Wat is geloven?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Wat is geloven?

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 21:07

Kijk...dit bedoel ik met cognitieve dissonantie. Mohamed is hier nl. niet compleet met zijn opmerking:
Het enige wat ik zeg is dat het irrationeel is de wonderen die Jezus deed te willen verklaren met wetenschap en natuurlijk staan er ook een hoop rationale zaken in de Bijbel. Voor beide elementen wil ik oog hebben en dat bepaalde zaken onverklaard blijven is voor mij geen enkel bezwaar.

Bepaalde zaken blijven (wetenschappelijk) onverklaard
Bepaalde zaken zijn pertinent onwaar
Bepaalde zaken zijn kopieën van andere zaken (oudere mythen)
Bepaalde zaken zijn historisch totaal incorrect
Bepaalde zaken spreken elkaar tegen (incongruenties in de bijbel)
Bepaalde (heel veel) zaken zijn te gruwelijk om over te praten
etc

Maar dat is voor mohamed (en voor de meeste gelovigen...anders geloven ze niet meer) totaal geen bezwaar. Natuurlijk niet! De roker blijft immers ook roken.

Want...Kijk hier de leugen van Cicero!
Ik schreef: Plagiaat in de bijbel(opstanding, maagdelijke geboorte, 25 december, wonderen).
Cicero (blijft roken): Onzin. Nagewauweld van pseudowetenschappelijke websites.

Ja...was het maar waar hè Cicero! 1 pseudovoorbeeld:
De god die sterft
Er bestaan vele mythen over een godheid die sterft en weer terugkeert naar het leven. Met name in mythologie uit het Nabije Oosten is dit een terugkerend thema. Antropoloog James Frazer vergeleek deze mythen in zijn omvangrijke studie The Golden Bough. De Egyptische god Osiris en de Mesopotamische god Tammuz of de godin Inanna zijn voorbeelden van de "stervende god". De Griekse mythe over Adonis (die geen god was, maar een sterveling) wordt vaak met Osiris vergeleken en ook in de mythe over Dionysos spelen dood en wedergeboorte een rol. Sommige onderzoekers hebben gewezen op de overeenkomsten tussen polytheïstische mythen en het christelijke verhaal van Jezus die opstaat uit de dood. Deze vergelijking gaat al terug tot het vroege christendom; Justinus de Martelaar, een van de kerkvaders, heeft dit al naar voren gebracht.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijkende_mythologie

Kom op man. Stop met roken. Het ligt allemaal zo voor de hand. Het negeren en wegstoppen maakt het niet minder feitelijk.
Laatst gewijzigd door heintje op 18 jul 2016 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2016 21:10

Schrijf nog even iets over Paulus zijn visie over de opstanding Heintje, dan kan ik nog even lachen! :lol:

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 18 jul 2016 21:11

heintje schreef: Tja...dat is een persoonlijke mening. Maar ik vind dat zielig. Zeg gewoon dat de aarde in het centrum staat, 6000 jaar geleden ontstaan is en Adam en Eva onze voorouders zijn. Maar de iets slimmere theoloog zal dat wel uit zijn hoofd laten. Dan wordt de trukendoos opengetrokken om een jaar als duizenden jaren te interpreteren, of Adam en Eva als metaforen etc. Ik vind dat persoonlijk dus een zielige wanhopige exercitie. En ben ik dan respectloos?? Ik zou zeggen: eerlijk.

Nee, dat is juist oneerlijk en niet respectvol. Weet je waar dit me aan doet denken? Aan jonge aarde creationisten die beweren dat elke wetenschapper in een complot zit om de aarde ouder te lijken dan 6000 jaar. Bij jou is het net anders, elke gelovige zit in een complot en weet dat zijn geloof niet rationeel is ](*,) dus verzinnen ze trucjes om mensen er toch in te luizen. Allemaal, een enorm wereldwijd complot. Dat bijvoorbeeld Hugh Ross geloofde in een persoonlijke en bewuste eerste oorzaak van alles lang voordat hij christen werd negeren we maar, want het moet wel passen in je dogmatische denkbeelden natuurlijk.

Overigens heb ik hier al meerdere keren op theologische basis beargumenteerd dat de bijbel helemaal niet leert dat de aarde 6000 jaar oud is.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 21:15

mohamed schreef:Schrijf nog even iets over Paulus zijn visie over de opstanding Heintje, dan kan ik nog even lachen! :lol:

Als je wilt lachen om Paulus?
http://www.rjweb.nl/moppaulus.html
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 21:17

@H2
Je gooit het roer nu wel weer op een heel aparte manier om. Reageer nou eens inhoudelijk. JIJ verwijt mij disrespect. Ik leg jou vervolgens weer zin voor zin uit wat ik bedoel en je negeert het weer om ergens anders over door te gaan zeveren. Dit begint pathetische vormen aan te nemen. (En ja...evenals cognitieve dissonantie, weet ik wat pathetisch betekent.)
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 18 jul 2016 21:22

Ik reageer ook inhoudelijk waarom ik je niet respectvol vind en ik ga juist daarom dus niet meer op je in. Dat je dat punt ook weer bent vergeten bevestigt dat het een verstandige keuze is. Succes met iemand vinden die daar nog wel zin in heeft.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 21:28

Prima H2.
Kan ik je alleen nog het goedbedoelde advies meegeven, je hier eens in te verdiepen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennisnemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen.

Iedere kritiek op je geloof val je aan als zijnde onterechte kritiek, of persoonlijke dan wel disrespectvolle kritiek. Maar jouw geloof is correct. Wat anderen ook beweren!

Het ga je goed! En jij ook succes, maar dan met het vinden (zoals Cicero) van gelijk gestemden.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2016 21:30

Op Freethinker is 80% evangelisch christen geweest, het toont maar aan waar dat op wonderen gebaseerde geloof toe leidt. Dat men massaal de evangelische kerk de rug toekeert kan ik overigens volkomen begrijpen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 21:42

Waarom begrijp je dat wel dan?
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 jul 2016 21:55

heintje schreef:Want...Kijk hier de leugen van Cicero!
Ik schreef: Plagiaat in de bijbel(opstanding, maagdelijke geboorte, 25 december, wonderen).
Cicero (blijft roken): Onzin. Nagewauweld van pseudowetenschappelijke websites.

Ja...was het maar waar hè Cicero! 1 pseudovoorbeeld:
De god die sterft
Er bestaan vele mythen over een godheid die sterft en weer terugkeert naar het leven. Met name in mythologie uit het Nabije Oosten is dit een terugkerend thema. Antropoloog James Frazer vergeleek deze mythen in zijn omvangrijke studie The Golden Bough. De Egyptische god Osiris en de Mesopotamische god Tammuz of de godin Inanna zijn voorbeelden van de "stervende god". De Griekse mythe over Adonis (die geen god was, maar een sterveling) wordt vaak met Osiris vergeleken en ook in de mythe over Dionysos spelen dood en wedergeboorte een rol. Sommige onderzoekers hebben gewezen op de overeenkomsten tussen polytheïstische mythen en het christelijke verhaal van Jezus die opstaat uit de dood. Deze vergelijking gaat al terug tot het vroege christendom; Justinus de Martelaar, een van de kerkvaders, heeft dit al naar voren gebracht.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijkende_mythologie

Kom op man. Stop met roken. Het ligt allemaal zo voor de hand. Het negeren en wegstoppen maakt het niet minder feitelijk.
Kijk en dit is dus propaganda. De ander leugenaar noemen en dan met een of andere totaal irrelevante bron komen om de inhoud ervan als feiten te presenteren. Dit is natuurlijk niet serieus te nemen. Je beroep op rationaliteit en wetenschap is dan ook niet meer dan een schaamlap voor ideologisch gedram. Ik begrijp werkelijk niet waarom je dit doet, want iedereen ziet hier dat je jezelf overschreeuwt. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat je of zelf niet door hebt op welke anti-intellectuele manier je discussieert, of een trol bent.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2016 22:03

heintje schreef:Waarom begrijp je dat wel dan?

Die reactie wist ik al dat zou komen, ik begrijp het omdat ik de evangelische kerk ken. Wat jij schreef over Paulus' visie van de opstanding is een schoolvoorbeeld van hun gebrekkige leer. Je snapt toch ondanks dat je klaar bent met het geloof nog wel dat Paulus niet waarschuwde voor de leer over de opstanding van Christus? Aangezien jij schreef dat hij niet in de fysieke opstanding geloofde moet de apostel er wel voor gewaarschuwd hebben.

2 Tim 2
[16] Vermijd banaal en leeg geredeneer; wie daarmee aankomen, zullen de goddeloosheid nog verder drijven, [17] en hun leer zal voortwoekeren als een kankergezwel. Tot hen behoren Hymeneüs* en Filetus, [18] die van de waarheid zijn afgeweken met hun bewering dat de opstanding reeds heeft plaatsgehad, en die het geloof van anderen ondermijnen.

Over wie gaat dit denk je?

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 22:12

@Cicero
Mag ik jou ook deze site adviseren? https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Jezus en Osiris
"Osiris...was successively god of the Nile, a life-giver, a sun-god, god of justice and love, and finally a resurrected god who ruled in the afterlife.... The most popular legend about Osiris is one of a resurrected god. He was killed by Set, the god of darkness... Osiris was then resurrected and went to live on high. Osiris became the first of a long line of resurrected deities—Tammuz, Mithras, Balder, Christ. Every spring the life of Osiris was re-enacted at Abydos in a stirring passion play, dating back to the eighteenth or nineteenth century before Christ. This play is the earliest record in history of drama."

Gerald L. Berry, Religions of the World
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2016 22:19

heintje schreef:@Cicero
Mag ik jou ook deze site adviseren? https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Jezus en Osiris
"Osiris...was successively god of the Nile, a life-giver, a sun-god, god of justice and love, and finally a resurrected god who ruled in the afterlife.... The most popular legend about Osiris is one of a resurrected god. He was killed by Set, the god of darkness... Osiris was then resurrected and went to live on high. Osiris became the first of a long line of resurrected deities—Tammuz, Mithras, Balder, Christ. Every spring the life of Osiris was re-enacted at Abydos in a stirring passion play, dating back to the eighteenth or nineteenth century before Christ. This play is the earliest record in history of drama."

Dat is Dezelfde God waar wij in geloven.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 jul 2016 22:29

heintje schreef:@Cicero
Natuurlijk, maar ik sla je advies wel in de wind want die komt rechtstreeks uit het handboek "Welke cliché's gebruik ik als niet al te snuggere atheïst als ik om een repliek verlegen zit".
Jezus en Osiris

Weer zo'n plempsel uit een irrelevant boek. Hoop je nu dat ik dit uitgebreid ga bespreken of zo? Nee, kom nu maar eens zelf met gegevens uit de door jou zo geliefde peer-reviewed literatuur. Oh wacht... die heb je waarschijnlijk nog nooit ingezien hierover. Heb je ooit wel eens een universiteit van binnen gezien trouwens?

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 22:58

Cicero, als je zo overtuigd bent van je absolute gelijk, ga in gesprek met mijn grote broer op freethinker. Maar een stemmetje fluistert me in dat je dat niet aandurft. Zo flauw om alles dat tegen je geloof in gaat als plempsel te betitelen. Je doet alsof er totaal geen overeenkomsten zijn met oudere goden en religies. En dat is je kop diep in het zand steken.
Maar goed, dat ben ik inmiddels gewend van gelovigen.

Hier nog wat plempsel met alle plempsel-referenties onderaan de pagina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Miraculou ... _mythology

Plempsel no 2: http://pocm.info/pagan_christs_osiris.html
Plempsel no 3: https://en.wikipedia.org/wiki/Afterlife ... n_religion
Allemaal bekende thema's. Wonderen, angst voor de dood,
http://www.bibliotecapleyades.net/bibli ... zar_16.htm

Allemaal leugens om het christendom onderuit te halen. Jouw geloof is 100% uniek en er is niets in terug te vinden van andere (oudere) culturen.

Nog 1 laatste plempsel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed met https://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos
Het is wel interessant om op te merken dat de Bijbel en het Gilgamesj-epos beide de Zondvloed noemen. Dit is te danken aan het feit dat dit verhaal uit het Gilgamesj-epos in het gehele Midden-Oosten verteld werd. Het verhaal van de zondvloed komt ook terug in het nog oudere Atrahasis-epos. Tot in de twintigste eeuw vertelden verhalenvertellers dit verhaal door. Een fragment van tablet 7 is gevonden in Megiddo, bij Haifa in Israël, mogelijk uit ca. 1300 v.Chr. Het grootste deel van de Bijbel zou pas vanaf 586 v.Chr. in Babylon zijn geschreven[3]. Het Gilgamesj-epos en de Zondvloed worden wel in verband gebracht met het onderlopen van de Zwarte Zee na de ijstijd.

Plempsel na plempsel op dat internet. Alleen Cicero weet hoe het echt zit.

Nog 1 boekentip: https://www.amazon.com/Historical-Jesus ... 1585090735

Sweet dreams verder man! 1+ 1 = 5 als jij dat wilt.
Daniel Patrick Moynihan

Terug naar “[Religie] - Open forum”