Spreeuw schreef:Afgelopen maandag schreef ik in dit topic o.a. het volgende: "Dat wij, als mensen, boven de dieren staan. Dat zegt de Bijbel ook (zie Genesis 1:28) en dat is Gods openbaring. En dat is niet zo vreemd als we om ons heen kijken. Er zijn heel veel dierentuinen, waar wij mensen naar dieren kunnen kijken, maar andersom is er toch geen mensentuin, waar dieren naar ons kijken?
Laten er niet eens zo heel lang geleden toch echt wel 'mensentuinen' zijn geweest. Alleen kwamen hier blanke Europeanen naar zwarte Afrikanen kijken. Betekent dat ook die de blanken boven de zwarten staan/stonden?
Als er een atoombom valt, dan overleven zowel mensen als kevers dat niet, dus kevers zijn niet superieur aan mensen.
Toch zijn er dieren die een atoombom zouden overleven.
Waterbeertjes zijn zo goed als niet dood te krijgen.
En het is dat een vogel in de lucht vliegt, daarom overleeft hij het, anders had hij bij het vallen van een vliegtuig ook morsdood geweest. Conclusie: de dieren zijn niet superieur aan de mensen. Stel je voor dat er geen mensen zouden zijn hier op de aarde, dan had de aarde er toch totaal anders uitgezien? Dan zouden er geen steden, dorpen, gebouwen, wegen, verdedigingsbolwerken enzovoorts zijn. De mens heeft het voorrecht van God gekregen om deze aarde te vervullen en dieren hebben dat niet (zie ook Genesis 1:28)!"
Het probleem zit hem een beetje in de vaagheid van het begrip 'superieur'; superieur op welk vlak? Bepaalde dieren leven veel langer dan de mens (landschildpadden); bepaalde dieren bestaan al vele, vele malen langer dan de mens (haaien, krokodillen); dieren zijn sterker, sneller, dodelijker, beter in staat zich te verstoppen, zien beter, horen beter, hebben zelfs zintuigen die wij niet eens bezitten (duiven schijnen het aardmagnetisch veld te kunnen zien). De mens lost dat allemaal wel op met technologie, en het effect daarvan is inderdaad ingrijpend, maar toch.
En als je het over de aarde vervullen wilt hebben, dan hoef je niet verder te kijken dan de bacterie. Ik geloof dat je mag zeggen dat elke levensvorm op aarde bij benadering een bacterie is. Daarmee bedoel ik, als je een willekeurige levensvorm kiest uit de pot van alle levensvormen, dan is de kans bijzonder groot dat het een bacterie zal zijn. De mens is verder ook volledig afhankelijk van bacteriën, op de huid en in de darmen voornamelijk.