Harmonica2 schreef:Maar Mohammed, als geloof zo irrationeel is, hoe kan je dan ooit goede theologie bedrijven? Het lijkt nu net alsof je suggereert dat geloof en rationaliteit totaal geen raakvlakken hebben, maar dat vind ik juist ontzettend gevaarlijk.
Natuurlijk zijn er raakvlakken, maar doorslaan in het rationaliseren van geloof is niets anders dan het maskeren van ongeloof. De fysieke opstanding van Christus is ook zo'n punt wat absoluut niet voor enige rationalisatie vatbaar is, nooit en te nimmer.
Harmonica2 schreef:Als geloof op geen enkele manier rationeel is, dan is het lastig om te beargumenteren dat bepaalde geloofsbeelden beter zijn dan andere. Bovendien loop je het gevaar je eigen denkbeelden te verwarren met de goddelijke, omdat je geen manier hebt om onderscheid te maken. Daarnaast zou Heintjes kritiek dan zeker wel opgaan, als geloof irrationeel is hoe ben je dan uiteindelijk bij het christendom uitgekomen in plaats van zeg het hindoeïsme? Zodra je een argument gaat geven op deze vraag ben je al rationeel bezig.
Bepaalde elementen zijn gewoon niet rationeel en het heeft weinig zin daar over te liegen.
Harmonica2 schreef:En hoe interpreteer je dan de tekst: onderzoek alles, behoud het goede?
In de juiste tijd en context, want niemand heeft de tijd om alles te onderzoeken.