STELLING : Onchristelijke boeken lezen mag om mening te ...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 24 mar 2004 14:00

Je moet verder kijken dan je neus lang is, dat lijkt me erg belangrijk. Maar stort je niet teveel in de moderne literatuur. Ik studeer Nederlands, maar mijd zoveel mogelijk die moderne litereratuur. Het vergiftigt je. Ik ben bang dat het meer invloed op je heeft dan je denkt.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 24 mar 2004 14:03

Snorbaarder schreef:Eens

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede...

hmmm, er staat in de SV beproeft alle dingen. Dat gaat minder diep dan onderzoeken. Proeven is smaken, maar niet verteren.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 14:15

Sjaan schreef:

hmmm, er staat in de SV beproeft alle dingen. Dat gaat minder diep dan onderzoeken. Proeven is smaken, maar niet verteren.

Onzinnig woordspelletje... :roll: Onderzoeken wil toch ook niet zeggen dat je tot de bodem gaat? Bovendien kom je mi. niet ver als je alleen maar proeft en niet verteert. Als je het alleen maar proeft wordt je misschien wel afgeschrikt door onbekende smaakjes enzo, terwijl je, als je de moeite neemt het te verteren, ook kan ontdekken wat er nu werkelijk gezegd wordt. Dan kun je de schrijver pas echt (proberen te) begrijpen.

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 mar 2004 14:45

Ik had de zin fout in mijn hoofd zitten, maar of je nu beproeft of onderzoekt voor beide zul je het boek toch moeten lezen denk ik.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 24 mar 2004 21:40

ik ben het met d e stelling eens tot op zekere hoogte

ik ben van mening dat je niet zomaar in het wilde weg boeken moet gaan lezen
kijk eerst of er iets van bekent is
gaat er een slechte invloed uit van een boek dan zou ik het niet lezen ookal is het van een christelijke schrijver

ik heb bijvoorbeeld harry potter laten staan, het trok mij wel verschrikkelijk maar ik hoorde dat er voor gewarschuwt werd dus heb ik ze niet gelezen

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 21:51

egel schreef:ik ben het met d e stelling eens tot op zekere hoogte

ik ben van mening dat je niet zomaar in het wilde weg boeken moet gaan lezen
kijk eerst of er iets van bekent is
gaat er een slechte invloed uit van een boek dan zou ik het niet lezen ookal is het van een christelijke schrijver

ik heb bijvoorbeeld harry potter laten staan, het trok mij wel verschrikkelijk maar ik hoorde dat er voor gewarschuwt werd dus heb ik ze niet gelezen

Hm, waarschuwingen lijken me niet een heel goed criterium. Dan zou je toch wel erg weinig kunnen lezen...

Maar ik zou zeggen, lees datgene, waarvan je iig niet verwacht dat het je kwaad zal doen. Als je ergens bedenkingen bij hebt, zou ik het maar niet lezen. Maar je moet jezelf/literatuur niet te veel opsluiten.
If you want world peace, fight for justice.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 25 mar 2004 07:47

Dat vind ik ook wel een beetje kort door de bocht. Er zijn zat dingen die je niet hoeft te onderzoeken, waarvan je al van te voren weet dat je er niet echt door zal groeien ofzo :? En dat is met boeken ook zo. Ik hen 'het lelietheater' van Lulu Wang gelezen. Veel seks en seksuele fantasieen, wat ik nou niet bepaald verheffend vond. Haar volgende boek is ook zo (en dat wist ik) dus eigenlijk hoefde ik dat niet te lezen om te kunnen zeggen dat het niks voor mij is.
(Toch gedaan :| , weinig mee ogeschoten idd)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 mar 2004 09:39

Eens

Paulus deed het ook: Han 17:28 "Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht."

De opmerking:
TheEdge schreef:Als het erom gaat dat je boeken over andere religies gaat lezen hangt het er - vind ik - erg van af hoe sterk je geloof tot dusver is ontwikkeld.
Vind ik ook wel nuttig. Iemand die nog erg zoekende is zou naar mijn mening geen new age literatuur (o.i.d.) moeten gaan lezen... Een beetje in het licht van de adviezen over het eten van offervlees (eveneens van Paulus).
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 25 mar 2004 12:15

Iemand die nog erg zoekende is zou naar mijn mening geen new age literatuur (o.i.d.) moeten gaan lezen... Een beetje in het licht van de adviezen over het eten van offervlees (eveneens van Paulus).[/quote]

Dat kan denk ik in veel gevallen wel kloppen. Ik heb toen mijn geloof nog amper ontwikkeld was meerdere anti- christelijke boeken gelezen. Ik ben daardoor niet van het christelijk geloof afgebracht, omdat je in deze boeken - bv Maarten t'Hart, Jan Wolkers- altijd frustratie tegenkomt. Maar ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen door het lezen van dergelijke boeken van hun geloof afstappen.
Op het forum kunst en cultuur ging het een keer over mensen die door het lezen van "de wereld van Sofie" de kerk vaarwel zeiden.
Dus je moet goed uitkijken, zeker als je makkelijk te beïnvloeden bent.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 12:19

Ook niet christelijke boeken kunnen leidend zijn, hoor. Leidend de goede kant op, wel te verstaan.
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 13:09

Snorbaarder schreef:Op het forum kunst en cultuur ging het een keer over mensen die door het lezen van "de wereld van Sofie" de kerk vaarwel zeiden.
Dus je moet goed uitkijken, zeker als je makkelijk te beïnvloeden bent.

Dat zegt dan meer over die mensen zelf dan over dat boek. Een paar weken terug stond er in terdege een interview met een of andere man over apologetiek. Die haalde het voorbeeld aan van een christelijke hoogleraar die een student afraadde om filosofie te studeren, omdat dat weleens gevaarlijk voor z'n geloof zou kunnen zijn. Die student antwoordde daarop (zeer terecht!): als dat zou gebeuren zou of mijn geloof niets voorstellen, of het christendom niet waar zijn...

Ik geloof daarom ook niet in 'gevaarlijke' studies of boeken of wat dan ook. Dat ligt helemaal aan jezelf.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 mar 2004 13:43

Aragorn schreef:Ik geloof daarom ook niet in 'gevaarlijke' studies of boeken of wat dan ook. Dat ligt helemaal aan jezelf.
Om weerstand te bieden aan de satan heb je hulp nodig. Als het op ons zelf aan zou komen zouden we allemaal blind achter de satan aanlopen. Daarom is het volgens mij weldegelijk belangrijk je zwaktes te ontlopen. Als God je sterk heeft gemaakt om de satan te weerstaan kan je inderdaad met je vertrouwen op Hem alles lezen, maar als je zwak bent in je geloof moet je vooral geen duistere propaganda gaan lezen...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”