Een tamelijk schokkend bericht op AD.nl
Stichting De Einder ziet de laatste twee jaar duidelijk een toename van het aantal oudere paren dat zoekt naar een waardige manier om samen hun leven te beëindigen. Catharina Vasterling, die tijdelijk alle hulpvragen ontvangt, heeft in twee weken tijd al drie stellen voorbij zien komen die informatie willen over wat de stichting zelfeuthanasie noemt: een zelfgekozen, weloverwogen einde. ,,Ja, dat vind ik zelf best veel.''
Het gevaar dat de wensen uiteenlopen, ligt op de loer als twee individuen een eensluidend besluit over hun einde moeten nemen, heeft De Bontridder gemerkt. ,,Ik heb het twee keer meegemaakt dat de man ziek was en zijn vrouw vroeg om samen met hem uit het leven te stappen. 'Als je van me houdt, dan ga je met me mee.' De vrouw voelde zich onder druk gezet. Voor die situaties moet je waken.''
Als je gelooft dat God je levensbegin en einde bepaalt, is euthanasie al een niet te nemen stap. Maar om ook nog eens je echtgenoot of echtgenote onder druk te zetten, getuigt niet echt van liefde denk ik.
HET GEHELE ARTIKEL
Zouden de kinderen van zo'n echtpaar (en verdere familieleden) wel zo blij zijn met een dergelijk besluit?
En hoe is jullie mening hierover, is het ethisch verantwoord om een partner die niet uitzichtloos lijdt, mee te nemen in je doodswens?