Aragorn schreef:In het zelfmoord-topic wordt de zonde tegen de Heilige Geest nogal eens genoemd (ook door mij hoor) als de enige zonde die niet vergeven kan worden.
Maar wat houdt dit nu precies in? Mijn godsdienstleraar heeft hier enige jaren geleden geloof ik iets over gezegd van dat het is als je je, na eerst actief in het geloof geweest te zijn, bewust en vijandig tegen alles wat van God is keert. Maar ja, opzich keren wij ons ook constant tegen God, dus hoe zou dat dan precies zitten...?
Er zullen allicht al een aantal topics hierover geweest zijn, maar die zie ik op het eerste gezicht niet staan dus ik voel me gerechtvaardigd dit te openen..

Even een definitie of je wel of niet de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan: Zo lang jij je afvraagt: heb ik de zonde tegen de Heilige Geest begaan... heb je die nog niet gedaan... omdat je dan nog een schuld en zonde besef hebt! Je weet wat je fout hebt gedaan! Wat de zonde tegen de Heilige Geest is kan je niet duidelijk aangeven! Iemand die weet dat God bestaat... maar openlijk betuigt dat God niet bestaat en alles wat met het geloof te maken heeft belachelijk maakt etc. ... kan de zonde tegen de Heilige Geest begaan hebben!
Moet je dan mensen waarvan je denkt dat ze de zonde tegen de Heilige Geest hebben begaan (zoals bv. Maarten 't Hart) dan nog waarschuwen? Ja natuurlijk... vooral omdat je niet cker weet of hij die zonde heeft begaan! Bij Maarten 't Hart merk je tog nog wel een btje een strijd... dus geef nooit zomaar een oordeel over iemand!
toevallig hebben we dit pas op catechesatie behandelt omdat meerdere personen met deze vraag zaten!