Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2016 16:37

Arco schreef:Dus concluderend: op basis van wat we nu kunnen waarnemen komt het leven voort uit leven. Iets levens kan iets levens voortbrengen. Het is niet bewezen dat leven uit iets niet-levend kan voortkomen.

Vraag: waarom zou je uitgaan van de gedachte dat het leven is voortgekomen uit iets niet-levend? Zeker, omdat het niet bewezen is?

Omdat natuurlijke gevolgen (leven in dit geval) in mijn wereldbeeld altijd natuurlijke oorzaken hebben. Aannemen dat dit ook voor leven zo geldt, is veel minder ingrijpend dat aannemen dat er bovennatuurlijke effecten optreden. Dat iets nog niet bewezen is, is geen onoverkomelijk bezwaar; immers, er was een tijd dat niet bewezen was hoe bliksem en donder en regenbogen ontstonden, om maar even een voorbeeld te noemen. Toch zaten daar ook geen bovennatuurlijke krachten achter, weten we nu.

Daarbij is het ook belangrijk te erkennen dat omdat niet bewezen is dat iets kan, dit niet bewijst dat het niet kan. Daar ligt dus voor jou de uitdaging: bewijs maar uitputtend dat leven NIET uit niet-leven kan ontstaan. Tot die tijd ben ik zeer strikt genomen agnost wat betreft het ontstaan van leven, maar in de praktijk geeft mijn wereldbeeld voor mij dan de doorslag.

In de laatste jaren heb ik de grondtekst leren lezen, hierdoor heb ik ontdekt dat Genesis 1 en 2 rijker is dan wat weergegeven kan worden in een vertaling (dat geldt eigen voor de hele Bijbel), met daarbij dat een vertaling een stukje invulling geeft van wat de vertaler vindt of wat de algemene opvatting is over de tekst. De stelling dat scheppen per definitie ex nihilo is, dat is niet zo hard te zeggen. Desondanks ga ik niet stellen dat de schepping een aanzet zou zijn van miljoenen jaren van evolutie.

Dat verwacht ik ook niet van je, maar daar kom je natuurlijk wel op het terrein waar we wél vanalles kunnen bewijzen, wat Antoon ook probeert tegen te sputteren.

Ik heb verder ook geen problemen met de scheppingsmythe als mythe - waardevol, verhelderend, wereldliteratuur. Maar zodra je zegt "Echt gebeurd, 10.000 jaar geleden", dan hoef je niet te verwachten dat ik dat zomaar van je aanneem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 12 aug 2016 16:50

Mortlach schreef:Prima hoor. Ik ga alleen niet bij alles zeggen "In een magische wereld kan dit wél, maar binnen de wetenschap niet" Maar als je wil mag je dit zelf invullen voor alles wat ik zeg.

Het is dus de vraag of dit nodig is. Je hoeft misschien niet eens een magische wereld erbij te halen. Je stelt zelf in dit topic dat het niet erg is dat nog niet bewezen is dat leven uit niet-leven kan voortkomen. Immers, onderzoek kan verhelderend zijn. Wat overtuigt mij dan dat onderzoek uiteindelijk niet zal aantonen dat een mens kan voortkomen uit een rib?

Natuurlijk. Iedere verklaring levert minstens 3 nieuwe vragen op. Daarom is onderzoek ook zo leuk. Het is nooit af en je leer vragen stellen waar je nooit over had nagedacht. In tegenstelling tot geloof: daar is één verklaring en dan ben je klaar, dan kun je naar huis want dan zijn er verder geen vragen meer. En dan vind je het vreemd dat ik het eerste systeem meer bevredigend vind dan het tweede?

De grote onzekerheid over je zogenaamde zekerheden lijkt me nou niet bevredigend. Ieder moment kan het kaartenhuis instorten, terwijl God en Zijn Woord nooit zullen instorten. Dus het is maar net wat je meer bevredigend vindt.

Zoals dat altijd het geval is met parodiën, nietwaar?

Klopt uiteraard. Maar ik wil maar aangeven dat het daarom ook een zwaktebod is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2016 17:20

Quasi schreef:Het is dus de vraag of dit nodig is. Je hoeft misschien niet eens een magische wereld erbij te halen. Je stelt zelf in dit topic dat het niet erg is dat nog niet bewezen is dat leven uit niet-leven kan voortkomen. Immers, onderzoek kan verhelderend zijn. Wat overtuigt mij dan dat onderzoek uiteindelijk niet zal aantonen dat een mens kan voortkomen uit een rib?

Omdat dat eerste leven waar we het over hebben niet bepaald gewerveld was. Dat de mens (homo sapiens) voortkomt uit een aapachtige voorouder, is voor mij voorbij elke redelijke twijfel bewezen.

De grote onzekerheid over je zogenaamde zekerheden lijkt me nou niet bevredigend. Ieder moment kan het kaartenhuis instorten, terwijl God en Zijn Woord nooit zullen instorten. Dus het is maar net wat je meer bevredigend vindt.

Kijk, voor mij is het allemaal mensenwerk, dus het figuurlijk bouwwerk van Gods woord verheffen tot onfeilbaar, dat lijkt me niet handig. Sterker nog, dat is ook precies de reden waarom er zo veel verzet is tegen de toenemende kennis omtrent het begin van allerlei zaken.

In de wetenschap is het volgens mij nog steeds zo dat een stelling, hypothese of theorie altijd te falsificeren moet zijn, zij het dan alleen in principe. Wat dit betekent is dat je altijd moet kunnen aantonen dat een stelling onwaar is. Zo was er bijvoorbeeld een kans om de menselijke afstamming van mensapen te falsificeren toen genoom-analyse op het toneel verscheen. Wij hebben 23 chromosomenparen; onze nauwste verwanten allemaal 24. Een chromosomenpaar zomaar verliezen kan niet, dus moet ons genoom een gefuseerd chromosoom bevatten. Als ze dat chromosoom niet hadden gevonden, was de hypothese gefalsificeerd. Een theorie of stelling of hypothese wordt in mijn ogen elke keer sterker wanneer ze een falsificatie overleeft. God's woord is zo'n beetje per definitie waar en is voor sommigen op geen enkele manier te falsificeren - bepaalde gelovigen zullen immers geen enkel bewijs accepteren. Voor mij tast dat de kenniswaarde van die hypothese onherstelbaar aan, maar ik kan me voorstellen dat gelovigen dat dus precies andersom ervaren.

Klopt uiteraard. Maar ik wil maar aangeven dat het daarom ook een zwaktebod is.

Zo ver wil ik dan ook weer niet gaan. Wanneer je magie/het bovennatuurlijke toestaat als verklaring, is er niets meer te falsificeren. Gezien mijn bovenstaande opmerking begrijp je hoop ik waarom dat problematisch is.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 12 aug 2016 19:25

Mortlach schreef:Omdat dat eerste leven waar we het over hebben niet bepaald gewerveld was. Dat de mens (homo sapiens) voortkomt uit een aapachtige voorouder, is voor mij voorbij elke redelijke twijfel bewezen.

Je gaat voorbij mijn punt. Wat je nu noemt doet namelijk niet ter zake. Als een mens uit de rib van een mens voortkomt op dat moment, dan zijn er dus al wervels. Wat overtuigt dat in de toekomst niet zal worden bewezen dat het ontstaan van een mens uit een rib van een mens mogelijk is? Ik wijs nogmaals op je eigen argument.

Kijk, voor mij is het allemaal mensenwerk, dus het figuurlijk bouwwerk van Gods woord verheffen tot onfeilbaar, dat lijkt me niet handig. Sterker nog, dat is ook precies de reden waarom er zo veel verzet is tegen de toenemende kennis omtrent het begin van allerlei zaken.

Dat kan natuurlijk altijd. Ik kan de tekening van een klein kind aanzien voor het werk van een geschifte neushoorn. Daarom kan jij het nog wel volhouden als het echt werk van het kleine kind.

In de wetenschap is het volgens mij nog steeds zo dat een stelling, hypothese of theorie altijd te falsificeren moet zijn, zij het dan alleen in principe. Wat dit betekent is dat je altijd moet kunnen aantonen dat een stelling onwaar is. Zo was er bijvoorbeeld een kans om de menselijke afstamming van mensapen te falsificeren toen genoom-analyse op het toneel verscheen. Wij hebben 23 chromosomenparen; onze nauwste verwanten allemaal 24. Een chromosomenpaar zomaar verliezen kan niet, dus moet ons genoom een gefuseerd chromosoom bevatten. Als ze dat chromosoom niet hadden gevonden, was de hypothese gefalsificeerd. Een theorie of stelling of hypothese wordt in mijn ogen elke keer sterker wanneer ze een falsificatie overleeft. God's woord is zo'n beetje per definitie waar en is voor sommigen op geen enkele manier te falsificeren - bepaalde gelovigen zullen immers geen enkel bewijs accepteren. Voor mij tast dat de kenniswaarde van die hypothese onherstelbaar aan, maar ik kan me voorstellen dat gelovigen dat dus precies andersom ervaren.

Volgens mij begint deze discussie wat voor jou meer kenniswaarde heeft: Gods Woord of de wetenschap. En op grond van diverse argumenten nemen wij daar een ander standpunt in in.

Zo ver wil ik dan ook weer niet gaan. Wanneer je magie/het bovennatuurlijke toestaat als verklaring, is er niets meer te falsificeren. Gezien mijn bovenstaande opmerking begrijp je hoop ik waarom dat problematisch is.

En dat is niet waar. De zwart-witstelling die nogal geliefd is bij aanhangers van de evolutietheorie en bij atheïsten gaat uiteraard niet op.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 12 aug 2016 19:30

Mortlach schreef:Zo ver wil ik dan ook weer niet gaan. Wanneer je magie/het bovennatuurlijke toestaat als verklaring, is er niets meer te falsificeren. Gezien mijn bovenstaande opmerking begrijp je hoop ik waarom dat problematisch is.

Dat hangt ervan af hoe je tegen die magie of dat bovennatuurlijke aankijkt.
Als je het ziet als iets dat naast of buiten de objectieve kenbare werkelijkheid zou staan, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet zomaar accepteert.
Maar als je dat "magische" bovennatuurlijke ziet als een onderliggende of achterliggende dimensie waar de objectief meetbare en falsieerbare werkelijkheid als het ware een product van is, maar die zich nooit objectief (ook niet via wetenschappelijke methodes) direct laat kennen, dan zie ik dat niet in tegenspraak met de wetenschappelijke manier van denken.
Maar omdat de kenbare werkelijkheid dan gedragen wordt door de niet-objectief kenbare, moeten er toch grensvlakken of raakvlakken zijn die in de kenbare werkelijkheid uiteindelijk tot nieuwe falsifieerbare theorien kunnen leiden die die raakvlakken erkennen en kunnen onderzoeken.

Er liggen nog altijd dingen open die niet bevredigend kunnen worden beantwoord via een "onbezield" universum, zoals de diepste natuur van elementaire deeltjes, het onstaan van leven oftewel de overgang van niet-levend naar levend, het wezenskenmerk van leven (anders dan via de biochemie etc.), de drijvende kracht achter mutaties (anders dan via eindeloos wachten op hele series van "toevallig gunstige" mutaties), het diepere ware karakter van de verschijnselen gezondheid en ziekte en het verschil tussen bewustzijn en de geestelijke processen binnen zenuwstelsels. Maar ik verwoord dit ongetwijfeld zeer onbeholpen omdat het een terrein is dat nauwelijks gezien wordt als reeel of relevant laat staan dat het al bevredigend kan worden onderzocht.
Dan laat ik allerlei paranormale verschijnselen die mensen en grote groepen mensen overkomen even helemaal buiten beschouwing, maar die horen er zeker ook bij.

Het erkennen van de evolutie van het leven en de afstamming van de mens van bonobo-achtige voorouders en primitieve visjes met een ruggemerg is geen enkel argument voor een onbezield universum en een materialistisch wereldbeeld.
Maar de wetenschap is nog te primitief om de bovengenoemde vraagstukken bevredigend te kunnen onderzoeken.
Doordat religies zoals Jodendom, christendom, islam en ook het conservatievere deel van het hindoeisme de steentijd-mythen over het ontstaan van de wereld en het leven zijn blijven koesteren, zijn veel wetenschappers overgestapt op een materialistisch wereldbeeld bij (voorlopig) gebrek aan beter.

Maar dat is geen statische toestand, ooit zal het paradigma doorschuiven naar de integratie van de twee gezichtspunten, daar ben ik zeker van.
Voorlopig moeten we het doen met discussies zoals in deze draad waar je weinig mee opschiet omdat de twee zijden zich geen raakvlak voor kunnen stellen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2016 23:02

Quasi schreef:Je gaat voorbij mijn punt. Wat je nu noemt doet namelijk niet ter zake. Als een mens uit de rib van een mens voortkomt op dat moment, dan zijn er dus al wervels. Wat overtuigt dat in de toekomst niet zal worden bewezen dat het ontstaan van een mens uit een rib van een mens mogelijk is? Ik wijs nogmaals op je eigen argument.

Ja hoor, en het kan in de toekomst ook bewezen worden dat de maan van kaas is gemaakt en dat de aarde toch echt plat is.

En dat is niet waar. De zwart-witstelling die nogal geliefd is bij aanhangers van de evolutietheorie en bij atheïsten gaat uiteraard niet op.

Niet? Geef mij eens een probleem dan dat ik niet kan verklaren als ik magie mag gebruiken als antwoord.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2016 23:10

vreemdeling schreef:Dat hangt ervan af hoe je tegen die magie of dat bovennatuurlijke aankijkt.
Als je het ziet als iets dat naast of buiten de objectieve kenbare werkelijkheid zou staan, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet zomaar accepteert.
Maar als je dat "magische" bovennatuurlijke ziet als een onderliggende of achterliggende dimensie waar de objectief meetbare en falsieerbare werkelijkheid als het ware een product van is, maar die zich nooit objectief (ook niet via wetenschappelijke methodes) direct laat kennen, dan zie ik dat niet in tegenspraak met de wetenschappelijke manier van denken.

Oké, en hoe ga je bepalen welke 'visie' klopt?

Maar omdat de kenbare werkelijkheid dan gedragen wordt door de niet-objectief kenbare, moeten er toch grensvlakken of raakvlakken zijn die in de kenbare werkelijkheid uiteindelijk tot nieuwe falsifieerbare theorien kunnen leiden die die raakvlakken erkennen en kunnen onderzoeken.

Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven?

Er liggen nog altijd dingen open die niet bevredigend kunnen worden beantwoord via een "onbezield" universum, zoals de diepste natuur van elementaire deeltjes, het onstaan van leven oftewel de overgang van niet-levend naar levend, het wezenskenmerk van leven (anders dan via de biochemie etc.), de drijvende kracht achter mutaties (anders dan via eindeloos wachten op hele series van "toevallig gunstige" mutaties), het diepere ware karakter van de verschijnselen gezondheid en ziekte en het verschil tussen bewustzijn en de geestelijke processen binnen zenuwstelsels. Maar ik verwoord dit ongetwijfeld zeer onbeholpen omdat het een terrein is dat nauwelijks gezien wordt als reeel of relevant laat staan dat het al bevredigend kan worden onderzocht.

Oké, maar omdat er op dat soort vragen nog geen bevredigend antwoord is, betekent natuurlijk niet dat het eerste het beste bevredigende antwoord dus klopt. Er zijn vele eeuwen voorbij gegaan voordat we bevredigend konden beantwoorden waar donder en bliksem vandaan komen.

Van bepaalde zaken die je noemt, heb ik het idee dat je ze wel nooit zult vinden: het 'wezenskenmerk van leven' bijvoorbeeld, of die drijvende kracht achter mutaties die je blijkbaar zoekt. Voor mij hoeft die kracht niet te bestaan.

Het erkennen van de evolutie van het leven en de afstamming van de mens van bonobo-achtige voorouders en primitieve visjes met een ruggemerg is geen enkel argument voor een onbezield universum en een materialistisch wereldbeeld.
Maar de wetenschap is nog te primitief om de bovengenoemde vraagstukken bevredigend te kunnen onderzoeken.
Doordat religies zoals Jodendom, christendom, islam en ook het conservatievere deel van het hindoeisme de steentijd-mythen over het ontstaan van de wereld en het leven zijn blijven koesteren, zijn veel wetenschappers overgestapt op een materialistisch wereldbeeld bij (voorlopig) gebrek aan beter.

Maar dat is geen statische toestand, ooit zal het paradigma doorschuiven naar de integratie van de twee gezichtspunten, daar ben ik zeker van.

Ik ben zeer benieuwd. Ik heb persoonlijk totaal geen moeite met een materialistisch wereldbeeld, dus ik zie daar geen gebrek in.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 aug 2016 06:03

Dat verwacht ik ook niet van je, maar daar kom je natuurlijk wel op het terrein waar we wél vanalles kunnen bewijzen, wat Antoon ook probeert tegen te sputteren.

Ten eerste sputter ik niet maar geef duidelijke voorbeelden waar je zo het lijkt niets op te zeggen heb

Bewijzen zeg je, in het wereldbeeld van naturalisten kunnen het bewijzen, dat noemen we ook tunnelvisie of bevooroordeling.
Echte argumenten komen van het scheppingsverslag, ook en zeker in verband met de huidige kennis van de wetenschap,

Jammer voor je Mortlach ik doe niet mee met soft discuseren van veel scheppingsgelovigen, ik noem man en paard en jij zo lijkt het hebt geen antwoord, kolder noem je het, nu wees eens christelijk en help mij uit mijn vermeende dromen, stel een van de punten centraal die ik noemde hier, elders of veel eerder, quote het of breng het zelf onder woorden en veeg het uit door argumentatie, dus niet door filosofie, drammen of gedraai en ik leg mij daar onmiddelijk bij neer.

Maar dan dus ook geen nee zeggen waar het ja moet zijn

antoon

Berichtdoor antoon » 13 aug 2016 06:38

Als de miljoenen jaren werkelijk waar zijn en evolutie in een ver verleden begon, dan:
moeten er duidelijke voorbeelden van mutaties worden opgegraven bv. van bot structuren die zich ontwikkelen, miljarden van zulke
fossielen moeten er in de grond zitten.

Waarom vinden we die niet op een paar fossielen na die er een klein beetje op lijken helaas worden die vaak ook afgeserveerd en inderdaad
ook door evolutionistische geleerden.

Als schepping en het verslag werkelijk waar zijn moeten er onderhand ook miljoenen of miljarden fossielen zijn en gevonden worden die een lijn volgen van:
soort naar soort zonder onderbreking en zonder wijzigingen of mutatie sprongen naar andere soorten
Dat is nu precies wat wij vinden.

dank aan de wetenschap

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2016 10:19

antoon schreef:... ik noem man en paard en jij zo lijkt het hebt geen antwoord,

We hoefden blijkbaar geen maand te wachten op mijn voorspelling.

Man en paard? Ik wacht nog steeds op de namen van die zogenaamd 'eerlijke evolutionisten' die ontkennen dat ET houdbaar is. Laten we daar dan eens mee beginnen.

kolder noem je het, nu wees eens christelijk en help mij uit mijn vermeende dromen, stel een van de punten centraal die ik noemde hier, elders of veel eerder, quote het of breng het zelf onder woorden en veeg het uit door argumentatie, dus niet door filosofie, drammen of gedraai en ik leg mij daar onmiddelijk bij neer.

Maar dan dus ook geen nee zeggen waar het ja moet zijn

Als ik ook maar enigszins het idee had dat jij vatbaar was voor argumenten, had ik dit graag gedaan. Maar dat ben je niet, dus doe ik het niet.

Vooruit, eentje dan omdat ik het echt niet kan laten:
http://listverse.com/2014/12/28/10-of-t ... the-world/

Lijstje met 's werelds oudste artefacten: items 1, 3, 5, 6 en 7 bestaan volgens jou helemaal niet.

Afbeelding

dit beeldje is 40.000 jaar oud. 34.000 jaar ouder dan de mensheid, volgens jou. Hoe werkt dat?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2016 10:56

antoon schreef:Als de miljoenen jaren werkelijk waar zijn en evolutie in een ver verleden begon, dan:
moeten er duidelijke voorbeelden van mutaties worden opgegraven bv. van bot structuren die zich ontwikkelen, miljarden van zulke
fossielen moeten er in de grond zitten.

Waarom vinden we die niet op een paar fossielen na die er een klein beetje op lijken helaas worden die vaak ook afgeserveerd en inderdaad
ook door evolutionistische geleerden.

Man en paard, graag, welke evolutionistische geleerden heb je het over?

En nu we het toch over paarden hebben: van de evolutie van paarden hebben we een compleet verslag

https://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_the_horse

Ook Tiktaalik, de overgang tussen vis en amfibie, compleet met beginnende nek- en polsgewrichten (heeft een vis niet, een amfibie wel en Tiktaalik een beetje). Bestaat niet, volgens jou. Gek dan toch dat ze die fossielen op precies de plek die ze aan de hand van evolutie en geologie voorspelden.

Als schepping en het verslag werkelijk waar zijn moeten er onderhand ook miljoenen of miljarden fossielen zijn en gevonden worden die een lijn volgen van:
soort naar soort zonder onderbreking en zonder wijzigingen of mutatie sprongen naar andere soorten
Dat is nu precies wat wij vinden.

dank aan de wetenschap

Nou, nee. Als schepping (incl. zondvloed) waar zou zijn, dan is er geen enkele noodzakelijke ordening tussen soorten. Waarom lijkt het DNA van potvissen meer op nijlpaarden dan op olifanten? Waarom lijkt ons DNA meer op dat van de chimpansee dan van de Gorilla? Waarom lijkt het DNA van een palm meer of minder op dat van een eik dan dat van bamboe? Elke overeenkomst is dan een illusie. Ik begrijp niet waarom je een god van illusies zou willen aanbidden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2016 16:41

De mythe dat er geen tussenvormen zouden bestaan, zou eigenlijk ook eens definitief te rusten moeten worden gelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg

Hier een filmpje over de evolutie van walvissen en dolfijnen. Deze dieren stammen af van vierpotige landdieren. De botten in de vinnen komen exact overeen met de botten in voorpoten van andere zoogdieren (inclusief de armen van de mens).

Een opmerkelijk verschil met landdieren is echter wel dat walvissen geen neus hebben, maar ademen door een neusachtig gat bovenop de kop. Rond de 5 minuten bespreekt het filmpje de Basilosaurid Whale, een voorouder van de moderne walvis en dus een tussenvorm tussen het oorspronkelijke landdier en de moderne walvis. En waar zit het neusgat van dat dier? Precies, halverwege de kop, precies midden tussen waar je de neus van een landdier en het neusgat van een walvis zou verwachten. Alsof er een proces gaande is waarbij het neusgat over generaties naar de top van de kop migreert.

Een ander verschil tussen landdieren en walvissen is dat walvissen waar de achterpoten normaal gesproken zouden zitten, wat rudimentaire botconstructies hebben. De vervorming is behoorlijk, maar ze lijken toch nog verdacht op de botten in de achterpoten van landdieren. De Basilosaurus heeft nog volledig ontwikkelde, zij het bijzonder kleine achterpoten. Alsof er een proces gaande is waarbij de (nutteloze) achterpoten over generaties steeds kleiner worden...

Maar neeeee, tussenvormen bestaan niet hoor; je ziet echt geen geleidelijke ontwikkelingen en overgangen...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 aug 2016 17:09

mohamed schreef:De evolutietheorie is een theorie en theorie is geen praktijk. Is dat al vaker gezegd? Vervelend zeg, ik ken het gevoel. :-oo

heintje schreef:Speciaal voor jou nog eens de misvattingen van de ET op een rijtje

“De evolutietheorie is maar een theorie.”
“Er zijn nooit overgangsvormen gevonden die de evolutietheorie kunnen bewijzen.”
“Het oog is te complex om via evolutie te ontstaan.”
“Wij stammen af van de apen.”
“Door evolutie worden soorten steeds beter.”
“Leven is te complex om via een kansproces te kunnen ontstaan.”
http://www.kennislink.nl/publicaties/mi ... tietheorie
Gebrek aan kennis mag nooit een argument tegen de ET zijn, Mohamed.

En op je opmerking van "slechts een theorie" terug te komen.

Het merkwaardigste is nog dat mensen die de evolutietheorie afdoen als een ´theorietje´ geen enkel probleem hebben met het geloven in de meest absurde, kinderlijke, tegennatuurlijke, ongeloofwaardige uitspraken zoals: mensen die worden gemaakt uit klei of bloed, en vrouwen die worden gemaakt uit de rib van een man. Dat zijn niet eens theorieën, het zijn stenen-tijdperk-verzinsels waarvan niemand ooit de moeite heeft genomen het aannemelijk te maken of er een spat van bewijs voor aan te voeren.
Een wetenschappelijke theorie is een theorie die door en door getest is en gecontroleerd is op fouten, door diverse wetenschappers. Zodra iemand kan aantonen dat ergens een fout zit in de theorie, moet de theorie worden bijgesteld, er moeten nieuwe proefnemingen worden gedaan en nieuwe voorspellingen die worden getest, en opnieuw moeten collega-wetenschappers controleren of het nu beter klopt.

Het testen houdt niet op als de theorie 'klaar' is. Het gaat altijd door, voortdurend worden en foutjes en zwakke plekken uitgehaald, iedere keer wordt de theorie verbeterd. Het gevolg is dat zo'n theorie steeds sterker wordt, en dat de kans dat hij niet klopt steeds kleiner wordt. Wat de evolutietheorie betreft, de kans dat het leven niet is geëvolueerd maar op een andere manier tot stand kwam is nagenoeg nul. Toch blijft het een 'theorie' heten. Het controleren en testen is namelijk nooit afgelopen. Nieuwe kennis kan altijd leiden tot een bijstelling van de theorie.

Het controleren en testen gebeurt allemaal in het openbaar, de wetenschap is een publiek debat. Als een wetenschapper een fout meent waar te nemen, wordt hiernaar gekeken door de andere specialisten op dit terrein.
Een wetenschappelijke theorie verkondigt geen heilige waarheid, maar geeft weer wat de meest aannemelijke verklaring van een verschijnsel is, op basis van de kennisstand van dit moment, en gebaseerd op feiten en waarnemingen. Daarom kun je altijd proberen de stellingen van een wetenschappelijke theorie te ontzenuwen, maar je kan nooit zeggen dat de theorie de Heilige Waarheid voor eens en voor eeuwig verkondigt.

Er bestaat niet zoiets als één heilige, onaantastbare wetenschap, met dogmatische stellingen die worden uitgevaardigd door een wetenschappelijk Heilig Officie, die moeten worden onderschreven door alle gelovigen van de wetenschappelijke sekte, op straffe van de dood of de verbanning. Wetenschappers slaan elkaar niet de hersenpan in en voeren geen heilige oorlog, net zolang tot de aanhangers van de theorie die overblijft de Ware Theorie verkondigen.
Terwijl de religie zonder bewijsvoering met allerlei stellingen komt en het ontkrachten van deze stellingen verbiedt, probeert de wetenschap juist stellingen te bouwen op een fundament van waarneembare feiten, en nodigt iedereen uit deel te nemen aan het wetenschappelijk debat hierover.

De evolutietheorie zegt niets dat niet gecontroleerd worden. Hij is niet geopenbaard door een god die nog nooit iemand heeft gezien. De evolutie vond niet plaats in een paradijs waar niemand van kan zeggen waar het lag, of zelfs maar kan aantonen dat het ooit heeft bestaan.

De evolutietheorie zegt niets zonder onderbouwing, en komt niet met verhalen die op het hilarische af tegen ons gezonde verstand ingaan. Terwijl het zelfs voor een kind duidelijk is dat je geen leven kan blazen in een homp klei (of bloed), laat staan dat er op die manier een volwassen man met een kant en klaar zenuwsstelsel en een werkend brein tevoorschijn komt, zijn genen en DNA gewoon waar te nemen.

En? "Is de ET slechts een theorietje?" Ik zou het nl. fijn vinden (als je nog serieus genomen wil worden, dat je hier eens goed onderbouwd antwoord op geeft. Anders blijft dit maar terugkomen.

Oké, bedankt voor de uitleg!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 aug 2016 17:12

Mortlach schreef:Hier een filmpje over de evolutie van walvissen en dolfijnen. Deze dieren stammen af van vierpotige landdieren. De botten in de vinnen komen exact overeen met de botten in voorpoten van andere zoogdieren (inclusief de armen van de mens).

Een auto en een boot hebben beide een luchtfilter, dus is een auto een boot? :mrgreen:

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 13 aug 2016 18:23

Mortlach schreef:De mythe dat er geen tussenvormen zouden bestaan, zou eigenlijk ook eens definitief te rusten moeten worden gelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg

Hier een filmpje over de evolutie van walvissen en dolfijnen. Deze dieren stammen af van vierpotige landdieren. De botten in de vinnen komen exact overeen met de botten in voorpoten van andere zoogdieren (inclusief de armen van de mens).

Een opmerkelijk verschil met landdieren is echter wel dat walvissen geen neus hebben, maar ademen door een neusachtig gat bovenop de kop. Rond de 5 minuten bespreekt het filmpje de Basilosaurid Whale, een voorouder van de moderne walvis en dus een tussenvorm tussen het oorspronkelijke landdier en de moderne walvis. En waar zit het neusgat van dat dier? Precies, halverwege de kop, precies midden tussen waar je de neus van een landdier en het neusgat van een walvis zou verwachten. Alsof er een proces gaande is waarbij het neusgat over generaties naar de top van de kop migreert.

Een ander verschil tussen landdieren en walvissen is dat walvissen waar de achterpoten normaal gesproken zouden zitten, wat rudimentaire botconstructies hebben. De vervorming is behoorlijk, maar ze lijken toch nog verdacht op de botten in de achterpoten van landdieren. De Basilosaurus heeft nog volledig ontwikkelde, zij het bijzonder kleine achterpoten. Alsof er een proces gaande is waarbij de (nutteloze) achterpoten over generaties steeds kleiner worden...

Maar neeeee, tussenvormen bestaan niet hoor; je ziet echt geen geleidelijke ontwikkelingen en overgangen...

Ik kan hier echt helemaal niets mee, maar goed, dat is al eerder aan de orde gekomen. Jippie, we hebben een soort gevonden waarbij precies het neusgat in het midden zit. En jippie, weer een daverend bewijs voor evolutie. Of zijn er gewoon 10 andere dingen te noemen waarom die neus daar zit? Waarom zijn er nog wel walvissen en zijn die soorten verdwenen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”