Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Harmonica2 schreef:
Jij doet ook een claim: namelijk beweren dat goden niet bestaan. Als ik beweer dat er geen oneindig aantal priemgetallen bestaat moet ik dat alsnog bewijzen.
Atheïsme is zeker tijdsgebonden! Het neemt toe naarmate de wetenschap vordert. Die wetenschap waar ook jij zo dankbaar dagelijks gebruik van maakt omdat ze werkt! Plaatsgebonden is ze ook. Er zijn landen waar atheïsme als vloek wordt gezien. Amerika is zo'n land waar je bijna geen politieke functie kunt vervullen als je niet christelijk bent.Ik ga niet weer in op hetzelfde riedeltje. Atheïsme is ook plaats en tijdsgebonden, volgens jouw kaartje nog meer dan religie. Daar ben je gewoon totaal blind voor.
Dan zeg je A) alsnog wat over wat buiten het universum ligt en B) doe je net alsof het ontstaan van het universum geen verklaring vereist. Als dat het verschil is tussen jou en mij, dat je ervan overtuigd bent dat dingen spontaan beginnen te ontstaan en dat 'niks' het afdoende verklaard, dan heb ik daar totaal vrede mee, want dat vind ik gewoon geen overtuigende positie. Maar de discussie loopt ook wel ten einde, je bent in mijn ogen continu eenzelfde riedeltje aan het herhalen, hebt een dogmatisch geloof dat jij het toonbeeld bent van rede en logica en dat ALLE gelovigen dat zijn door hun opvoeding. Dat is feitelijk onjuist en als ik dat zeg ga je gewoon weer verder: "ja maar geloof is met de paplepel ingegoten". Dan zeg ik nee want niet alle gelovigen zijn religieus opgevoed. "ja maar geloof is met de paplepel ingegoten" etc. etc. Succes met de verdere discussie daaromHet was interessant maar ik denk dat het nu wel op is.
Ach Heintje, mensen kunnen je er blijkbaar niet eens van overtuigen dat niet elke gelovige religieus is opgevoed.
heintje schreef:
Ach H2...Ik heb al eerder gezegd dat het voorkomt dat mensen moslim of christen worden op latere leeftijd. Zeker als er driftig geëvangeliseerd wordt bij arme kindjes die een uitzicht wordt beloofd van de hemel.
Maar het evangelie van Heintje leert ons toch dat gelovigen ALTIJD gelovig zijn door hun opvoeding? En je verklaart het feit dat mensen op latere leeftijd christen worden omdat arme kindjes een uitzicht wordt beloofd van de hemel? Heb je nou zelf echt niet door dat dit nergens op slaat?
heintje schreef:Klopt. Je wordt als atheïst geboren. Eigenlijk meer totaal leeg/blanco. Religieus word je echter gemaakt. De eerste woordjes zijn: "Mama", "papa" en "amen".
heintje schreef:
Bijna altijd. Op alles zijn uitzonderingen te bedenken. Je 2e zin is een combinatie (contaminatie!) van 2 losse zinnen van mij. Die slaat inderdaad nergens op zoals je dat opschrijft.![]()
Ach H2...Ik heb al eerder gezegd dat het voorkomt dat mensen moslim of christen worden op latere leeftijd. Zeker als er driftig geëvangeliseerd wordt bij arme kindjes die een uitzicht wordt beloofd van de hemel.
Harmonica2 schreef:
Het woordje 'zeker' suggereert toch echt dat het één met het ander te maken heeft. Anders is het gewoon een slecht geformuleerde zin.
En het is sowieso onzin want een heel groot deel van de coryfeeën die ik waardeer zijn atheïstisch opgevoed: William Lane Craig, Hugh Ross en Fazale Rana zijn allemaal niet religieus opgevoed en dat zijn maar een paar voorbeelden. Zolang je dit soort FEITEN blijft ontkennen is het voor iedereen vrij duidelijk dat jij juist emotioneel en dogmatisch bent.
Een oude aarde creationist nog wel.Fazale Rana door de complexiteit van biologie
heintje schreef:Dhr Craig zelf aan het woord: Vanaf 2 min.30 het gelukzalige meisje:
Denk je nou echt dat is alles uit mijn duim zuig? Ik heb me er in verdiept!!! Ik heb argumenten! Keer op keer.
https://www.youtube.com/watch?v=zFxCkFsG-RM
Een oude aarde creationist nog wel.Fazale Rana door de complexiteit van biologie
heintje schreef:Wordt het daarom nu niet zo onderhand tijd alle gesprekken samen te vatten en te concluderen dat jij blijft geloven wat je gelooft als er maar een bepaalde (persoonlijke) god in kan blijven voorkomen? Je hebt met geen enkele theorie moeite, ALS deze theorie maar te combineren is met je godsgeloof.
Objectief naar documentaires kijken zoals die van Richard Carrier komt niet in je woordenboek voor, omdat hij pijnlijk duidelijk maakt waar jouw godsovertuiging (jouw God) vandaan komt!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten