Iktinos schreef:Daar kan ik het niet mee oneens zijn. Echter, zonder er omheen te draaien, ik kom niet uit een milieu waar dat een acceptabele houding is.
Dat maakt het waarschijnlijk lastig voor je om je ineens anders op te stellen. Toch is dit op zich niet verkeerd, als je naar de uni gaat zal je ook wel op een leeftijd zijn om je ouderlijk gezin met hun gewoontes te ontstijgen, waar je dat gewenst vindt. Jij bent uiteindelijk degene die zich moet verantwoorden voor jezelf, dus het lijkt mij dat je er verstandig aan doet te bedenken: hoe voel ik mij goed bij mijn houding en wat vind ik daarin belangrijk. God heeft geen bezwaar tegen het onderzoeken van dingen. Enkel als je al weet dat het slecht is (denk bijv. aan occulte zaken, daar moet je je verre van houden, of iets als roken, waarvan je al weet dat het dodelijk is), dan is het zonde om je er toch in te begeven.
In de bijbel staat: onderzoek de dingen, en behoud het goede. Wees echter wel kritisch, en laat je niet meeslepen door andermans sentiment. Jouw criterea moet je eerst zelf bepalen. Is jouw criterium: ik wil onderzoeken wat goed is, maar God niet verliezen, dan geef ik je dit advies: Blijf in je zoektocht dicht bij God, overleg met Hem je bevindingen, vraag hem om hulp door de Geest, en vergeving als je misstappen maakt. Dan zal hij je dit niet aanrekenen, maar door Jezus bloed kun je dan rein tegenover hem staan op de dag des oordeels, als jij je moet verantwoorden. Zoek in alles God! Laat je leiden door Zijn Geest in jou, de Geest die als vruchten heeft: liefde, blijdschap, vrede, vriendelijkheid, goedheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing. Waar je Hem uit het oog verliest, zoek Hem. Waar je kennis boven liefde hebt gesteld: vraag Hem om vergeving. Want kennis is zeker belangrijk, maar weet je eerst zeker in God. Liefde voor hem en je naaste gaat boven kennis. Maar liefde voor Hem gaat niet zonder kennis van Hem. En juist kennis van de wereld om je heen geeft je des te meer redenen om God te loven voor al het moois wat Hij gemaakt heeft, hoe meer je ontdekt hoe vernuftig alles in elkaar zit en hoe bijzonder en verschillend mensen en hun meningen zijn, dan kan je God toch alleen maar danken en prijzen voor zoveel moois wat er voor ons is om te ontdekken aan Zijn creatie.