Evolutie de reden van religie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan37
Verkenner
Verkenner

Evolutie de reden van religie

Berichtdoor Johan37 » 22 jul 2016 01:28

Dat mensen in een God geloven is evolutionair goed te verklaren. Als we naar de meeste wilde dieren in de natuur kijken, zien we dat er constant wordt gekeken of de kust veilig is. Degene die goed oplet heeft de meeste kans om te overleven en kan zich voortplanten. In het evolutie proces van de mens is dit een wezenlijk belang geweest. In de natuur kan er altijd een vijand zijn die het op jouw gemunt heeft en door goed op je hoede te zijn heb je een grotere overlevings kans. Het komt er dus op neer bij elk geluid of beweging alert zijn en een veilige plek zoeken.

Als kind was ik bang in het donker, als ik s'nachts naar het toilet moest durfde ik eigenlijk niet, ik rende dan heel snel naar beneden en zo snel mogelijk weer veilig in mijn bed, dit is ook een evolutionair te verklaren als het donker is moet je beter opletten er kan een natuurlijke vijand op de loer liggen. Er zijn Peuters die geloven bij het zien van bewegende takken dat er iets is dat de takken van de bomen doet bewegen. Dat het door wind komt is niet van belang het zou ook een natuurlijke vijand kunnen zijn dus opletten !!

Het geloven in een God kan je naar mijn mening zien als een overlevingsmechanisme. We zien het niet maar we kunnen het beter wel geloven want als het toch waar is.

Ook kan je tot de conclusie komen dat voor veel mensen de angst hun doet geloven in God. Welke angst weet ik niet, wel weet ik dat angst een zeer sterk overlevingsmechanisme is.

vreemdeling

Re: Evolutie de reden van religie

Berichtdoor vreemdeling » 22 jul 2016 03:38

De reden dat er regen valt is dat druppels water door de zwaartekracht richting de aarde vallen.
Geen speld tussen te krijgen, toch schiet je met deze reden weinig op.
Door de evolutie ontwikkelen de mensen een zelfbeeld inclusief hun geestelijke bestaan.
Vervolgens gaan ze dit geestelijke besef projecteren op hun soortgenoten (empathie ontwikkelen) en uiteindelijk zien ze alles om hen heen als bezield.

Zo bezien is de evolutie van de mens naar godsbesef helemaal zo gek nog niet en zal het zelfs uiteindelijk waar blijken te zijn als de wetenschap ver genoeg is om de link te leggen tussen materie en haar geestelijke (bewustzijns-) basis.
Kennis van je omgeving en inlevingsvermogen in het karakter van je omgeving levert in de evolutie voordeel op bij het overleven.
Dit betekent niet dat die kennis pure fantasie is en geen verband houdt met een onderliggende realiteit zelfs als ze met behulp van fantasie wordt verbeeld.

Wat is precies het evolutionaire voordeel van het leren waarderen van kunst?

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 22 jul 2016 08:50

Johan37 schreef:Dat mensen in een God geloven is evolutionair goed te verklaren. Als we naar de meeste wilde dieren in de natuur kijken, zien we dat er constant wordt gekeken of de kust veilig is. Degene die goed oplet heeft de meeste kans om te overleven en kan zich voortplanten. In het evolutie proces van de mens is dit een wezenlijk belang geweest. In de natuur kan er altijd een vijand zijn die het op jouw gemunt heeft en door goed op je hoede te zijn heb je een grotere overlevings kans. Het komt er dus op neer bij elk geluid of beweging alert zijn en een veilige plek zoeken.

Als kind was ik bang in het donker, als ik s'nachts naar het toilet moest durfde ik eigenlijk niet, ik rende dan heel snel naar beneden en zo snel mogelijk weer veilig in mijn bed, dit is ook een evolutionair te verklaren als het donker is moet je beter opletten er kan een natuurlijke vijand op de loer liggen. Er zijn Peuters die geloven bij het zien van bewegende takken dat er iets is dat de takken van de bomen doet bewegen. Dat het door wind komt is niet van belang het zou ook een natuurlijke vijand kunnen zijn dus opletten !!

Het geloven in een God kan je naar mijn mening zien als een overlevingsmechanisme. We zien het niet maar we kunnen het beter wel geloven want als het toch waar is.

Ook kan je tot de conclusie komen dat voor veel mensen de angst hun doet geloven in God. Welke angst weet ik niet, wel weet ik dat angst een zeer sterk overlevingsmechanisme is.

De reden voor het geloven in evolutie is eerder een uitvlucht om het gehoorzamen aan een opperwezen te ontvluchten en zodoende vóór alles en iedereen het eigen ik op de voorgrond te kunnen plaatsen. Als geëvolueerde aap is men dan ook niet genoodzaakt om het eigen egoïsme te veranderen. Want het zijn overgeërfde neigingen en zodoende heeft men dus redenen te over om de ander te minachten, te overheersen en/of te verdrukken. Want de “ struggle for life” en de “survival of the fittest” zit zowel in de geëvolueerde aapmens als in het evolutiesysteem ingebakken.
Het hier en nu is dan ook het allerbelangrijkste want in feite is alles wat men heeft en bereikt zeer tijdsgebonden en verdwijnt uiteindelijk totaal in de nevel van de tijd .Waardoor het leven, wat de toekomst op lange termijn betreft, zeer tijdelijk en uiteindelijk nutteloos en zinloos is.

Dit is dan ook totaal in tegenstelling met God – dienst (niet te verwarren met religie) waarin de mens een geschapen wezen is met een vrije keuze. En dit wezen zelf bepaald om al dan niet de voorwaarden en raadgevingen van zijn Soeverein te aanvaarden en uit te leven.

Het al dan niet aanvaarden van hetgeen God aanbiedt heeft dan ook als consequentie dat de hij die deze geluk makende voorwaarden aanvaardt een zinvol leven kan leiden dat uiteindelijk een eeuwigheidsperspectief inhoud.
Het niet aanvaarden ervan heeft als consequentie dat de mens totaal op zichzelf aangewezen is met een uitzicht op een uiteindelijke totale vernietiging zowel van hemzelf of van alles wat hij zogenaamd gepresteerd heeft.

Van beide gaan de zogenaamde “prestaties” die hier en nu verwezenlijkt worden verloren in de tijd . Echter de karaktervorming en de ingesteldheid waarbij ze gebeurden blijven bewaard in het geheugen van de Soeverein en hebben hun eeuwigheidswaarde bij de opstanding van de God-dienstige mens.

Daar nu de geëvolueerde aap uit het niets is voortgekomen en niemand er was of is om de waarde van deze karaktereigenschappen te bewaren, verdwijnen deze dan ook tezamen met hem in het zwarte gat van het voor eeuwig niet meer bestaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2016 13:44

Johan37 schreef:Dat mensen in een God geloven is evolutionair goed te verklaren. Als we naar de meeste wilde dieren in de natuur kijken, zien we dat er constant wordt gekeken of de kust veilig is. Degene die goed oplet heeft de meeste kans om te overleven en kan zich voortplanten. In het evolutie proces van de mens is dit een wezenlijk belang geweest. In de natuur kan er altijd een vijand zijn die het op jouw gemunt heeft en door goed op je hoede te zijn heb je een grotere overlevings kans. Het komt er dus op neer bij elk geluid of beweging alert zijn en een veilige plek zoeken.

Ik ben er ten diepste van overtuigd dat evolutietheorie klópt en dat dus alles evolutionair te verklaren is, maar toch vind ik deze redenering zowel qua inhoud als presentatie jammer.

Religieuze ervaringen zijn namelijk helemaal niet gemakkelijk te verklaren, tenminste niet op een wetenschappelijk rigide manier. Wat je nu doet is wat intuïtie en wat onderbuikgevoel combineren en dan met een conclusie komt die geen recht doet aan de diepe ervaringen van miljarden mensen. Dat zegt op zich niets over de juistheid, maar het draagt niet bij aan een opbouwemd gesprek. Je jaagt er mensen maar mee in het harnas en dat is niet behulpzaam.

Zoek eens echt rauwe natuur op, met name grote vlakten, imposante bergen, open luchten. Grote kans dat je je dan heel klein en nietig voelt. Ik zou eerder in die ervaring naar het godsbesef zoeken dan in angst voor mogelijke roofdieren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2016 14:05

bernard 3 schreef:

De reden voor het geloven in evolutie is eerder een uitvlucht om het gehoorzamen aan een opperwezen te ontvluchten en zodoende vóór alles en iedereen het eigen ik op de voorgrond te kunnen plaatsen.

Nee.

[quote Als geëvolueerde aap is men dan ook niet genoodzaakt om het eigen egoïsme te veranderen. Want het zijn overgeërfde neigingen en zodoende heeft men dus redenen te over om de ander te minachten, te overheersen en/of te verdrukken. Want de “ struggle for life” en de “survival of the fittest” zit zowel in de geëvolueerde aapmens als in het evolutiesysteem ingebakken.[/quote]

Wees jij dan eens lekker egoistisch in een sociale groep en zie eens hoe lang het duurt voordat je door iedereen wordt uitgekotst. Ik had er op mijn oude werk zo eentje.Een meid die op het eerste gezicht wel aardig leek, maar bij wie het zeer snel duidelijk werd dat ze een van de grootste egoistische en asociale mensen was die je ooit in je leven zult tegenkomen. Dus probeerde ze zich aan te sluiten bij een groepje, dan gign dan een dag of twee, hooguit een week goed em dan zag je haar alweer contact zoeken met het volgenðe groepje. Ze werd gelukkig vrij snel ontslagen

Daar nu de geëvolueerde aap uit het niets is voortgekomen en niemand er was of is om de waarde van deze karaktereigenschappen te bewaren, verdwijnen deze dan ook tezamen met hem in het zwarte gat van het voor eeuwig niet meer bestaan.

Wat een vreemd, emotioneel argument...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”