Zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 mar 2004 13:05

ik denk dat een belangrijk kenmerk van de zonde tegen de HG is, dat deze gepaard gaat met afstomping van je eigen geest. Een proces wat weinig omkeerbaar is, en daarom zal er ook nauwelijks sprake kunnen zijn van berouw.

Een bewust doven van het licht. Vervolgens dooft het ook, en voorgoed.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 08 mar 2004 21:05

surfer schreef:ik denk dat een belangrijk kenmerk van de zonde tegen de HG is, dat deze gepaard gaat met afstomping van je eigen geest. Een proces wat weinig omkeerbaar is, en daarom zal er ook nauwelijks sprake kunnen zijn van berouw.

Een bewust doven van het licht. Vervolgens dooft het ook, en voorgoed.

Dat zou dus betekenen dat mensen die wedergeboren zijn alsnog verloren kunnen gaan.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 08 mar 2004 21:12

bloempie19 schreef:Zonde tegen de Heilige Geest betekent, dat je bewust zondigt tegen God. Je lastert Hem bewust. Ook weet degene die dit doet, dat er voor hem geen vergeving meer mogelijk is.

Voor iedereen is er vergeving mogelijk zolang diegene leeft, alleen hij of zij denkt dat er geen vergeving meer is. Hij gaat zich bewust afzetten tegen God. En is blijvend aan de verharding overgegeven. Mischien weten we ook niet precies wat hiermee word bedoeld. Ik denk niet dat er een mens is die de bijbel tot in de finesses begrijpt.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 09 mar 2004 16:08

Harold schreef:
bloempie19 schreef:Zonde tegen de Heilige Geest betekent, dat je bewust zondigt tegen God. Je lastert Hem bewust. Ook weet degene die dit doet, dat er voor hem geen vergeving meer mogelijk is.

Voor iedereen is er vergeving mogelijk zolang diegene leeft, alleen hij of zij denkt dat er geen vergeving meer is. Hij gaat zich bewust afzetten tegen God. En is blijvend aan de verharding overgegeven. Mischien weten we ook niet precies wat hiermee word bedoeld. Ik denk niet dat er een mens is die de bijbel tot in de finesses begrijpt.

Wanneer iemand zonde heeft gedaan tegen de Heilige Geest, is er echt geen vergeving meer mogelijk. Ik weet niet precies waar het staat, maar misschien weet iemand anders het hier wel.

muizzzzje
Verkenner
Verkenner

Re: Zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor muizzzzje » 09 mar 2004 21:08

Aragorn schreef:In het zelfmoord-topic wordt de zonde tegen de Heilige Geest nogal eens genoemd (ook door mij hoor) als de enige zonde die niet vergeven kan worden.
Maar wat houdt dit nu precies in? Mijn godsdienstleraar heeft hier enige jaren geleden geloof ik iets over gezegd van dat het is als je je, na eerst actief in het geloof geweest te zijn, bewust en vijandig tegen alles wat van God is keert. Maar ja, opzich keren wij ons ook constant tegen God, dus hoe zou dat dan precies zitten...?

Er zullen allicht al een aantal topics hierover geweest zijn, maar die zie ik op het eerste gezicht niet staan dus ik voel me gerechtvaardigd dit te openen.. :wink:

Even een definitie of je wel of niet de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan: Zo lang jij je afvraagt: heb ik de zonde tegen de Heilige Geest begaan... heb je die nog niet gedaan... omdat je dan nog een schuld en zonde besef hebt! Je weet wat je fout hebt gedaan! Wat de zonde tegen de Heilige Geest is kan je niet duidelijk aangeven! Iemand die weet dat God bestaat... maar openlijk betuigt dat God niet bestaat en alles wat met het geloof te maken heeft belachelijk maakt etc. ... kan de zonde tegen de Heilige Geest begaan hebben!

Moet je dan mensen waarvan je denkt dat ze de zonde tegen de Heilige Geest hebben begaan (zoals bv. Maarten 't Hart) dan nog waarschuwen? Ja natuurlijk... vooral omdat je niet cker weet of hij die zonde heeft begaan! Bij Maarten 't Hart merk je tog nog wel een btje een strijd... dus geef nooit zomaar een oordeel over iemand!

toevallig hebben we dit pas op catechesatie behandelt omdat meerdere personen met deze vraag zaten!
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig
stile en oprecht.
Die, als het erop aankomt
voor je bid en voor je vecht.
En als je iemand hebt
die met je lacht en grient.
Dan pas kan je zeggen:
Ik heb een vriend!

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 22 mar 2004 19:03

is het niet zo dat als je Gods werk tegenwerkt je de zonde tegen de Heilige Geest begaat? Als je het werk van de Heilige Geest bij andere mensen dus tegen werkt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 19:15

volgens mij doen we dat hele dagen. :oops:
Als ik de indruk wek dat iemand te weinig of te veel geloof heeft, wijs ik hem de verkeerde weg en werk ik de HG tegen, als ik denk dat iets goed is of juist niet, en ik heb het mis werk ik de HG tegen, als ik me bezig houdt met dingen die niet van God zijn werk ik de Heilige Geest tegen. Ik denk dat ik vaker tegenwerk dan dat ik meewerk :roll:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 10:39

man_on_fire schreef:is het niet zo dat als je Gods werk tegenwerkt je de zonde tegen de Heilige Geest begaat? Als je het werk van de Heilige Geest bij andere mensen dus tegen werkt.

Misschien wel, maar ik denk dat het ook is als je dus geheel moedwillig van de kerk afgaat en dan ga je misschien ook wel zulke dingen doen. Je vraagt je dan ook niet meer af of je die zonde gedaan hebt. Je geweten is dan toegeschroeid.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 23 mar 2004 11:35

1234567890 schreef:
man_on_fire schreef:is het niet zo dat als je Gods werk tegenwerkt je de zonde tegen de Heilige Geest begaat? Als je het werk van de Heilige Geest bij andere mensen dus tegen werkt.

Misschien wel, maar ik denk dat het ook is als je dus geheel moedwillig van de kerk afgaat en dan ga je misschien ook wel zulke dingen doen. Je vraagt je dan ook niet meer af of je die zonde gedaan hebt. Je geweten is dan toegeschroeid.

Ik zou niet alles over een kam scheren. Gelukkig zijn er nog mensen die de kerk de rug hebben toegekeerd, later toch nog tot bekering komen. Dus ik denk dat het heel moeilijk is om de grens te trekken? En...zijn wij daar toe in staat? Het is toch niet onze taak om mensen te veroordelen en om een grens te trekken? "Zoek EERST het koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid,..."

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 11:41

Ikke scheer ook niet alles over een kam. Ikke bedoel de mensen die eerst zich heel erg voor de kerk hebben ingezet en daarna er plotseling uitgaan en dan de kerk vreselijk gaan aanvallen enzo. Dat dan plotseling de kerk absoluut niks meer is en dat ze er tegenaan gaan schoppen. Dat bedoelde ik met moedwillig. :!:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 mar 2004 13:15

Het Weermannetje schreef:..Ikke bedoel de mensen die eerst zich heel erg voor de kerk hebben ingezet en daarna er plotseling uitgaan en dan de kerk vreselijk gaan aanvallen enzo. Dat dan plotseling de kerk absoluut niks meer is en dat ze er tegenaan gaan schoppen. Dat bedoelde ik met moedwillig. :!:

Maar ws. schoppen zij dan tegen het instituut, en niet tegen G.d.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 10:45

Als jij tegen het instituut van God schopt, schop je toch tegen God? Of niet soms?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 10:50

consequent doorgetrokken zou dit betekenen dat als je commentaar (al dan niet terecht) op de kerk hebt dat je de zonde tegen de heilige geest begaat. Arme Luther.
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 11:06

Nee, je snapt best wat ik bedoel, ik bedoel de ware kerk. En Luther bleef wel kerkelijk! Hij ging zich niet radicaal afwenden van de kerk! Dat is een heel verschil!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 11:12

Het Weermannetje schreef:Nee, je snapt best wat ik bedoel, ik bedoel de ware kerk. En Luther bleef wel kerkelijk! Hij ging zich niet radicaal afwenden van de kerk! Dat is een heel verschil!
Oh sorry ik snapte het niet, maar ik zal wel een post ergens van je gemist hebben dan.
Afbeelding

Terug naar “Archief”