Harmonica2 schreef:Whaha oké, dus de definitie van atheïsme bewijst de consistentie van dat wereldbeeld? Wat je hier dus zegt is dat atheïsme consistent is omdat: de afwezigheid van een geloof in goden. Vind je dat zelf een sterk argument?
Bovendien ga je totaal niet in op mijn vraag: waarom is het logischer dat de wereld geordend is in atheïsme: dus als de wereld random is ontstaan?
Lachwekkend? het was anders serieus bedoeld. Maar ik vrees dat je mijn standpunt niet begrijpt. Atheisme is consistent omdat het altijd het bestaan van goden blijft ontkennen. In alle toonaarden. Geloof/faith daarentegen moet nogal eens denkbeelden m.b.t. die God bijstellen. En dat is dus alles behalve consistent. Ik geloof al mijn hele forum-carriere op dezelfde wijze in het
niet-bestaan van goden. dat er steeds meer argumenten bijkomen maakt mijn
niet-geloof in dit bestaan van die goden niet anders.
Je 2e vraag begrijp ik zeker niet goed. Wat is er geordend aan de wereld? En wat bedoel je met random ontstaan? Atheïsme zelf zegt hier nl. niets over. En als je mijn wereldbeeld bedoelt moet je je vraag nader toelichten.
Oké, wat je dus eigenlijk doet is standpunten van andere geloven gebruiken om kritiek te leveren op een specifiek geloof. Sterk.
Het was slechts 1 van de zeer vele argumenten (dat jij wel de gaten blindelings in alle (bij)geloven kunt schieten behalve in je eigen geloof).
Heintje:
Rationeel begrijp ik alle geloven en overtuigingen wel en dus kan ik ze op 1 hoop gooien met al het andere bijgeloof dat er in de wereld (geweest) is.
H2
Tja lachwekkend, vooral ook omdat religies elkaar tegenspreken. Net zo debiel als de standpunten van bijvoorbeeld de VVD en PVDA op 1 hoop gooien en doen alsof we over hetzelfde praten.
Alweer lachwekkend? Ik moet het theater in geloof ik...
Maar hoe haal je het in je hoofd om politieke standpunten te gaan vergelijken met onbuigzame religieuze overtuigingen? En overigens bedoelde ik er mee te zeggen (als je dan toch de vergelijking wilt maken) dat Rutte overtuigd is van zijn rechtse visie en Thieme van haar linkse. Maar er is 1 groot verschil. Ik denk niet dat Rutte als kind geïndoctrineerd is met het VVD-geloof.
Religie an sich (want dat bedoelde ik echt) begrijp ik als fenomeen. Dus ook de angst voor de dondergod Thor met Zijn Hamer. De mens heeft altijd het hogere erbij betrokken om "antwoorden" en verklaringen te krijgen voor onbegrepen fenomenen. Tevens zorgde deze bijgeloven (o.a. in geesten van overleden voorouderen) voor een hechte groepsband. En dat laatste werkt nog steeds.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan