoxe kerken?

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 22 aug 2016 20:56

Yoshi schreef:Hoe is de hel theologie in de koptische kerk en hoe is die in de oosters orthodoxe kerken?

Ja pardon, die zal ik voortaan dan ook apart benoemen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 aug 2016 21:02

pindas83 schreef:Ja pardon, die zal ik voortaan dan ook apart benoemen.

Geen probleem. Maar dan realiseer je je nu wel dat het niet zozeer met de rkk te maken heeft maar een integraal onderdeel is van het algemene christendom.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 22 aug 2016 21:07

Yoshi schreef:Geen probleem. Maar dan realiseer je je nu wel dat het niet zozeer met de rkk te maken heeft maar een integraal onderdeel is van het algemene christendom.

Dat blijkt ook uit het feit dat ik het protestantisme, (van welke stroming ik deel uitmaak) ook benoem.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 aug 2016 08:27

viewtopic.php?f=2&t=29611
Hier kun je je ei kwijt over de hel.
Pindas83 schreef:
Hier snij je een pijnlijk punt aan. Ik heb hier ook nooit mee uit de voeten gekund. Hoe kan een rechtvaardig God een mens (die Hij liefheeft) zo ongenadig straffen?
Mijns inziens is het hele 'hel-dogma' (door de RK-kerk, en later helaas opgepikt door de protestanste) ook een grove belediging voor onze Heiland.
Het is zeer spijtig dat mensen en kleine kinderen in het bijzonder al heel vroeg met dit idee worden gevormd.
Liefde en dankbaarheid voor God worden overschaduwd door de bittere en duistere ernst van een eeuwig durende foltering.

Wie er wel of niet mee uit de voeten kunnen heeft God (stel Hij bestaat) natuurlijk geen boodschap aan. De hel bestaat wel of de hel bestaat niet en dan kun je voor 'hel' diverse definities verzinnen. De meest milde vorm lijkt: De afwezigheid van God. Maar die ervaar ik nu ook dus wat mij betreft verandert er dan niets, behalve dat ik dood ben (en dan ben ik me niet bewust!)
Niet alleen de hel past niet bij een rechtvaardige God. Kijk alleen kritisch naar de natuur. Dus niet alleen naar die mooie groene bomen en hertjes in de wei, maar het feit dat leven, eten of gegeten worden is.

Epicurus worstelde er ook al mee: Is God willing to prevent evil, but not able? Then He is not omnipotent. Is He able, but not willing? Then He is malevolent. Is He both able and willing? Then whence cometh evil? Is He neither able nor willing? Then why call Him God?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2016 16:31

heintje schreef:Maar om in bijbelse sferen te blijven: IK zou willen/wensen dat er gerechtigheid zou zijn op deze wereld. Als iemand een ander belazert, benadeelt of ombrengt, dat deze persoon gestraft/gecorrigeerd wordt. Maar helaas werkt het zo niet in het leven.
Wat ik ook niet zou willen(!) is dat mensen tot het oneindige gestraft worden voor geen vergrijp, maar alleen omdat ze niet in JC geloven. Bij een dergelijke rechter (God in dit geval) zou ik niet terecht willen komen, omdat deze God uiteraard totaal niet rechtvaardig is. NIETS rechtvaardigt een eeuwigdurende straf.
Zou jij naast deze God willen zitten met de kennis dat een goede maar ongelovige broer of zus van je al tandenknarsend tot in de eeuwigheid zal branden?

Het is natuurlijk nogal lastig oordelen over iemand, waar je je bar weinig bij voor kunt stellen. En dat is het probleem bij God. De dingen hoeven maar even bij nader inzien flink anders te zijn dan je je voorstelde, en je beoordeling valt in duigen. Ik vind daarom dat je wel erg hoog van de toren blaast.

Neemt op zich niet weg dat er tegendraadse aspecten aan het christelijke geloof zitten. Dingen, waar wij als mensen moeilijk bij kunnen. Maar voor mij is dat nog geen reden om het dan voor onwaar te verklaren. (Anders zou ik er natuurlijk niet meer in geloven.) Ik wijt dat eerder aan de beperktheid van mijn voorstellingsvermogen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2016 16:33

Yoshi schreef:Hoe is de hel theologie in de koptische kerk...?

Bedoel je: 'hoe is de heltheologie...?' of 'hoe is de hel theologie...?' Ik vermoed dat je het eerste bedoelt, maar je schrijft het tweede. Dat is wel een verschil in betekenis!

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 aug 2016 16:40

Boekenlezer schreef:Bedoel je: 'hoe is de heltheologie...?' of 'hoe is de hel theologie...?' Ik vermoed dat je het eerste bedoelt, maar je schrijft het tweede. Dat is wel een verschil in betekenis!

Je vermoeden is juist. Thx.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 23 aug 2016 17:09

Heintje schreef: Dus zelfs een 100% ras-atheïst als Heintje ... kan genade krijgen?

Volgens mij heb je hier al eerder antwoord op gehad maar nog maar een keer: Romeinen 2:13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. dus ja zelfs een 100% ras-atheïst als Heintje zou genade kunnen krijgen.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Terug naar “[Religie] - Open forum”