De Tora als literair product is geworteld in de religieuze ervaring van Israël (en wellicht ook gebaseerd op een uittocht, ik acht dat op kleine schaal niet uitgesloten). Als zodanig reflecteert zij openbaring van Godswege.heintje schreef:Zoals ik het altijd begrepen heb:
God heeft altijd bestaan en heeft zich op gegeven moment bekend gemaakt (geopenbaard). Hij deed dit aan Mozes waarvan we geen andere bronnen dan de bijbel hebben. Ook wat betreft de uittocht geen historisch bewijs. Wat stelt m.a.w. een openbaring dan nog voor? En als we een openbaring serieus moeten nemen, moeten we alle openbaringen serieus nemen. En dan stuiten we op problemen. Jij beroept je derhalve (terecht) niet op openbaringen als bewijs voor deze Gods bestaan.
Ik kan als christen andere openbaringen gewoon laten voor wat ze zijn.
Nee Gods bestaan valt überhaupt niet te bewijzen. Wel valt te beargumenteren dat Gods bestaan niet in strijd is met onze kennis, en er valt van God te getuigen. Maar dat is iets anders dan God bewijzen.
Tja dit is zo'n verdraaiing van de geschiedenis dat ik er niet eens op in ga.Vervolgens, toen de Jezussekte eenmaal succesvol was (hoe dit kwam weten wij beiden ook) en het christendom ontstaan was, stond ze onder pauselijk gezag. De paus als opvolger van de heilige Petrus. Hij bepaalde dat openbaring DE bron van kennis was en ook hoe de bijbel gelezen diende te worden. Zo letterlijk als maar mogelijk was. (Ook die keuze maak jij wijselijk niet)
Ik begrijp niet hoe je dit specifiek aan de reformatie koppelt. Overigens heb ik in mijn vorige post nu juist gezegd dat God wel te kennen is in de natuur.Toen kwam Luther en de reformatie. De bijbel moest vanuit het innerlijk gelezen worden en God was (later...renaissance?) te kennen in de natuur.
(Ook hier maak jij geen gebruik van).
Yep, daar heb ik het ook over.We hebben het overigens nog wel steeds over de God van de bijbel. De God met hoofdletter die schepper van alles is en gebeden verhoord/intervenieert.
Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar het filosofische theïsme komt al voor in de Griekse filosofie en wordt in christelijke zin gevormd in de tijd van de kerkvaders. Overigens is 'mijn' God ook Al-Al-Al.Toen kwamen er de filosofen die het rationele theisme leven inbliezen. God was niet te kennen middels openbaring of in de natuur maar door filosofische definities. En er zijn er een aantal (filosofische argumenten) gecreëerd. Maar nog steeds hadden we te maken met een AL-AL-AL God. Alwetend, Algoed, Alomtegenwoordig.
Als je hiermee wilt beschrijven wat ik uiteen heb gezet, heb je er nog weinig van begrepen. Dat kan aan mij liggen hoor.En nu zijn we dan in de 21e eeuw beland en zijn er filosofen die niet eens meer van 'God' willen spreken, maar van "Het onkenbare" "Het Al". Wetenschap heeft de serieuze filosofen/theologen een enorme klap uitgedeeld. Je wordt in een hoek gedwongen waar je niet meer uitkomt. Naar de bijbel wordt niet eens meer gekeken. het bovennatuurlijk wordt zelfs ter discussie gesteld en/of ontkent. Ik vind dus dat er nu wel een heel lege visie van de "oorspronkelijke God van Mozes" overblijft. Bijna een pathetische god, die alleen nog maar "God" heet maar verder alle betekenis en inhoud verloren heeft die hij(!) ooit heeft gehad.
Maar verder vind ik het wel grappig dat je alleen maar een heel eenzijdige visie op God als de 'oorspronkelijke' ziet en alle andere visies, zoals die van kerkvaders, mystici, en filosofen als afwijkingen. Ik snap niet goed hoe je de visie van die laatsten, waarbij ik me aansluit, van alle betekenis en inhoud gespeend ziet. Het lijkt erop alsof je graag wilt dat het onzin is, omdat die visie niet zo gemakkelijk te weerleggen is als je zondagsschoolgodsbeeld.
Waar slaat dat nou op? Dat hebben christenen 2000 jaar gedaan. Dat is niet 'maar een ritueel', maar gewoon religieus gedrag.Er blijft zoals jij zelf schrijft: ( de kerk, de sacramenten, de verkondiging van het Woord, het gebed.) een ritueel over.
Christenen hebben goede redenen om op God te vertrouwen. Redenen van het hart.Een (zoals Daniel Dennett het zegt): Geloven in geloven. Je kunt overal je vertrouwen in kwijt, maar ik vertrouw pas iets of iemand als ik daar REDEN toe heb.