Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wim Verhoeks
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Wim Verhoeks » 26 feb 2004 22:52

Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?

Ik ben van mening dat je, kijkend naar de tweede vraag, waar mijns inziens de discussie heen gaat, de betekenins van "door Gods genade"niet mag vergeten.

Duidelijk geef je dus aan dat je, door Gods genade, standvastig zult blijven, of wel dat je zelfstandig deze belofte niet kunt waarmaken maar alleen uit kracht die God verleent. Deze belofte is dus niet loos.

ik begrijp de kortzichtige opmerking als: in mijn woordenboek heet dit liegen, niet.

Mogelijk kan dat nog even aangegeven woren.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 feb 2004 23:19

Heeft er ook iemand CGO (Cursus Godsdienst Onderwijs) gevolgd?
Is dat nuttig om je voor te bereiden op belijdenis?

charlie
Mineur
Mineur

Berichtdoor charlie » 27 feb 2004 11:48

babbeltje schreef:
@mic schreef:
Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).

Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.

Ik geloof ja, maar mijn geloof is nog heel klein, daarom ben ik nog niet zover om al aan het avondmaal te kunnen gaan.

je geloof is dus niet te klein om belijdenis te doen, maar wel om aan het avondmaal te gaan, dat kan volgens mij niet hoor. (ik wil niet flauw doen hoor, ik heb hier zelf ook heel lang mee gezeten, omdat ik uit een rechtse kerk kom, dus dan weet je mijn vragen wel..) Maar als je het avondmaalsformulier leest (dat is gelukkig overleg wel ongeveer hetzelfde) dan is het ook heel erg bedoeld om het geloof van de kleingelovigen te versterken... Maar ik weet wat je voelt hoor, hopelijk kan je er iets mee
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2004 14:07

Ehm... wat is avondmaal? Een heilige maaltijd waar je alleen aan mag als je goed genoeg gelooft?

Of ik het een maaltijd waarbij je denkt aan Jezus dood, die dood die voor jou als zondaar zo ontzettend nodig was?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 10:53

Dat kan alleen als je dat ook echt gelooft. Het is bij sommige christenen op dat moment soms niet zo in beoefening.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 11:03

belijdenis kan ook alleen als je echt gelooft.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 11:19

Officieel wel, maar je bent gedoopt en je bent nog niet bekeerd, dat voel je, moet je dan niet belijdenis doen en de wereld ingaan, of belijdenis doen en bij de kerk blijven? Ik denk dat je dan op grond van je doop belijdenis moet doen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 12:24

Het Weermannetje schreef:Officieel wel, maar je bent gedoopt en je bent nog niet bekeerd, dat voel je, moet je dan niet belijdenis doen en de wereld ingaan, of belijdenis doen en bij de kerk blijven? Ik denk dat je dan op grond van je doop belijdenis moet doen.
waarom is niet belijdenis doen de wereld ingaan, je moet toch geen belijdenis te doen om in de kerk welkom te blijven hoop ik? Je moet niet opde grond van je doop belijdenis doen, maar op de grond van je geloof. of begrijp ik het belijdenis formulier nou hopeloos verkeerd? volgens mij staat er toch echt dat zegt dat je bekerd bent.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 12:31

Ja, maar je kunt volgens mij niet je hele leven dooplid blijven. Het is erg genoeg als je niet bekeerd bent, maar volgens mij mag je wel onbekeerd belijdenis doen. Tja, het kan eigenlijk niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2004 12:41

Nee klopt... maar uiteindelijk gaat het niet om dooplid blijven of niet, belijdenis doen of niet... Belijdenis doe je niet door Ja te zeggen maar door Ja te doen... Ok, je moet belijdenis doen om aan het avondmaal te mogen (rare regel vind ik dat maar goed)..

Belijdenis doen ik Ja zeggen op de doop, Gods keuze voor jou beantwoorden door voor Hem te kiezen, geen woorden maar daden!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 25 mar 2004 13:29

Het Weermannetje schreef:Ja, maar je kunt volgens mij niet je hele leven dooplid blijven. Het is erg genoeg als je niet bekeerd bent, maar volgens mij mag je wel onbekeerd belijdenis doen. Tja, het kan eigenlijk niet.

Je mag helemaal niet onbekeerd zijn! En als je belijdenis doet van je geloof terwijl je geen relatie met God hebt, lieg je God en Zijn gemeente voor!
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 25 mar 2004 13:33

Rapidootje schreef:
Het Weermannetje schreef:Ja, maar je kunt volgens mij niet je hele leven dooplid blijven. Het is erg genoeg als je niet bekeerd bent, maar volgens mij mag je wel onbekeerd belijdenis doen. Tja, het kan eigenlijk niet.

Je mag helemaal niet onbekeerd zijn! En als je belijdenis doet van je geloof terwijl je geen relatie met God hebt, lieg je God en Zijn gemeente voor!

Ben ik het mee eens, wat is de doel van je belijdenis? Dat is toch dat je je gemeente laat zien dat je verder wilt met God en Zijn Zoon Jezus? Het is toch niet iets om er bij te horen ofzo? Door het ja zeggen op dat moment in de kerk word je niet heilig, het gaat erom dat je Jezus aanneemt. En waarom zou je doen voorkomen dat je gelooft dmv belijdenis, maar het er diep van binnen niet mee eens zijn en het allemaal niet geloven?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 26 mar 2004 00:22

Rapidootje schreef:

Dus ik kan volgens jou een nog zo'n goede relatie hebben met God, als ik niet bekeerd ben mag ik geen belijdenis doen..??

Volgens mij is belijdenis juist dat je ja zegt tegen God. Je geeft in het openbaar te kennen dat je je verdere leven verder wilt gaan met God en een steeds diepere relatie enzo met Hem wilt opbouwen. Dat wil niet zeggen dat je perse al bekeerd moet zijn..??
Alhoewel het lijkt mij dat als je een goede relatie met God hebt je automatisch ook bekeerd bent zeg maar... *maar waarschijnlijk is dat n discussie voor een ander topic..*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 10:31

Toch, als je onbekeerd bent, mag je belijdenis doen op grond van je doop en daarmee te kennen geven dat je het verschrikkelijk vind dat je nog onbekeerd bent.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 26 mar 2004 10:47

Toch, als je onbekeerd bent, mag je belijdenis doen op grond van je doop en daarmee te kennen geven dat je het verschrikkelijk vind dat je nog onbekeerd bent.

Als je onbekeerd bent, mag je wel op grond van je doop belijdenis doen en hiermee te kennen geven bij de kerk te willen horen.
Maar of het zo is dat je daarmee te kennen geeft dat je het verschrikkelijk vind dat je nog onbekeerd bent, betwijfel ik. Want vind je het echt verschrikkelijk? Als je het echt verschrikkelijk vindt blijf je niet met die wetenschap doorleven denk ik.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Terug naar “Archief”