3parels schreef:De evolutietheorie is door Darwin op zijn sterfbed zelf ontkracht, hij bedacht m zelf en kon er niet meer in geloven, maar de hele wereld gelooft er nog steeds in.
Dit is niet waar. Dit is een mythe die door zijn gelovige nicht destijds de wereld is ingebracht. Dit moet je echt laten rusten want het is gewoon niet waar.
Zelf vind ik dat echt heel vreemd. Wie zich goed verdiept in de evolutietheorie weet dat deze theorie vooral gebaseerd is op aannames.
Nou, nee, ook dit is niet waar. De peilers achter evolutie: variatie door mutatie en natuurlijke selectie zijn gewoon in een laboratorium aan te wijzen. Niks geen aannames dus.
Nou ja, de gehele wetenschap doet aannames natuurlijk: a) er bestaat een universum - dat is niet te bewijzen. b) over dat universum kunnen wij betekenisvolle uitspraken doen; wederom niet te bewijzen. c) de taal om die uitspraken in te doen is wiskunde; je hebt wiskunde nodig om dit te bewijzen en dat gaat dus niet. d) logica zoals we die kennen, klopt; hetzelfde probleem: je hebt logica nodig om te bewijzen dat logica klopt en dat werkt niet.
Er was niets en toch ontplofte het, geen verklaring dus aanname.
Ach, dat citaatje van Visje... Helaas klopt ook dit niet. Aan het begin, tijdens de Big Bang, was alles er al. Het was alleen samengedrukt in een dimensieloos punt. Hoe dat precies werkt is allemaal erg technisch, maar het citaatje van Visje doet echt geen recht aan wat we weten; het is een leuke soundbite voor christenen die het gemakkelijk af willen doen.
Alle vondsten die bij de aannames passen worden gepubliceerd, er worden ook heel veel vondsten gedaan die helemaal niet passen bij de aannames, sterker nog die ze tegen spreken. Deze vondsten worden stil gehouden.
Nu begin je met complottheorieën. Ook dit is trouwens (weer) niet waar. Als je een onderzoek doet dat evolutie bevestigd, dan kijkt niemand daarvan op; sterker nog, je zult moeten knokken om te worden gepubliceerd; zo oninteressant is het.
Doe je echter een onderzoek waarmee je evolutie definitief weerlegt, dan win je per direct de Nobelprijs en ben je vanaf dat moment de beroemdste wetenschapper ooit. Het idee dat onwenselijke resultaten in de doofpot worden gestopt, is een verzinsel van mensen die niet weten hoe wetenschap werkt.
En wat denk je van dieren die nog steeds bestaan en niet passen bij de aannames: neem nou het vogelbekdier. Legt eieren en heeft een snavel (vogel?), zoogt zijn jongen (zoogdier?), koudbloedig (reptiel?)... Er wordt gezegd dat dit een overgangsvorm zal moeten zijn... maar tot op heden zijn daar geen fossielen van gevonden.
Ik heb een paar posts terug nog 2 voorbeelden van tussenvormen gegeven: de Tiktaalik, de overgang tussen vis en amfibie en de basilosaurus, de overgang van landzoogdier naar walvis.
Het vogelbekdier is inderdaad een vreemde eend (haha) in de bijt. Zo vreemd dat men bij de ontdekking dacht dat iemand inderdaad een eendensnavel op een bever had geplakt of zo. Maar hoewel interessant is het vogelbekdier echt geen doodsteek voor evolutie. De 'snavel' heeft niets met echte vogelsnavels gemeen, behalve de vorm.
Geloof me maar... de evolutietheorie is geen theorie maar een geloof.
Nou, gegeven dat zo'n beetje alles wat je hebt gezegd fout of incompleet is, lijkt het me niet bepaald gepast je op je woord te vertrouwen.
Er is heel veel waar geen bewijs van is, heel veel wat niet klopt, maar het wordt voor zoete koek geslikt. De boeken voor het onderwijs staan er vol mee, alsof het allemaal voldongen feiten zijn.
Ja, als het in de middelbareschoolboekjes staat, zijn het inderdaad voldongen feiten. Op het scherpst van de universitaire snede kan er nog worden gekissebist over de details, maar wat er overblijft en wat op de HAVO wordt onderwezen, is gewoon een feit.
Ik stoor me daar zo aan. Als we een natuurfilm kijken, krijgen we de evolutietheorie er gratis bij. Het wordt je gewoon opgedrongen.
Dan kijk je toch lekker niet?
En ik begrijp t ook wel. Hoe mooi kan t zijn als we geloven dat er geen God is? Dat we geen verantwoording hoeven af te dragen.
Zo jammer, deze verdachtmaking. Ik neem evolutie aan als zijnde waar omdat de feiten me overtuigen; niet omdat ik zogenaamd bang ben voor een toornige God waar ik verantwoording tegen moet afleggen.
Wie wil daar nou niet in geloven? Maar als we in de schepping geloven en daarover praten, moeten we snel onze mond houden. Wat een verwrongen wereld.
Je hoeft helemaal niets. Praat er gerust over, zo veel je wilt. Alleen als je dan met zaken komt aanzetten die gewoon aantoonbaar niet kloppen (zie al je bovenstaande bijdragen), dan mag dat natuurlijk ook gewoon worden gezegd.