Evangeliseren op refobeurs

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Evangeliseren op refobeurs

Berichtdoor Teus » 29 jul 2016 18:43

Teus schreef:
Het hangt er van af wat jij onder ietsiepietsie verstaat.

Protestanten evangeliseren onder protestanten - dat is ietsiepietsie.
Dat jij hele groepen wilt uitsluiten omdat ze met hun visie niet aansluiten bij jouw denkwereld is jouw probleem.
Waarschijnlijk kom je zelf uit de G.G.(i.N). Dat zie je wel vaker.
Wij in Rotterdam noemen dat nestbevuilers.

Ik heb de indruk dat jij denkt dat wanneer je naar de kerk gaat je ook een christen bent.

Je kunt beter voor jezelf denken daar heb je m.i. de handen vol aan.

Ik heb overigens de indruk dat jij alleen mensen met dezelfde visie als jij "christenen" noemt.

Waarom wil je de ander veranderen ? Ik heb het al eerder aangehaald maar niemand geeft inhoudelijk reactie. Ook jij niet.

1) wat wordt er vlg jou bedoelt in 1 Kor. 12 ?

2) en Marcus 9 ; En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt. Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken. Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Ik ben al weer klaar met jou. Ik dacht er net nog aan dat ik je destijds toegezegd had niet meer te woord te staan, en dacht tegelijkertijd laat ik het weer eens proberen maar heb er om dezelfde redenen alweer spijt van.
Je haat me gewoon, geeft niet hoor maar ik vind het niet fijn om je in gesprek te zijn.
De lust is me totaal ontnomen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 jul 2016 20:36

rotterdam schreef:Geluisterd, het spijt me mona, ik weet dat je een oprecht mens bent maar dit is niet aan mij besteed.
Ik ken Cees overigens, het is een mening, zijn mening. En ik blijf erbij er is geen enkele noodzaak dit aan anderen op te dringen.

Heb je werkelijk geluisterd Rotterdam?
Kan je dan nog zeggen: het is Cees zijn mening, en die is niet aan mij besteed?
Ik ken Cees ook persoonlijk, maar het gaat er helemaal om dat we Cees kennen of om wat zijn mening is, het gaat erom hoe de Heere getuigenissen van mensen gebruikt om zielen te redden en Zijn Koninkrijk uit te breiden!
Als je goed geluisterd had, ging het niet om opdringen zoals jij zegt. Maar het gaat om het weten van de noodzaak dat mensen gered worden voordat Jezus weerkomt op de wolken, de genadetijd voorbij is en mensen verloren gaan!
Voel jij die noodzaak ook in je hart?
Als jij weet van Gods genadige liefde voor jou, en de redding die er mogelijk is door het offer van de Heere Jezus, wil je dan niet getuigen van je Heere en Heiland?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jul 2016 05:38

Teus schreef:Ik ben al weer klaar met jou. Ik dacht er net nog aan dat ik je destijds toegezegd had niet meer te woord te staan, en dacht tegelijkertijd laat ik het weer eens proberen maar heb er om dezelfde redenen alweer spijt van.
Je haat me gewoon, geeft niet hoor maar ik vind het niet fijn om je in gesprek te zijn.
De lust is me totaal ontnomen.

Waarom zou ik jou haten, goede Teus ? Flauwekul, ik ken je niet dus haat ik je niet.
Ik ben overigens iemand die geen mens haat, uiteraard heb ik geluk gehad (ben ik gezegend) niemand heeft mij ooit aanleiding gegeven hem of haar te haten.

Je eeuwige kritiek op de kerken waar je zelf uit voorkomt vind ik een "naar" trekje.
Doe wel, kerel, en zie niet achterom.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jul 2016 06:07

mona schreef:
Voel jij die noodzaak ook in je hart?

ja

Als jij weet van Gods genadige liefde voor jou, en de redding die er mogelijk is door het offer van de Heere Jezus, wil je dan niet getuigen van je Heere en Heiland?

Heb ik gezegd dat we niet moeten evangeliseren ?
Het "gaat dan heen en maakt alle volkeren tot mijn discipelen" is inderdaad een opdracht.
Maar.......er staan heel veel opdrachten in de Bijbel. Evangeliseren is er slechts een van.
Kennelijk doen wij iets fout, er komt namelijk al jaren veel ellende uit voort.

Vanwege alle nare bijverschijnselen staat het zeker niet op 1 in mijn Goddelijke opdrachten top-tien.

Christus zegt "Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen. Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik zat in de gevangenis en gij zijt tot Mij gekomen".

Op grond van deze woorden heeft de vroege kerk de 7 werken geformuleerd ;

De hongerigen spijzen
De dorstigen laven
De naakten kleden
De vreemdelingen herbergen
De zieken verzorgen
De gevangenen bezoeken
De doden begraven

En daar staat evangeliseren niet bij.

Daarbij, ook de G.G. heeft evangelisten en zendelingen.
Zie je het "vreemde" hiervan in ?
Jouw zin "Als jij weet van Gods genadige liefde voor jou, is er redding mogelijk door het offer van de Heere Jezus" dat zeggen de dominees in de G.G. (wellicht met een andere woordkeus) ook.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 jul 2016 07:36

rotterdam schreef:En daar staat evangeliseren niet bij.

Handelingen 1 vers 8
Maar u zult ontvangen de kracht van de Heilige Geest, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem, als in heel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste van de aarde.

Dit lijkt me een opdracht.
De zeven werken zijn werken van barmhartigheid, die niet los kunnen staan van de christelijke leven.
Dat gebeurt door naastenliefde en innerlijke ontferming.
Maar ook getuigen met woorden hoort daarbij.
Maar als iemand het per se niet wil horen, hoef je het niet op dringen, ook daarover staat genoeg in de Bijbel.

Laatst las ik dit:
Gods kinderen zijn niet geroepen om te getuigen van hun geloof, maar van Jezus. Dat is een heel belangrijk verschil. Getuigen van Jezus wil zeggen: aan andere mensen vertellen wat Jezus in je leven heeft gedaan (dus niet zozeer wat je allemaal weet over de Bijbel!) met als doel hen dichter bij Hem te brengen. Let op. Veel gelovigen menen dat ze getuigen als ze hun geloofsovertuiging proberen uit te leggen aan een ongelovige, maar dat is nu net NIET wat getuigen is.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 31 jul 2016 07:40

mona schreef:Handelingen 1 vers 8
Maar u zult ontvangen de kracht van de Heilige Geest, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem, als in heel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste van de aarde.

De zeven werken zijn werken van barmhartigheid, die niet los kunnen staan van de christelijke leven.
Maar als iemand het per se niet wil horen, hoef je het niet op dringen, ook daarover staat genoeg in de Bijbel.

Laatst las ik dit:
Gods kinderen zijn niet geroepen om te getuigen van hun geloof, maar van Jezus. Dat is een heel belangrijk verschil. Getuigen van Jezus wil zeggen: aan andere mensen vertellen wat Jezus in je leven heeft gedaan (dus niet zozeer wat je allemaal weet over de Bijbel!) met als doel hen dichter bij Hem te brengen. Let op. Veel gelovigen menen dat ze getuigen als ze hun geloofsovertuiging proberen uit te leggen aan een ongelovige, maar dat is nu net NIET wat getuigen is.

Hier zou iedereen het mee eens moeten zijn, bedankt zeg voor de duidelijke bijbelse uitleg.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 31 jul 2016 10:30

mona schreef:Handelingen 1 vers 8

En wanneer gaat deze stichting hier werk van maken? Om de hoek wat foldertjes uitdelen en wat oppervlakkige gesprekjes proberen aan te gaan op een leuke dag lijkt me hier namelijk nogal behoorlijk beperkt aan voldoen.

En wat doet deze stichting met naastenliefde en innerlijke ontferming? Als ik de site zo bekijk bijzonder weinig. Ik zie ze enkel wat ons kent ons bijbelcursusjes geven, wat boeken verkopen en dus staan folderen bij een refobeurs.

Je kan de kritische houding van Rotterdam niet waarderen maar hij heeft wel een punt. Is deze stichting ook bezig met bijvoorbeeld het structureel opzoeken van gevangenen, hebben ze uitvaartdiensten om de doden te begraven, beheren ze een kerkhof waar de doden begraven kunnen worden, zijn ze bezig met gaarkeukens opzetten in krottenwijken om de hongerigen te voeden, enz enz? Allemaal nee. Waarom zou ik dan niet veel en veel beter af zijn bij een PKN die dat in grote mate wel doet, wat is de toegevoegde waarde in deze van deze stichting?

Kortom, wat doet deze stichting waar daadwerkelijk inzet en opoffering voor nodig is?
Laatst las ik dit:

Het ligt een beetje aan je interpretatie maar dit kan opgevat worden als een valse tegenstelling.
Als je uitlegt over de bijbel (wat deze stichting overigens ook doet gezien hun bijbelschool) kom je ook bij het NT en bij het evangelie, dan vertel en dus getuig je dus van Jezus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 jul 2016 15:39

mona schreef:

Handelingen 1 vers 8

Ik herhaal het maar ;

Heb ik gezegd dat we niet moeten evangeliseren ?
Het "gaat dan heen en maakt alle volkeren tot mijn discipelen" is inderdaad een opdracht.
Maar.......er staan heel veel opdrachten in de Bijbel. Evangeliseren is er slechts een van.
Kennelijk doen wij iets fout, er komt namelijk al jaren veel ellende uit voort.

3parels
Mineur
Mineur

Berichtdoor 3parels » 03 aug 2016 15:42

Waarom vinden stichtingen als HC en JijDaar het nodig om op refobeursen te staan? Waarom vinden dominees het nog nodig elke zondag in de gemeente te preken? Omdat er nog zielen toegebracht moeten worden. En waarom komt er dan kritiek terwijl we het daar toch zo mee eens zijn? Blijkbaar vindt men het prima het Woord zondags te horen van de eigen vertrouwde predikant op een manier die naar eigen denken goed is, maar als je er persoonlijk op aan gesproken wordt op een gezellig refodagje dan ineens is men minder blij, op een evenement van de evangelische gemeenten zouden ze waarschijnlijk ook niet welkom zijn. Waarom? Omdat het niet uitkomt? Omdat men het op zondag hoort en dat dat genoeg is? Op de zondag zullen velen het Woord aanhoren en daarna de kerkdeur achter zich dicht doen, om weer door te gaan op de brede weg of denken dat het wel goed zit. Dat soort naam-christenen zit niet te wachten op persoonlijke vragen. En kerkmensen die zelf passief staan in de genade (God moet het doen!) zitten ongetwijfeld ook niet te wachten op vragen als: hoe zit het tussen jouw ziel en God? Want tja... je bent immers nog niet zoekende gemaakt en God moet dat doen. Natuurlijk bagatelliseer ik nu maar wat zou anders de reden zijn?
Ik begrijp gewoon niet waarom mensen er iets op tegen hebben! Ach eigenlijk begrijp ik t ook wel, zonder de Geest zie je immers de waarde niet in het leven met de Heere. Maar Wie Jezus lief heeft, vindt het heerlijk om er met mede christenen over te praten. Om samen de blijdschap te ervaren van het leven met de Heere. En dan kun je nogal verschillen van een bepaalde kijk op zaken, maar als je over de kern praat vindt je elkaar wel. Of je nu op een refobeurs staat of in de winkelstraat. Ik ben altijd blij als mensen hun tijd vrijwillig opofferen om mensen aan te spreken, om een middel in Gods hand te zijn zodat de Geest het werk in iemands hart kan doen.

Ik ken HC en JijDaar vrij goed. Beiden hebben niet het doel om mensen uit de rechtse kerken te trekken. Lees de uitgangspunten eens van HC op de site. Beiden zijn niet arminiaans, al worden ze daar wel voor versleten. Beiden spreken de mens aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Beiden zien de nood van het hypercalvinisme en het gebrek aan conretisering van de heiligmaking in het leven van een mens die verlost is van zijn zonden. Ze willen een opwekking in de kerken zoals ze zijn. Levend geloof gaan zien. Want de kerk is lauw en koud en weggezonken. Kerkelijk NL is de vroege kerk totaal ontgroeit, vele gelovigen leven geen bevrijd leven, maar een leven onder de wet, ze leven niet in t Licht. Ze zijn verstrikt geraakt in dogma's, schema's en wettisisme of wetteloosheid en verkeerde Godsbeelden. En dat is nou juist waar de crux zit. Daar wil men niet over nadenken. Men slikt alles voor zoete koek of wil alles voor zoete koek blijven slikken, omdat het vertrouwd is (licht en zwaar overigens). Maar om eigen dogma's en denkbeelden nou de onder de loep van Gods Woord te leggen en je er eens serieus in te gaan verdiepen, dat is eng en gevaarlijk. Je zal maar eens tot andere conclusies komen. Ooit eens getwijfeld aan een oudvader? Dat Luther dwaalde dat hebben we met zijn allen wel erkend, maar zou Calvijn ook niet ergens gedwaald hebben? En de opstellers van de Heiderbergse Cat, zouden die niet ergens gedwaald hebben? En de opstellers van het fomulier van de kinderdoop, hebben die het wel goed verwoord? We zijn zo afgedwaald omdat mensen de mening van mensen belangrijker zijn gaan vinden dan het Woord van God. Of zij menen dat bepaalde boeken/geschriften van oudvaarders door de HG zijn geïnspireerd, hierdoor zijn zij boven alle verdenking verheven en hebben ze de waarheid in pacht. En het is nogal persoonlijk gebleken aan wie we dit voetstuk willen toeschrijven. Want dat is nogal afhankelijk van waar we ons prettig bij voelen.
We weten van de Bijbel dat zij geïnspireerd is, daarom moet zij de basis en de bron zijn. Alles moet daaraan getoetst worden. Van Luther tot Spurgeon, van Hour of Power tot Joseph Prince, van de puriteinen tot David Maasbach, alle fomulieren, alle liederen, alle woorden van welke prediker dan ook.

Wees blij met ieder mens die wil spreken over Jezus. Als je daar niet voor open staat, waar je dan ook bent, moet je je ernstig afvragen of je wel bij ZIJN kudde hoort. Weet wat er in de Schrift staat en lees de kanttekeningen of verantwoorde Bijbelverklaringen. Dan kom je ook nog beslagen ten ijs. Dat is HC en JijDaar wel... heel veel refo's zijn dat niet! Zij volgend blind de kudde. Word wakker.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 aug 2016 21:21

Er is hier door mij met een grote knipschaar het een en ander verwijderd. De reden daarvoor is dat er offtopic werd gegaan. Het onderwerp is "evangeliseren op een refobeurs". Dus gaat het niet om de vraag of evangeliseren sowieso zin heeft of de vraag of het christelijk geloof waar is (daar gaan we hier maar wel vanuit), of dat stauros nu paal of kruis betekent, maar het gaat om de vraag of evangeliseren op een christelijke beurs nodig is en wat we daar van vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 aug 2016 06:30

3parels schreef:Weet wat er in de Schrift staat en lees de kanttekeningen of verantwoorde Bijbelverklaringen. Dan kom je ook nog beslagen ten ijs. Dat is HC en JijDaar wel... heel veel refo's zijn dat niet! Zij volgend blind de kudde. Word wakker.

Een hele lap tekst 3parels waaruit blijkt dat je mening hebt. De Schrift bestudeert, zelfs met kanttekeningen en verantwoorde bijbelverklaringen gelezen. Maar het ontbreekt je aan agrarische kennis.
Je komt met een mooi Bijbels beeld, de kudde en de schapen.
Dan doe je een oproep aan de schapen om de kudde niet (blind) te volgen en wakker te worden.
Dat is vreemde oproep, waarom denk je dat de schapen slapen ?
Daarbij de schapen volgen namelijk altijd de kudde, zonder de kudde zijn ze weerloos en verloren.
En dat weet je, als een schaap afdwaalt gaat de herder op zoek en brengt het weer terug.
M.b.t. het evangeliseren op de refobeurs geldt hetzelfde, het is een volstrekt zinloze activiteit de schapen los te weken van hun kudde en onder te brengen bij een andere kudde. Je kunt uiteraard zeggen, ja maar de weidegronden zijn dor er is te weinig voedsel voor de schapen maar dan moet je toch echt bij de herders zijn en niet bij de schapen.
De verloren schapen zoeken en toebrengen tot de kudde dat is echt evangeliseren.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 aug 2016 08:18

"Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen."- Joh. 10:14-15.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 05 aug 2016 08:30

rotterdam schreef:Een hele lap tekst 3parels waaruit blijkt dat je mening hebt. De Schrift bestudeert, zelfs met kanttekeningen en verantwoorde bijbelverklaringen gelezen. Maar het ontbreekt je aan agrarische kennis.

Agrarische kennis is niet nodig om de Herder te volgen.
Want je moet de Herder volgen en niet de kudde!
Als je niet naar de stem van DE Herder luistert, kan je maar zo bij een verkeerde kudde terecht komen, waar een huurling toezicht houdt.(dus een ingehuurde knecht als instant herder) En als er gevaar dreigt, zal de huurling er vandoor gaan, en de kudde aan haar lot overlaten:

Johannes 10 vers
12 Maar de huurling, en die geen herder is, wien de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen, en verlaat de schapen, en vliedt; en de wolf grijpt ze, en verstrooit de schapen.
13 En de huurling vliedt, overmits hij een huurling is, en heeft geen zorg voor de schapen.

Dat zal de echte Herder nooit doen, zoals Arco al schreef. Hij geeft zijn leven voor de schapen.
Let dus altijd op de stem van de Goede Herder!

Bijbelkennis Rotterdam!

3parels
Mineur
Mineur

Berichtdoor 3parels » 05 aug 2016 09:24

@Rotterdam

Het beeld van de schapen die blind de kudde volgen noem ik eigenlijk alleen maar met het oog op het spreekwoord... 'als één schaap over de dam is.. ' Ze zijn blind, denken zelf niet na of er wordt hen voorgehouden dat zelf nadenken gevaarlijk is, of zij geloven in valse leer. Dit kan zowel in linkse als in rechtse hoek. Mijn eennalaatste zin had beter deze kunnen zijn: Zij zijn blind en volgen een leer die niet Bijbels is.
De herders die deze kudde leiden dragen een grote verantwoordelijkheid omdat ze de kudde niet bij Christus brengen en de weg niet wijzen naar Golgotha.

En hoezo schapen losweken van een kudde en ze dan onderbrengen bij een andere kudde... dat is niet wat zij beogen, lees de uitgangspunten van HC eens op de site!... zij willen mensen bereiken, zodat zij geraakt worden door de Geest, gaan bloeien, gaan getuigen en zodat ze huidige gemeenten weer gaan bloeien en groeien. In welke kerk je dan ook zit. Heel veel kerken zijn ingedut in hun vertrouwde dogma's en gewoontes. We zijn het echte gemeenteleven ontgroeid. HC en JijDaar zijn geen kerken, zij zijn interkerkelijk en je kunt gewoon naar avonden en conferenties zonder je eigen kerk te verlaten. Ja... wie door de Geest zicht krijgt op een rijker en ruim leven, die gaat strijd krijgen met alles wat niet Schriftuurlijk is. En daar is men bang voor. Ze zouden maar eens van hun stokpaardjes moeten afstappen en hun heilige huisjes moeten verlaten. In hun eigen ogen zijn die nl de waarheid.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur

Berichtdoor 3parels » 05 aug 2016 09:40

@ Rotterdam
Al eens een conferentie bijgewoond van HC? Doe dit eens en kom dan met een oordeel. Ik zou je willen oproepen eens wat filmpjes te kijken van sprekers op deze conferenties. Nergens roepen ze op om je kerk te verlaten en je ergens bij hen aan te sluiten. Ze geven onderwijs, mensen getuigen van de hoop die in hen is. Samen de Heere dienen, loven en prijzen. Zij geloven in de grote kracht van de Geest, die mensen vernieuwt en mensen ruimte in Christus wil geven. Zij geloven in een overwinningsleven, niet zoals Joseph Prince dat preekt (alsof er dan geen ziekte in je leven meer is, alles gaat voor de wind...). Lees dit maar eens.... http://www.heartcry.nl/index.php?nieuwsID=109

Terug naar “[Religie] - Open forum”