Harmonica2 schreef:Maar je gelooft toch niet in absolute moraliteit?
Ik had het ook over mijn persoonlijke moraliteit. Ingegeven door het humanisme, vrijdenken, sceptisisme, ethiek, zelfs (socio)biologie en neurowetenschappen. Want moet ik je gaan wijzen op de de moraal uit het christendom. Moet ik echt een lesje geschiedenis gaan geven?
En dat doe ik niet, want dan haak je weer af.
1 Vraag: Bestaat absolute moraal omdat God dat zou willen? Hij had ons dan evengoed kunnen gebieden slecht voor elkaar te zijn....dan zou
dat dus moraal zijn! Maar ik ga er verder niet op in, want er stond een andere vraag open.
Een listige afleidingsmanoeuvre....dat wel natuurlijk!
Maar goed. Heintje is de rotste niet en bij werkelijke interesse als het op moraal aankomt:
https://www.ted.com/talks/sam_harris_sc ... anguage=nlEen citaat: “Just as there is no such thing as Christian physics or Muslim Algebra, we will see tht there is no such thing as Christian or Muslim morality.”
Want Heintje durft, in tegenstelling tot jij, alle topics aan te pakken, omdat Heintje een onuitputtelijke bron van seculiere argumenten heeft.
Zoals er
geen geldig argument is voor het bestaan van
een god. Je bevind je m.a.w. in een lastige positie.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan