Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 13 jul 2016 15:15

hans0166 schreef:volgens mij kan een gemiddeld op de hoogte zijnde katholiek hiervan zonder meer afleiden dat jij in ieder geval geen benul hebt van de term Ex Cathedra.

En toch blijven er fabeltjes en mythen over verteld worden (en over andere katholieke zaken) binnen het reformatorische christendom, ook door hoogopgeleide ds'en.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 jul 2016 15:31

Ach ja, het is soms moeilijk om de waarheid te accepteren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 jul 2016 16:20

naamloos schreef:Voor mij blijft de boodschap van de Bijbel hetzelfde, of je nu gelooft in de schepping van 7/24 of in evolutie.
Chaya schreef:Jij slaat dus de eerste bladzijde van de Bijbel over?
Welnee, gewoon het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2016 17:33

GDK schreef:
Wat dacht je van ex cathedra, Yoshi? :D

Sinds 1870 heeft het Vaticaan 1 keer ex cathedra gesproken.

Als het zo weinig zou gebeuren op refoweb heeft niemand iets te klagen

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 13 jul 2016 18:04

Chaya schreef:Misschien ben jij wel degene die kletst. Wij moeten jou ook maar op je blauwe ogen geloven immers.
Een predikant moet op zn minst gymnasium hebben als middelbare opleiding, dus om dan te beweren dat hij totaal geen verstand heeft van natuurkunde, gaat dan te ver. Als hij een beta is (wat ik eigenlijk niet verwacht) heeft hij i.i.g. een bepaalde basiskennis hiervan.

Oh nee hoor. dat hoeft helemaal niet. Alles wat ik zeg mag en kan je controleren. Ga naar de bib, gebruik internet, onderzoek het maar. Geen enkel probleem. En als je dan iets vind waarvan je denkt dat ik het niet goed heb gezegd, dan hoor ik je wel. Ik leg het je graag uit, ik discussieer graag.

Overigens, ik heb ook aan het gymnasium gestudeerd maar ik kom tot hele andere conclusies. Hoe zou dat komen?

Chaya schreef:Informatie waaruit?
Voor een christen staat de Bijbel boven elk ander (les)boek.

Dat geloof ik graag. Maar wat nou als de bijbel erover zwijgt?

Chaya schreef:Iemand domheid verwijten, zeggen dattie kletst, het verstrekken van desinformatie, dit soort mensen....
Ik lees hier geen respect in.
Samenvattend:
Christenen geloven op grond van de Bijbel dat God de hemel en de aarde heeft geschapen. En dat Hij dat deed uit het niets (Ex-nilili). God had ook niets nodig want Hij is zelf alles.

Het was en is niet mijn bedoeling om iemand op zn tenen te trappen.Aan de andere kant erger ik me vaak enorm aan de oppervlakkigheid zowel van de vragenrubriek als van het forum.En soms willen mensen ook niks leren. Ik denk bijvoorbeeld aan de topics waarin je als protestant vragen kon stellen over de katholieke kerk. De venijnigheid waarmee sommige tekeer gaan als ze hun zin niet krijgen en bewezen wordt dat ze ongelijk hebben is stuitend. Dat getuigt ook niet van veel respect jegens andersdenkenden maar omdat dat geen protestanten c.q. reformatorischen zijn is het opeens wel ok?

Chaya schreef:Dat is genoeg kennis om het leven mee door te kunnen. Een ieder die er echt meer van wil weten kan een gerichte studie hierover gaan volgen. Dan stel je geen vraag op Refoweb. Er zit een bepaalde ondertoon in nl.
Dit soort vragen zijn niet geschikt voor een vragenrubriek.

Weet je nog die vraag die ik ooit gesteld heb in de vragenrubriek? Ik vond en vind het nog steeds een heel slecht antwoord. Ik heb mijn mailadres toen gegeven en ds. en ik zijn toen een gesprek begonnen. Ik heb dat als zeer prettig ervaren en ik heb toen een beter antwoord gekregen dan ik had verwacht. Maar daarna dact ik in alle oprechtheid dezelfde vraag hier op t forum te stellen. Je wil niet weten hoeveel hatelijke opmerkingen ik in mijn inbox gehad heb. Gewoon, omdat mensen het leuk vonden om lelijk te zijn. Maar daar hoor ik verder niks over van al die liefhebbende christenen die er ergens zouden moeten zijn! Dat is dan verder geen problem schiijnbaar, maar het doet me wel pijn. Daar heb ik ze van Refoweb verder niet over gehoord, gek he?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2016 19:07

irmo schreef:Overigens, ik heb ook aan het gymnasium gestudeerd maar ik kom tot hele andere conclusies. Hoe zou dat komen?

Dat weet ik niet, maar mijn kind hield altijd zijn kanttekeningen. En die vrijheid kreeg hij ook! Want op het gymnasium moedigen ze dit juist aan.
irmo schreef:Dat geloof ik graag. Maar wat nou als de bijbel erover zwijgt?

De zwijgteksten tonen aan dat het ver boven onze pet stijgt, om het plat te zeggen.
De Bijbel is geen wet- of receptenboek, om even random uit te halen wat goed of fout is, het heeft ook met geloof te maken.
irmo schreef:Het was en is niet mijn bedoeling om iemand op zn tenen te trappen.Aan de andere kant erger ik me vaak enorm aan de oppervlakkigheid zowel van de vragenrubriek als van het forum.En soms willen mensen ook niks leren. Ik denk bijvoorbeeld aan de topics waarin je als protestant vragen kon stellen over de katholieke kerk. De venijnigheid waarmee sommige tekeer gaan als ze hun zin niet krijgen en bewezen wordt dat ze ongelijk hebben is stuitend. Dat getuigt ook niet van veel respect jegens andersdenkenden maar omdat dat geen protestanten c.q. reformatorischen zijn is het opeens wel ok?

Sorry hoor, maar wat doe je hier dan nog steeds, als je aangeeft dat het zo oppervlakkig is? Je blijft hier rondhangen, dus diep van binnen trekt het op de één of andere manier. Dat is fijn, maar waarom dan toch die betweterigheid, terwijl je weet dat er zo geantwoord gaat worden?
irmo schreef:Weet je nog die vraag die ik ooit gesteld heb in de vragenrubriek? Ik vond en vind het nog steeds een heel slecht antwoord. Ik heb mijn mailadres toen gegeven en ds. en ik zijn toen een gesprek begonnen. Ik heb dat als zeer prettig ervaren en ik heb toen een beter antwoord gekregen dan ik had verwacht. Maar daarna dact ik in alle oprechtheid dezelfde vraag hier op t forum te stellen. Je wil niet weten hoeveel hatelijke opmerkingen ik in mijn inbox gehad heb. Gewoon, omdat mensen het leuk vonden om lelijk te zijn. Maar daar hoor ik verder niks over van al die liefhebbende christenen die er ergens zouden moeten zijn! Dat is dan verder geen problem schiijnbaar, maar het doet me wel pijn. Daar heb ik ze van Refoweb verder niet over gehoord, gek he?

Wij hebben ook gemaild, maar uiteindelijk is het gestopt omdat je elkaar geen stap nader komt. Ik heb dat aanvaard, kun jij dat niet aanvaarden?
Hatelijke opmerkingen krijg ik net zo goed, daar moet je op een bepaalde manier mee dealen, aan de mods melden, of naast je neerleggen.
Al naar gelang. Ik wil maar zeggen, het is VAN en AAN beide kanten zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 13 jul 2016 23:59

Chaya schreef:Dat weet ik niet, maar mijn kind hield altijd zijn kanttekeningen. En die vrijheid kreeg hij ook! Want op het gymnasium moedigen ze dit juist aan.

De zwijgteksten tonen aan dat het ver boven onze pet stijgt, om het plat te zeggen.
De Bijbel is geen wet- of receptenboek, om even random uit te halen wat goed of fout is, het heeft ook met geloof te maken.
ok, dat is duidelijk. Waarom wordt het mij dan wel duidelijk als ik andere bronnen raadpleeg dan de bijbel?
Sorry hoor, maar wat doe je hier dan nog steeds, als je aangeeft dat het zo oppervlakkig is? Je blijft hier rondhangen, dus diep van binnen trekt het op de één of andere manier. Dat is fijn, maar waarom dan toch die betweterigheid, terwijl je weet dat er zo geantwoord gaat worden?

Wij hebben ook gemaild, maar uiteindelijk is het gestopt omdat je elkaar geen stap nader komt. Ik heb dat aanvaard, kun jij dat niet aanvaarden?
Hatelijke opmerkingen krijg ik net zo goed, daar moet je op een bepaalde manier mee dealen, aan de mods melden, of naast je neerleggen.
Al naar gelang. Ik wil maar zeggen, het is VAN en AAN beide kanten zo.

Omdat het pijn doet Chaya! Omdat het schrijnt van binnnen! Snap je dat dan niet? En omdat ik op dit moment met een huilend kind zit met een blauw oog dat niet begrijpt waarom de buurvrouw hem geslagen heeft en uitgescholden voor duivelskind! Mijn kinderen worden mishandeld omdat er mensen verkeerde infomatie krijgen, onder andere van deze site, en vervolgens te lui zijn om zelf te gaan zoeken. Daarom kan ik het niet loslaten!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jul 2016 08:42

naamloos schreef:Welnee, gewoon het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteren.

Verstandig. Momenteel ben ik nabij de Puy de Dome. Gisteren Vulcania bezocht, een themapark over vulkanische activiteit. Ik moet zeggen dat dit geloofwaardiger wordt gepresenteerd dan het verhaal in Genesis.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2016 13:23

irmo schreef:Omdat het pijn doet Chaya! Omdat het schrijnt van binnnen! Snap je dat dan niet? En omdat ik op dit moment met een huilend kind zit met een blauw oog dat niet begrijpt waarom de buurvrouw hem geslagen heeft en uitgescholden voor duivelskind! Mijn kinderen worden mishandeld omdat er mensen verkeerde infomatie krijgen, onder andere van deze site, en vervolgens te lui zijn om zelf te gaan zoeken. Daarom kan ik het niet loslaten!

Ach meis, natuurlijk begrijp ik die pijn. En vooral van het onterechte venijn wat je soms over je uitgestort krijgt.
Maar dat die buurvrouw zo achterlijk uit haar stekker springt, is niet vanwege deze site of andere info, buuf heeft te losse handjes en een te grote bemoeizucht. Je laat dit toch niet zomaar passeren hoop ik?
Een kind kan er nooit iets aan doen welke opvoeding het geniet.
irmo schreef:ok, dat is duidelijk. Waarom wordt het mij dan wel duidelijk als ik andere bronnen raadpleeg dan de bijbel?

Dat weet ik niet. Als ik andere bronnen raadpleeg en die theorie staat haaks op de Bijbel, neem ik dat zomaar niet voor waar aan.
(Alles is ontstaan uit een big bang bijvoorbeeld)
Dat is nou het standvastige dat je moet bewaren als je christen bent. Er komt zoveel informatie over je heen, het lijkt wel of het steeds meer wordt.
En af toe duizelt het, voel je je geloof trillen op de grondvesten, slaat de twijfel wel eens toe ja.
Ik zie dat als giftige pijlen die op me afgevuurd worden om mij maar te laten twijfelen aan God.

Maar waarom zouden we alles moeten gaan opzoeken? Er zijn nu eenmaal onderwerpen die je interesse niet hoeven te hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2016 13:36

naamloos schreef:Als ik de Bijbel hoger zou stellen dan welk lesboek dan ook, zou ik moeten geloven dat de aarde op pilaren rust en de zon op komt en onder gaat. We weten dat dat niet klopt en raken daar ook niet meer van in de war want we kunnen dat inmiddels prima plaatsen zonder afbreuk aan de Bijbel te doen.
Maar nu zijn er weer andere dingen. Voor mij blijft de boodschap van de Bijbel hetzelfde, of je nu gelooft in de schepping van 7/24 of in evolutie.

Begrijp jij de prachtige taal van de Bijbel eigenlijk wel? Dat is geloofstaal!
Dat moet je onderscheiden van de wetenschappelijke taal.
Wetenschappelijke taal wil alles verklaren.
Geloof wil belijden en gebruikt daarom een andere taal:
- weiden en dalen kunnen elkaar toejuichen
- de aarde is de voetbank van God's voeten
- we zijn maar een druppel aan de emmer en een stofje aan de weegschaal
- de rivieren kunnen in de handen klappen

Geloofstaal verklaart niets en bewijst niets. Waar geloof wil nl. belijden.
naamloos schreef:Welnee, gewoon het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteren.

Als je daarmee begint, loop je ook vast bij Jona in de buik van de vis, Petrus die op de golven loopt, de zondvloed, kan allemaal niet wetenschappelijk verklaard worden.
En zo geef je de duivel de kans om twijfel te zaaien.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 14 jul 2016 13:53

Chaya schreef:Als je daarmee begint, loop je ook vast bij Jona in de buik van de vis, Petrus die op de golven loopt, de zondvloed, kan allemaal niet wetenschappelijk verklaard worden.
En zo geef je de duivel de kans om twijfel te zaaien.
Ben jij lid van de vereniging ter behoud der platte aarde, Chaya?
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2016 14:05

Pcrtje schreef: Ben jij lid van de vereniging ter behoud der platte aarde, Chaya?

Neen.
Ook niet van het behoud van de holle aarde.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2016 14:09

Chaya schreef:Begrijp jij de prachtige taal van de Bijbel eigenlijk wel? Dat is geloofstaal!
Dat moet je onderscheiden van de wetenschappelijke taal.
Wetenschappelijke taal wil alles verklaren.
Geloof wil belijden en gebruikt daarom een andere taal:
- weiden en dalen kunnen elkaar toejuichen
- de aarde is de voetbank van God's voeten
- we zijn maar een druppel aan de emmer en een stofje aan de weegschaal
- de rivieren kunnen in de handen klappen

Geloofstaal verklaart niets en bewijst niets. Waar geloof wil nl. belijden.
Hmm, alleen met ''geloofstaal'' ben je er niet natuurlijk.
Poëzie lees je anders dan profetie, en historie anders dan de wetboeken en wijsheidboeken.
Lang niet alles kun je letterlijk nemen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 jul 2016 14:49

Chaya schreef:Een predikant moet op zn minst gymnasium hebben als middelbare opleiding, dus om dan te beweren dat hij totaal geen verstand heeft van natuurkunde, gaat dan te ver. Als hij een beta is (wat ik eigenlijk niet verwacht) heeft hij i.i.g. een bepaalde basiskennis hiervan.

Helaas moet ik je hier uit de droom helpen. Tegenwoordig kun je theologie studeren met gewoon VWO of een HBO-propedeuse, of zelfs, als iemand dat niet heeft, via een speciale test. En dat gaat dan om de universitaire studies, en zoals je weet heeft ook niet elke kerk dat als opleiding voor de predikanten.

Uit het antwoord waarom het hier gaat, blijkt ook dat de dominee óf geen Latijn kent, óf dat het héél lang geleden is dat hij Latijn heeft gelezen. Hij schrijft namelijk 'ex-nihili', maar dat moet ex nihilo zijn. En dat is eigenlijk ook een term die zo algemeen gebruikt wordt dat je je af kunt vragen of deze dominee wel thuis is in de materie.

Dan de kennis van de gemiddelde predikant over kosmologie en evolutie. Zelfs als hij een beta is geweest, kun je prima door de middelbare school gaan met niet meer dan wat oppervlakkige kennis daarvan. Ik vrees dus dat je daar niet al te hoge verwachtingen van moet hebben.
Chaya schreef:Dat is nou het standvastige dat je moet bewaren als je christen bent. Er komt zoveel informatie over je heen, het lijkt wel of het steeds meer wordt.
En af toe duizelt het, voel je je geloof trillen op de grondvesten, slaat de twijfel wel eens toe ja.
Ik zie dat als giftige pijlen die op me afgevuurd worden om mij maar te laten twijfelen aan God.
Maar waarom zouden we alles moeten gaan opzoeken? Er zijn nu eenmaal onderwerpen die je interesse niet hoeven te hebben.

Ik vind het prima als dingen niet je interesse hebben, of dat je gewoon eenvoudig gelooft dat de BIjbel waar is. Maar er zijn ook mensen die al die informatie wel aankunnen, en er ook graag over nadenken, de kennis onder de knie hebben, en manieren vinden om dat met het christelijk geloof te combineren. Mogen die dat niet doen? Het lijkt er namelijk op dat je andere christenen geen ruimte gunt om een van jou afwijkende benadering te kiezen, omdat je daar zelf niet bij kunt. Terwijl het veel plezieriger zou zijn als we elkaar de ruimte gunnen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2016 15:06

Cicero schreef:Helaas moet ik je hier uit de droom helpen. Tegenwoordig kun je theologie studeren met gewoon VWO of een HBO-propedeuse, of zelfs, als iemand dat niet heeft, via een speciale test. En dat gaat dan om de universitaire studies, en zoals je weet heeft ook niet elke kerk dat als opleiding voor de predikanten.

Je kunt inderdaad jezelf inschrijven op een universiteit. Maar sommige kerkelijke stromingen vereisen een roeping tot predikant en zul je je dus allereerst voor een curatorium moeten kunnen verklaren.
Ervaring met de grondtalen is dan wel een voorwaarde of pré.
Cicero schreef:Dan de kennis van de gemiddelde predikant over kosmologie en evolutie. Zelfs als hij een beta is geweest, kun je prima door de middelbare school gaan met niet meer dan wat oppervlakkige kennis daarvan. Ik vrees dus dat je daar niet al te hoge verwachtingen van moet hebben.

Klopt.
Cicero schreef:Ik vind het prima als dingen niet je interesse hebben, of dat je gewoon eenvoudig gelooft dat de BIjbel waar is. Maar er zijn ook mensen die al die informatie wel aankunnen, en er ook graag over nadenken, de kennis onder de knie hebben, en manieren vinden om dat met het christelijk geloof te combineren. Mogen die dat niet doen?

Van mij mag alles.
Cicero schreef:Het lijkt er namelijk op dat je andere christenen geen ruimte gunt om een van jou afwijkende benadering te kiezen, omdat je daar zelf niet bij kunt. Terwijl het veel plezieriger zou zijn als we elkaar de ruimte gunnen.

Ik heb zelf geen behoefte om daar bij te kunnen. Wat een ander doet moet een ander weten. Ik waarschuw alleen voor het gevaar wat er in kan schuilen en daar zijn meerdere - al dan niet bekende - voorbeelden van.
Mensen volkomen met hun geloof in de knoop geraakt vanwege een studie. Het zou het mij absoluut niet waard zijn.
Prediker 1, geschreven door de zoon van David, koning te Jeruzalem. (Salomo, een wijs man)

En ik begaf mijn hart om met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren al wat er geschiedt onder den hemel. Deze moeilijke bezigheid heeft God den kinderen der mensen gegeven, om zich daarin te bekommeren.
Ik zag al de werken aan, die onder de zon geschieden; en ziet, het was al ijdelheid en kwelling des geestes.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden; en hetgeen ontbreekt, kan niet geteld worden.
Ik sprak met mijn hart, zeggende: Zie, ik heb wijsheid vergroot en vermeerderd, boven allen, die voor mij te Jeruzalem geweest zijn; en mijn hart heeft veel wijsheid en wetenschap gezien.
En ik begaf mijn hart om wijsheid en wetenschap te weten, onzinnigheden en dwaasheid; ik ben gewaar geworden, dat ook dit een kwelling des geestes is.
Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart.

Terug naar “RefoWeb”