Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heintje schreef:Goed dan H2
Een beetje wetenschappelijke uitleg:
https://www.gezondheidsnet.nl/geest/een-beetje-verliefd
Maar dit artikel is nog veel interessanter en duikt ook de geschiedenis is: https://www.ziedaar.nl/article.php?id=228
...Deze theorie plaatst het fenomeen verliefdheid in een evolutionair kader, maar biedt nog steeds niets ter verklaring van waarom die ene? En dit wordt verder in het artikel uitgewerkt.
Wat naar toch dat zo ontzettend veel evolutionair te verklaren is. .... Argument na argument weet je nog?
Nogmaals: we weten dat bepaalde elementen een rol spelen. Alleen je kan niet alles reduceren tot slechts die biologische elementen want dan zou je ALTIJD kunnen voorspellen wie verliefd op elkaar zouden worden en wie niet. We hebben niet eens een model dat ook maar enigszins betrouwbaar dat soort voorspellingen maakt.
heintje schreef:Ik zou inderdaad alles willen reduceren tot: Ruimte-tijd en materie-energie. Waarom zouden we, als alles chemie was, kunnen voorspellen wie op wie verliefd zou worden?
Wat "we" straks (of misschien nu al) wel kunnen voorspellen: Wie bepaalde vormen van kanker krijgt op latere leeftijd. Genen lezen zeg maar...
Ik noem dat een heel klein beetje voor God spelen.
heintje schreef:Nog meer emoties H2?
.
heintje schreef:Nobel? Als iemand zegt: "God bestaat" dan is dat een bestaans-claim. Want wij weten beiden wat met bestaan wordt bedoeld.
Vergeet niet dat ik weet, dat "zwaartekracht bestaat" ook een dergelijke uitspraak is, maar dan zie ik dat zwaartekracht niet BESTAAT. Het is geen entiteit op zich, maar een fenomeen dat beschreven wordt door de zwaartekrachtstheorie. Nog nooit heeft iemand 1 graviton gezien, maar het postuleren van dit "kracht-deeltje" werkt wel. Het geeft een uitstekende verklaring waarom iets valt als je het loslaat (relativiteits-theorie van Einstein)
Maar daarom moeten we dus 'bestaan' heel goed definiëren.
Ik heb al eerder proberen uit te leggen dat als god een soort deistische god is (die god die alles in gang heeft gezet VOOR onze ruimte-tijd) en zich verder niet meer in deze ruimte-tijd mengt (omdat hij/zij/het erbuiten staat, dat je het dan zou kunnen vergelijken met de uitspraak: 'zwaartekracht bestaat".
Maar zoals gelovigen zeggen: "God bestaat" bedoelen ze met bestaan exact hetzelfde als: auto's bestaan. En dan is het een wetenschappelijk verifieerbare uitspraak. Vandaar.
je kunt je in relaties met mensen behoorlijk vergissen. Relaties zijn overigens ook wetenschappijk/biologisch/hormonaal etc. prima uit te leggen. Maar afgelopen jaar heeft mijn buurman een afspraak gemaakt met een heel betrouwbaar ogende mooie dame dat haar bedrijf de dakgoot tegen inkoopprijs zou renoveren.
Als je de rest van het verhaal wilt horen....
Dat laatste: Absoluut!!! Geef tegenwerpingen tegen de ET. Creationisten doen niet anders. Echter: De theorie wordt er steeds meer solide van.
Wat ik met blind geloof bedoel is dat als wetenschappelijk bewezen wordt dat we niet van 1 ouderpaar afstammen, dat je dit dan beter niet vol kunt blijven houden omdat in een 2000 jaar oud boek iets anders staat. Dat noem ik blind blijven geloven en stronteigenwijs zijn. Het is de zwaartekrachtstheorie blijven ontkennen en blijven geloven dat het op intelligent falling gebaseerd is omdat dit geschreven staat. Geschreven in het bronzen tijdperk door een schaapherdersvolk, dat niet wist dat de aarde om de zon draaide.
geen 1 enkele tegenwerping is dom, als deze onderbouwd kan worden. Zeggen: "God heeft het gedaan" is geen kritiek op de ET. Maar het zou een hypothese kunnen zijn, daar heb je gelijk. Nooit te falsifiëren, omdat we totaal niet weten wat met "god" bedoeld wordt.
Harmonica2 schreef:
Oké nou dat is je goed recht. Maar dat is een geloofsovertuiging en je stelde het net voor als feit. En wat zeg je nu continu? Je mag wel je eigen mening hebben maar niet je eigen feiten...
mohamed schreef:Geloven is hopen en vertrouwen op wat je nu nog niet ziet.
M.a.w. SHUT UP en laat me geloven. Prima Arco. Maar laat dit nu juist mijn probleem met gelovigen zijn. Jij bevestigt dit weer.Arco schreef:Prima dat je het zo formuleert, maar daar word ik niet warm of koud van. Sterker, ik heb niet eens de behoefte om 'wetenschappelijk' bewijs te leveren voor het bestaan van God (zoals het bestaan van auto's). Omdat voor mij dat niet relevant is.
Zoals?Zoals Harmonica2 al zegt: relaties zijn niet meetbaar. Er is een lichamelijk aspect, maar dat laat nog genoeg onmeetbare factoren over.
Dan zit Dhr Wells ernaast want zijn visie komt niet overeen met de standaardvisie van de evolutiebiologen over de gehele wereld. Maar stel, dat hij zijn visie kan bewijzen (of zelfs maar aannemelijk maken), dan wordt hij serieus genomen en wordt het standpunt herzien. Want ZO werkt wetenschap.- dr. Spencer Wells (geen creationist) heeft aangetoond dat alle mensen afstammen van één voorouder.
Give and take a few years....who cares?- je uitspraak over 2000 jaar oud en bronzen tijdperk komt niet overeen.
- de Bijbel claimt niet dat de aarde plat is, en dat men niet wist dat de zon om de aarde draaide. Een volkomen fabel.
heintje schreef:En even weer voor de duidelijkheid H2.
Lees wat Arco schrijft!
Prima dat je het zo formuleert, maar daar word ik niet warm of koud van. Sterker, ik heb niet eens de behoefte om 'wetenschappelijk' bewijs te leveren voor het bestaan van God (zoals het bestaan van auto's). Omdat voor mij dat niet relevant is.
Harmonica2 schreef:
So what? Wetenschappelijk bewijs voor God bestaat ook niet, je kunt hooguit wetenschappelijke bevindingen gebruiken om een filosofisch argument voor God te ondersteunen. Je kunt niet iets bovennatuurlijk bewijzen door de studie van het natuurlijke, dat is gewoon paradoxaal.
En zelfs als Arco van mening was dat geloven betekent dat je lukraak dingen aanneemt (wat ik overigens niet beweer) dan nog bewijst dat niks. Ook niet als een heleboel religieuzen die visie hebben. Je gaat echt nooit de rechtvaardiging krijgen om iedereen over één kam te scheren hoor.
mohamed schreef:Geloven is hopen en vertrouwen op wat je nu nog niet ziet.
heintje schreef:"Imagine" John Lennon! Dat is waar ik op hoop!!
heintje schreef:Wat zou het mooi zijn hè? Die 6000 jaar! Want dan kan eindelijk het scheppingsverhaal kloppen. Maar goed...dat klopt nu voor vele gelovigen toch wel.
Harmonica2 schreef:@ Heintje Door deze post ben ik er nu wel klaar mee verder. Het was vermakelijk, maar ik heb niet het idee dat het verder nog veel nut heeft door te gaan.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten